Post entry

CybAero: kameraövervakning till lands och till sjöss driver tillväxt

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

CybAero har utvecklat APID, ett obemannat autonomt helikoptersystem. Dessutom har företaget övertagit de kommersiella rättigheterna för en amerikansk obemannad helikopter (Vantage). Marknadstillväxten för obemannade helikoptrar förväntas bli mycket god fram till år 2016. Ett ökat behov av kameraövervakning till lands och till sjöss är en av orsakerna bakom den stora potentialen.

Autonomt system flyger självt CybAero från Nordens flyghuvudstad Linköping har utvecklat egna systemet APID 55 som är en autonom flygande helikopter.

Att systemet är autonomt betyder att flygningar kan göras enligt inprogrammerade flygrutter och utan att någon styr helikoptern från marken. Dessutom kan uppdrag lättare genomföras, vilka tidigare varit svåra, farliga eller monotona och därmed inneburit risker för piloter.

Stärkt kassa efter nyemission

Föreutom APID har företaget övertagit de kommersiella rättigheterna för en amerikansk obemannad helikopter (Vantage) vilket ger möjligheter till stora ordrar på den amerikanska marknaden som är världens största för UAV:er (Unmanned Aerial Vehicles).

CybAero har precis avslutat en nyemission, som ger bolaget 12 miljoner kronor efter emissionskostnader. Därmed kan arbetet med att kommersialisera bolagets obemannade helikoptersystem fortsätta.

Order från Förenade Arabemiraten En första order på produkten APID 55 håller för närvarande på att slutlevereras till Försvarsmakten i Förenade Arabemiraten (FAE). Av ordern på drygt 30 miljoner kronor (3,6 miljoner euro) återstår drygt 11 miljoner att fakturera efter godkänd acceptansflygning.

Efter problem med tillgång till testfält i FAE för att utföra testflygningar rullar nu dessa enligt plan, och systemet testas bland annat under extrema klimatförhållanden med hög värme och sandig miljö. Testflygning leder till acceptansflygning av hela systemet, vilket förv��ntas kunna genomföras någon gång under 2008. Då kan resterande 11 miljoner kronor faktureras.

Snabbt växande marknad Betydligt större order kan dock förväntas, då framtiden för UAV och UAS (obemannade luftburna system) allmänt sett spås vara mycket ljus. Undersökningsföretaget Visiongain prognostiserar att den årliga världsmarknaden för UAV skall öka från dagens 6 miljarder USD till 15 miljarder USD år 2016.

Av dessa 6 miljarder dollar återfinns dock största marknaden inom obemannade flygplan. CybAero har alltid verkat inom rotary wing-segmentet, alltså obemannade helikoptrar. Det är en intressant nisch inom UAV som kan tänkas få en ännu snabbare procentuell tillväxt än obemannade flygplan.

Kameraövervakning driver utveckling Främst är det militära applikationer som driver utvecklingen, men även civila sådana. Det som särskilt driver utvecklingen är önskan om att få upp kameror i luften för att få till stånd en kostnadseffektiv flygövervakning över stora land- och sjöområden.

Autonoma helikoptrar, som APID och Vantage, flyger bl a med kamerasensorer över stora områden och skickar hem informationen som omedelbart kan tolkas i jakt på avvikelser. Mikael Hult, vd på CybAero, säger sig ha fått signaler om att flera upphandlingar av obemannade helikoptrar är på gång i olika länder, där just kameraövervakning är det intressanta.

Begränsad konkurrens Trots den förväntade tillväxten är konkurrensen inom obemannade helikoptrar mycket begränsad. CybAeros eget system APID anses ligga väldigt långt framme. Priset för ett fullt utrustat system (två helikoptrar med kamerasensor och en markstation) ligger runt 12 - 15 miljoner kronor.

Marknadsrättigheterna för produkten APID 55 är begränsade till Mellanöstern efter att rättigheterna till övriga världen sålts till SAAB som en del i en finansiell räddningsaktion för ett antal år sedan. En ny version av helikoptern, APID 60, kan komma att säljas globalt, alltså inte enbart i Mellanöstern. Dessutom har CybAero den exklusiva rätten att sälja Vantage över hela världen.

Möjlighet till nya order När det gäller APID kan Förenade Arabemiraten vara intresserade av att köpa (väsentligt) fler system än den order på 30 miljoner kronor som de lagt hittills, där alltså 11 miljoner kronor återstår att fakturera.

Till detta kommer att Pakistan visat stort intresse för systemet APID och en marin demonstrationsflygning genomfördes tidigare i år.

Vantage nytt system Det är kanske ännu intressantare att CybAero övertagit de exklusiva globala marknadsrättigheterna till en amerikansk obemannad helikopter (Vantage) utvecklad av amerikanska marinens utvecklingslaboratorium NRL, Naval Research Laboratory.

Vantage är ursprungligen beställd av amerikanska marinkåren och finansierad med statliga utvecklingsanslag på många miljoner dollar. Den är alltså ett kompletterande system till det helt egenutvecklade systemet APID.

Vantage billigare i inköp och drift Helikoptern Vantage (väger 173 kg) är ett helt annat system än de andra USA-utvecklade systemen FireScout (väger cirka 1,5 ton) från amerikanska Northrop Grumman och Hummingbird (väger cirka 1,8 ton) från Boeing. Vantage är således väsentligt mycket billigare i inköp och att hålla i drift.

Dessutom är FireScout och Hummingbird, på grund av sin storlek, inte lämpliga för taktisk användning på kompaninivå, där den största nyttan och användningen beräknas finnas. Största potentiella kunden till Vantage förväntas bli den amerikanska försvarsmakten som visat allt större intresse för lättare och mindre system.

Ett års utvecklingsarbete till försäljningsstart

Ungefär ett års arbete återstår innan Vantage kan levereras till första kunderna. NRL är angeläget om att produkten når marknaden eftersom det bedöms gynnsamt för deras möjligheter att äska nya anslag för utvecklingsprojekt från amerikanska försvarsdepartementet.

Därför har CybAero kommit att överta projektet på mycket gynnsamma villkor via sitt amerikanska dotterbolag CybAero LLC, där CybAero äger 95 procent och amerikanska VD:n (en utflyttad svenskamerikan) äger 5 procent via sitt bolag Axcess Technology.

Amerikansk finansiering av Vantage CybAero håller i nuläget på att ta fram en affärs- och finansieringsplan för Vantage. Möjligheterna bedöms goda att finansiera resterande utvecklingsarbete genom partnerskap med industriella aktörer. Därtill kan man få utvecklingsbidrag från amerikanska myndigheter, där man redan blivit beviljad en knapp miljon kronor från amerikanska marinmyndighetens utvecklingsråd.

CybAeros vd Mikael Hult bekräftar att intresset för UAV-helikoptrar är mycket större i USA och övriga världen än i Sverige och att det förbättrar möjligheterna att finna amerikansk finansiering på kommersiellt gynnsamma villkor. Utvecklingsarbetet på Vantage kan också ge välbehövliga utvecklingsintäkter till det svenska moderbolaget.

Kan stoppa migration till EU Till detta kommer flera möjliga civila applikationer med autonoma obemannade helikoptrar. Exempelvis skulle övervakning av farvattnen runt Kanarieöarna, där många illegala migranter från Afrika försöker korsa Atlanten för att komma in i EU, kunna vara intressant.

Problem med immigrantströmmen har som bekant med tiden blivit politiskt uppmärksammat. Här skulle flygande obemannade helikoptrar med såväl optiska som värmekänsliga kameror kunna bli ett kostnadseffektivt hjälpmedel för sjöräddnings- och kustbevakningsuppdrag.

Marknadspotentialen för detta torde vara mycket stor och betalningsviljan för ett fungerande system hög eftersom problemet fått stor uppmärksamhet i EU. Det torde inte vara svårt att hitta liknande intressanta applikationer inom många andra områden.

Order från Scandicraft På den civila sidan finns ytterligare möjligheter. Nyligen fick man en order på två helikoptrar från norsk/svenska Scandicraft, som normalt sysslar med kamerainspektion via bemannade helikoptrar.

I denna order skall helikoptrarna användas för applikationsutveckling tillsammans med CybAero självt och därtill två kunder. Scandicraft hoppas att fler kunder skall ansluta efterhand och de har option på ytterligare sex system.

Kameraövervakning framtidens melodi Kameraövervakning har de senaste knappa tio åren fått ett enormt genomslag i olika sammanhang. Det är naturligtvis skälet till att ett företag som AXIS idag har en omsättning på 1,7 miljarder kronor, med en årlig tillväxt på 39 procent och ett börsvärde på 5,5 miljarder kronor. Men då pratar vi fast installerade kameraövervakningssystem i olika sammanhang.

Utvecklingen är sådan att det är svårt att tro annat än att behovet av billig kameraövervakning över stora land- och sjöområden kommer att öka väsentligt under lång tid framöver, när väl möjligheten till sådan övervakning finns att köpa på marknaden. CybAeros system APID och Vantage kommer att vara ett utmärkt och mycket kostnadseffektivt sätt att bära dessa kameror.

AXIS stod och stampade under många år, men när utvecklingen väl tog fart gick det snabbt. Det kan inte uteslutas att CybAero kan stå inför en liknande utveckling när man väl fått ut de första systemen på marknaden och kunderna kan se att automatiserad kameraövervakning över stora land- och sjöområden fungerar enligt plan. Om och när man väl har nått dit kan alltså CybAero få en uthålligt snabb omsättningsutveckling.

Stark och lönsam eftermarknad på 20 procent per år Denna potential till positiv och lönsam utveckling förstärks av att eftermarknaden kan stå för minst 20 procent per år av vad ett nytt system kostar, med goda marginaler. Att eftermarknaden är så stor beror på att många delar i helikoptersystem av säkerhetsskäl måste bytas ut regelbundet.

Risken ligger sammantaget således knappast på marknadssidan för CybAero, utan på den finansiella sidan. Nyligen genomförda nyemissionen på 15 mkr lär räcka året ut, men då vill det till att nya order har vunnits för annars är det ut med kollekthåven ännu en gång i nyemission.

Aktien lågt värderad

Antagligen är det detta finansiella faktum och den nyligen avslutade stora emissionen som är orsaken till företagets nuvarande mycket låga börsvärde på 30 mkr vid en börskurs på 2,50 kronor. Börsvärdet har fallit från 84 miljoner kronor vid introduktionen för ett år sedan (kurs 14 kronor) till dagens nivå på 30 miljoner kronor, även efter avslutad emission som netto tillför 12 miljoner kronor.

Men för den riskbenägne ligger här också en möjlighet. Företagets egna mål är att nå en omsättning på förhållandevis blygsamma 450 miljoner kronor inom fem år (50 M€), med en vinstmarginal på 10 procent.

Siktar på marknadsandel på 7 procent

Även om marknaden för flygande helikoptrar bara skulle bli 10 procent av totala marknaden för UAV skulle den ändå bli drygt en miljard USD om fem år. Med ett omsättningsmål på 450 miljoner kronor siktar alltså CybAero på en global marknadsandel på cirka 7 procent.

Tror man att kameraövervakning till lands och till sjöss har stor potential, och att CybAeros system APID och Vantage ligger rätt för att täcka dessa behov, kan man naturligtvis lätt föreställa sig att företaget kan nå en högre marknadsandel och en starkare försäljningsutveckling än 450 miljoner kronor på sikt.

Aktien kan bli en dryg 20-dubblare

Men även om företaget om fem år endast uppfyller målet på 450 miljoner kronor i omsättning och tio procent i rörelsemarginal hamnar vinsten efter skatt ändå på 32 mkr per år. Även om fem år lär företaget ha goda tillväxt- och utvecklingsmöjligheter, så ett p/e-tal på 20 lär vara högst realistiskt. Det skulle ge en företagsvärdering på 640 miljoner kronor, eller drygt 21 gånger dagens värdering på 30 miljoner kronor (vid kurs på 2,50 kronor).

Riskerna i CybAero är uppenbarligen mycket höga. En investerare som går in i dagens läge måste vara beredd på att förlora hela insatsen. Men samtidigt är kursen så nedtryckt att även minsta pressmeddelande som antyder att företaget kan vara på väg att få ett riktigt kommersiellt genombrott kan driva upp kursen rejält. För den riskbenägne investeraren kan en placering i CybAero därför vara ett intressant alternativ på såväl kort som lång sikt.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?