Artimplant: skumpig färd längs med kroppens leder
2009-06-28 21:56, Edited at: 2011-03-11 05:48Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Två misslyckade licensavtal har orsakat Artimplant stor vånda, men när nu dessa avtal omförhandlats och då nya högintressanta produkter står redo för kommersialisering, riktade mot en mångmiljardmarknad, är aktien värd en chansning.
Biomaterialbolaget Artimplant bjuder på en brokig börshistoria som dock började i dur 2004 när bolaget fick marknadsgodkännande för den första produkten, Artelon CMC Spacer , ett biomaterial ämnat för behandling av tumbasartros. Under det följande året nåddes sedan en viktig milstolpe då ett utvecklings- och licensavtal tecknades med amerikanska Small Bone Innovation (SBI), innehållande en handfull spacerprodukter för indikationen artros för händer och fötter. Artimplants kommersiella resa var således på väg att börja och dåvarande Vdn, Thord Lendau, myntade även futuristiskt uttrycket att ” ett storbolag är fött ”. Med tanke på att en fortsatt exploateringsresa väntade längs med kroppens leder och då flera hållplatser såg ut att bjuda på blockbusterpotential, skickade aktiemarknaden därefter under det följande halvåret iväg aktien upp mot 10 kronor. Med facit i hand, drygt tio år efter börsintroduktionen, kan vi dock konstatera att resan knappast varit någon autostrada, varken för aktiekursen eller för bolaget, och idag går försäljningen i sidled, samtidigt som aktiekursen kämpar för att hålla sig ovan 2-kronorsstrecket. Med ett marknadsförtroende kört i botten och en ordentlig kräftgång i försäljningsledet har Artimplant uppenbara problem, men överraskande nog har nu en vändpunkt uppenbarat sig och redan nästa år kommer biomaterialbolaget att ha möjlighet att prestera en riktigt hygglig vinst samt ett positivt kassaflöde.
Traditionella biomaterial tillverkas idag av kollagen från djurkadaver eller lik. Problemet med kollagen är att kroppens immunförsvar ofta reagerar mot plötsliga inkräktare, vilket innebär att kroppens enzymer tenderar att bryta ner materialet för tidigt, innan en ny förstärkt vävnad kunnat skapas. Ytterligare drabbas patienterna ofta av besvärliga inflammationer vilket resulterar i att implantatet måste avlägsnas. Artimplants nedbrytningsbara biomaterial, Artelon , fungerar i praktiken som en klätterställning för kroppens egen vävnad att växa in i. Materialet är ett syntetiskt polymermaterial och kliniska studier visar att implantatet är fullt biokompatibelt och därmed alltså accepteras av kroppens immunförsvar. Artelon är också starkare än kollagen vilket innebär bättre förutsättningar för att implantatet skall lyckas skapa ny ben- och mjukvävnad. Idag finns 8 godkända implantat i produktportföljen riktade mot behandling av artros, mjukvävnadsuppbyggnad samt ett implantat inom veterinärmedicin för korsbandsrekonstruktion hos hund.
Artros är en mycket vanlig ledsjukdom där brosket i leden successivt bryts ner och orsakar smärta och stelhet. Sjukdomen drabbar i huvudsak äldre personer och det finns idag inget läkemedel som stoppar artrosutvecklingen. När sjukdomen framskridit till ett allvarligt stadium, ersätts oftast leden med en ledprotes. Nackdelen med protes är att den har en begränsad livslängd samt ger begränsad funktionalitet. Med Artimplants spacerprodukter kan dock såväl ben- som mjukvävnad återskapas vilket alltså i praktiken innebär att en ny funktionell led skapas och att patienten blir smärtfri. Inledningsvis har bolaget valt att fokusera på händer och fötter med en handfull produkter och ifjol såldes cirka 3 500 enheter till kund, varav merparten kom från Artimplants första godkända spacer, Artelon CMC Spacer . Den potentiella marknaden för befintliga spacerprodukter uppskattas dock till cirka 200 000 operationer, vilket innebär att Artimplant idag har en marknadsandel på blygsamma 2 procent. Orsaken till att spacerprodukterna endast nått en så pass låg marknadsandel, trots att produkterna varit godkända i 5 års tid är att licenstagaren SBI misslyckades med marknadslanseringen då de slarvade med utbildningen av kirurgerna. Detta resulterade i att kirurgerna började experimentera själva med operationsteknik och rehabiliteringsprocess, vilket självklart var ödesdigert för patienterna. Efter en hygglig initial försäljning kom således väggen snabbt emot då kirurgerna återvände till traditionella behandlingsmetoder. Lyckligtvis finns det dock kirurger som använder sig av rätt operationsteknik och som med åren fått bred erfarenhet och är övertygade om implantatets fördelar och ytterligare har SBI lyckats återutbilda och börjat vinna tillbaka kunderna, vilket resulterat i en stegvis förbättrad försäljning men inte tillräckligt bra för att klara av de minimiåtaganden som finns i licensavtalet. SBI:s misslyckande har således inneburit en omförhandling av avtalet till icke-exklusivt, med signifikant förbättrade marginaler för Artimplant, samt en begränsad geografisk marknad för licenstagaren, vilket öppnat upp för en egen försäljning via lokala distributörer, vilket på sikt bör ge ett positivt genomslag i resultaträkningen. Den största potentialen för spacerprodukterna finns dock inom applikationsområdena höft, knä och rygg och inledningsvis har Artimplant inlett en proof-of-concept-studie för knäledsartros samt en intressant studie i Schweiz för behandling av facettledsartros i ryggen, ett applikationsområde som idag saknar tillfredsställande behandlingsalternativ.
Inom mjukvävnadsuppbyggnad finns en mycket stor marknadspotential för implantatet Artelon Tissue Reinforcement (ATR), eftersom produkten är godkänd för generell mjukvävnadsförstärkning, vilket i teorin skulle innebära att implantatet skulle kunna gå att använda överallt på kroppen där det uppkommit allvarliga skador på senor och ligament. Initialt förstärker implantatet den skadade senan och bryts sedan långsamt ned samtidigt som ny cellvävnad bildas som reparerar skadan. Licenstagaren Biomet Sports Medicine som säljer implantatet under varumärket ” SportMesh ” har inledningsvis riktat implantatet för reparation av rotatorkuffskador i axeln, en marknad som i USA uppskattas till cirka 300 000 operationer per år. Biomets ovilja till att utföra säljstödjande marknadsdokumentation har dock försvårat marknadspenetrationen och ifjol såldes cirka 1 000 enheter. Visserligen var försäljningen under fjolåret nästan dubbelt större än under 2007 och hittills har även samtliga operationer varit framgångsrika, men det krävs dock ytterligare klinisk säljstödjande dokumentation innan en fullständig kommersialiseringsframgång kan nås. En tänkbar orsak till Biomets tröghet kan dock vara att bolaget försöker kapitalisera så mycket som möjligt på sitt eget implantat för rotatorkuffskador, Cuffpatch , som dock är tillverkat av kollagen, men som självklart ger Biomet högre marginaler. Artimplant har dock omförhandlat licensavtalet även här till icke-exklusivt, vilket ger bättre marginaler och har själva satt igång en säljstödjande klinisk studie i USA som beräknas vara genomförd under det första kvartalet nästa år. Då bolaget även börjat sälja
ATR själva via lokala distributörer finns det således förutsättningar för en successivt snabbare marknadspenetration. Ytterligare kommer Artimplant att försöka bredda användningsområdet genom att genomföra en dokumentationsstudie inom hälseneruptur, en marknad som uppskattas till ungefär hälften av rotatorkuffmarknaden. Skulle dock ATR på sikt nå en marknadsandel på 10 procent inom rotatorkuffskador skulle uppskattningsvis Artimplant kunna tjäna omkring 140 miljoner kronor per år*, vilket skvallrar lite om resultateffekten vid en lyckosam kommersialisering.
* Uppskattningen bygger på ett uttalande där Artimplant avslöjat att priset för ATR i USA ligger mellan 10 000 – 20 000 kr och beräkningen på ett pris på 15 000 kr samt en genomsnittsmarginal från distributör/licenstagare på 35 procent.
Inom odontologi har Artimplant inlett en prelansering vid referenskliniker i Italien och Sverige för produkten Artelon Cosmetic. Implantatet är ämnat att användas till uppbyggnad av mjukvävnad i munhålan i samband med dentala applikationer. Affärssområdet är intressant eftersom 20-30 procent av alla tandimplantat även kräver någon form av mjukvävnadsuppbyggnad. Idag tas oftast vävnad från gommen, vilket är en smärtsam process för patienten och ibland finns det heller inte tillräckligt med vävnad för att skapa volym. Via prelanseringen hoppas Artimplant bygga upp tillräckligt med klinisk dokumentation för att senare nå ett lukrativt licensavtal med någon större spelare inom dentala applikationer, såsom Nobel Biocare eller Straumann. Ytterligare pågår studier för implantatet, Artelon Bone Scaffold, som är ämnad att användas till benuppbyggnad i överkäken, samt en utveckling av implantat för ansiktet inom rekonstruktiv kirurgi.
Den största potentialen på kort sikt finns dock inom veterinärmedicin, där nu Artimplant inlett en överraskande snabb prelansering i USA för implantatet Artelon CCL , ämnat för korsbandsrekonstruktion hos hund. Veterinärmedicin är ett nytt affärsområde men tack vare kliniska studier för Artelon inom humanmedicin samt veterinär Krister Julinders svenska korsbandsstudie med Artelon hos ett trettiotal hundar har nu Artimplant fått tillräckligt med kött på benen för att pröva lyckan på den attraktiva amerikanska veterinärmarknaden. De operationsmetoder som genomförs idag är inriktade på att ge en sekundär stabiliseringshjälp för leden, istället för att rekonstruera det skadade korsbandet. Denna metod resulterar dock ofta i artros eftersom stabiliteten inte återställs och ungefär hälften av alla operationer misslyckas, vilket skvallrar om att det finns ett stort behov för en alternativ behandlingsmetod. Fördelen med Artelon CCL är alltså att implantatet lyckas återskapa ett funktionellt korsband. Därtill är operationsmetoden, titthålskirurgi, billigare än öppna operationer som är standard idag. Marknadspotentialen i USA är också stor eftersom försäkringsbolagen årligen betalar ut ungefär 1 miljard dollar avseende korsbandsreparationer hos hundar. Inledningsvis har dock Artimplant tillsammans med distributionspartnern BioMedtrix valt att genomföra en amerikansk dokumentationsstudie som stöd inför en full kommersialisering som planeras under början av nästa år. BioMedtrix uppskattar att försäljningen under det första fullständiga lanseringsåret kommer att uppgå till cirka 10 000 implantat för att sedan snabbt accelerera och då Artimplant avslöjat att priset för CCL kommer att ligga kring 1 000 USD och att marginalen till bolaget kommer att vara minst 50 procent innebär detta i teorin förutsättningar för Artimplant att nå såväl ett positivt kassaflöde som en hygglig vinst. I jämförelse med att Artimplant ifjol sålde totalt cirka 4 500 implantat inom humanmedicin, känns dock BioMedtrix prognos fantasifull, men då distributören har en bred marknadsnärvaro och då implantatet visat sig vara överlägset traditionella behandlngsmetoder samt att hundägarna oftast har försäkringar som täcker kostnaderna finns det en hyfsad god chans att prognosen slår in.
På pappret ser alltså Artimplant ut att ha en mycket konkurrenskraftig produktportfölj samt en högintressant pipeline, men det finns uppenbarligen också en handfull frågetecken framför dörren som behöver rätas ut innan bolaget kan ta steget in i finrummet bland storbolagen. Det största orosmolnet ligger självklart över spacerprodukterna och varumärket Artelon . Visserligen ger SBI signaler om att förlorade kunder börjat återvända, men risken finns för att varumärket aldrig blir tillräckligt rentvättat för att kunna åstadkomma en fullgod kommersiell framgång. Ett stort frågetecken finns även kring ATR och Biomets avvaktande inställning. Visar det sig att Biomet helt ignorerar implantatet hamnar Artimplant plötsligt tillbaka på ruta ett eftersom licenstagaren trots allt har stora resurser att utnyttja för en accelererande marknadspenetration. Ytterligare finns det risker kring korsbandsstudien hos hund eftersom den svenska veterinärstudien trots allt var en mycket liten studie för ett trettiotal hundar. På lite längre sikt finns det även en risk för att konkurrenterna inom syntetiska biomaterial springer ifatt Artimplant, särskilt ifall fler svårhanterliga hinder dyker upp som hindrar en fullskalig varumärkesetablering inom ortopedi. Det man även bör vara medveten om är att kirurger och läkare är relativt konservativa och även fastän det finns gott om klinisk dokumentation vill de ofta själva dokumentera produktens förträfflighet innan de väljer att börja använda den till fullo, något som alltså generellt bromsar marknadspenetrationen. Slutligen finns det givetvis en risk för att studierna inte visar önskat resultat. Detta fick bl.a. Artimplant uppleva tidigare med implantatet Artelon Bone Scaffold, då bolaget tvingades avbryta studien och skicka materialet tillbaka till ritbordet eftersom implantatets porer var för små för att skapa mineraliserat ben.
Omsättningen för Artimplant uppgick ifjol till 12,1 Mkr med ett resultat efter skatt på minus 22,6 Mkr. Under Q1 ökade försäljningen till 4,8 Mkr med ett resultat på minus 4,5 Mkr. Likvida medel vid periodens slut uppgick till 25,1 Mkr, vilket med nuvarande förbränningtakt tömmer kassan kring halvårsskiftet under nästa år. Positiva inslag i rapporten var framförallt att den egna försäljningen ökar och nu uppgår till 24 procent av den totala försäljningen. Om vi tänker oss att BioMedtrix under nästa år lyckas nå en försäljning på 60 procent av estimerad prognos och att Artimplants kostnadsmassa ökar med 20 procent samtidigt som övrig försäljning hålls konstant i nivå med Q1, skulle resultatet kunna landa kring 4 Mkr, eller cirka 0,06 kronor per aktie. Med ett börsvärde på drygt 100 Mkr ser således inte aktien så värst billig ut, särskilt eftersom man även börjat skymta kistbotten i balansräkningen. Å andra sidan är bolaget hur billigt som helst ifall BioMedtrix skulle lyckas träffa sin prognos på 10 000 sålda implantat, vilket skulle innebära att vinsten skulle kunna rusa iväg med ytterligare 18 miljoner kronor till ungefär 0,36 kronor per aktie. Ytterligare finns det även hyggliga förutsättningar för en försäljningsökning för
ATR och spacerprodukterna, även fastän det går tämligen långsamt. På sikt när Artimplant samlat på sig mer klinisk dokumentation har dock produkterna möjlighet att få ett så kallat reimbursement, alltså att kostnaden för patienterna täcks av försäkringar. Ett sådant utfall skulle sannolikt få ett stort utslag i försäljningsutvecklingen. Kassasituationen är dock ett orosmoment, men med en successivt ökad försäljning och en positiv resultattrend, samt en långsamt läkande finansmarknad, borde Artimplant ha hyfsade möjligheter att förhandla sig fram till en tillräcklig rörelsekredit utan att behöva begära aktieägarna om mer pengar och i nödfall skulle bolaget även kunna utlicensiera i ett tidigt skede något av framtidsapplikationerna inom knä, rygg eller odontologi.
Artimplant bör dock fortsättningsvis betraktas som ett förhoppningsbolag, men då biomaterialbolaget sitter med nästan ett tiotal godkända produkter och en högintressant pipeline, förbättras dock oddsen varje dag för att bolaget slutligen skall kunna nå en fullskalig kommersialiseringsframgång. Detta ger knappast aktiekursen något sken av i dagsläget då den befinner sig vid historiskt låga nivåer. I våras steg dock aktien upp mot 3 kronor i samband med att bolaget släppte några lovande pressmeddelanden, vilket skvallar om att aktien är nyhetskänslig, men sedan har kursen tryckts tillbaka, mycket tack vare att omsättningen är rätt låg samt att Swedbank agerat bromskloss i orderdjupet då Banco Fonder minskat sitt innehav, vilket de fortsättningsvis ser ut att göra. Detta kan dock innebära ett bra köptillfälle för snart bör nyhetsflödet trappas upp tack vare att flera studieresultat beräknas presenteras under de närmaste månaderna. I första hand väntas studier från Artelon Cosmetic samt Artelon CCL och mot slutet av året bör ett högintressant studieresultat bli aktuellt från amerikanska Stanford University, där en utvärdering pågår för Artelon att accelerera läkningsprocessen. Ytterligare kan nästa rapport innehålla glädjeämnen, där framförallt bättre marginaler för såväl spacerprodukterna som ATR , tillsammans med en accelererad fart i det egna försäljningsledet borde synliggöra bättre resultatsiffror.
Resan längs med kroppens leder riskerar dock att bli fortsatt skumpig, men då hunden plötsligt dykt upp som Artimplants bästa vän kommer det sannolikt att finnas ett hyggligt stödben att luta sig mot och som eventuellt kommer att räcka till för att sponsra en fortsatt spännande exploateringsresa och ge de luttrade aktieägarna en välförtjänt utdelning. Ett par äventyrsbiljetter kan vara värda att satsa på.