Post entry

CTT Systems - överreagerar när nya order ankommer

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

CTT System stiger hastigt i kurs vid varje order, för att senare falla tillbaka i pris när euforin lägger sig. Rådet blir att sälja nu, köpa senare.

CTT Systems affärsidé är att åtgärda de två fuktproblem som idag existerar i kommersiella flygplan.

Elemination av kondensation mellan kabin och flygplanets ytterskal, och samtidigt en förhöjd komfort i kabinen genom ökad luftfuktighet.

Häromdagen slöts ett avtal med Nordmicro om att flyplanstypen A350 XWB skall utrustas med befuktare. Det gäller cockpit, besättningens viloutrymme och delar av passagerarkabinen. Affären har inte slutgiltigt gått igenom. Det krävs ännu förhandlingar om detaljer.

Det är lovande för CTT System i tider när flygbranchen går kräftgång och söker besparingar i takt med att oljepriset skjuter i höjden.

CTT Systems har en ansträngd balansräkning. Aktieägaren får räkna med ytterligare utvecklingskostnader och förseningar innan pengarna på allvar börjar strömma in.

VD Torbjörn Johansson räknar med att de stora intäkterna kommer från år 2013 och framåt.

I maj 2008 meddelades att den tidigare aviserade storordern från Boeing, kommer att försenas ytterligare. Det innebär att leveranserna nu ligger ett år efter tidsplan. Boeing har dessutom informerat om att produktionsökningen kommer att bli långsammare än vad tidigare planering anger.

Samtidigt är det inte säkert att aktiekursen i CTT System har mycket mera att ge. Nuvarande värdering av aktien bygger på att samtliga flygbolag väljer alla de CTT System som erbjuds. Det handlar om att utrusta 200 flygplan. Intäkter för detta kommer att spridas ut under tjugo tilll trettio år, med en beräknad eftermarknad på 20 år.

Om man tänker sig att CCT System erhåller en vinstmarginal på 30% av ordervärdet, och ordern ger jämna inkomster under 40 år, så är nyvärdet av ordern 130 miljoner svenska kronor. I fredags steg kursvärdet på CTT systems med 77 miljoner svenska kronor. Det indikerar att marknaden tror att runt hälften av ordervärdet kommer att realiseras. Även det kan vara ett optimistiskt antagande, men är trots allt ett framsteg jämfört med tidigare avtal.

CTT System har vid varje ordertillfälle stigit hastigt, för att senare falla tillbaka i kurs.

I augusti 2003 steg aktierna 69 procent nar Airbus ville utrusta A380 med CTT systemet för till- och avfuktning. Börsvärdet hann öka med 65 miljoner kronor innan aktiekursen sjönk tillbaka.

2005 i augusti rusade aktien 200 procent på en dag. Det var när Boeing ville göra samma sak. Börsvärdet exploderade med en uppgång från 151 mijoner till 460 miljoner kronor.

I december 2006 lyfte aktien med över 50 procent. Då omförhandlades avtalet med Boeing.

I fredags nöjde sig placerarna att trycka upp värdet med 34%, eller 77 miljoner kronor, omräknat.

Kan man sälja när kursen är hög och sedan köpa tillbaka aktierna när kursen åter sjukit tillbaka så har det varit en god affär. Det har varit så år 2003, år 2005 och år 2006.

Att det blir så även denna gång vet vi givetvis inte, men sannolikheten föreligger. Därför är mitt råd att sälja när man tror att kursuppgången toppat och sedan köpa åter när aktiepriset återgår till en mer långsiktigt hållbar nivå.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?