Boliden: vägen ur dilemmat
2008-07-22 06:19, Edited at: 2011-03-11 05:39Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Boliden kämpar mot en låg dollarkurs, fallande zinkpriser och minskad produktion.
Bolidens rapport för det andra kvartalet förde aktien ned på kursnivåer där den handlas under eget kapital. P/e-talet är ett av börsens lägsta, trots att gruvföretaget hela tiden går med vinst. Det kan vara värt att tänka på att Boliden inte är ett förhoppningsbolag inom branchen utan en väletablerad vinstgivande gruvindustri.
Dollarkursen har givetvis sin inverkan. Boliden är känslig för valutan, och en nedgång med någon tioöring påverkar resultatet med stora belopp. Under kvartalet blev förlusten minus 410 Mkr på grund av ogynnsam växelkurs.
Det finns dock en egendomlighet med dollarförlusten, som inte är helt lätt att föklara. Hur kan man förlora så mycket pengar som man har gjort i Bolidens fall, när dollar kursen har pendlat mellan 5,90 till 6,05 kr under hela kvartalet i förhållande till första kvartalet?
Eftersom att nettovinsten för kvartalet var 259 miljoner kronor, är givetvis ett vinsttapp på grund av svag valuta på 410 miljoner påfallande mycket.
En delförklaring till att Boliden klarar dollarförsvagningen så pass dåligt sammanhänger med den diffusa ägarbilden. Finanschefen, Carina Wång, är endast "tillförordnad". Även det ett svaghetstecken. Med tillförordnad avses enligt Svensk ordbok och Nationalencyklopedins ordbok “som förordnats att (i ordinarie innehavares ställe) under viss tid inneha tjänsten“.
Bolidens talesman vd Lennart Evrell säger i samband med rapporten att nu skall Boliden koncentrera sig på det som de kan påverka. Det vill säga "produktiviteten".
Det kan handla om att se till att produktionsproblemen röjs ur vägen och att sänka produktionskostnaderna.
Dollarkursen och zinkpriset anses vara marknadsrisk och opåverkbara. Det är givetvis sant, men ett faktum är att Boliden under de senaste åren hela tiden haft terminssäkringar på kopparpriset. Eftersom att kopparen legat i starkt stigande tendens så har vinsttappet varit betydande. Samtidigt har man försummat att hedga det känsliga zinkpriset. Det har varit på dalande i lång tid nu, och ändå så fortsätter Boliden envist att sälja till dagspris.
Sammantaget så är rörelseresultatet under det första halvåret 2008 1,6 miljarder kronor. Valutakursförändringar har påverkat negativt med 850 miljoner.
Negativ valutaeffekt, lågt zinkpris och sviktande produktion. Det är kvartalet i koncentrat. Men det finns ytterligare hot.
Bolidens produktionsproblem i Taragruvan väntas bestå i ytterligare nio månader.
Bolidens smältverk kommer att stoppas för underhåll. Kostnaden för detta blir 100 miljoner kronor.
Svårmalen malm i Atik har gett lägre genomflöde i anrikningsverket. Även om det sägs i rapporten att detta är på "övergående", tror jag att det kan vara på sin plats som aktieägare att vara försiktig. Störningar som håller tillbaka brytningen brukar pågå längre än man först tänker sig.
Ett övergripande dilemma är att ägarbilden är så oklar. Vem tar ansvar? Gruvnäringen behöver långsiktig planering, på vanligen 15 till 20 år. I det läget mår Boliden dåligt av att fonder och andra stora aktieinnehavare främst står som passiva åskådare. Det är tillåtet att snegla på Lundin Mining för att förstå skillnaden.
Vinsten för första halvåret 2008 ligger på 5,56 kr per aktie. Räknat på en årsvinst på 11 kr blir P/E-talet 3,5. Det är billigt, men med tanke på att osäkerhetsfaktorerna i stort sett kvarstår sätter jag "vänta". Den höga risken gör att Boliden inte är ett självkart köp. De allra flesta aktieägare, inklusive fonderna, med stora innehav har gjort "gruvliga" förluster i Boliden, och hoppas förmodlign på första upprekyl för att kunna lätta på sina innehav. Jag räknar med att det blir fortsatt volatilt.
Boliden var en gång mitt allra största innehav i portföljen, men inte nu längre. Jag föredrar att se en tydlig trendvändning, eller ett uppköp, innan jag på nytt kliver på.