WBM: framgångssaga fortsätter
2007-03-16 18:28, Edited at: 2011-03-11 05:25Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Med en värdering på p/e 25 för WBM (Björn Borg) kan anse att nuvarande värdering är rättvis. Men lyckas bolaget med sin utlandsexpansion, och det ser lovande ut, finns det definitivt utrymme för uppvärdering. Min rekommendation blir köp.
Med börsen som sin nya spelplan har Björn Borg fortsatt att skörda framgångar på senare år, i ny skepnad. Klädbolaget WBM som äger rättigheterna till varumärket Björn Borg har sedan börsintroduktionen 2004 stigit med makalösa 2000 procent. Frågan alla aktieägare ställer sig nu, är om man ska sluta på topp så som tennislegenden själv gjorde en gång i tiden?
När WBM introducerades i slutet av 2004 värderades aktien till p/e 8. Bolaget var föga känt och dessutom fanns ett litet brokigt affärsförflutet i varumärkets historia. Ingen kunde då förutse hur kraftigt de skulle växa framöver. På två år ökade bolaget sitt årsresultat med 400 procent, samtidigt som aktien värderades upp till p/e 25 när bolaget bevisat sig för marknaden. Och man nådde dessa framgångar utan att gå in på några nya marknader, som var tanken med börsintroduktionen. Fast i slutet på förra året skedde så lanseringen av Björn Borg i England och Tyskland. I Schweiz väntar bolaget fortfarande på order.
Föredömlig expansion
WBM sköter sin utlandsexpansion på ett föredömligt sätt. Man säger sig vilja gå lugnt fram och inte göra några förhastade satsningar. De öppnar inga egna butiker utomlands, utan överlåter det på lokala företag som har en bra lokalkännedom. Det blir också betydligt billigare än att starta upp en egen organisation. Man bekostar reklam vid början av lanseringen, annars så sker expansionen till väldigt låg kostnad. Än så länge har man bara försäljning på ett par varuhus i England och Tyskland. Men försäljningen är stark och helt i linje med bolagets målsättning att bygga en plattform och få upp volymerna i länderna. Med dessa i ryggen kan de sedan gå vidare och förhandla om butiker.
Med tanke på varumärket Björn Borgs framgångar, inte bara här hemma i Sverige utan även utomlands - i Holland överstiger idag försäljningen den i hemlandet - så är de inte svårt att föreställa sig att varumärket även kommer tas väl emot även på sina nya marknader. England är förstås extra intressant med tanke på Björn Borgs popularitet där. Marknaden i England är också enorm, större än alla WBMs tidigare marknader tillsammans. Tyskland, med sin tuffa modemarknad kan bli en svårare nöt att knäcka. Men WBM har alla förutsättningar att lyckas, med ett starkt varumärke och en kompetent ledning. Bolaget spår själva en successivt ökad positiv effekt från de nya marknaderna under 2007.
Varumärkeskontroll öppnar upp
I slutet på 2006 köpte WBM också loss de fullständiga rättigheterna till varumärket Björn Borg. Tidigare har man betalat en royalty för att få använda varumärket. Som ett direkt resultat av köpet ökar bolagets vinst per aktie med 1 kr per aktie under 2007. Men förvärvet betyder mycket mer än så för bolaget. WBM kan nu utveckla varumärket precis som de vill när de har fått full kontroll. De kan bl.a. utöka sortimentet med fler produktgrupper, som det förut har funnits begränsningar för. Tidigare har också det värde i varumärket som WBM bygger upp, ganska snopet kommit någon annan tillgodo då de inte själva ägde varumärket. Detta var säkert en stark anledning till att ägarna gick med på att sälja.
För 2007 kan man anta en vinst på 15 kr per aktie vilket ger ett p/e tal på 25. Det är en ganska rättvis värdering just nu. Fast det är svårt att sia om vilken effekt de nya marknaderna kommer att få under året. Tror man att WBM kommer lyckas med sin utlandsexpansion så ska man köpa aktien, då det blir svårt att komma in i aktien billigare än så här om marknaderna tar fart. Min rekommendation blir köp.