Brio: Svårt att hålla ångan uppe
2010-05-20 16:58, Edited at: 2011-03-11 05:59Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Leksakstillverkaren Brio har genom en finansiell rekonstruktion som påbörjades i början på 2009 lyckats mildra förlustrapporterna och lyckades till och med vända fjolårets vinst för kvartal fyra till ett positivt resultat. Brio sattsar nu stort på att reducera kostnaderna men frågan är om det inte är för tidigt att blåsa faran över.
Brio är ett Svenskt företag som tillverkar huvudsakligen leksaker, bilbarnstolar och barnvagnar. Brio är uppdelat i två divisioner; BRIO Toy och BRIO Baby där BRIO Toy står för företagets största intäkter. Brio grundades 1884 och är idag ett internationellt företag med cirka 310 anställda och har huvudsäte i Malmö sedan 2006. Verksamheten noterades på Stockholmsbörsen redan 1985 men är sedan 2009 noterade på NGM. Brio ägs idag till större delen av det svenska investmentbolaget Proventus.
Sedan år 2000 har Brio haft det tufft ekonomiskt då bland annat marknaden för Brios träleksaker minskat radikalt utan att tillräckliga åtgärder vidtagits. Företaget har inte moderniserats i den takt som det borde och har inte hängt med de stora förändringar som har skett på leksaksmarknaden under det senaste decenniet. Detta har gjort att verksamheten trotts sitt oerhört starka varumärke redovisar stora förluster.
Både oberoende aktieägare och huvudägaren Proventus har varit tvungna att skjuta till med nytt kapital för att rädda det annars långsamt sjunkande skeppet.
Under det senare året har Brio tagit ett sent steg i rätt riktning då stora effektiviseringsåtgärder och tydligare strategi vidtagits. Målet till 2011 är att sänka de årliga kostnaderna med 80Mkr vilket onekligen skulle föra företaget närmare lönsamhet igen. Man har redan kommit en bit på vägen genom att bland annat bytt VD, avvecklat olönsam verksamhet och ändrat affärsmodellen.
Nyckeltal
Då resultatet har varit negativt de senaste 5 åren, ser nyckeltalen ganska dystra ut.
Negativ rörelsemarginal följs av negativ avkastning. Omsättningstillväxten har däremot sedan 2006 ökat årligen, till att 2009 ge en positiv omsättningstillväxt på närmare 7 %.
Att under samma tidsperiod ha minskat antalet anställda med närmare 50 %, men även kunnat bibehålla nästan samma omsättning, är i sig starkt. Dock har inte lönekostnadskurvan följt efter i samma trend som antalet anställda, vilket kan ses som en bidragande orsak till det negativa resultatet.
Soliditeten i företaget har varit relativt låg under åren. Under 2008 var den under 1 % men under 2009 stärktes den åter mot 30 %, bland annat tack vare en lyckad nyemission på över 300 miljoner under året. Då kunde man betala tillbaka stora delar av sina lån till huvudägaren Proventus AB och stärka kassan med närmare 100 %.
Marknad och konkurrens
Dator och TV-spelsutvecklingen har under de senaste tjugo åren exploderat, men träleksaksmarknaden har inte utvecklats i samma riktning. Dagens ungdomar tillbringar mer och mer tid framför datorn och allt mindre vid trätågs-rälsen, om än någon tid alls. Dock är det inte bara TV och datorspel som träleksaker konkurrerar med. Exempelvis Lego har utgjort en stor konkurrent främst under 1900-talets senare hälft. Men även Lego har fått se sig omkörda av såväl dator som TV-spel.
Framtid
Då intresset för träleksaker minskar och intresset för dator och TV-spel ökar, kan man se sig frågande om det kommer att finnas någon marknad för Brios träleksaker om tio år. På senare år har träleksaker nästan setts som antikt och lyxigt. Brio kanske därmed kan gynnas av vågen och höja priset på denna ”lyxvara”.
Även om Brio i framtiden kommer få det svårt att öka försäljningen av leksaker så finns det fortfarande potential i försäljningen av barnvagnar. Dock finns fortfarande risken att det blir mer allmänt acceptabelt att köpa begagnade barnvagnar vilket kan påverka försäljningen.
Slutsats
Brio har precis påbörjat en finansiell rekonstruktion för att få företaget att generera positiva kassaflöden. Denna åtgärd är ett steg i rätt riktning men förmodligen inte tillräcklig för att Brios trätåg ska tuffa vidare på sikt utan företaget behöver fler liknande åtgärder. Vi rekommenderar därför sälj med riktkurs på 3,30 Kr.