Björn Borg: oviss nätrullare!
2008-02-13 09:17, Edited at: 2011-03-11 05:32Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Det är en oviss nätrullare som Björn Borg levererar i samband med dagens bokslutsrapport. Visserligen imponerar såväl resultat som tillväxt men osäkerheten inom konfektionssektorn oroar och tillväxten spås mattas av varför jag väljer rekommendationen sälj.
Att Björn Borg skulle rapportera om en god tillväxt under det fjärde kvartalet är det många som haft förväntningar på och dagens rapport visar även att Q4 varit ett traditionellt starkt kvartal uppskruvad av den starka julkommersen. Nettoomsättningen under perioden uppgick till 139,8 Mkr (108,5), vilket motsvarar en ökning på 29 procent jämfört med fjolårets kvartal. Utrullat på helåret uppgick försäljningen till 494,9 Mkr (324,6). En försvagad dollarkurs samt förvärvet av varumärket bidrog under kvartalet till att bruttomarginalen förstärktes med en procentenhet till 53,8 procent (52,8). Den kraftigt ökade försäljningen samt den stärkta bruttomarginalen bidrog förbättrade även rörelseresultatet under perioden till 42,3 Mkr (35,0), vilket innebar en rörelsemarginal på 30,2 procent (32,2). För helåret uppgick resultatet per aktie till 4,18 kr (2,55). Positivt var bl.a. en stark skoförsäljning samt att kontroversiella Holland bidrog till en stor del av tillväxten och var den marknad som växte starkast, vilket innebär att satsningen där varit synnerligen lyckosam och framgent kan fortsätta att leverera god tillväxt och lönsamhet till bolaget.
Visserligen har matchen just börjat i denna femsetare och bolaget kommer säkerligen att nå godkänd framgång vid de etableringar som nu finns på Björn Borgs agenda. Frågan är dock om även resultatet kommer att utvecklas i samma takt som tillväxten? Det finns dessvärre signaler som pekar mot motsatsen, särskilt när nu tillväxttakten ser ut att mattas av. Det finns även en risk att den lyxiga herrkollektion som bolaget framgångsrikt lanserat stöter på patrull när nu detaljhandelssektorn ser ut att drabbas av en generell avmattning. Vikande efterfrågan kan alltså framgent orsaka besvikelser för bolaget, framförallt då konsumenten i en försämrad konjunktur gör omprioriteringar och väljer lite billigare alternativ. Visserligen är affärsområdet underkläder inte direkt någon lyxprodukt och produkterna placeras även in i mellanprissegmentet, men det finns dock flera anledningar till oro även här.
Först och främst så har bolaget inom underkläder lyckats överförväntan med att få fram nya lockande produkter och varumärket har även lyckats bli en trendsättare. Denna framgång har dock även fått upp ögonen hos andra spelare som GANT, Calvin Klein och Hugo Boss. Räkna därför med att konkurrensen kommer att hårdna och att konkurrenterna kommer att göra allt de kan för att förstärka sina egna varumärken med nya trendiga mönster etc. Detta ökar trycket på idésprutorna i bolaget och frågan är om det finns så pass mycket kreativitet för att i fortsättningen klara av detta? Hittills har dock bolaget givit bevis på detta, men hur blir det framgent? I kombination med vikande efterfrågan kan alltså konkurrenternas effektiva nylanseringar få sårbara konsekvenser för Björn Borgs lönsamhet, särskilt om en konkurrent snabbt lyckas nå framgång som ny trendsättare. Denna hotbild tillsammans med de kostsamma etableringarna som förväntas ske på nya marknader kan alltså få negativ effekt på såväl tillväxt som resultat.
Björn Borg handlas för närvarande med ett p/e-tal på drygt 20, beräknat på fjolårsresultatet. Detta är inte högt om man beaktar historisk försäljnings- och resultatutveckling, men ökade kostnader i samband med nyetableringar samt en osäker konjunktur inom detaljhandelssektorn kan tillsammans med ökad konkurrens orsaka att matchbollen blir en oviss nätrullare. Att våga hoppas på att bolaget kan fortsätta att leverera serv-ess i form av snabb framgång vid nya etableringar är troligen alltså att hoppas för mycket. En kommande etablering i USA under detta år innebär definitivt inte en säker framgång då den amerikanska marknaden tenderar att vara rätt svårmottaglig för utländska varumärken. Matchen kommer således att bli hård och utdragen och även fastän mycket talar för att Björn Borg slutligen kommer att stå som segrare lär motspelare såsom konkurrenter samt den kritiske konsumenten ställa käppar i hjulet och förlänga matchen till en lång fem-setare. Jag tror därmed att marknadens osäkerhet när det gäller konjunkturbedömningen för detaljhandelssektorn kommer att innebära en viss press på aktien de närmaste månaderna och det kommer således att finnas möjlighet att fånga aktien längre ned vid baslinjen varvid jag väljer rekommendationen sälj.