Betsson: expansionen fortsätter än längre
2007-10-17 11:07, Edited at: 2011-03-11 05:30Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
När kursen närmar sig Redeye´s riktkurs på 76 kr för Betsson kan det vara på sin plats att titta lite närmare på Redeyes analys med namnet ”Expansionen fortsätter”. Användaranalytikern "Merlyn" tar upp ett antal faktorer som talar för Betsson i framtiden, där han anser att Redeye har varit allför försiktiga.
Redeye har i sin rapport gjort ett omfattande utforskningsarbete. I rapporten kan vi finna siffror på drivkrafterna bakom internetspelandets utveckling. En gedigen rapport och guldgruva för Betsson placeraren. Men även solen har fläckar. Tyvärr betraktar man i sina värderingar spelmarknaden på Internet som en homogen och mogen marknad och missar då Betssons position på marknaden och tillväxtspotential. Angående Betssons begränsade framtida tillväxtmöjligheter konstateraras att "Anledningen till detta är att det saknas "jungfruliga" marknader att erövra". Man går inte ned och tittar på spelmarknadens sektorer.
Mot bakgrund av att man inte tittat under ytan utan och sett alla katter som gråa är det kanske inte förvånande att man vad jag kan se antagit att Betsson framöver kommer att växa - som man antar marknaden i stort - i huvudsak proportionellt mot utbyggnaden av bredband i Europa.
Vad finner vi om vi lägger Betsson under luppen?
Om vi gör en geografisk segmentering ser vi bla att Internetspel i Polen förväntas växa med nästan 350 procent under 2006-09 enligt GBGC. Samtidigt visar sajten Alexas besöksstatistik över Betsson.com att mer än var 4:e av besökarna kommer från Polen, det överlägset största landet i antalet besökare. Andra bedömare som jag tagit del av ser endast Norden och England som relativt mogna marknader. I Norden har Betsson hittills kunnat växa kraftigt trots att marknaden varit relativt mogen det senaste året. Sverige lär vara den mognaste geografiska marknaden i Europa för Pokerspel och kanske även för Casino, och här har Betsson varit framgångsrika. Polen kommer troligen inte att 2009 att vara en lika mogen marknad som Sverige är idag, baserat på bredbandsutbyggnad och Internets mognad. När man jämför Betsson med andra spelbolag eller totalmarknaden bör man ta hänsyn till att Betsson är mer exponerade mot de snabbare växande Casino och Poker segmenteten än så gott som alla andra spelbolag.
Betssons omsättning är fördelad enligt följande (egna beräkningar):
Casino 57 procent
Poker 32 procent
Sporstbetting+Börs 8 procent
Övrigt 3 procent
Framförallt sportsbetting som för många andra bolag utgör en betydande del, har en lägre prognostiserad tillväxt enligt GBGC. Konkurrenskraftiga bolag kan konsekvent överträffa marknaden år efter år. Något som vi känner igen från andra spelbolag och framgångsrika bolag i andra branscher. Även om Redeye´s analys omnämner Betssons konkurrensfördelar tas dessa inte med i beräkningarna. Betsson uppvisar historiskt en tillväxttakt långt över marknadssnittet, bara Bet 24 har tidigare kunnat mäta sig i tillväxttakt med Betsson, båda "råkar" ha samma Casino och Poker moduler.
Betsson har under Q2 2007 bevisat sig ha en stor konkurrensfördel gentemot Unibet på den relativt mogna svenska marknaden (den tuffaste marknaden under det tuffaste kvartalet). Medan Unibet minskade sin omsättning under perioden med motsvarande 30,5 procent i Poker, var Betssons resultat oförändrat enligt mina beräkningar.
Redeye anger ingen information eller antaganden om tillväxten hos befintliga kunder, men indirekt skattar man den till 0 - som jag ser det - om man ser tillväxten som direkt proportionell mot utbyggnaden av bredband. Man kan se att under Q2 2007 minskade antalet aktiva kunder med 36 procent inom Casino i Betsson, trots detta steg omsättningen för Casino enligt mina beräkningar med 5 procent.
Det innebär att aktiva kunder inom Casino ökade sin omsättning/spelare mellan Q1 och Q2 med 64 procent. Nu är det förstås så att en liten del av kunderna står för en större del av omsättningen och dessa har troligen inte försvunnit i någon större omfattning utan det är i huvudsak mindre kunder som försvunnit. Men man ökar ändå omsättningen per spelare under det svaga Q2, då aktiviteten hos befintliga spelare allt annat obeaktat borde gå ned.
Betsson har en sajt som blandannat utsätts till Sveriges bästa spelsajt, ett starkt marknadsföringskoncept (beskrivet av Redeye) och ett bra kundlojalitetsprogram. Som en relativt totalmarknaden liten aktör kan konkurrensfördelen dessutom få ett relativt stort genomslag på företagets tillväxt, då marknadsandelen av Internetspelandet är mycket liten, och omsättningen relativt marknadstillväxten även den är liten. En del faktorer kan i förstone upplevas som mjuka, men ska man räkna måste man ju räkna med allt. Sen är det förstås försvårande omständighet att bolaget inte ger information om omsättning per land, särskiljer befintliga och nya kunder mm.
Att sedan utbyggnaden av bredband är en stark drivkraft för Betssons utveckling tvivlar jag inte på, men att utvecklingen i Betsson skulle vara direkt proportionell mot bredbands utbyggnaden är ingen självklarhet. Men oavsett hur hur man beräknar tillväxten i Betsson finns det ett osvikligt sätt att testa sin modell, som man gjorde i skolan.
Titta i Facit
Vilken modell man än använder sig av för att förklara den framtida utvecklingen måste den också kunna tillämpas bakåt i tiden.
Om det är så att Betsson framöver kommer att växa proportionellt mot utbyggnaden av bredband, så måste det även gälla utvecklingen fram till idag, inom rimliga gränser.
Ett väldigt grovt överslag visar att Betssons tillväxt stadigt har ökat de 4 senaste kvartalen och nådde Q2 2007 över 150 procent. Under samma period har utbyggnadstakten av bredband inom Europa avtagit och låg under Q2 2007 på totalt någonstans straxt under 30 procent.
Vilka drivkrafter man än tittar på finns det inget som i prognoser kan uppvisa en sådan kraftig inbromsning som Redeye-prognosen för Betsson baseras på. De drivkrafter som omnämnts och som jag kan se förutom bredbandsutbyggnaden är snarare ökande. Som flytt från traditionellt spelande, inkomstutvecklingen, och avveckling av monopol.
Konkurrenter kan endast bromsa Betssons utveckling om de växer snabbare än marknaden och är mer konkurrenskraftiga än Betsson. Hittills är det Betsson som visat sig ha växtkraften och konkurrenskraften och dessutom kunnat åstadkomma det med utmärkt lönsamhet. Framför oss står nu några säsongsmässigt starka kvartal, toppat med Q4.
Vi har nog inget annat val än att ställa in oss på att Betsson även framöver kommer att ha en mycket hög tillväxt och att värderingen av aktien kommer att öka allteftersom prognoser för 2008 måste skrivas upp.