Björn Borg: marknad för marknad
2007-12-10 10:48, Edited at: 2011-03-11 05:31Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Björn Borg är numera ett internationellt företag med verksamheter på en mängd marknader. Alla marknaderna befinner sig naturligtvis inte i samma fas. Den branschkunniga användaren Olaamanda har på ett utmärkt sätt sammanställt marknaderna var för sig och även i vissa fall försökt sia om framtiden.
Holland : Står för 40 procent av omsättningen och man har 21 egna butiker och 1 outletbutik.
Den holländska distributören under ledning av Nico van Galen har nu beslutat att sluta med barnstorlekar.
Detta för att inte de vuxna kunderna ska förknippa BB med ett barnmärke.
Detta trots att man sålde barnkläder för 2,5 miljoner euro förra året.
Detta är tror jag är helt rätt beslut och kan vara på initiativ från Sverige där man också slutat med barnstorlekar. Trots att man tappar omsättningen på barn räknar man med en omsättning på 50 milj. euro under 2008. Detta motsvarar ungefär 4 miljoner plagg.
Björn Borg kommer att utses till årets modemärke i Holland.
Man har för nuvarande 22 egna butiker, men kommer att öppna ytterligare 6 stycken det närmsta halvåret. Inom ett år ska man ha 30 butiker, enligt Nico van Galen.
Sverige : Står för 26 procent av Björn Borgs omsättning och man har 8 egna butiker och 2 outletbutiker. Sverige är den marknad som man verkat längst på, trots att marknaden skulle tyckas vara mogen vi detta laget växte man med hela 51 procent under det tredje kvartalet.
Man har nyligen börjat med en ny lagerpolicy vilket innebär att man inte spekulerar i lager längre. Detta bidrar till stärkta marginaler.
Framtiden: Nu har BB börjat tacka nej till nya återförsäljare. Det är inte bara enskilda återförsäljare utan även mindre kedjor har fått nobben, vilket jag tycker är helt rätt. Jag tror att de som kommer att hända framöver är att BB kommer att öppna en hel del nya konceptbutiker och även bredda utbudet med kläder, väskor och parfymer. Något jag tror man kommer att titta på framöver är butiksläge i några av våra stora köpcenter.
Norge : Står för 15 procent och har 2 stycken konceptbutiker.
Framtiden: Även här är jag övertygad om att det dröjer länge innan Seaport AS meddelar att de ska börja öppna en handfull nya konceptbutiker.
Danmark : Står för 15 procent av omsättningen.
Den danska verksamheten har under första halvåret 2007 växt med fantastiska 93 procent mätt i konsumentledet. Ole Damm ser mycket ljust på framtiden och någon avmattning ser han inte.
Björn Borg vill öppna 15-20 renodlade Björn Borg butiker i Danmark.
De första butikerna öppnas hösten 2008. Det säger importören av Björn Borg i Danmark SOS Distribution Network. Av SOS omsättning består 90 procent av Björn Borg produkter.
VD: n Ole Damm säger att SOS omsättning i år kommer att bli 150 miljoner.
Finland:Har varit den enda marknaden i skandinavien som varit lite trög.
Björn Borg började stärka upp den finska marknaden förra året och har fortsatt i år. I somras öppnade man sin första konceptbutik i centrala Helsingfors. Nu är man på rätt spår även i Finland.
Belgien : Efter sommaren i år blev det klart att den erkänt duktige distributören Nico van Galen tagit över försäljningen av Björn Borg i Belgien.
Detta förklarar varför Belgien är den snabbast växande marknaden just nu hos Björn Borg.
Inom kort kommer man att öppna en konceptbutik i Antwerpen, Belgiens första.
Man har planer på ytterligare fem butiker inom det närmsta året i Belgien. Nico van Galen sköter redan distributionen i Holland, vilken har vuxit sig till att bli Björn Borgs största marknad. Belgien kan komma att bli ett stort fort för Björn Borg.
Tyskland : I Tyskland har man drygt 60 återförsäljare. Den tyska marknaden var ledningen besviken med i samband med Q3 rapporten. Men nu vet jag att krafttag har tagits i Tyskland och tror att man är på rätt väg. Man ska öppna sin första konceptbutik i Berlin nu vid årsskiftet.
Framtiden: Jag tror att kommer man inte på rätt spår nu, så står Nico van Galen redo att även ta över den tyska marknaden.
England : Man har varit igång i England ett år ungefär och man har breddat antalet återförsäljare successivt. Man har bl.a. en stor monter på det prestigefyllda varuhuset Selfridges. Senast i raden av nya återförsäljare är varuhuset Harvey Nichols.
I dagsläget har man cirka 100 stycken återförsäljare. Under första halvåret 2008 kommer den siffran stiga rejält då bl.a. en stor kedja ska ta upp Bjärn Borg.
Framtiden: Ledningen gick själva ut och sa att den engelska marknaden var mycket positiv.
Det bådar gott, ledningen använder aldrig överord. England kan komma att bli riktigt stort.
Österrike : En av Björn Borgs nya marknader där man nu börjar försäljningen under det fjärde kvartalet. Man kommer att finnas hos ett tiotal återförsäljare. Fler återförsäljare är kontrakterade och startar sin försäljning i början av nästa år.
Frankrike : I somras började man sin försäljning mitt i centrala Paris hos det ungdomliga och fräcka varuhuset Citadium. Där har man redan fått mycket positiva signaler enligt ledningen.
Ytterligare återförsäljare är klara för försäljningsstart under det fjärde kvartalet.
Spanien : Där har precis blivit klart med distributör och försäljningen startar under det första kvartalet 2008.
USA : Denna stora, svåra marknad väljer Björn Borg att närma sig på ett nytt sätt för företaget. Man har anställt och redan startat upp ett dotterbolag som ska undersöka marknaden och se om Björn Borg ska sköta USA marknaden själv eller man ska anlita en distributör. Man jobbar lite likt Odd Molly i USA.
Framtiden: Jag tror inte att en flaggbutik på fina gatan i USA är långt borta. En sak är säker, ska man lyckas bygga upp ett starkt varumärke på en ny marknad med hjälp av en distributör så måste man vara generös i sina villkor gentemot distributören. Detta är något Björn Borg är mycket duktiga på, tittar man på de tre stora distributörerna i Holland, Danmark och Norge så tjänar de rejält med pengar.
Nu är det dags att omförhandla distributionskontrakten efter årsskiftet och man kan kanske våga hoppas på att Björn Borg kan få behålla lite större del av kakan, det är ju trots allt helt andra volymer det handlar om nu.
Australien: Börjar man försäljningen nu under Q4 hos bl.a David Jones som har ett 4o- tal butiker över hela Australien.
I samband med lanseringen nu i November anordnade man ett releaseparty tillsammans med MTV som blev mycket uppmärksammat och omskrivet i Australien.
Summerat: Jag har hör vissa som tycker att BB expanderar lite väl fort. Men sanningen är den att trycket från utlandet är väldigt stort, många som vill vara med på Björn Borgresan som distributörer. Med BB:s affärsmodell så är inte en utlanslansering så dyrbar.
Om man ska drista sig att titta lite längre fram och på eventuellt nya marknader så tror jag att expansionen fortsätter i snabb takt. De marknaderna som står på tur tror jag är Italien och Japan, dessa marknaderna tror jag det kommer besked om redan under första halvåret 2008. Efter det tror jag att man börjar sin resa österut och ger sig in i Ryssland.