Post entry

Clas Ohlson: försäljningsökning med 10 procent

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Clas Ohlson ökar försäljningen i befintliga butiker med tio procent, det bådar gott inför framtiden.

Clas Ohlson är nummer ett! Så framställer de sig själva, och visar på en tecknad bild hur konkurrenterna sackar i uppförsbacken. Bland de som ligger hack i häl, märks Jula, Rusta, Biltema och Media Markt. Flera av medtävlarna har egna kataloger, och i viss mån likartade prylar.

Förstaplaceringen motiveras av att Clas Ohlson under senaste året fått flera hedersamma nomineringar: Bästa kundservice både på telefon och i butik. Effektiv logistik. Både via Shenker och posten. De har blivit utsedda till årets detaljhandelskedja. Stolt, kunde John Bomack, informationschef på företaget, via direktsändning, visa upp för Umeås aktiesparare att Clas Ohlson för en tid sedan hade ett större börsvärde än General Motors. Även om den siffran säger mer om det sistnämnda bolagets kris, så ger det en indikation på stabiliteten i detaljhandelskedjan och att affärsidén håller. Redan det faktum att de alltid gått med vinst, är enastående. Försäljningen har gått från en miljon till 5 miljoner på tio år.

Butikerna blir allt fler, och centrallagret kommer att byggas ut. Devisen ”från fäbod till europeisk handelskedja”, kan belysas av det enkla faktum att Insjön nu är dalarnas största turistmål, med över ½ miljon besökare. Var tionde aktieägare slöt upp vid årsstämman.

Framtiden?

Clas Ohlson har 3000 anställda, och räknar med att nå ett tillväxtmål på 15% och en marginal på 10 procent. Målet kan inte enbart nås genom nyetablering, det krävs även att försäljningen ökar på nuvarande butiksyta.

Expansionen i England ser ut att falla väl, ut och katalogen är nu helt översatt på det nya språket. En viss humor präglar denna ”use föll böök”. Clas Ohlson anspelar på skandinavisk tradition, och erbjuder samtliga anställda att besöka Dalarna för att drillas in i företagsandan. Clas Ohlson har även dragit nytta av att HM och IKEA har gett svensk handel gott rykte. Den Engelska kunden har redan insett att han får mycket för pengarna. I Finland har etableringarna inte varit lika framgångsrika, och för närvarande finns inga planer på fler butiker. Clas Ohlson finns även i Norge, där det går mycket bra, medan Danmark får vänta.

Här i Sverige har stämpeln ”gubbdagis” där man främst fann skruvar, muttrar och verktyg, ersatts av en ny kundkrets. Genomsnittskunden är 24 – 34 år, och man, Mer än fyrtio procent av köparna är kvinnor. 84 procent av svenskarna mellan 18-69 procent har besökt Clas Ohlson det senaste året. Varumärket är mycket starkt, med en igenkänningsgrad på 96 procent.

Expansionsutrymmet i Norden är tämligen begränsat. Öppnade butiker konkurrerar med katalogen, och nysatsningarna består för närvarande främst i att etablerandet av den nya butikskonceptet ”Lill clas” . Internationellt kommer en inköpsverksamhet i Asien att både ge ett bredare sortiment, och öka effektiviteten. I katalogen har man rensat bort ”dubbletter”, dvs likvärdiga varor, och istället tagit med nya prylar. Höstupplagan hade 2000 nya exponeringar. Totalt finns ca 15000 produkter.

Det nya centrallagret kännetecknas av att varan kommer att komma till plockaren, istället för att plockaren hämtar varan.

Värdering.

Jag uppfattar det som en styrka att ett bolag har stabil huvudägare, som långsiktigt står som garant för affärsidén. Familjebanden öppnar för ett mer intensivt engagemang, jämfört med vad som kan vara fallet i instutionsägda företag.

Clas Ohlson räknar med att öppna 15 nya butiker under 2009/10. Somliga anser att Clas Ohlson borde skruva upp tempot, och utnyttja det gyllene tillfälle som långkonjunkturen gett. En engelsk affärskedja: ”Woolworths” har gått i konkurs och därmed finns unikt centrala lägen att tillgå. Ledningen väljer dock att skynda långsamt och arbeta långsiktigt, eftersom att nya butiker i England är dyrare att etablera, och kostar mera. Det tar tid att bygga upp ett varumärke.

Om man utgår från att de egna målen håller så visar sig aktien fortfarande köpvärd i nuläget. En tillväxt på 14 procent och en vinstmarginal på 10 procent indikerar att den långsktige kan betala 150 kr för aktien, utan att det är dyrt. Sett relaterat till den fina historiken, och den stabila ägarstationen, så finns därför ytterligare några kronor att hämta, utan att värderingen för den skull känns ansträngd.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?