Bahnhof: en aktie med låg profil men hög tillväxt
2009-06-12 18:38, Edited at: 2011-03-11 05:46Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Bahnhof är ett bolag som, sedan start, aldrig gått med förlust. Bolaget har överträffat sina egna prognoser och 2008 ökade omsättningen med 50%.
Historik Bahnhof är en svensk Internetleverantör som startades 1994 i Uppsala och noterades på Aktietorget 2007. År 2004 köptes bolaget upp av KN Telecom AB som ägs av Jon Karlung och Andreas Norman. Jon Karlung är Bahnhofs nuvarande VD. Bolaget har vuxit till största del organiskt; undantagen är förvärv av bl.a. BitNet.
Bredband och tilläggstjänster Internetuppkoppling är en av Bahnhofs främsta tjänster och riktas primärt mot privatkunder via öppna stadsnät. Som internetleverantör till privatpersoner gynnades Bahnhof av Ipred-lagens införande och de integritetsdiskussioner som sedan följde. Bahnhof väljer att radera kunduppgifter, något som VD:n yttrade under en intervju i bl.a. DN (2009-04-15 15:12). Abonnemangsavgifterna är låga, och bolaget toppar Konsumentverkets lista över billigaste leverantörer; detta innebär att de privata kunderna, som tros utgöra en stor andel av omsättningen, medför låga intäkter per kund och abonnemang. Detta kommer dock tt ändras då Bahnhof kommer att öka bredbandspriserna för de öppna stadsnäten. Detta kommer troligtvis ej att innebära tappade kunder, då bolagets priser fortsatt är lägre än konkurrenternas. Telefoni erbjuds till privata kunder som IP-telefoni, något som bidrar i form av ökade marginaler och tillväxtpotential.
Hosting och servicetjänster Hosting innebär att serverhallar och platser i serverskåp hyrs ut, primärt till andra företag. Bahnhof har sex stycken datahallar runt om i Stockholm, Malmö, Borlänge och Uppsala där Hosting erbjuds. Pionen är den senaste datahallen och upprättades år 2008, och har bidragit till en ökad försäljning. Företaget äger och kontrollerar egna infrastrukturer runt om i landet. Bahnhof satsar vidare på att erbjuda tjänster såsom säkerhet och lagring, webbhotell, domäner, konsulttjänster på distans, sms-tjänster, modemuppkoppling,VPN och WAN. Vidare erbjuds uppkoppling till lokala Internetleverantörer via Bahnhof Kosmopolit, en tjänst som erbjuds i samarbetet med iPass.
Finansiella mål
Företagets budgetmål är en vinstmarginal på 7%, något företaget lyckades hålla 2007 och 2008. Företaget har år 2008 vuxit mer än de egna beräkningarna som framfördes i deras memorandum. Bahnhofs prognos var en tillväxt på ca 30%, med en omsättning på 104 miljoner kronor; den verkliga omsättningen hamnade på 127 miljoner kronor med en tillväxt på 50%. Bolaget har vidare som mål att nå en omsättning på 500 miljoner kronor2012/2013. År 2009 prognostiserar Bahnhof, utrifrån Q1 2009, en omsättning på 163 miljoner kronor.
Q1 2009 Bahnhof har under det första kvartalet uppvisat en vinstökning på 59% jämfört med samma period 2008.
Marknadsbeskrivning Bredbandsmarknaden är den bransch analysen utgår ifrån. Bredband är ett samlingsnamn som primärt avser uppkoppling via fiber-LAN, kopparledning och kabel-TV. ADSL- och ISDN-uppkoppling tappar marknadsandelar.
Konkurrenter Bolagets primära konkurrenter vad gäller privata- och företagstjänster är främst IP-Only, Telia, Bredband2 och Alltele.
Risker Riskerna i Bahnhof är låga. Företaget växer till över 90% organiskt, med undantag för ett par förvärv som omnämnts ovan. Likviditeten på akiten är låg, och balansräkningen är svag med tanke på att de långfristiga skulderna är på 20 miljoner kronor.
Prognoser Företaget har sedan det grundats aldrig gått med förlust, och har uppnått målet med 7% vinsttillväxt/år. Vidare översteg omsättningen 2009, på 127 miljoner kronor, bolagets egna prognose på 104 miljoner. Bolagets VD, Jon Karlung, har varit med sedan bolaget grundats och skött bolaget väl. Bolaget växer inom samtliga tjänsteområden, och tros kunna uppna en tillväxt på 7%. Sedan bolaget inledde rationaliseringsåtgärder 2005 har bolagets omsättnngen sedan 2006 vuxit med mellan 30-50%, en ökning som toppades år 2008. Företaget tro kunna uppna det utsatta målet på 163 miljoner kronor, och ökar bolaget 2009 med 50% likt året inna lär omsättningen nå 190 miljonersgränsen. Bolahet har ej drabbats av finanskrisen, och har visat en tendens att växa under lågkonjunkturer. Det som talar emot bolaget är dess långfristiga skulder i relation till det egna kapitalet. Likviditeten i aktinen är låg. Det bör dock vidare nämnas att bolaget självt annonserat en prognos på 30% i ökad omsättning de senaste åren, och lyckats överträffa dessa varje gång. Min rekommendation är: köp.