Björn Borg: framgångssagan utan slut?
2007-11-18 01:39, Edited at: 2011-03-11 05:31Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Q3-rapporten lämnar inget i övrigt att önska. Tillväxten på gamla marknader går bra och tillväxten på nya marknader visar positiva tillväxtsiffror.
Tillväxt och lönsamhet på fortsatt höga nivåer". Den rubriken pryder Björn Borgs Q3-rapport:
Tredje kvartalet, 1 juli - 30 september 2007
• Varumärkesförsäljningen* ökade med 60 procent till
657 MILJONER KRONOR (409).
• Koncernens nettoomsättning ökade med 59 procent till
148,6 MILJONER KRONOR (93,4).
• Bruttovinstmarginalen uppgick till 54,6 procent (46,9).
• Rörelseresultatet ökade med 105 procent till 49,2 MILJONER KRONOR
(24,0).
• Resultat efter skatt ökade med 104 procent till 35,2 MILJONER KRONOR
(17,3).
• Resultat per aktie ökade med 89 procent till 1,42 SEK
(0,75). Beräknat efter utspädning uppgick resultatet per
aktie till 1,41 SEK (0,74).
• Beslut om etablering i USA.
• Avtal tecknat om distribution av varumärket Björn Borg
i Spanien.
Björn Borg fortsätter således att leverera fina tillväxtsiffror och den viktiga bruttovinstmarginalen har stärkts ytterligare. Det är mycket bra med tanke på den massiva expansionen. Marginalförbättringarna har i mångt och mycket att göra med dollarförsvagningen. Björn Borg köper in i dollar och säljer i kronor. Marginalerna har också förbättrats av att bolaget i december köpt rättigheterna till varumärket Björn Borg. Ovan skrivna Q3-siffror kom alltså in i linje med tidigare rapporterade siffror för 2007. Nu har vi 3/4-delar av 2007:
Niomånadersperioden, 1 januari - 30 september 2007
• Varumärkesförsäljningen* ökade med 72 procent till
1 584 MILJONER KRONOR (920).
• Koncernens nettoomsättning ökade med 64 procent till
355,1 MILJONER KRONOR (216,0).
• Bruttovinstmarginalen uppgick till 53,4 procent (49,6).
• Rörelseresultatet ökade med 113 procent till 99,8 MILJONER KRONOR
(46,9).
• Resultat efter skatt ökade med 110 procent till 71,8 MILJONER KRONOR
(34,2).
• Resultat per aktie ökade med 98 procent till 2,96 SEK
(1,49). Beräknat efter utspädning uppgick resultatet per
aktie till 2,92 SEK (1,48).
Produktområden
Björn Borgs produktområden är kläder, skor, glasögon, parfym och väskor. Produktområdet kläder växer väldigt starkt från 73 procent (06) till 81 procent (07), vilket innebär en 70 procentig tillväxt jämfört med Q3 2006. Försäljningstillväxten för skor ligger på oförändrad nivå jämfört med 2006 medan väskor, glasögon och parfym visade starka tillväxtsiffror för tredje kvartalet där framförallt produktområdet väskor utmärkte sig med en tillväxt på 81 procent jämfört med Q3 föregående år.
Gamla och nya marknader
Befintliga marknader växer fortsatt mycket starkt och bidrar till den största delen av tillväxttalen ovan. Total försäljning ligger i storleksordningen: Holland (40 procent), Sverige (26 procent), Norge (15 procent), Danmark (15 procent) och övriga (4 procent). Som Nils Vinberg säger "vi har erövrat norra Europa, nu satsar vi på det latinska Europa".
Naturligtvis för att Björn Borg ska kunna fortsätta att växa i framtiden så fordras det att nya marknader tar vid och visar stora försäljningsvolymer och ökad tillväxttakt. Rapportkommentaren från Nils Vinberg där han säger att de fått positiva indikationer på försäljningen i England gav mig precis det besked som jag ville ha. Det går inte bara bra nu utan det finns en framtid också, som redan visar att det går åt rätt håll. England har 75 återförsäljare och visar inte ännu något vidare resultat på "bottom line". Jämför tillexempel med Hollands 1200 st återförsäljare. Dock är England stort och i en absolut initial fas för uppstarten. I diskussioner på chattsidor skrivs det ibland att man inte ska ha för höga förväntningar på till exempel Englandsmarknaden då det tar väldigt lång tid att få i gång verksamheten till stora volymer med hög tillväxttakt. I dylika diskussioner hänvisas det ofta till att det tog 10 år att få verksamheten i Holland storskalig. Jag tror det är fel att göra dylika jämförelser då Björn Borg då och nu är två "olika" sorters bolag. Nu har bolaget en gedigen erfarenhet av vad som krävs när det gäller tex distribution och försäljningskanaler samt taktik, starta upp testförsäljning och sedan öppna konceptbutiker. Sedan har ledningen hunnit bygga upp ett gediget kontaktnät som hjälper till i uppbyggnadsfasen på nya marknader.
USA och Spanien annonserades som nya marknader nu i Q3. Tidigare i Q2 fick vi reda på att försäljning ska starta i Österrike, Australien och Frankrike. Det kommer dock att ta tid innan dessa marknader kommer att kunna bidra med ett väsentligt resultat och omsättning. Det viktiga är dock att det inte fattas potential eller marknader.
Prognos
Nu när vi har facit för tre fjärdedelar av 2007 är det lättare att prognostisera för helåret. Jag räknar med en ungefärlig nettoomsättningsökning i Q4 på 60 procent vilket blir cirka 165 miljoner kronor för Q4 och cirka 520 miljoner kronor för helåret. Under januari-September har vi en ökning av vinst/aktie (vpa) med 97procent till 2,92 kr. 2006 års Q4 redovisade företaget vpa 1,06kr och jag räknar med en ökning i Q4 2007 med 85 procent till 1,96 kr. För helåret räknar jag således med vpa på 4,88 kr. Dessa beräkningar har gjort att jag tvingats skruva ner mina förväntningar men det är från väldigt högt ställda förväntningar till ändå väldigt bra siffror.
Ett företag som Björn Borg med en vinsttillväxt om cirka 100 procent bör enligt mig handlas till ett P/E-tal om 30-35 vilket ger en riktkurs för i år på 146-171 kr. Betänk då att det enkom är en månad kvar av året och att det är hög tid att snegla på 2008 års förväntade siffror.
Nästa år 2008 prognostiserar jag med en vinsttillväxt om 60 procent, likt många andra såsom Börsinsikt. Det ger ett förväntat vpa på 7,81 kr. Rimligt P/E tal är enligt mig 26, vilket ger en riktkurs om 203 kr. Detta ger en uppsida från dagens kurs på 138 kr på närmare 50 procent!
Farhågor
I USA har det varit väldigt oroligt senare delen av detta året. Denna oro har kallats Subrime och oron har spridit sig till övriga världen, Asien och Europa. I Sverige har oron inte varit desto mindre. Stockholmsbörsen har gått ner kraftigt de senaste månaderna. Från toppen på cirka 15 procent till nu minus 5 procent. Oron handlar om en kreditoro i USA, där kredittagarna inte har täckning för sina krediter och bankerna inte kommer få tillbaka det de lånat ut. Det debatteras kraftigt om huruvida detta är slutet på högkonjunkturen och början på en recession eller om detta kommer blåsa över på sikt. Om detta lägger jag inga värderingar. Jag tror, likt Nils Vinberg, inte att Björn Borg kommer påverkas så negativt vid en konjunkturavmattning. Nils Vinberg säger: "Vi har hittills inte varit så konjunkturkänsliga, varken när det går upp eller ned", säger han och tillägger att: "Björn Borgs produkter inte är så dyra... Om konsumtionen går ned slår det inte speciellt hårt mot just Björn Borg.". Detta talar sitt tydliga språk och Björn Borg kommer säkerligen stå emot bra som en "defensiv" aktie som kan förväntas stå emot bra i en konjunktursvacka och fortsätta växa i sin egen takt.