Bahnhof: tågen rullar ut från bangården.
2010-02-10 15:47, Edited at: 2011-03-11 05:56Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Denna vargavinter har ju som bekant lamslagit stora delar av tågtrafiken den senaste tiden. Den här analysen handlar dock om ett företag som tuffar på i så väl snöstorm som horisontalt regn, nämligen Bahnhof.
Info om bolagets affärsidé
Bahnhof är Sveriges största oberoende och fristående internetoperatör och 1994 erbjöd Bahnhof de första kommersiella internetuppkopplingarna i landet.
Bahnhof äger sin egen infrastruktur och har även egenstyrd kundtjänst, i stället för kundtjänst via callcenters som så många andra operatörer. Bolaget skall erbjuda en prisvärd och stabil uppkoppling som skall vara tillgänglig för den stora massan så väl som för företag.
Här är 10 saker som jag anser gör att Bahnhof kommer att kunna bli en riktig ”Rocket” 2010.
Växer organiskt
1. Till skillnad mot många andra företag i branschen så växer Bahnhof till absolut största del organiskt. Detta leder till att företaget kan satsa mer på att förbättra sin infrastruktur och mindre på att jaga nya kundstockar genom förvärv som man får betala dyrt för.
Marknadsföringen är också mycket begränsad och den största delen av de nya kunderna som strömmar till har fått upp ögonen för företaget via redan befintliga och nöjda kunder.
Fördelar gentemot konkurrenter
2. Välstrukturerat och effektivt arbete ger låga priser till slutkunden och detta lockar givetvis nya kunder, särskilt i dagens hårda ekonomiska verklighet där många tvingas se över sina fasta utgifter.
3. Bahnhof har också tagit ställning mot att lämna ut IP-nummer. Detta har de gjort genom att helt sonika radera informationen så att det inte finns något för myndigheterna att hämta på Bahnhofs servrar. Detta kan man ju tycka vad man vill om personligen, men det råder inget tvivel om att internetanvändare är måna om sin integritet när de använder internet.
Detta har väl också avspeglats i det stora antal nya kunder som strömmar in. Företaget tar också tydligt avstånd från FRA-lagen gör vad det kan för att skydda sina kunder genom diverse hjälpmedel.
Detta får ses som en stor konkurrensfördel!
Serverhallen är den berömda ”Pionen” som från början byggdes som en kärnvapensäker bunker i händelse av kärnvapenkrig.
Man kan alltså lite skämtsamt säga att om alla internetleverantörer skulle slås ut, så kommer åtminstone Bahnhof vara ”last man standing”.
4. Fler och fler kunder går över till fiberteknik från ADSL i takt med att fibernätet byggs ut. Detta på grund av överlägsen prestanda och driftsäkerhet då alla kablar befinner sig under markytan.
5. Risk för brott vid exempelvis stormar är därför begränsad till ett minimum.
6. Företaget annonserar i dagsläget efter fler medarbetare till ett flertal positioner på den egna hemsidan. Expansionslusten går det alltså inte att ta miste på!
Bahnhof tar steget ut i Europa och har börjat satsa på England, Tyskland och Norge. Detta är dock fortfarande i sin linda men om man fortsätter i samma goda stil bör det kunna ge frukt även utanför Svea rikes gränser. Räknar med att få mer information angående detta när Q4 ska redovisas.
Tidigare positiva resultat
7. Bahnhof går med vinst, trots lågkonjunkturen, och det med besked.
8. Resultaten slår om och om igen förväntningarna och i tredje kvartalet noterades nytt rekord i antal nya kunder. (5527)
Risker
9. Bolaget är inte utsatt för några stora risker i dagsläget. Skulderna är låga och valutarisken är minimal då så gott som alla affärer sker med samma valuta, SEK.
Det man kan se är att framtiden möjligtvis innehåller större andel trådlösa uppkopplingar. Detta ligger dock långt fram i tiden då dagens moderna trådlösa teknik inte kan mäta sig med hastigheten och pålitligheten hos en fiberuppkoppling.
TA
10. Tekniskt sett ser aktien stark ut! Kursen går i ett stadigt tempo uppåt i takt med att bolaget leverar det de lovar.* Volymtoppar och bottnar korrelerar väl med kurstoppar och bottnar. Aktien närmar sig botten i trendkorridoren och detta borde kunna ge en reaktion uppåt, särkskilt om bolaget kommer med en bra rapport på måndag (15/2).
Siffror från tidigare kvartal och år.
Omsättningen ökar stadigt:
2007 – 85 milj.
2008 - 129 milj.
2009 (beräknad) – 181 milj.
2010 (beräknad) – 224 milj.
(Redeyes siffror)
Nettoresultat:
2007 4 milj.
2008 8 milj.
2009 9 milj. (Beräknat)
2010 10 milj. (Beräknat)
(Redeyes siffror)
För det tredje kvartalet 2009 så noterades en ökning på nästan 48 % jämfört med samma kvartal 2008.
Kundstocken består av ca 58 000 personer i slutet av Q3 -09.
Så, damer och herrar, vi är nu klara för avfärd mot nordligare breddgrader. Njut av resan och kontrollera gärna att ni inte har glömt att göra era inköp.