Post entry

CybAero: nya emissioner väntas

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

CybAero utvecklar obemannade flygande farkoster. Antalet konkurrenter kan komma att öka, samtidigt som ännu någon nyemission kan förväntas.

Cyb Aero 0,68 kr

Hastig kursuppgång

Den 21 april 2009, toppade kursen på 1,68 kronor. Ur ett grafperspektiv skulle det finnas utrymme för aktien att på nytt testa denna topp nivå. Aktiekursen har återigen halkat ned på stödnivån. Den kurs där den legat och "malt" sedan december 2008. De som är långliggare i aktien sitter med förluster i aktien, eller är på väg att tröttna på kursutvecklingen och vill sannolikt sälja så fort det dyker upp någon köpare.

Vad var det som fick aktiekursen att lyfta?

Jag klipper in pressmeddelandet som fick aktiekursen att skjuta uppåt:

*****************

CybAero AB (publ) har tecknat ett intentionsavtal med en större internationell aktör på marknaden för obemannade flygfarkostsystem, så kallad UAS. Bolaget har sedan en tid fört konkreta diskussioner med flera strategiskt intressanta partners för att bättre kunna bearbeta marknaden och erbjuda bästa möjliga systemlösningar och detta arbete har nu börjat ge resultat.

CybAero utvecklar och tillverkar idag två förarlösa helikoptrar, APID och Vantage, samt en mobil start- och landningsplattform, MALLS. Den snabba utvecklingen inom området autonoma, obemannade flygfarkoster har väckt intresse hos flera större industriella aktörer för den långsiktiga potentialen i CybAeros produkter.

- Vi räknar med att det nu träffade intentionsavtalet inom kort skall resultera i ett konkret samarbete för gemensam vidareutveckling av CybAeros produkter och integration av dessa i intressanta sensorsystem, säger bolagets VD Mikael Hult. Vi kan dock i dagsläget inte offentliggöra vem partnern är, men vi räknar med att samarbetet kommer att ge CybAero både ökad långsiktig finansiell stabilitet, tillgång till avancerad teknisk kompetens samt flera nya marknadskanaler mot större kunder. Detta tror vi bara är början, vi för liknande affärsdiskussioner med andra välrenommerade aktörer inom försvarsbranschen, fortsätter Hult.

- Avsiktsförklaringen bekräftar att CybAeros affärsidé har stark framtidspotential och samarbetet kommer att höja vår kompetensnivå ytterligare. Vi möts varje dag av nyheter i media som indikerar ett ökande behov av säkerhet, räddning och mätningar i olika former. De senaste exemplen där våra produkter skulle kunna göra stor nytta är utanför Somalias kust för informationsinsamling, för att bättre kunna bekämpa piratattackerna, och i Afghanistan för att stödja bland annat våra svenska trupper. Vi får ofta utländska förfrågningar och hoppas även att svenska myndigheter ska få upp ögonen för nyttan med obemannade helikoptrar, avslutar Mikael Hult.

2009-04-20

******************************

Många tidigare ägare tog uppenbarligen chansen att sälja, så snart som kursen gick upp som en följd av beskedet, och det tryckte relativt snabbt ned kursen i "skoskaften" igen.

Förluster och nyemissioner

Under 2008 var förlusten per aktie 1,51 kr. Det är bättre än året innan, 2007, då förlusten var 2,37 kronor per aktie. Eget kapital var vid årskiftet 1,38 kr. Under året 2008 stärktes kassan med en nyemission. (DVS Företaget tiggde pengar från sina aktieägare.)

Det var aningen svårt att få in pengar, endast 85% hade tecknats när ordinarie anmälningstid gick ut och därför förlängdes teckningstiden. Nyemissonen var på 75 öre/ aktie.

Här beskrivs villkoren i sin fullhet:

-----------------

Innehav av en (1) aktie ger en (1)

uniträtt. Två (2) uniträtter ger rätt att

teckna en (1) Unit. En (1) Unit

innehåller två (2) nya aktier och en (1)

vederlagsfri teckningsoption. Dvs. 2 st

gamla aktier ger 2 st nya aktier (à

0,75kr/aktie) samt 1 st vederlagsfri

teckningsoption.

Teckningskurs: 1,50 kr per Unit.

________________

Den tidigare nyemissionen, i juni 2008, fick anställda, ledning och styrelse att anteckna sig för akter motsvarande 2Mkr. Totalt inbringade den emissionen 15 Mkr. Det ger en indiktation på vad de som arbetar och har full inblick i bolaget tycker om Cyb Aero.

.....

Dålig investering relativt index

Aktiekursen har inte dragits med uppåt av den pågående marknadsoptimismen. Det innebär att det varit en dålig affär, relativt index att äga Cyb Aero.

.....

Förhoppningar och leveranssvårigheter

Framtiden för att utveckla och sälja obemannade helikoptrar och kringutrustning, sammanhänger i viss mån med förmågan att leverera beställda varor. Hitills har det varit stora svårigheter:

Citat:

"Resultatet har påverkats negativt i och med att bolagets första order, leverans av sju helikopterplattformar till försvarsmakten i Förenade Arabemiraten, ytterligare försenats. Acceptansflygningar planeras till andra kvartalet 2009."

Riskfaktorer

Bland riskfaktorerna nämns det starka beroendet av exporttillstånd. Skulle inte företaget i framtiden erhålla sådant skulle det i hög grad påverka negativt.

Det finns alltså en politisk risk i aktien. För närvarande hoppas företagsledningen att få leverera till, och understödja svenska trupper i Afghanistan.

En annan betydande riskfaktor är att försäljningen kan komma att flukturera kraftigt i olika tidsperioder. De kommande intäkterna blir därför svårbedömda.

Försäljningshistoriken är kort, och ännu har leverans endast skett till ett fåtal kunder.

Styrelsen bedömmer även att antalet konkurrenter kommer att öka i framtiden, vilket kommer att påverka försäljning och resultat negativt.

Inget sägs om den pågående lågkonjunkturens påverkan på efterfrågan. Inte heller klargörs vad den låga svenska kronan betyder för exportmöjligheterna.

Civil inriktning breddar kundgruppen

I december 2008 tydliggjordes att Cyb Aero också kan komma att leverera för civila ändamål:

********************

First North-listade CybAero AB (publ) genomförde fredagen den 12 december 2008, sin första kundbeställda flygning med en obemannad helikopter. Uppdraget, som utfördes åt Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI), var en av flera flygningar som kommer att genomföras under den närmaste tiden.

Uppdraget bestod i att testa olika typer av sensorer och utfördes med en av de två farkoster som ska levereras till Scandicraft, en order CybAero erhöll i maj. Flygningen genomfördes helt av CybAeros personal under sammanlagt knappt en timme i minusgrader och varierande grad av snöfall.

- Detta är ett genombrott för oss på tjänstesidan, säger bolagets VD Mikael Hult. Vi tror att flera kunder, som har behov av att få civila uppdrag utförda av våra autonoma helikoptersystem, inledningsvis kommer att välja att köpa tjänsten. Detta ger kunden bättre driftekonomi, och CybAero både intäkter och flygtimmar.

- Det känns extra kul att vi får avsluta året med detta första kunduppdrag i Sverige, eftersom vi inledde året med att genomföra landets första publika flygning någonsin med en autonom farkost, på Gärdet i Stockholm, fortsätter Hult.

Glädjande

Martin Rantzer, avdelningschef för Informationssystem på FOI, tillägger:

- Det är glädjande att notera att tidigare forskningsresultat framgångsrikt omsatts i produkter som nu kan leverera flygtjänster enligt plan och under besvärliga väderförhållanden. Vi ser det som att detta samarbete mellan CybAero och FOI innebär att en cirkel sluts, då grunden till bolagets APID-helikopter lades i ett forskningsprojekt inlett 1992 mellan dåvarande FOA och Linköpings universitet.

- På CybAero kan vi dessutom glädja oss åt att vi under hösten märkt ett avsevärt ökat intresse för våra produkter och vi för idag långt gångna samtal med flera stora internationella, industriella aktörer om gemensamma satsningar på försäljning och vidareutveckling. Det vore roligt om vi kan få inleda 2009 med att annonsera avslut i någon av dessa pågående dialoger, förutsättningarna finns definitivt, avslutar Mikael Hult.

2008-12-15

***

Orderboken har nu en kö

Positivt är att orderboken nu ligger på 100 miljoner kronor, mot tidigare noll.

***

Bedömning

Själv kommer jag inte att köpa aktien, då den faller utanför min placeringsstrategi, som främst innebär att jag satsar på atkier som uppvisar vinst och som ger utdelning.

Jag tänker mig att den som äger CybAero skall vara inställd på att skjuta till ytterligare pengar, innan företaget kan uppvisa stabilitet. Det är också av stor vikt att leveranserna av beställda helekoptrar fortsättningsvis kan ske inom avtalad tid. Förseningar kostar både i kronor och prestige. Jag ser positivt på den vidgade målsättnigen att även leverera till civila ändamål.

Det går inte att sätta ett verkligt värde på aktien, annat än att man kan konstatera att det egna kapitalet (1,38 kronor) inte räcker i många månader ytterligare. Förmodligen blir det dags att tigga ytterligare pengar under hösten 2009. Bolaget har dock inte sagt något om detta ännu.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?