DONE: en bortglömd pärla?
2009-10-13 23:39, Edited at: 2011-03-11 05:52Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
VPA som landade på 0,33 kr för första halvåret 2009, likvida medel per aktie 4,65 kr. En kassalikviditet på 362% samt ett positivt kassaflöde med 4,7 MSEK Q2. Knappt några skulder. Samtidigt som kursen ligger på ofattbart låga 7,60:-, vi pratar om Done Management and Systems!
Kort historik:
*1999 – PrintOn, dagens DONE grundades i Stockholm
*2000 – Riskkapital tillförs från ABN Ambro samt Time Vision
*2001 – PrintOn vinner utmärkelsen: ”årets avknoppningsföretag”
*2002 – Bolaget får patent för sina system i Sverige samt USA
*2004 – Första året där PrintOn visar positivt resultat på årsbasis. Företaget Scarena förvärvas samma år
*2006 – Företaget förvärvar Done International och utvecklas till ett utav nordens ledande företag inom mediaproduktionsbolag.
*2007 – PrintOn byter namn till dagens Done och flyttar till nya lokaler på Kungsholmen, Stockholm. Företaget får även en ny styrelseordförande, Peter Forhaug som listar företaget på First North.
Vad gör DONE?
Done är en produktionsbyrå som erbjuder medieprodukter till sina kunder så som annonser, kataloger, årsredovisningar, magasin samt kontorstrycksaker för att nämna några.
Done består idag utav tre dotterbolag:
* Done production, vars affärsidé är att förenkla och effektivisera marknadsföringsarbete för sina kunder. Några av företagets kunder är: L’Oréal, J.Lindeberg, SAP m.fl.
Bolaget förvärvades 2006.
* Done Interactive , vars affärsidé är att skapa och sköta framgångsrika företagssiter samt kampanjer där Done Interactive bidrar med hög tekniskt kompetens vilket sällan slutar med missnöjda kunder.
Några hemsidor som Done Interactives ligger bakom är bl.a. Tele2 (sedan 2006), Raimat samt P&G (sedan 2002). Där P&G är världens största konsumentföretag med varumärken som Pampers, Gillet, Wella m.m.
Företaget förvärvades i mars 2009 och utsågs till ”Sveriges mest innovativa webbyrå” av Internet World året före. Under 2008 omsatte företaget 11 MSEK 2008 med sina 11 medarbetare.
* Done Magazine , vars affärsidé är att färdigställa tryck av högsta kvalité där slutprodukten är tidskrifter, månadsmagasin samt kund – och personaltidningar. Detta bidrar till en kostnadsbesparing för kunderna då tekniken utvecklas väldigt fort. Nya program och verktyg släpps i snitt var 18 månad, vilket innebär att Done Magazines kunder slipper investera pengar på utbildning och nya program.
Done Magazine jobbar idag mot stora kunder som Bonnier & Bee produktion (tidningar för bl.a. Audi samt Volkswagen)
"Våra magasin har aldrig varit så snygga som de är idag! Vi är glada att jobba med Done som hjälper oss att få en sådan bra kvalitet."
-
Bosse Jönsson, Redaktör Bee Production
Enligt DONEs kunder bidrar DONE att sänka kundernas kostnader vilket är väldigt positivt utifrån dagens konjunktur som råder, samtidigt som ett flertal av DONEs kunder har klarat sig relativt bra under den rådande lågkonjunkturen.
Q2 2009:
Oms: 21,9 MSEK (20,4)
Rörelseresultat: 2,8 MSEK (1,5)
Marginal: 13 % (7 %)
Nettoresultat: 1,3 (-0,04)
Kassaflöde: +4,7 MSEK
Likvida medel: 39 MSEK
VPA halvår 1: 0,33 SEK
*Q2 resultatet tyngdes en aning av integrationskostnaderna för DONE Interactive som förvärvades mars i år. Trots detta så bidrar DONE Interactive positivt till DONE koncernens rörelseresultat.
*Under andra kvartalet har DONE även hunnit med att teckna ett flertal nya avtal som har påverkat resultatet positivt, tillväxten är alltså stabil och håller i sig.
*DONE arbetar idag mot en svensk marknad som uppgår till 4 miljarder kr.
*Under kvartal två presenterade Done en försäljningstillväxt på 8 % samtidigt som rörelseresultatet har fördubblats jämfört med Q2 08.
Man kan undra vad som har varit orsaken till detta förbättrade lönsamhet?
Grundorsaken är att företaget har renodlat och bl.a. sålde tryckverksamheten Text & Rubrik under första kvartalet i år. Även en reduktion av personalen har gjorts på 20 %.
Under första kvartalet 2009 förvärvades Stockholm Interactive, som nu ingår i Done koncernen. Det tog inte länge innan företaget anpassade sig väl inom bolagets verksamhet och generar redan ett positivt resultat med en omsättning på 2,8 MSEK Q2.
Även nya kundavtal har starkt bidragit till det förbättrade resultatet.
Done planerar att fortsätta att växa framför allt med förvärv, då företaget har en kassa på 39 MSEK. Done bedömer att dagens marknadsläge är till Dones fördel för att åstadkomma lyckosamma förvärv.
Några av Dones kunder:
Wella, Tele2, Comviq, skandiabanken, Oriflame, Mitsubishi, G4 Securitas, Loreal, J. Lindeberg, Philips m.fl.
Kundbasen är stor och diversifierad - vid introduktionen angav man 670 kunder, varav ingen utgjorde mer än 10 % av omsättningen.
Ledningen:
I ett sådant litet företag som DONE krävs en stark och engagerad ledning samt ägarstruktur för att driva och utveckla företaget för att kunna handskas med svåra hinder som uppstår på vägen för utveckling.
Tre stycken huvudägare äger idag ungefär hälften av hela företaget, dessa är:
* Arvid Svensson Invest AB (21,5%)
* Kalifen AB (12,8%)
* Time Vision Bpart AB (12,2%)
Siffrorna är hämtade från kvartal två rapporten, 30 juni 2009.
Företagets VD, Peter Heuman:
Heuman tillträde sin nya tjänst den 15 augusti 2008. Han gick Chalmers Tekniska Högskola där han tog civilingenjörsexamen, idag är han 32 år gammal och uppfattas som en handelskraftig, god förmåga att utveckla saker samt god ledarskapsförmåga av sin omgivning. Han har tidigare jobbat inom Kinneviksfären samt försäljningschef för Tele2 i Holland.
Hur har insiders agerat:
Under 2009 har 8 st insider avslut gjorts där samtliga har vart köp.
Totalt har insiders i Done köp på sig cirka 89 000 aktier, vilket motsvarar uppemot 500 000 SEK.
Risker och osäkerhetsfaktorer:
*Done verkar i en bransch där utvecklingen inom teknologin förändras och utvecklas fort, då DONE är ett förhållandevis litet företag ser DONE detta som en risk att de inte skulle kunna vara med i utvecklingen, vilket skulle påverkar deras konkurrenssituation samt förlorade kunder.
*Som tidigare nämnt planerar DONE att växa via förvärv, detta skapar i sin tur en risk i form av integration av nya dotterbolag, då två verksamheter slås samman samtidigt som en ny ägarstruktur bildas.
*DONE är idag ett företag med en stark och engagerad ledning, en förlust utav en nyckelperson skulle då slå hårt mot företaget, iaf kortsiktigt.
*Som med de alla andra flesta branscher så är även mediebranschen konjunkturkänslig, dock inte i samma utsträckning för DONEs del, då DONE erbjuder kostnadsbesparingslösningar till sina kunder.
Företaget bedömer idag att konjunkturen är en osäkerhetsfaktor, trots detta bedömer DONE att de kommer att klara av konjunkturen bra då företagets finansiella ställning är extremt stark.
Värdering
Kassalikviditet: 361 %
Balanslikviditet: 362 %
Soliditet: 76 %
Börsvärde: 63,4 MSEK
Enterprise value: 25,9 MSEK
Likvida medel/ aktie: 4,68 SEK
P/S-tal: 0,73
Företaget lämnar inte någon prognos för framtiden men ökade sin försäljning med 8 % sedan motsvarande period förra året (Q2 2008).
Vi räknar med att Done fortsätter att växa i samma takt, trots att vi nu börjar se en förbättring av konjunkturläget runt om i världen.
Detta skulle ge en försäljning på 87 MSEK för helåret 2009, eller 10,43 per aktie. Detta ger ett P/S-tal på 0,73 på årsbasis 2009.
Vi räknar med att DONE fortsätter att växa som tidigare och marginalen på 13 % står kvar.
Vi räknar med att DONE inte lyckas öka sitt resultat för andra halvåret 2009 i jämförelse med första halvåret, trots att DONE Interactiva förvärvades under första halvåret med integrationskostnader som följd. Även tryckverksamheten Text & Rubrik såldes under första kvartalen 2009, som tyngde resultatet.
Detta skulle alltså ge en nettoomsättning runt 87 MSEK vilket i sin tur innebär EBITA resultat på 11,3 MSEK eller ett EBIT resultat runt 7 MSEK (avskrivning av immateriella anläggningstillgångar runt 4,3 MSEK)
Nettoresultat: 5,2 MSEK
VPA: 0,62 kr
DONE gjorde ett minusresultat 2008 och har nu vänt det till vinst, detta tillsammans med att företaget planerar att fortsätta växa med minst 15 % årligen över en konjunkturcykel vore ett PE-tal uppemot 15 vara motiverat. Dock bör DONE handlas till en rabatt på PE-talet då företaget är litet och har liten likviditet i aktien, därför sätter vi ett PE-tal på 8 för att räkna på den säkra sidan.
Detta ger en kurs på:
8 x 0,62 = 4,96 SEK
Lägg därtill den enorma kassa på 4,68 kr/ aktien och vi har en riktkurs på 9,64 SEK.
Dagens kurs på 7,60 ger en uppsida på 27 %.
Detta är alltså räknat med ett PE-tal på 8, vilket kan tyckas verka vara lite lågt. Men jag väljer att ta det säkra före det osäkra och räkna lågt. Då företaget planerar att fortsätta att växa bl.a. i form av förvärv vore ett högre PE-tal motiverat.
Sammanfattning:
Alltså, positivt kassaflöde, stark ledning samt en otroligt stark balansräkning, detta gör DONE till ett intressant case på både medellång samt långsikt.
Företagets starka kassa på 39 MSEK gör aktien inte mindre köpvärd, där vi inte kan utesluta en utdelning under 2010.
Vi räknar med att DONE har en god och fin grund för fortsatt tillväxt samt bra förutsättningar att plocka marknadsandelar i rådande börsklimat i form av förvärv.
Risk/ reward är alltså tillräckligt intressant för att köp ska motiveras.