Post entry

Björn Borg: hetare än någonsin

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Björn Borg associeras oftast med kalsonger och bara kalsonger men sanningen är att här idag kan vi alla bevittna att så är inte fallet. Björn Borg är i mina ögon ett av världens mest innovativa företag med dess fantastiskt duktiga och modemedvetna team. Det är ett företag med klass och mer än bara ett kalsongföretag!

Tennisspelaren från Södertälje med världens skönaste frilla. Ja ni vet alla vem jag talar om, Björn Borg. En av Sveriges största idrottsman genom tiderna och idag ett av världens mest omtalade namn ute i modevärlden. Till och med så att våra nordiska grannar börjar få upp ögonen för detta fantastiska klädmärke. I Danmark har verksamheten vuxit med råge, hela 93 % under första halvåret 2007! Snacka om tillväxt.

Jag har inte haft den lyckliga turen att få vara med om hela den fantastiska resan, bara en bit där påvägen (ibland önskar man att man vore äldre). Men hur som helst har jag burit på mina Björn Borg kalsonger från första dagen, och måste säga att jag nog är lyckligare än både "Sigge" och "Xavi" (båda två är användaranalytiker på redeye.se) om man nu ska räkna på hur mycket företaget vuxit i procent sedan dess.

Vision och Affärside Björn Borgs vision är att befästa varumärket Björn Borg som ett globalt etablerat modevarumärke och har en affärside vilket är att utveckla, driva och exploatera varumärket på den internationella modemarknaden.

Verksamheten Björn Borg-koncernen äger varumärket Björn Borg och har idag verksamhet inom de fem produktområdena kläder och skor samt väskor, glasögon och parfym. Som jag tidigare nämnt, detta är mer än ett kalsongföretag. Björn Borg-produkter finns på 13 marknader, varav Sverige och Holland är de största. Verksamheten bedrivs genom ett nätverk av produkt- och distributörsbolag som antingen ingår i koncernen eller är fristående bolag med licenser avseende produktområde och geografisk marknad. I nätverket ingår även konceptbutiker, egna och franchisedrivna.

Björn Borg har egen verksamhet i alla led från varumärkesutveckling till konsumentförsäljning i egna konceptbutiker. Björn Borgs affärsmodell möjliggör en geografisk expansion och produktbreddning med begränsad risk och kapitalbindning samtidigt som kontrollen över varumärket ligger hos koncernen.

Varumärket Varumärket Björn Borg är kärnan i koncernens verksamhet. I december 2006 köpte koncernen varumärket Björn Borg och fick därmed full världsomspännande äganderätt till varumärket för alla kategorier av produkter och tjänster. Genom att äga varumärket kan Björn Borg agera utifrån en stark position på den internationella modemarknaden samtidigt som ägandet ger trygghet och möjlighet till långsiktighet för hela nätverket. Varumärket Björn Borg omfattar såväl den välkända Björn Borg-signaturen som de övriga logotyper som koncernen använder, och variationer på dessa.

Varumärket Björn Borg är kärnan i koncernens verksamhet. I december 2006 köpte koncernen varumärket Björn Borg och fick därmed full världsomspännande äganderätt till varumärket för alla kategorier av produkter och tjänster. Genom att äga varumärket kan Björn Borg agera utifrån en stark position på den internationella modemarknaden samtidigt som ägandet ger trygghet och möjlighet till långsiktighet för hela nätverket. Varumärket Björn Borg omfattar såväl den välkända Björn Borg-signaturen som de övriga logotyper som koncernen använder, och variationer på dessa.

Varumärket Björn Borg registrerades i sin nuvarande form i slutet av 80-talet och etablerades under den första halvan av 90-talet på den svenska modemarknaden. Utvecklingen sedan dess har omfattat etablering av nya produktområden och geografiska marknader, och har präglats av en stabil tillväxt som accelererat under de senaste tre åren.

Kontinuiteten i varumärkesbyggandet innebär att varumärket idag har en tydlig profil och stark position på sina marknader. Med tanke på Björn Borgs framgång under sin aktiva tid som spelare och hans stjärnstatus i stora delar av världen, har varumärket en fortsatt stark plattform för internationell expansion.

En tydlig varumärkesplattform ligger till grund för positioneringen av Björn Borg och all utveckling av varumärket – från design och butiksutformning till marknadskommunikation. I plattformen lyfts fyra ledord fram som sammanfattar essensen i varumärket Björn Borg – Sporty, Stylish, Sexy och Comfortable. Sportigheten finns naturligt inpräntad i varumärket genom kopplingen till idrottsmannen Björn Borg. Till det har Björn Borg kopplat sexighet och stil till varumärket genom dess design och attityd. Därutöver skall Björn Borgs produkter alltid vara bekväma och enkla att bära. Uttrycket "Swedish Sport" är en sammanfattande beskrivning av vad varumärket Björn Borg står för och det varumärkesplattformen anger.

Prognos 2006 var omsättningen 324,6 miljoner (+77 procent), marginalen 25,2 procent och vpa efter skatt 2,54.

I Q1 i år ökade omsättningen med 60 procent och i Q2 ökade den med 82 procent. Jag sätter min prognos för året med en omsättningsökning på 80 procent. Julförsäljningen kommer att med all säkerhet slå alla tidigare rekord! En intressant artikel på beQuoted säger man att bolaget går starkare än någonsin och att antalet kunder under kvartalet ser till och med ut att slå förra årets julförsäljning. De nya marknaderna kommer att leverera mer och mer. Enligt beräkningar kommer omsättningen för distributörens Björn Borg-verksamhet enligt dessa uppgifter hamna runt 120 miljoner danska kronor för 2007.

Enligt mina beräkningar för 2007 blir omsättningen kort och gott 600 miljoner. Den svaga dollarn spelar allt större roll och marginalen för första halvåret ligger 6 % högre än förra året och jag räknar med 38% i stor grad med hjälp av en svag dollar. Med ett vpa på 5,5 innebär det ett p/e på cirkus 26 på årets vinst.

För 2008 finns det inte så mycket att säga förutom att det ser ut att börja riktigt starkt. Återförsäljarna har ökat sina förbeställningar med 25 % jämfört med föregående år.

Får vi se ett 12:e grand slam?

- Den som lever får se

/Daniel.Ö

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?