Clean Oil Technology (COT) noterat på NGM Nordic MTF laddar för stordåd. Med foten inne på Volvo är det bara en tidsfråga innan bolaget börjar leverera. Den viktiga pusselbiten som fallit på plats är fokus på miljöbränsle. I år bör COT kunna nå break-even och 2012 är 10 MSEK i rörelseresultat inom räckhåll. En värdering på 200 MSEK eller ca 2,60 SEK per aktie kan motiveras. Rekommendationen blir starkt köp.
COT är specialist på kontinuerlig rengöring av motor- och hydraloljor. Med ren olja kan serviceintervall för fordon och andra maskiner förlängas, vilket leder till kostnadsbesparingar men också längre livslängd för motorerna. Ren olja leder vidare till sänkt bränsleförbrukning. Detta har COT jobbat flera år med att lansera. Det som gjort att det verkligen tagit skruv på senare tid är att miljöbränslen försämrar oljans kvaliteter mycket mer än traditionell diesel. Det är vad som nu sätter fart på marknaden.
COT har en stark patentställning. Garant för det är bl a VD Morgan Ryhmans bakgrund som författare till många olika patent. Flera tester har genomförts som bekräftar att COT Oil Refiner System håller vad bolaget lovar. Ytterligare tester sker ute hos kunder och potentiella kunder löpande.
När man börjar studera COT slås man av bolagets alla motgångar. Många misstag har begåtts genom åren och ledningen har ”lovat” att genombrottet är nära. Något har hela tiden fallerat och resulterat i nyemission efter nyemission. Aktieägarna är luttrade och aktien står i princip på samma nivå idag som när den noterades på NGM MTF 2004. Däremellan har aktien som högst noterats i strax under 4 SEK. Mycket tyder på att vi kan vara väg dit igen på sikt. Ett par viktiga aspekter att ta fasta på är att bolagets ledning och insiders alltid haft en stor tro på bolaget. De har varit tagare i många nyemissioner. Det verkar som att alla nyemissioner gjorts på högre kurser än aktiekursen vid tillfället. Det är alltid trevligt med insiders som tror stenhårt på sitt bolag. Den andra viktiga aspekten är att Morgan Ryhman är relativt ny som VD. Han verkar ha rensat ut gamla misstag och börjat om från scratch.
Genombrottet sker nu
Det som får mig att tro på att genombrottet står för dörren är fyra saker:
-Fokus på miljöbränslen ökar för varje dag som går
-Första halvåret 2010 var bolagets intäkter 1,2 MSEK. Det är nästan dubbelt intäkterna för hela 2009
-Nyligen meddelade COT att ett leverantörsavtal tecknats med Volvo Truck Corporation
-Ett gäng riskkapitalister med Björn Algqvist känd från bland annat Intentia har gått in med 17 MSEK på kurs 0,85 SEK i det som troligtvis är COT:s sista nyemission
Att COT tecknat avtal med Volvo Truckcenter innebär inte att bolagets teknik blir standard i allt som Volvo producerar. Det är dock en kvalitetsstämpel och det första steget in hos Volvo. Går det som det ska kommer Volvos lastvagnar i framtiden att installera COT:s produkt med alla nya Volvo fordon. Det är så klart ett drömscenario som resulterar i att COT kommer att visa en nettovinst som är större än börsvärdet idag – men dit är det förmodligen långt. Att Algqvist och hans gäng tagit position i bolaget är också mycket viktigt för förtroendet. Med en stärkt kassa och kända ägare blir COT också en betydligt mer stabil motpart vilket säkert är viktigt för potentiella kunder. Lägg märke till att även VD Ryhman deltog i nyemissionen och ökade sitt innehav ytterligare. Volvos konkurrenter har självklart koll på vad de gör och att avtalet borde innebära att även andra aktörer blir nyfikna på teknologin.
För kund och miljö är COT Oil Refiner System ”ren” vinst. Payofftiden har jag funnit till 6-12 månader. Då verkar inte den besparingen som görs av i minskad bränsleförbrukning vara medräknad. Det är också svårt att räkna in höjt andrahandsvärde, men självklart är ett fordon som har rullat med ren olja hela livstiden mer värt vid en försäljning.
Det roliga är att det inte finns några konkurrenter att tala om. De som idag försöker göra vad COT gör använder, jämfört med COT, föråldrad teknik. Ett exempel är amerikanska Puradyn som enligt mig har en sämre teknik, men idag omsätter 2,5 MUSD för de tre första kvartalen att jämföra med 1,4 MUSD 2009.
Det är inte bara lastvagnar som är i behov av COT:s produkter. Bolaget har tre fokusområden:
Vehicles: Personbilar, lastbilar och bussar.
Heavy Duty: Entreprenadmaskiner, skogsmaskiner, containerhantering, industri och vindkraft.
Marine: Lastfartyg, färjor och större fritidsbåtar/yachter
Det är med all sannolikhet så att det finns potentiella kunder till COT som inte vill skylta med sina namn. Bland de kunder och samarbeten som COT gått ut med märks förutom Volvo Truck Corporation följande händelser under första halvåret 2010 som bolaget nämner i sin delårsrapport:
• Fälttesterna hos Volvo Bussar med valideringen av bussar drivna med RME100 har nu resulterat i konkreta affärer. Samarbetet Volvo Truck Center har ytterligare förstärkts. VTC monterar nu COT Oil Refiner™ på samtliga Flygbussar med RME100 drift och kommer efterhand att erbjuda COT systemet även till andra kunder (PM 27 Januari 2010).
• Samarbetet med Södra Skogsägarna och Finnveden Lastvagnar (PM 21 december 2009) har inneburit att installation av COT Oil Refiner™ genomförts under januari. Utvärderingen följs med stort intresse från Volvo Lastvagnar centralt.
• Saab Automobile har nu finansiering på plats för fortsatt drift vilket för COT innebär att vi nu har nöjet att annonsera det samarbete som pågått en längre tid. ”Saab Automobile AB har för avsikt att ytterligare stärka sin position inom områdena miljöteknik och säkerhet. Bland nya intressanta miljötekniker som studeras är COT Oil Refiner™. Vår studie och utvärdering av COT Oil Refiner™ genom fältprov har pågått under större delen av 2009. De resultat, som vi hittills har uppnått, infriar våra förväntningar”, säger Kjell AC Bergström, VD Saab Automobile Powertrain AB. Han fortsätter:
”COT Oil Refiner™ ger oss potentiella möjligheter för att i framtiden förlänga våra serviceintervaller i vår utvärdering av systemet ingår även planering av hur ett införande i utvalda bilmodeller skall kunna ske.”
Tillsammans med Saab, som har ett erkänt renommé som innovatörer och föregångare för spetsteknik i bilbranschen, har vi nu uppnått resultat som öppnar en helt ny internationell marknad för COT Oil Refiner™.
• COT samarbetar inom det s k US/Swedish GREEN PARTNERSHIP (PM 10 feb. 2010).
• COT – Clean Oil Technology AB (publ), med huvudkontor i Göteborg, utökar sin tillverkningskapacitet med en egen produktionsanläggning i Anderstorp. Samtidigt anställer bolaget en produktionskoordinator med placering vid den nya anläggningen.
• COT:s distributör i Turkiet, Arimtek Aritma Medikal Teknolijileri Ltd., har tecknat en ny större order med COT – Clean Oil Technology AB (publ). Kommunerna runt Ankara har påbörjat inköp av COT Oil Refiner System™ för installation i bussar, lastbilar och entreprenadmaskiner.
• Hüllert Maskin AB ger COT – Clean Oil Technology AB (publ) ett ordentligt lyft på årets upplaga av Maskinexpo på Barkaby 27–29 maj. Bl a lanserar man flera maskinnyheter från Merlo med COT:s patenterade Oil Refiner System™ originalmonterat.
• Orusttrafiken köper nya Volvo Bussar med COT OilRefiner System™ installerat vid leverans. Volvo Bussar levererar under sommaren via sin återförsäljare Finnveden en bussflotta utrustad med COT:s patenterade OilRefiner System™ till Orusttrafiken, som bedriver trafik runt om i Sverige. Företaget är sedan tidigare stor kund hos Volvo. (PM juni 2010).
• COT utrustar Veolias nya bussflotta med COT Oil Refiner System™. Volvo Bussar har tecknat order med Veolia om leverans av citybussar för RME-drift i Göteborgsregionen, samtliga utrustade med COT Oil Refiner System™. Veolia är världens största transportföretag och Volvo Bussars största kund. (PM juni 2010).
Andra halvåret 2010 har de i delårsrapporten nämnda ordrarna till Veolia och Orusttrafiken monterats. En ny order för validering har också inkommit från en större europeisk tillverkare av bussar och lastbilar. Vågar man spekulera i att det kan vara Scania? Tids nog får vi nog veta det.
COT har också ett amerikanskt dotterbolag. Det har inte gjort mycket väsen av sig. Men med tanke på att det börjar röra sig i Europa kan det väl också tänkas vakna till liv inom kort.
Starkt köp
Den nyligen genomförda nyemissionen ska användas för att bygga ut organisation och marknadsföring. Det är tydligt att COT planerar för det stora genombrottet. Bolaget har ca 20 MSEK i kassan. Börsvärdet blir med en aktiekurs på 90 öre och 76 miljoner aktier 68 MSEK. Med tanke på vad som håller på att hända i bolaget är det riktigt tilltalande. Ett resultat på 10 MSEK 2012 är min punktskattning. Runt denna punktskattning finns dock en betydande varians. Det kan bli sämre, om tester och orders tar tid, vilket jag dock inte tror eftersom intresset just nu verkar explodera, men det kan också bli avsevärt bättre. En serieleverans från t ex Volvo, och COT:s lycka är gjord. Fokus ska dock inte ligga på 2012 om man som jag tror att det är nu det börjar ta fart. Den som istället lyfter blicken ett par år fram kommer, tror jag, att bli betydligt mer nöjd med sitt inträde i aktien. Alla kanske inte blir lika exalterade som jag, men jag ser framför mig hur COT likt en Fågel Fenix på steroider lyfter sig ur askan och tar en gruvlig revansch. Framtiden får utvisa om jag får rätt.
Så vitt jag kan se så har Volvo under de tre första kvartalen levererat ca 160 000 lastbilar, bussar är ett mindre område med endast ca 10 000 st levererade under 2009, men Volvo Penta levererade 2009 45 000 motorer och då var det av konjunkturskäl ned kraftigt från året innan då de skeppade 77 000. COTs filter gör nytta i alla motorer och man leker med tanken att de en dag sitter som standard i Volvos motorer så är det inte heller långsökt att misstänka att även andra lastbils/busstilverkare också ser möjligheterna. Självklart ligger detta en bra bit bort i tiden men kan vara intressant att titta lite på för att få någon sorts hum om potentialen på lång sikt. Bara Volvo skulle i fallet att COT-filtret blev standard i alla motorer kunna erbjuda en omsättning på 750 MSEK om vi utgår från ett pris på 3000 SEK per installation till COT och borde kunna bli till en vinst runt 100 MSEK före skatt och 70 MSEK efter skatt. Ett bolag med den typen av tillväxt skulle nog kunna räkna med att dess aktie handlades till ett p/e-tal på 25 vilket i så fall skulle innebära ett börsvärde på 1 750 MSEK. Potentialen är det alltså inget fel på. Samtidigt som det är orealistiskt att tro att alla motorer som volvo skeppar har COT-filter så är det orealistiskt att tro att inte andra aktörer skulle vara intresserade av filtret och att Scania, MAN, Mercedes etc etc också skulle vilja åtnjuta de fördelar som det innebär.
Den sista pusselbiten som trillade på plats var när jag insåg att ett av områdena där Volvo vill växa är service. De åtar sig att se till att hela flottor av lastbilar och bussar hålls rullande. Att i det läget kunna öka serviceintervallerna blir en hel del pengar i extra vinst. Detta är en trend i lastvagnsvärlden och spontant känns det som om detta ytterligare ökar COTs chanser att ta sig in hos tillverkarna.
Jag vill med detta inlägg försöka skapa en diskussion och kanske andra kan hjälpa till med sina insikter och funderingar. Jag förväntar mig inte att folk ska springa iväg och handla aktien och hoppas att de inte gör det endast med denna korta summering som grund. Bolaget känns bortglömt och många har blivit besvikna och kanske tappat tron, men min magkänsla säger mig att det är något på gång (men det är just min magkänsla). I konkreta siffror finns det ju inte så mycket att ta på ännu men om det fanns det skulle man väl inte kunna handla aktien under en krona heller.