Björn Borg: från klarhet till klarhet
2007-09-23 12:13, Edited at: 2011-03-11 05:29Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Det saknas inte risker i bolaget Björn Borg, men potentialen väger definitivt tyngre. Det skriver användaren Xavi i en analys där han målar upp tre scenarios för åren 2007-2012.
Björn Borg noterades på Firsth North 2004-12-20 och kursen har sedan dess gått upp med nära nog 3000 %. Det är en osannolik resa. Den 7 maj 2007 noterades Borg på OMX Nordiska börs, Stockholm mid Cap. I denna veva (lite tidigare) annonserades det också att Borg som tidigare hette WBM nu köpt loss varumärket Björn Borg. Från vissa håll hörs nu viskningar om att framgångssagan är på väg att ebba ut. Det vore att ljuga om man sa att man trodde att aktien skulle fortsätta som den gjort sedan noteringen samt att tillväxten skulle vara så hög som den är nu.
Nedan ger jag dock perspektiv på vad vi kan förvänta oss vad gäller Borg förutsatt att inget negativt oförutsett sker. Det finns en del orosmoment som man inte bör blunda inför, såsom att vi inte vet hur utlandssatsningarna kommer att tas emot (detta skriver jag om i slutet av denna analys). Yttermera oro skulle vara om vi får en fortsatt slagig börs som drar ner samtliga aktier oavsett fundamenta (det som enligt mig skett nu ett bra tag). En annan infallsvinkel är hur bolaget skulle påverkas av en sämre konjunktur. Jag är då tämligen säker på att Borgs tillväxt då skulle mattas men osäkert är dock hur mycket. Dock så vet vi att detaljhandelsbranchen historiskt klarat sig bra i lägen av oro och lågkonjunktur.
Positivt vad gäller Borg är dock först och främst att ledningen är långsiktig och har visat sig ytterst kunnig. De har klarat av utlandssatsningar och de har velat öka likviditeten i bolaget genom att sälja ca 11 procent till institutioner i maj 2007. Detta har inneburit att volymen aktiehandeln ökat. Positivt är också att Björn Borg nu har klarat sig mycket bra i Sverige, Danmark, Norge och Holland och har visat att de kan växa där. Får de fart på de nya marknaderna, nu närmast England och Tyskland, kommer vi kunna se en fortsatt stark tillväxt. Rapporterna från England indikerar sug efter Björn Borgs produkter. Marknadens förväntningar på denna utlandssatsning är dock enligt mitt antagande modesta. Jag tror således inte att en lyckad utlandssatsning i dessa länder är inprisat i nuvarande dagskurs.
Vad jag också tror kommer vara positivt för Borg när de ska etablera sig på nya marknader är att de har arbetat fram sitt sätt att växa. Först startar de i liten skala med enkom några återförsäljare och där ett fåtal konceptbutiker får fungera som skyltfönster för varumärket. Borg växer aldrig fortare än vad de har teckning för ekonomiskt. Tillväxten kommer således i första hand, sedan expansionen. Det är dock inte i konceptbutikerna där de stora vinsterna ligger utan det är hos de fristående återförsäljarna. I Sverige har Borg MQ som sin största återförsäljare. Borg tar numera en mycket mindre risk då de nu får orders av fristående återförsäljare och Borg behöver därmed inte ta risker med icke säljande kollektioner och kostnader för reor. Björn Borg kan på detta vis och prognostisera mer utförligt om försäljningsintäkter. Det är således återförsäljarna som får stå för risker och kostnaderna i det ovan sagda. Det är också återförsäljarna som får stå för reklamkostnaderna hos återförsäljarna vad gäller varor för Björn Borg. Kostnadseffektivt med detta är också att de aldrig behöver ha ett stort lager som kostar pengar utan de kan i förväg veta hur mycket återförsäljarna vill ha. Då kan det dock bli som nu senast innan Q2 2007 då många varor var slutsålda i de vanligaste stl. Det är dock alltid en avvägning att kanske ha ett för stort lager eller ha för lite varor att sälja.
I senaste Q2 fick vi reda på att utlandssatsningarna inte tagit slut här utan det annonserades tre nya sådana, nämligen Australien, Österrike och Frankrike. Borg etablerar sig på nya marknader på sedvanligt sätt genom att, som tidigare skrivits, penetrera marknaden genom att öppna ett fåtal konceptbutiker som ska fungera som marknadsföring/skyltfönster och sedan ska försäljningen hos fristående återförsäljare fungera som kassako. Dessa nya marknader är mycket intressanta. Björn Borg är redan stora i Australien och även i viss mån i Frankrike. Marknaden för Borg i Österrike vet jag dock mindre om. Det kommer dock ta ett tag innan försäljningen kommer igång på dessa tre marknader. Som alltid är det av yttersta vikt vid satsningar på nya marknader att man hittar duktiga samarbetspartners i respektive marknad. Detta har Borg visat sig mycket duktiga på historiskt sett. Det är bara i Finland som detta i fungerat som man skulle önska.
Som framgått så växer Borg hela tiden och tillväxten har än så länge bara accelererat. De har just nu en vinsttillväxttakt om ca 100 procent och en försäljningstillväxt om ca 80 procent. Omsättningsökningarna är ca 50 procent. Det är dock inte rimligt att tro att denna tillväxt kommer bestå för all framtid. VD Nils Vinberg har sagt att de har som långsiktigt mål att hålla en tillväxt om ca 20 procent och då ser bolaget väldigt attraktivt ut såväl på kort som lång sikt.
Substansvärdet tom 30/6-07: Summa tillgångar (i tsek) är 407 940. Summa skulder 140 260 (i tsek). Substansvärdet är alltså 267 680tsek. Substansvärdet delat på antal aktier 24 743 984 ger ett substansvärde per aktie på 10,8 kr/aktie. Det är dock svårt att räkna in ett substansvärde för ett tillväxtbolag i Borgs kaliber.
Prognos 2007-2012 Prognosen består av tre olika alternativ. Alt 1 är mer modest och alt 2 är en mer aggressiv prognos medan alt 3 är än mer aggressiv men inte en utopi enligt mig. Om jag ska säga var jag landar i min personliga tro är det någonstans mitt emellan alt 2 och alt 3. Framtiden får dock utvisa resultatet.
2007 Alt 1:
Vpa 5,15kr. P/E 30. Ger riktkurs för innevarande år på 155kr. Detta är ändå väldigt lågt räknat. Detta förutsätter att tillväxten som vi sett under 2007 års H1 kommer att fortsätt i H2. Då har jag inte tagit med i beräkningen att tillväxten från tidigare år varit större i H2 än under H1.
Alt 2:
Skulle ökningen vara 120% i H2 så har vi vpa 5,65 för 2007 (ovan räknade jag med vinsttillväxt 100%). Då har vi riktkurs för 2007 på 170kr (räknat på P/E 30).
Alt 3:
Skulle vi ha en ökning på 140% i H2 (som vi hade i H2 mellan 05-06) så har vi vpa 6,15 kr. Räknat med P/E 30 ger det en riktkurs på 185kr.
2008 Alt 1:
Räknar vi med en 50%-ig vinsttillväxt nästa år och vi räknar på det ovan mest modesta antagandet så har vi ändå vpa 7,725kr. Det ger riktkurs (räknat med P/E 25) 193kr.
Alt 2: Räkna istället med vpa för 2007 5,65kr och 50% vinsttillväxt för 2008 (alltså mindre än hälften av 2007 års vinsttillväxt!!) så har vi vpa 8,5kr och räknat på P/E 25 så har vi riktkurs 212 kr.
Alt 3:
Med 75% vinsttillväxt ger det vpa 10,8kr(räknat på alt3 från 07). P/E 30 ger det riktkurs 324kr.
2009 Alt 1: Räknar vi med vinsttillväxt på 30% och det mest modesta antagandet så har vi vpa 10kr. Om vi då räknar på P/E 20 så har vi riktkurs 200kr.
Alt 2: Räkna istället med en 40%-ig vinsttillväxt från alt 2 från 2008 så har vi vpa för 2009 på 11,9 kr. Räknat med P/E 20 har vi få en riktkurs om 238 kr
Alt 3: Räkna med 55% i vinsttillväxt så har vi vpa 16,7kr. Med P/E 25 ger det riktkurs 418kr.
2010 Alt 1: Räknar vi med vinsttillväxt på 30% och det mest modesta antagandet ovan så har vi vpa på 13kr och räknar på P/E 20 så har vi riktkurs 260kr.
Alt 2: Räkna med vinstillväxt på 35% från 2009 så har vi vpa 2010 på 16,1 kr. Det ger en riktkurs om 332kr.
Alt 3: Med en 40% vinsttillväxt och P/E 25 har vi vpa 23,4kr och riktkurs 584kr.
2011 Alt 1: Räknar vi med en vinsttillväxt på 20% och det mest modesta antagandet ovan så har vi vpa 15,6 kr och räknar på P/E 20 så har vi riktkurs 312 kr.
Alt 2: Räknar vi istället med vinsttillväxt på 30% från 2010 så har vi vpa 20,9 kr. Räknat med P/E 20 så har vi då riktkurs 418 kr.
Alt 3: Med vinsttillväxt om 35% så har vi vpa 31,6kr och riktkurs 632kr (med P/E 20).
2012 Alt 1: Räknar vi med en vinsttillväxt på 20% och tar det mest modesta antagandet ovan så har vi vpa 18,7 kr vilket ger en riktkurs på 374 kr räknat med P/E 20.
Alt 2: Räknar vi istället med vinsttillväxt på 30% från 2011 så har vi vpa 27,2 kr vilket ger en riktkurs på 543 kr, räknat med P/E 20.
Alt 3: Med vinsttillväxt 35% så har vi vpa 42,7kr och riktkurs 853kr (med P/E 20)
Avslutande tankar Sedan är det bara att räkna på olika antaganden för tillväxten så får vi fram olika riktkurser. En sak är helt säker och det är att Björn Borg verkligen fått fart på marknaden i Norden (undantaget Finland) samt i Holland. Mer osäkert är hur företaget kommer att lyckas med sin europeiska satsning. England och Tyskland är två stora marknader. Klarar de dessa två marknader så har vi en fortsatt mycket god vinsttillväxt. Dock är det osäkert hur mycket denna satsning kommer att kosta. Ledningen har dock tidigare visat att de verkligen är bra på att hålla i slantarna. Vi vet att marknaden i Tyskland är svårflörtad men det har däremot kommit positiva signaler från England. Testförsäljningen på Selfridges gick mycket bra.
Sedan när jag säger att Björn Borg fått fart på försäljningen i Norden och Holland så är det främst kläder jag åsyftar. Kläder står för 82% av försäljningen och har t ex ökat med över 100% i H1 2007 jämfört med H1 2006. Däremot de andra produktområdena skor, glasögon & parfym samt väskor går sämre. Dock visade parfym, väskor samt skor en positiv utveckling under H1 2007, medan försäljningen för glasögon backade en del. Det finns dock mycket potential för de mindre produktområdena att utvecklas och öka sin tillväxt nu när hjulen kommit i rullning.