Rapportens enda lilla besvikelse var att problemen i Japan ännu inte är slutgiltligt lösta, “även om det i dagsläget ser poitivt ut” som VD uttrycker det i rapporten. Kostnaderna i Japan ökade med 2,3 milj under första halvåret - där hade jag faktiskt hoppats på minskade kostnader. Det är en post där det finns uppenbar förbättringspotential kommande kvartal.

Glädjande däremot var var att hälvtenägda Twopac under q2 för första gången kunde visa svarta siffror. Det lär fortsätta så under överskådlig framtid.

Rapportens siffror i sammandrag (inom parantes förändring jämfört med samma period 2008)

Q2 Halvår

Omsättning 60,2 Mkr (+66%) 112,4 (+55%)

Rörelseresultat 16,6 (+332%) 29,9 (+ 237%)

Räknar man bort valutaeffekter så har halvårsomsättningen ökat med 39% och rörelseresultatet med 94%.

Vinstmarginal före skatt är 27,8% dvs över det långsiktiga målet på 25%.

Biogaia betalar ingen skatt pga tidigare förlustavdrag.

Tittar man på geografiska marknader så står Europa för 68% av försäljningen medan Asien har 20%, och Nordamerika repektive resten av världen har vardera 6%. Omsättningstillväxten är kraftigast i USA /Canada (256%) men det är från väldigt små volymer. Intressant nog ser Asien ut att komma starkt nu igen - omsättningen växer med 8,5 msek eller 60%.

Biogaia ger inga prognoser men säger att man under resterande månader 2009 och 2010 kommer att lansera nya produkter i drygt 30 länder. Lägger man till detta tillväxten i befintliga produkter/marknader ter det sig ganska naturligt att företagets tillväxttakt de senaste 4-5 åren på 40% inte kommer att understigas under det närmaste åren.

Bland de mest spännande nya lanseringarna som hittills kommunicerats är Nestles infant formula produkt med tillsatt Reuteri. Går initiala lanseringen nu till hösten bra kan man räkna med en större global lansering av Nestle vilket kan leda till riktigt stora volymer.

Men det finns inte bara nya lanseringar och kontrakt att se fram emot. Jag hoppas på nyheter inom nedanstående områden under de närmaste månaderna

- Nya leveranssytem. Ambitionen och förmågan att utveckla nya leveranssystem för levande bakterier är en av de främsta anledningarna till att Biogaia nått sin världsledande position. VD har tidigare deklarerat att flera nya system är under utvecklande och jag tror vi kan få höra talas om åtminstone något under hösten. Varje nytt leveranssystem har potentialen att öppna upp helt nya marknader för Biogaia, som t.ex oljedropparna

-

Beslut om Japan. Det var positiva signaler från Japan i rapporten men ännu går det tydligen inte att blåsa faran över.

Jag förväntar mig dock ett definitivt besked i frågan senast q4 2009. Anting fortsatt satsning under lönsamma former eller rejäl neddragning. Förstnämnda är att föredra men jag tror marknaden välkomnar vilket beslut som helst bara det blir ett tydligt och definitivt beslut som stoppar pengaflödet.

-

Strategival H.pylori . Reuteris påvisade effekt mot magsårs och magcancer bakterien H.Pylori innebär en enorm potential för Biogaia. Större studier pågår och bör snart vara avslutade. Förutsatt att resultaten är som förväntat innebär det att det är dags för Biogaia att bestämma hur man tänker exploater de fantastiska möjlighet som man har i sin hand. Jag tror man kommer att överraska marknaden med en färdigförhandlad och i detalj utstakad plan tillsammans med utvalda partnerbolag. Förhoppningen är alltså att man inte försöker greppa detta på egen hand- men det återstår att se hur styrelsen resonerar. Om/när startegin och ev. partner/plan presenteras kan värderingen av Biogaia komma att ändras dramatiskt.

-

Global genombrott Life Top Straw. LTS är en genial uppfinning som öppnat upp en gigantisk ny marknad - probiotiska aseptiska drycker som ej behöver kylförvaras. Även om LTS säljs på flera marknader idag har det riktiga genombrottet låtit vänta på sig. Kanske kommer det nu efter Nestles lanseringa av Boost Kids Essential i USA. En annan bidragande faktor kan paradoxalt nog vara konkurrenten Daniscos kommande lanserinag av ett konkurrerande probiotisk sugrör. Det är alltid stimulerande med direkt konkurrens och givetvis positivt om fler börjar marknadsföra konceptet “probiotiska sugrör”. Kvalitetsmässigt är Biogaisa sugrör överlägset både vad gäller design och innehåll så risken att Danisco tar marknad från Biogaia är nog minimal. Men tillsammans kan de kanske öppna upp marknaden snabbar än vad Biogaia hittills mäktat med på egen hand.

-

Uppgradering till Mid Cap listan. Ständigt ökande aktiekurs gör att man kan förvänta sig att aktien snart flyttas från Small cap till Mid cap listan. Detta bör innebär ökad uppmärksammhet kring aktien och bolaget vilket är positivt för omsättningen och kursnivån på aktien.

PROGNOS 2009

Om jag skulle våga mig på en prognos baserat på dagens rapport så hamnar jag på ett förmodat resultat före skatt på runt 4 kr/aktie. Det skulle isåfall indikera en utdelning på 1,2 kr