Post entry

Björn Borg; inga triggers på kort sikt, men köpläge på lite längre sikt

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Björn Borgs tillväxtfart har nu dämpats rejält framförallt på dom mogna marknaderna. Nu måste vi vänta på att dom nya marknaderna övertar.

I onsdags kom rapporten från Björn Borg för Q2 2008 och för många var det en relativ dyster läsning med en utebliven vinstökning och en negativ tillväxt på dom mogna marknaderna.

Rapporten Q2 i korthet (april-juni 2007)

  • Varumärkesförsäljningen ökade med 15 procent till 477 MSEK (414).
  • Koncernens nettoomsättning ökade med 9 procent till 95,8 MSEK (87,8).
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 55,9 procent (55,6).
  • Rörelseresultatet minskade med 14 procent till 1 6,5 MSEK (19,2).
  • Resultat efter skatt minskade med 14 procent till 1 2,0 MSEK (13,9).
  • Resultat per aktie minskade med 16 procent till 0,48 SEK (0,57). Beräknat efter utspädning uppgick resultatet per aktie till 0,48 SEK (0,56).

Stor del av det minskade resultatet beror på ökade marknadsföringsåtgärder och försäljningskostnader på nya marknader, men detta har bolaget klarat förr med bibehållen vinstökning. Ett tuffare klimat för klädbranschen i allmänhet bidrar självklart också till att försäljningen blir tuffare.

Marknaderna:

Sverige:

BB\'s hemmamarknad bidrar med 23% av den totala försäljningen mot 26% föregående år. Tyvärr minskar försäljningen i bolagets egna konceptbutiker, men företagets målsättning att expandera med fler butiker kvarstår.

Danmark och Norge:

Rapportens besvikelse med kraftig minskad försäljning.

Holland:

Här verkar BB omåttligt populära och fortsätter sin kraftiga tillväxt. Holland bidrar nu med nästan 50% av bolagets omsättning. Frågan är hur länge denna tillväxt kan fortsätta i detta land.

Finland fortsätter sin fina tillväxt och England och Spanien har mångdubblad sin försäljning. Även i Belgien och Frankrike verkar varumärket mottagas väl, medan det i dom tysktalande länderna inte verkar lyckas det minsta.

I USA och Canada skall försäljning startas till hösten respektive årskiftet och bolaget hoppas att mottagandet skall utvecklas väl.

Framtiden/Ekonomi

Q2 rapporten visar att bolaget inte riktigt klarar av att accellera tillväxten in i större marknader som England och USA utan att detta drabbar den övriga verksamheten och 2008 måste ses som ett mellanår för Björn Borg. Startan i både England och Spanien visar dock att bolaget har förutsättningar att lyckas i framtiden och då finns stora möjligheter för fortsatt hög tillväxt.

Företagets ekonomi är även stark med en nettokassa på ca 175 miljoner kronor och en soliditet på över 70%. Även ett starkt kassaflöde bidrar till den solida finansiella ställningen i Björn Borg.

Prognoser

Björn Borg lämnar inga prognoser och då blir det vi som följer bolaget som själva får göra antaganden.

Min egen prognos för BB är följande:

2008 : Ett mellanår med förhoppningsvis ökat omsättning, men en oförändrad vinst. En total varumärkesförsäljning kring 2,7 - 3 mdr. för helåret med en oförändrad vinst i intervallet 4,1 - 4,5/aktie.

2009: Förhoppningsvis skall marknadsföringskostnader för Nordamerika vara tagna och dom nya marknaderna skall överta tillväxten för bolaget. Ett beräknad VPA i intervallet 5 - 5,50.

Björn Borg är fortfarande ett tilväxtbolag i stor grad även om osäkerheterna har blivit större. Klädbolagen värderas idag överlag lågt på börsen med p/e tal mellan 7-15. HM värderas lite över med ett p/e kring 17 medans f.eks. Stockman idag värderas till ett p/e på 12. Ett motiverad p/e tal på Björn Borg i dagens klimat torde ligga kring 12-13.

Målkurser för 2008 blir då i intervallet 50 - 55,-.

Målkurs för 2009 ligger i intervallet 60 - 66,-.

Ovanstående är relativt lågt räknade siffror baserat på en återhållsam tillväxt på dom stora marknaderna. Skulle bolaget lyckas stort på några av dessa marknader så skall uppvärdering ske från dessa kurser.

Sammanfattning

Även om Bjorn Borg idag är undervärderat sett till 2007 års vinst och även för hur förutsättningarna för 2008 ser ut så rekomenderas att avvakta med köp eller behålla. Detta främst för att vi nu ser att tillväxten på dom befintliga marknaderna avtar eller minskar. Dom nya marknaderna har ennu inte visat sig beredda att överta, men den dagen det sker så är det dags att åter köpa Björn Borg.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?