Dignitana: är nästa Biosensor
2009-07-28 09:45, Edited at: 2011-03-11 05:49Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Dignitana har nyligen fått en genombrottsorder på 25 Mkr av Hair Reve Clinic 21 som dessutom betalar en klinisk studie på 10 miljoner kr som ska leda fram till ett godkännande av Dignicap i Japan. Styrelsen bedömer att Dignitana kan omsätta upp emot 500 miljoner kr inom en femårsperiod. Börsvärdet på bara 25 mkr borde inte hålla länge till då bolaget även redan sålt 16 system för leverans i år (inkl. 4 från Hair Reve).
Inledning Dignitana har en revolutionerande och unik produkt som reducerar håravfall vid cystotatikabehandling. Tisdagen den 28 juli 2009 ska de även presentera resultaten från en pilotstudie i Japan på Dignicap systemet samt närmare detaljer om samarbetet med Hair Reve Clinic 21.
Först och främst, Dignitana har inte den bästa ekonomiska historian och det är något som lyfts fram av många kritiker av bolaget. Men vilka småbolag går inte med förlust en massa år för att sedan få ett marknadsgenombrott och gå från 0 till 100?
Det jag tar upp i rubriken är bland det jag tycker jag är det intressantaste, Dignitana är nästa Biosensor. Då syftar jag främst på att på att jag inom kort förväntar mig samma kursutveckling som Biosensor hade när de listades för nästan exakt 3 år sedan. En stor skillnad som Dignitanas nuvarande aktieägare får betala priset för, är att Biosensor listade sin aktie utan att göra NE medans Dignitana gör en NE som tecknas till 68 %. När Dignitana så listades så föll kursen över 50 % första dagen. Vilket säkert även göra att många inte riktigt vågar sig in i aktien i dagsläget i tron om att det kan vända ner fort.
Annars har bolagen samma typ av ”wow-effekt” i mina ögon. Unika produkter inom sitt område. Värdet på marknaderna de agerar på har också snarlik värdering. Biosensors produkter är i nuläget placerbara på ex antal marknader med värdering kring några miljarder. Dignitana värderar hela sin marknad till 10 miljarder SEK. Den kalkylen baserar man på att det bör finnas 22 000 onkologi institut i världen och att de i snitt kommer använda 2 till 3 Dignicap system. Styrelsen bedömer att bolaget inom en 5 års period har 5 % av denna marknad, alltså 500 000 miljoner kr. Börsvärde 25 miljoner (350 milj. aktier); det säger ganska mycket om felprissättningen. Att en distributör är beredd att betala hela den kliniska studien säger väl även det ganska mycket.
Denna analys av Dignitana kommer på grund av dåliga jämförelsedata inte att innehålla så mycket nyckeltals uträkningar med mera utan lägger mer fokus på spännande fakta kring bolaget.
Mycket Viktiga detaljer (Som delvis ej finns i prospekt eller årsredovisningar)
· Dignitana har redan sålt minst 16 nya Dignicap system (under H1 vad jag förstått) för leverans i år. 4 till Hair Reve Clinic 21, 5 i Sverige samt internationella ordrar; Jordanien, Saudiarabien, Sydkorea, Venezuela, Spanien, Mexico, Brasilien. Med ett listpris på 250 000 kr per system exkl. rabatter såklart så är vi redan uppe i en försäljning på 4 miljoner kr. Tilläggas ska även att produktionen görs genom serieproduktion så marginalerna bör kunna vara bra. Har inte heller räknat med fina valutaeffekter då mycket av bolagets försäljning uppbenbart går utomlands.
· Dignitana kommer att jobba med en trade in plan enligt citat nedan från vd:n;
”Arbeta hårt med en trade in plan, dvs. installera det nya systemet och ta hem det gamla i vissa fall för renovering med sikte på marknaden i Indien andra för att skrota helt enkelt”
Denna strategi borde snabbt kunna få fart på omsättningen.
· Att Nils Stormby (Eurosund AB, huvudägare) konverterat sitt lån till Dignitana på 8 miljoner betyder att skulderna minskat kraftigt och de stora posterna eliminerats. Totalt har efter emissionen skulderna minskat från enligt mina uträkningar 12 miljoner till 4 miljoner. Det får enligt finansiell teori även till följd att aktieägarna inte behöver kräva samma kompensation pga. den minskade risken för default. De minskade kostnaderna för financial distress för även med sig i teorin att aktierna ökar i värde om än att de blev fler pga. kvittningen.
· Man har lagt ner ytterligare 1 miljon i utvecklingskostnader på det nya Dignicap systemet men räknar inte med något mer framöver. Då det nya systemet börjar levereras nu i augusti.
· Avtalen med distributörerna är klara och beställningar börjar antagligen komma in ordentligt när produkt är helt klar för leverans nu i augusti.
· I slutet av 2009 vill man påbörja insteget på den amerikanska marknaden i form av en klinisk studie. På denna självklart enorma och fåfänga marknaden väljer man att inte gå genom ngn distributör utan finansiera studien och försäljningen själva, vilket är förståeligt. Problemet är att mera pengar måste skjutas till i form av en nyemission. Därför antar jag att bolaget kommer kämpa för en mycket lyckosam höst för att få en ordentlig fullteckning.
Viktiga detaljer · Enligt både pressmeddelanden och emissionsprospekt så kan man läsa om hur Dignitana har flera spin-off projekt på gång med deras teknik.
· För de som är oroliga för biverkningar av systemet så står det att läsa att de främsta biverkningarna är bland annat att patienten känner sig lite kall eller huvudvärk. Det kanske man kan stå ut med om man får behålla håret? Dessutom så blir kylmössan gradvis kallare så man ska vänja sig.
Verksamhet Dignitana är ett bolag som bedriver sin verksamhet inom området medicinteknik. Dom har utvecklat ett patenterat skalpkylningssystem som med en rate på över 80 % reducerar cytostatikarelaterat håravfall. Det systemet kallas Dignicap men Dignitana bedriver för närvarande även andra spin‑off utvecklingsprojekt som har Dignicap tekniken som grundstomme.
DigniCap finns utplacerade på cirka 30 kliniker och sjukhus, främst i Skandinavien, men även i Ryssland, Tyskland och Japan. Vidare har kliniker i bland annat Kanada, Sydkorea, Nederländerna, Frankrike samt diverse länder i mellanöstern inlett en utvärdering av DigniCap. De flesta universitetssjukhus i Sverige har idag DigniCap. Dignitanas affärsmodell innebär att Bolaget säljer skalpkylningssystemet genom egen försäljning och försäljning genom distributörer och återförsäljare.
I dagsläget är man 5 anställda och det var man även 2008. Intressant är att man 2006 och 2007 endast var 2 anställda. Så en kraftig expansion ligger helt klart i planeringen.
På rekryteringsföretag monster kan man även hitta att man söker efter en ekonomichef då denna tjänst hittills drivits på konsultbasis genom Eurosund AB. Nedan är ett intressant citat från jobbannonsen:
”Tjänsten har drivits tills idag med en konsult vilket nu skall ersättas med en anställd då bolaget är i stark expansion.”
Försäljningen sker mestadels genom distributörer men man är även med på mässor och andra promoting verksamheter.
Kommande event
· Berlin, Tyskland, 20 – 24 september, 2009
· Seoul, Sydkorea, 8 – 10 oktober, 2009
I Sydkorea ska man även presentera de goda resultaten av pilotstudien i Japan.
Patent Patenten finns redan där bl.a. har Dignitana godkända patent i USA, Japan och Europa samt i ett flertal andra länder.
Fördelar med Dignitana Den självklara fördelen med Dignicap systemet är att patienten får behålla sitt hår efter behandling med cytostatika.
Utöver själva behandlingskostnaden för cancerbehandlingen så kan kostnader för psykofarmaka uppstå. När det gäller håravfallet så erbjuds alla patienter i Sverige ersättning för peruk. Det är här det intressanta kommer in nämligen alternativkostnaden för Dignicap – peruk. Nivån på den ersättning man kan få för peruk skiljer sig dock kraftigt mellan länen, men i prospektet tar man upp Stockholms läns landsting som betalar ut ca 9 000 000 miljoner kr årligen i perukersättning. Detta är alltså bara Stockholms län och man får väl anta att alla de patienterna som tar emot perukerbjudandet hellre skulle ha kvar sitt egna hår!?
Hur mycket billigare blir då Dignicap systemet om man inte värdesätter den stora förtjänsten i att behålla håret?
I prospektet nämner man en studie på ett Dansk sjukhus som inkluderande 77 patienter och genomfördes under drygt ett års tid. Där perukersättningskostnaden (3 500 SEK per patient) jämfördes med kostnaden för att använda DigniCap-systemet. När samtliga kostnader sammanvägts uppvisade sjukhuset en årlig besparing på cirka 50 000 SEK, genom användandet av DigniCap-systemet. Då har jag som sagt ej räknat in den stora förtjänsten i att få behålla sitt eget hår.
Konkurrens
Kommentarer är väl ganska överflödiga men det verkar ju inte enligt Dignitana uppenbarligen råda ngn direkt konkurrens om inte då endast en viss sådan från Paxman Coolers.
Finansiellt
Till att börja med är det viktigt att se på var 2008 års förlust på 13,7 miljoner kommer ifrån. -7,2 miljonr kommer av en nedskrivning av aktierna i dotterbolaget Dignitana Sweden AB när det införlivades i Dignitana AB (publ.). Sen antar jag att övriga externa kostnader på -3,8 miljoner samt personalkostnader -3,7 miljoner inte kommer vara desamma i år när bolaget inte tar mer utvecklingskostnader än 1 miljon kr. Främst tänker jag då på övriga externa kostnader på -3,8 miljoner.
Det som tidigare var Dignitanas akilleshäl ser nu att förbytts till något betydligt bättre. Nedan försöker jag sammanställa nyckeltal som är baserade på senaste tillgänglig finansiell data, vilket innebär främst årsredovisningen för 2008.
Kassa Likviditet:
31/12 6 024 281 - 2 915 389/10 907 410 = 0,29
Efter emission (c:a) 12 000 000 - 2 915 389/4 000 000 = 2,28
Som synes i siffrorna ovan har kassalikviditeten ökat från 0,29 till 2,28 vilket är en kraftig ökning och gör att bolaget numera är relativt välkapitaliserat eftersom man för tillfället i alla fall inte har några stora utvecklingskostnader likt förra året. När det gäller varulagret (2,9 miljoner) så kan det ytterligare ha minskat om man sålt ut ytterligare föråldrade Dignicapsystem. Annars antar jag att omsättningstillgångarna ökat till 12 miljon pga. nyemissionen samt skulderna minskat till 4 milj. Tack vare kvittningen på 8 miljoner. Skulderna till Eurosund antar jag ökat med minst 1 miljon, då de i not 13 i årsredovisningen är upptagna till cirka 7 miljoner om jag minns rätt.
Soliditet
2006 hade Dignitana negativ soliditet. 2008-12-31 hade Dignitana en soliditet på (ej justerad):
3 956 846/14 864 256 = 27 %
Efter emissionen (c:a) hade Dignitana en soliditet på:
Kassa: 1 miljon + 6 miljoner = 7 miljoner
Aktiekapital: 2 + 1,5 miljoner = 3,5 miljoner
Överkursfond: 8 miljoner + 1,8 miljoner + 4,5 miljoner = 14,3 miljoner
Eget kapital totalt: 17,8 miljoner
Skulder totalt: 4 miljoner
Totalt Eget kapital och skulder: 21,8 miljoner
Soliditet = 17,8/21,8 = 0,81 alltså 81 %
Än en gång ser vi att Dignitana börjar se mycket välkapitaliserat ut, speciellt jämfört med tidigare.
Vinstmarginaler, räntabiliteten på eget- och totalt kapital känns överflödigt att räkna ut då de riktigt usla siffrorna från 2008 då bolaget tog enorma utvecklingskostnader inte speglar dagens verksamhet.
Prognoser
Enligt Vd:n ska Dignitana vara lönsamt från 2011 men de borde kunna vara det långt tidigare om det inte vore för de mycket kostsamma kliniska försöken som väntar i USA. Utan dem så borde Dignitana vara lönsamt redan nästa år, 2010. Inom fem räknar som sagt styrelsen med att om Dignitana tar 5 % av den tänkta marknaden på 10 miljarder så når de en omsättning upp emot 500 miljoner kr.
Ägare Bolaget har fått in en "ny" stark ägare i Nils Stormby med antagligen riktigt fina kontakter framförallt i Japan. Han är dessutom honorär generalkonsul för Japan i Sverige och är gift med en japanska. På hans hemsida finns www.stormby.com finns mer att läsa men ytterligare värt att tillägga är att han varit både chefsöverläkare och kommunalråd i Malmö på 90-talet. Viktigt att notera här är att både Nils Stormby som äger över 80 % samt hela styrelsen och VD sitter på lock-up avtal som gäller 100 % inom 12 månader från listning och sedan några år till med minskad procentsats (Se memorandum för detaljer).
Tekniska aspekter
En total utförsäljning skedde efter att bolaget listades 2009-06-18 och kursen gick ända ner till 0,04 kr första handelsdagen och det var kraftiga volymer de första handelsdagarna. Det blir väldigt tydligt för mig att det uppenbart måste ha varit de aktieägare som köpt i förra nyemissionen 2007 till 0,22 kr och nu bara ville få tillbaka några pengar. De hade redan bestämt sig för att sälja när Dignitanas genombrottsorder kom.
Nu sker en konsolidering kring 0,07-0,08 i väntan på nya pressmeddelanden om distributionsavta etc. Många spännande nyheter väntar nog inom en snar framtid som t.ex. presentationen på Svenska ambassaden i Japan den 28 juli 2009. Detta ser ut att hålla säljarna borta då de enda som verkar sälja är de som köpt sen noteringen och vill göra en snabb affär. Alla dessa aspekter gör att så snart vi får en minsta order eller annan nyhet av motsvarande dignitet så kommer antagligen kursen dubblas på mycket kort tid. Över emissionskursen 0,10 kr är det antagligen få säljare.