Post entry

Biogaia: ett innovativt tillväxtbolag

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Biogaia förefaller nu ha lämnat de röda siffrorna bakom sig för gott och etablerat sig som ett stabilt vinst genererande tillväxtbolag. 2007 blev vinsten knappt 11 milj och estimatet för 2008 ligger på närmare 30 milj kr trots finanskrisens härjningar och den svaga konjukturen. Biogaia är något så ovanligt som ett tillväxtbolag med klart defensiva kvaliteter.

FÖRETAGET Biogaias verksamhet är uppbyggd kring mjölksyrebakterien Reuteri som har dokumenterat probiotiska egenskaper dvs positiva hälsoeffekter vid konsumtion. Förutom arbetet med att undersöka och dokumentera flera olika Reuteri stammar har Biogaia också framgångsrikt utvecklat innovativa distributionssystem för bakterierna. Man har därigenom funnit unika lösningar på probiotika branschen generella problem - hur man ska hålla de känsliga bakterierna vid liv under produktens produktion, distribution och lagring.

Företaget har ca 40 anställda i Stockholm, Lund, North Carolina, USA och Hiroshima, Japan.

Antalet anställda växer endast långsamt trots 40%ig årlig omsättnings tillväxt under de senaste 5 åren. De två grundarna och huvudägarna återfinns i styrelsen och på VD posten. De kontrollerar tillsammans ca 40% av rösterna och 16% av kapitalet. Därutöver har styrelseordföranden 3% av kapitalet. I övrigt inga större innehav bland ledande befattningsinnehavare. Bolaget sattes på börsen 1998.

Resultat före skatt 2007 var 10,6 miljoner kr / 0,6 kr/aktie. Företaget har förlustavdrag på drygt 120 milj kr och betalar ingen skatt. Resultatet enligt Q1-Q3 2008 rapporten är ca 20 milj och i kassan finns 60 milj. Man har inga räntebärande lån. Bruttomarginalen är stabil på dryga 65% medan vinst marginalen stadigt stiger och ligger nu runt 20%.

STRATEGIN Biogaia har ändrat inriktning flera gånger under årens gång men tycks nu mejslat ut en väl genomarbetad strategi som man följer med viss flexibilitet.

Strategin karakteriseras av

  1. Outsoursad produktion med egen produktutveckling och kvalitetskontroll
  2. Försäljning via lokala distributörer som är förhållandevis små. Filosofin är - heller mindre och hungriga företag med stora ambitioner för Biogaias produkter än stora bolag där Biogaias produkter endast blir en i mängden.
  3. Marknadsföring främst riktad till läkare och andra vård/hälsoinriktade fackmänniskor
  4. Konsekvent och långsiktig satsning på kliniska tester för att dokumentera Reuteribakteriernas egenskaper. Dessa studier utgör ett stark stöd för marknadsföringen av produkterna och för utveckling av nya produkter/applikationer
  5. Huvudinriktningen på produktsidan är kosttillskott även om också Functional food applikationer finns med i bilden.
  6. Starkt fokus på att bygga upp ett eget varumärke
  7. Kontinuerlig satsning på utveckling av nya / förbättrade leveranssystem

PRODUKTERNA

Biogaia fokuserar på tre indikationsområden

1.Maghälsa – Tabletter, Olja, Sugrör

Diarré

Kolik

H.Pylori (magsårsbakterie)

2. Immunförsvar - Tabletter, sugrör

Minska sjukfrånvaro

Minska antibiotika användning

3. Munhälsa Tabletter, tuggummi

Gingivit (tandkötts inflammation)

Karies

Plack

För varje indikations område används en eller flera specifika bakteriestammar från Reuterifamiljen med specifika egenskape

För kolik har Biogaia en unik produkt applikation där bakterierna säljs i form av en oljeemulsion, viket underlättar dosering till bebisar. Produkten växer kraftigt (>100%/år) och är nu Biogaias största produkt. Den säljs i Sverige under namnet Sempers magdroppar – i övriga marknader under Biogaias eget varumärke. Oljeformuleringen är patentskyddad och konkurrenssituationen är gynnsam eftersom inget annat fungerade medel finns på marknaden.

För H. Pylori (magsår)behandling har ännu inget produkt koncept presenterats. Man väntar på resultat från pågående kliniska studier som kommer att presenteras under 2009. Det finns dock redan resultat från mindre studier som påvisat Reuteris positiva effekt. Nu pågår större studier och kan tidigare uppnådda resultat verifieras innebär det att en stor och helt ny marknad som tidigare inte legat inom ramen för probiotiska preparat, öppnas för Biogaia.

Immunförsvars egenskaperna är dokumenterade i bl.a. två internationellt uppmärksammade studier.

Den s.k. Tetra Pak studien som omfattade över 200 tjänstemän och arbetare visade på en reduktion av sjukfrånvaron med över 50 % jämfört med placebo. Liknande resultat har också påvisats i en Israelisk studie omfattande barn och personal på ett dagis.

Även när det gäller munhälsa är Biogaia pionjärer. Probiotika för munhälsoproblem beskrivs som ”det bästa som hänt tänderna sedan introduktionen av flour”. Biogaia har utvecklat både tuggumi och sugtabletter för munhälsoområdet. Konkurrerande probiotika baserade preparat existerar ännu inte.

Det Japanska företaget SunStar har köpt rättigheterna till över hundra marknader och hittills lanserat i knappt 10 länder.Lansering i USA har just startat och många fler lanseringar är att vänta under året.

EGENUTVECKLADE LEVERANSSYSTEMEN

Olja - bakterierna löst i olja. Unik koncept skyddad av 3 patent vilket ger global monopolliknande marknadssituation.

Sugrör – Smart lösning med bakterierna på insidan av ett sugrör som innebär att även drycker som ej behöver kyllagras kan förses med probiotisky innehåll. Idealiskt för marknader med dålig infrastruktur/kylkedja. Mångfaldigar marknadspotentialen för probiotikadrycker. Patentskyddad – konkurrerande sugrör är under utveckling, lanseras dock tidigast sommaren 2009.

Kapsyl/skruvkork – tillåter probiotiska drycker i PET flaska utan kylförvaring. Patentskyddad men kapsyler med liknande doseringsfunktion kan redan finnas på marknaden. Produkten är placerad i nybildat dotterbolag som samarbetar med ett globalt kapsylföretag när det gäller marknadsföring. Först kundkontraktet presenterades i slutet av förra året och i januari innevarande år kom nästa kontrakt.

MARKNADEN Probiotika marknaden generellt växer över hela världen och utgör den starkaste och tydligaste trenden inom Funktional food området. Kosttilskottsmarknaden för probiotika växer tvåsiffrigt globalt sett. Det är otvivelaktigt en framtidsbransch vars tillväxt lär fortsätta takt med att alltfler kliniska studier med positiva resultat redovisas.

Intressantast i sammanhanget är kanske ändå Biogaias förmåga att öppna upp helt nya marknadsområden genom att kombinera nya bakteriestammar och nya leveranssystem. I och med att man själv öppnar upp dessa nya områden får man också ett försprång på marknaden och får möjlighet att etablera sig som marknadsledare. Oljedropparna och munhälsoprodukterna är lysande exempel på hur man lyckas skapa nya produktkategorier och tillskansa sig marknadsledande positioner.

Biogaia säljer nu sina produkter på ca 40 marknader och med redan tecknade avtal kommer denna siffra att stiga till 50 under året. Ett flertal nya avtal är också att vänta i år. Exempelvis saknar man fortfarande samarbetspartner i Kina,Indien och UK när det gäller dropparna mot kolik och flera andra marknader är ännu helt vita fält för Biogaia.

KONKURRENTERNA

Få probiotisk bakterier är så väl dokumenterad som L. Reuteri vilket gör att Biogaias produkter har en ganska unik marknadssituation. Hela Reuteri familjen är skyddad vilket innebär att ingen annan kan utnyttja någon Reuteribakterin. Bland de andra seriösa konkurrerande företagen märks t.ex Probi men också större företag med bredare produktutbud som Valio, Danisco och C Hansen. VD Peter Rothschild anger själv generiska produkter med okänd funktionalitet som som största konkurrens hotet. Dessa konkurrenter har oftast begränsad egen utvärdering av sina produkter. De utnyttjar istället studier avseende andra bakterier t.ex. Reuteri i sin marknadsföringen. Detta förfarande är främst möjligt i marknader där fungerande regelverk för hälsorelaterade produkter saknas

FRAMTIDS MÖJLIGHETERNA

  1. Fortsatt tillväxt med nya och befintliga produkter på nya och befintliga marknader. Under den senaste fem årsperioden har omsättnings tillväxten legat runt 40%/år i snitt. Många stora marknader är ännu i det närmaste obearbetade t.ex. Kina, UK, Indien, Sydamerika m.fl.
  2. Dental produkterna säljs genom globalt avtal med SunStar. Man har lanserat i ca 10 marknader huvudsakligen i Europa. men har rättigheter till ytterligare ca 100 länder. Lansering i USA påbörjades i januari och lansering flera nya marknader är att vänta under året.
  3. H Pylori (magsårsapplikation) . Resultat från kliniska studier väntas inom 6 månader. Kan leda till helt ny produkt kategori med enorm potential och förmodligen en dramatiskt uppvärdering av företaget, förutsatt att resultaten blir positiva.
  4. Nestle infant formula med Reuteri produkt kommer att lanseras under 2009. Infant formula är en av Nestles prioriterade produktområden och det finns anledning att tro att detta kommer att bli något riktigt stort för Biogaia, vilket också företagets VD antytt.
  5. Nestle produkten Boost - Kids Essential med Biogaias probiotiska sugrör har nyligen lanserats i USA. Blir produkten framgångsrik kommer den att lanseras på många fler marknader. Man kan också förvänta sig produktkopior från Nestles konkurrenter – vilket ger Biogaia ytterligare möjligheter
  6. Flera nya leveranssystem har utlovats – det kommer att leda till nya marknadsmöjligheter i nya och befintliga marknader.
  7. Japan satsningen med eget säljkontor och produktutveckling i Japan är ett vågat projekt med stor potential men också hög risk. Kan bli volymmässigt stort med högre än normal vinstmarginal, men kan också bli en flop – se risker nedan.

RISKERNA

1. Biogaia har satsat stort i Japan och byggt upp en egen marknadsorganisation. Initialt satsade man på att lansera en grupp soja baserade drycker berikade med funktionella ingredienser och reuterisugrör.

Detta var en grov missbedömning av ledning. Att utveckla och lansera en soja dryck i Japan är svårt nog i sig själv och inte blir det lättare för ett utländskt bolag utan marknadskännedom och etablerat varumärke. Soja produkterna är nu nerlagda och ersatta med juice baserade drycker. Beslut go/no go för juice dryckerna tas förmodligen i början av 2009. Risken för nedläggning/avyttring bedömer jag till 50%. Ekonomiska konsekvenserna vid en nedläggning är dock begränsade eftersom man kontinuerlig tagit kostnaderna i resultaträkningen. Projektet har så här långt kostat 14 milj. Avvecklingskostnader kan dyka upp men det kan likaväl röra sig om intäkter om verksamheten avyttras.

Sannolikt kommer Japankontoret att visa betydligt bättre siffror 2009 oavsett hur beslutet om dryckerna blir. Antingen vänder dryckessatsningen till vinst, annars tar man beslut för nedläggning/avyttring av dryckerna, vilket kommer att innebära kostnadsbesparingar. Aktiekursen kan dock temporärt dippa om en eventuell stängning av det japanska dryckesprojektet blir verklighet.

2. Konkurrensen från oseriösa generika producenter är som tidigare nämnts också en risk – speciellt för marknader utan etablerat regelverk för marknadsföring av hälsorelaterade produkter.

3. VD har tidigare belyst risken av att vara ett litet bolag utan större finansiella muskler. Skulle någon större spelare ge sig in i marknaden med en egen bakterie kan man som liten aktör lätt bli utmanövrerad . Den risken har dock minskat betydligt tack vare de globala avtalen med Nestle och Sunstar. Dessa globala storbolag har nu samma intresse som Biogaia av att Reuteris goda egenskaper marknadsförs och skyddas gentemot konkurrenternas eventuella angrepp. Satsningen på egna varumärket har också minskat risken att bli utmanövrerade av konkurrenter.

ESTIMAT 2008

Omsättningen bör nå upp till 145 -150 milj kr med en resultatnivå runt 28-30 milj kr eller 1,7 kr/aktie före skatt. Förlustavdrag innebär att ingen skatt betalas. Omsättningsökning ligger då på knappa 40% med en resultatökning på ca 170% jämfört med 2007.

Sannolikt kommer verksamhetsåret 2008 att bli första året med utdelning till aktieägarna. Den välfyllda nettokassan och en prognostiserad fortsatt stabilt ökande intjäning möjliggör åtminstone utdelning , men det återstår att se hur styrelsen beslutar.

PROGNOS 2009

Omsättning runt 200 miljoner kr dvs fortsatt årlig tillväxt med ca 40 % är ett realistiskt antagande. Vinstmarginalen bör förbättras under året pga av volymtillväxten men också som en följd av att förlusterna i Japan kommer att reduceras/elimineras under året - antingen genom avyttring av Juiceprodukt verksamheten eller genom att verksamheten vänder till vinst. Likaså kommer sannolikt de ständiga förlusterna i hälvtenägda dotterbolaget Twopac att vändas till vinst redan tidigt under året.

Uppskattat resultat för Biogaia 2009 ca 48 msek motsvarande 2,8 kr/aktie.

SAMMANFATTNING / REKOMMENDATION

Biogaia är världsledande i en globalt sett mycket intressant bransch med goda framtidsutsikter. Genom konsekvent satsning på kliniska studier har man byggt en stabil grund som stöttar såväl produktutveckling som marknadsföring. Verksamheten karakteriseras av en långsiktig och seriös attityd som kombinerat med ett innovativt nytänkande redan givit stora kommersiella genombrott och också bäddat för fortsatta framtida framgångar. Probiotika produkter är på global frammarch och man kan redan nu börja skönja en kvalitets segmentering i marknaden. Biogaia tillhör tveklöst toppskiktet där de mest lukrativa avtalen kommer att landa. De redan tecknade avtalen med globala marknadsledande företag som Novartis, Nestle och Sunstar är en bekräftelse på detta. Probiotika branschen räknas in i den s.k Health & Wellness produktkategorin som kännetecknas av sitt konjuktur oberoende, vilket är synnerligen intressant med tanke på den konjuktursituation världen står inför just nu och en tid framöver

Biogaias ambition och förmåga att utveckla nya innovativa distributionslösningar för probiotiska bakterier är och kommer att förbli en viktigt komponent för Biogaias fortsatta framgångar. Med hjälp av dessa har man lyckats öppna upp nya applikationsområden där man snabbt skaffat sig en marknadsledande ställning, ibland med monopolliknaden förhållanden. De månader och år som det tar för konkurrenterna att komma ifatt är ytterst värdefulla. VD har utlovat kontinuerlig lansering av nya leveranssystem vilket borgar för fortsatta inbrytningar på nya probiotiska applikationsområden.

De globala avtalen med Nestle och Sunstar kommer att sätta betydligt större avtryck i resultaträkningen 2009 och framöver än vad vi sett hittills.

Skulle de kliniska H.Pylori studierna verifiera tidigare uppnådda positiva resultat öppnas dörren till en ny jätte marknad för Biogaia. Resultat lär presenteras under året.

Bolaget värderas idag till strax under 700 milj kronor. I takt med att bolaget växer kommer institutionella aktörer att börja intressera sig för bolaget vilket kan komma skynda på en uppvärdering av bolaget. Bud / uppköp är inte sannolikt med tanke på grundarnas starka engagemang och ägarsituation i bolaget.

Biogaia aktien är vid kurs 40 kr attraktivt värderad med tanke på framtidsutsikterna de närmaste två åren. Trots rådande dystra konjuktur- och börsutvecklingsutsikter är rekommendationen tveklöst köp!.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?