Post entry

Björn Borg: övertygar

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Björn Borg lyckades än en gång presentera ett kanonresultat. Under det tredje kvartalet lyckades man dubbla vinsten och gör sig nu redo för att gå in på den stora amerikanska marknaden. - Nu har vi gjort vår hemläxa för USA, men vi ska inte överdriva och säga att det är enkelt, säger vd Nils Vinberg

Björn Borg kom i förra veckan med sin rapport för det tredje kvartalet. Bolaget klarade även denna gång att visa hög tillväxt under förbättrad lönsamhet.

  • Omsättningen ökade med 59 procent till 149 miljoner
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 54,6 procent (46,9)
  • Rörelseresultatet ökade med 105 procent till 49,2 MSEK (24,0)
  • Resultat efter skatt ökade med 104 procent till 35,2 MSEK (17,3)
  • Resultat per aktie ökade med 89 procent till 1,42 SEK (0,75)

Det är fortsat de etablerade marknaderna som bidrar till den kraftiga tillväxten även om bolaget gjort stora framsteg på både den belgiska och den engelska marknaden.

Just den belgiska marknaden är den som växer mest procentuellt, där har Björn Borg nyligen bytt distributör vilket varit mycket lyckat.

Räknar man i kronor är det Holland, Danmark och Norge som ökar mest.

De senaste tillkomna marknaderna Australien, Österrike och Frankrike har alla lyckats knyta till sig ett större antal återförsäljare som ska börja sin Björn Borg försäljning nu till årets största köpmånad.

Den engelska marknaden nämde ledningen som väldigt positiv med bra mottagande och ett stort antal nya återförsäljare bla det stora varuhuset Harvey Nichols.

Vi som följt Björn Borg ett tag vet att ledningen är mycket försiktiga i sina uttalande och nämner mycket sällan något om marknader och framtiden. Därför tror jag att vi kan sätta mycket stor tilltro till den engelska marknaden och att det kommer att hända mer positiva saker inom en snar framtid just i England.

Det enda smolket i glädjebägaren är väl att den tyska marknaden visat sig svagare än väntat, men nu har bolaget tagit krafttag och planerar att öppna en egen butik i Berlin bla.

Vidare meddelades att man skulle in på två nya marknader nämligen Spanien och USA.

Spanien var väl väntat som en förlängning på satningen som har börjat i Sydeuropa, däremot blev jag positivt överraskad att man redan tar steget över Atlanten. Man kommer att bilda ett dotterbolag under det fjärde kvartalet med uppgift att starta och utveckla verksamheten i USA. Det är på liknande sätt som det svenska framgångsrika modebolaget Odd Molly gjort sin lyckade satsning i USA.

Vissa invänder att Björn Borg kanske går för fort fram med sin expansion utomlands men det beror dels på den affärsmodell man använder sig av där en uppstart på en ny marknad inte kostar så mycket. Det beror även på att trycket från nya marknader är mycket stort just nu, många återförsäljare på nya marknader vill vara med på tåget. (Nya marknader som jag tror är på gång är Italien och Japan).

Under det tredje kvartalet har man också presenterat sin nya hemsida som gett genklang världen över. Hemsidan har också fått funktionen av konceptbutik, man har även försäljning över nätet numera.

Kostnaden för detta tillsamans med kostnader för ombyggnad av egna butiker har till stor del tagits under Q3. Jag tror att detta har belastat VPA med runt 10 öre.

Om man tittar framåt så är jag övertygad om att Björn Borg går en ljus framtid till mötes.

För 2008 tror jag försiktigt på en vinstökning på 50 procent, då har man en VPA på 7:50.

För 2009 tror jag på minst samma vinsttillväxt, då tror jag vi kan se riktiga resultat från bla England. Det innebär ett VPA på 11:25.

Ett snabbväxande bolag med höga vinstmarginaler som i Björn Borgs fall och som presterat år från år tycker jag ska ett P/E på minst 28.

Då blir min riktkurs för 2008, 210:-

Min riktkurs för 2009 blir 315:-

Sammanfattningsvis ser jag inget skäl till att inte äga aktier i Björn Borg

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?