Post entry

Doro: lurpassar bakom jättarna

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Telefontillverkaren Doros mobiltelefoner för äldre har blivit en succé och vägen mot ytterligare framgångar ser även hinderfri ut på kort- och medellång sikt. 3 högintressanta samarbetsavtal tillsammans med etablering på nya marknader bäddar för riktigt god vinsttillväxt framöver och går det som det brukar göra för snabbväxande teknologibolag lär aktiemarknaden snart skapa en ”hype” kring aktien.

Under de första nio månaderna ifjol växte Doros affärsområde CARE med 85 procent. Tillväxten är imponerande med tanke på att produkterna riktas mot konsumentelektronikmarknaden, en marknad som drabbats hårt av lågkonjunkturen och som därtill präglas av hård konkurrens samt stark prispress. Framgången beror till största delen på Doros satsning på mobiltelefoner för seniorer där Doro lanserat en rad framgångsrika modeller anpassade för äldre som lider av teknologirädsla, alltså som drar sig för att köpa dagens avancerade telefonmodeller, men telefonerna riktas även till personer som drabbats av åldersrelaterade åkommor såsom försämrad syn, hörsel eller minnesproblem. Telefonmodellerna är således enkla, innehållande basic-funktioner samt tillspetsade med t ex större knappar och displayer eller förbättrad volymfunktion, vilket alltså gör livet lättare för personer som drabbats av åldersrelaterade handikapp. Trots den imponerande tillväxten är dock börsvärdet förhållandevis lågt, sannolikt pga att aktiemarknaden inte känner någon tilltro till att lilla Doro kommer att kunna klara sig mot jättarna på mobiltelefonmarknaden. Mycket talar dock för motsatsen. Här är tio skäl varför aktien är köpvärd och varför Doro kommer att kunna fortsätta växa starkt framöver:

1. Intressant marknad – Affärsområdet CARE gynnas av den demografiska utvecklingen då antalet seniorer kontinuerligt ökar. Detta innebär ett växande behov för enkla mobiltelefoner och Doro har nu siktet inställt på att bli en dominerande global spelare inom denna nisch. Målgruppen är även betydligt mer varumärkeslojal än den yngre generationen vilket innebär en gynnsammare spelplan för Doros produkter.

2. Gynnsam konkurrenssituation – Den omedelbara frågan som uppstår när man tänker på Doro som en spelare på mobiltelefonmarknaden är hur telefontillverkaren skall kunna överleva konkurrensen från större muskulösa spelare såsom Nokia, Motorola och SonyEricsson. Det har dock visat sig att mobiltelefonjättarna i första hand vill profilera sig som högteknologiska mobiltelefontillverkare riktade mot en teknologitörstande yngre målgrupp och således undviker de dominerande mobiltelefonjättarna att äventyra varumärket med att profilera sig alltför mycket som ett bolag som lanserar enkla telefoner. Detta innebär att vägen mot ytterligare framgångar är någorlunda hinderfri även fastän det finns flera nischspelare likt Doro på marknaden.

3. Potentiellt uppköpsobjekt – Fortsätter framgångarna för Doro ökar dock sannolikheten för att någon större mobiltelefontillverkare trots allt till slut lägger ett bud på bolaget och bevarar varumärket som en fristående del som inte äventyrar hightech-profileringen.

4. Tre avtal trimmar tillväxten – Under det andra halvåret ifjol slöt Doro tre viktiga avtal med olika återförsäljare som sannolikt kommer att resultera i riktigt god tillväxt framöver. I juli tecknades ett avtal med Carphone Warehouse Group som är Europas största återförsäljare av telefoniprodukter och som innebar att Carphone började sälja Doros mobiltelefoner i nio länder i Europa. I september tecknades sedan ett avtal med Orange gällande den franska marknaden där teleoperatören började sälja Doros seniortelefoner i 1 200 butiker samt över Internet. I oktober slöt Doro slutligen det tredje avtalet med Consumer Cellular som är en ledande leverantör av telefontjänster i USA och som därtill är exklusiv leverantör av trådlösa telefonitjänster till AARP som är en av USAs största pensionärsorganisationer med 40 miljoner medlemmar. Avtalet med Consumer Cellular innebar att Doros seniortelefoner på allvar började säljas i USA. Dessa avtal innebär alltså att Doro bör kunna hålla en hög tillväxttakt även i år.

5. Nya marknader – Marknaderna Kontinentaleuropa, Norden samt Storbritannien stod för 99,6 procent av Doros omsättning under Q3 ifjol. Hela 37,5 procent härstammade från den förhållandevis lilla nordiska marknaden. Detta ger perspektiv på hur stor den potentiella tillväxtkakan är. Förutom att den europeiska marknaden bör erbjuda ytterligare tillväxtmöjligheter kommer även etableringar på nya marknader att få stor effekt på försäljningen på kort och medellång sikt. I första hand lär etableringen i USA samt innevarande kvartals uppstart av försäljning i Hong Kong bidra till god tillväxt och blickar vi vidare mot framtiden står Latinamerika på tur tillsammans med flera andra länder i Asien samt Pacific.

6. Priser stärker varumärket – Doro har vid flera tillfällen under det senaste året vunnit viktiga designpriser för sina seniortelefoner vid uppmärksammade elektronikmässor såsom CeBIT -mässan och GSMA Mobile World Congress i Barcelona. Vid väldens största konsumentelektronikmässa i Las Vegas fick Doro även ifjol utmärkelsen ” Wonder Vision Award ” som delades ut av artisten Stevie Wonder. För Doro är olika prisutmärkelser av stor betydelse eftersom telefontillverkaren är beroende av kvalitetsstämplar för att kunna bevara goda marginaler och trimma varumärkesuppbyggnaden. " Wonder Vision Award" bör även Doro kunna dra nytta av under framförallt etableringen i USA då utmärkelsen associerar varumärket som "hjälpande" direkt mot målgruppen funktionshindrade.

7. Tillväxten inom CARE drar med sig HOME – Doro har satsat mycket resurser på att vända förlusttrenden för affärsområdet HOME där vi bl a finner Doros trådlösa samt fasta hemtelefoner, babymonitors samt VoIP-produkter för företag. Vissa friskhetstecken har även börjat synas tack vare omstruktureringar men lågkonjunkturen har dessvärre bromsat resultatförbättringarna och affärsområdet går fortfarande med förlust och visar negativ tillväxt. Hemtelefonimarknaden är inte heller någon gynnsam spelplan eftersom branschen präglas av hård konkurrens och stark prispress. Och inte blir det bättre av att Doro är en förhållandevis liten spelare på den europeiska marknaden med en marknadsandel på 4 procent. För att kunna nå en acceptabel lönsamhet måste således volymerna upp vilket sannolikt även kommer att kunna ske tack vare nya produktlanseringar, särskilt mot företag, samt tack vare en förbättrad konjunkturbild. Den största drivmotorn till att få HOME på fötter igen bör dock vara att Doro kommer att kunna utnyttja framgångarna inom CARE tack vare att framgången med seniortelefonerna ökar medvetenheten kring varumärket hos kunderna. Således bör CARE fungera som en dörröppnare för HOME till nya marknader och resultera i ökade volymer och förbättrad lönsamhet.

8. Börsen gillar snabbväxande teknikbolag – Nu är ju inte Doros produkter jättesexiga men vanligtvis brukar aktiemarknaden gilla snabbväxande teknologibolag som har förutsättningar för att bli globala spelare. Då CARE nu tagit över taktpinnen som Doros största affärsområde och då tillväxtutsikterna fortsättningsvis ser mycket goda ut ökar sannolikheten för att aktiemarknaden kommer att belöna Doro som en småbolagsfavorit och till slut skapa en ” hype ” kring aktien med att traditionsenligt överskatta möjligheterna och underskatta riskerna. Sett till dagens börsvärde har knappast ännu någon spekulationsbrasa tänts men redan den 18 februari finns det risk för gnisttändning.

9. Stark rapport att vänta – Aktiemarknaden kommer sannolikt att rikta blickarna mot det sista kvartalets resultat när Doros bokslutsrapport presenteras den 18 februari. Ledningen är även mycket optimistiska om framtiden och skruvade i niomånadersrapporten upp prognosen, att tillväxten förväntas fortsätta och att rörelseresultatet kommer att öka betydligt under 2009 och därefter. Sannolikheten är även stor för att profetian kommer att slå in samt att rapporten kommer att överträffa marknadens förväntningar. För det första var orderingången rekordstor under det tredje kvartalet vilket bäddar för ett starkt fjärde kvartal. För det andra är just det fjärde kvartalet det starkaste då försäljningen gynnas av julhandeln. För det tredje visar statistik på att den globala mobiltelefonmarknaden nu vänt upp och växte under Q4 med 10 procent jämfört med samma kvartal ifjol vilket ytterligare bör ge en positiv påverkan på försäljningen under Q4. För det fjärde avslöjade Doro i början av januari att försäljningen i USA börjat bra och tillsammans med de övriga högintressanta samarbetsavtalen som tecknades under hösten bör bokslutsrapporten samt det fjärde kvartalet kunna överraska marknaden positivt med starka tillväxt- och resultatsiffror. Rent spekulativt kan detta också vara anledningen till att Doro i år väljer att presentera rapporten vid den internationella mobilmässan GSMA Mobile World Congress i Barcelona i samband med att en omfattande undersökning kommer att presenteras angående äldres användning av mobiltelefoner.

10. Aktien är billig – Det är uppenbart att Doro ännu bara är i början av sin tillväxtresa inom CARE. Tillväxten kommer sannolikt på sikt att avmattas men ännu i år bör tillväxtmotorn kunna hållas på högvarv tack vare att det finns ypperliga förutsättningar för fortsatt tillväxt i Europa och ytterligare kommer tillväxten att trimmas av den amerikanska marknaden samt nya etableringar i bl a Latinamerika och Asien. Sneglar vi t ex på Consumer Cellulars hemsida noterar vi att Doro får stor plats och att Doro är det enda varumärket som direkt marknadsförs mot seniorer. Detta kommer självklart att ge avtryck i resultaträkningen framöver. Behovet är uppenbart stort för enklare telefoner och ytterligare gynnas Doro av den världsekonomiska återhämtningen. Tillväxtsiffrorna för CARE bör således även under innevarande år bli betydande och det är även fullt möjligt att den negativa tillväxttrenden även vänder för HOME med möjlighet till stora lönsamhetsförbättringar i takt med ökade volymer.

Jag räknar med att Doro för 2010 kommer att prestera en omsättning på 578 Mkr. CARE beräknas nå en omsättning på 373,5 Mkr, vilket innebär en tillväxt på 50 procent, beräknat på min prognos för 2009 (Oms: 249). Rörelseresultatet beräknas till 56 Mkr för CARE och 4 Mkr för HOME. Aktien handlas således till drygt 4 gånger beräknat rörelseresultat vilket måste ses som förmånligt med tanke på vilka goda tillväxtförutsättningar som finns framöver. Ett börsvärde i nivå med omsättningen skulle inte kännas avskräckande vilket skulle ge en riktkurs på 30,25 kronor. Det finns alltså förutsättningar för en dubblering av aktiekursen och väljer marknaden till på detta att skapa en ” hype ” kring Doro kan aktien bli årets kursvinnare. Nedsidan bör även vara begränsad så länge den geografiska expansionen fortsätter vilket triggar förväntningarna.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?