Ett mycket spännande tillväxtsbolag inom en annorlunda media-nisch följer nedan. Aktien har dalat från introduktionskursen 3 kr i somras, till nu årslägsta 1,73, trots avsaknad av dåliga nyheter. Möjligen misstror marknaden bolagets prognos och möjligen kan marknaden ha rätt, men bolaget lyfter fram att sista kvartalet normalt sett är urstarkt och att det ska räcka till att bolagets prognos håller. Skulle bolaget missa prognosen gäller det att de gör det rejält… annars känns Procast alltjämt som en mycket köpvärd aktie. Baserat på omsättningsutveckling känns aktien som ett riktigt redigt fynd, sett till bolagets resultat har bolaget dock ännu en del att bevisa, även om de hittills alltid visat plussiffror på årsbasis.

- Procast Media driver väntrumskanalerna Dentvision för tandvården och MEDTV för hälso- och sjukvården. Bolaget står för utrustning, installation, innehåll, reklam och även ytterligare kringtjänster. Tanken med TV-kanalerna är förstås att de ska göra väntetiden i ett väntrum inom tandvården/vården trevligare, med korta reseinslag och dylik TV-underhållning, även direkt riktad patientinformation från kliniken, samt även innehållande nischad reklam riktad mot den aktuella målgruppen. Bolaget är den ledande aktören inom väntrumsmedia i Norden. Läs gärna bolagets senaste årsredovisning för bra och utförlig beskrivning av bolagets två TV-kanaler.

- Enligt bolaget är TV-kanalerna mycket omtyckta av både kunder och klinikägare. Reklaminslagen (som i förlängningen ska stå för en allt större del av Procasts intäkter) är mkt träffsäkra och fångas upp av hög procentuell andel av sin målgrupp. I nuläget står installation och utrustning för en rätt så stor del av omsättningen. För att få riktigt fart på sista raden, högra marginaler(!), behöver en större del av intäkterna komma från reklamintäkter. Sannolikheten för att detta ska infrias i takt med att bolaget växer, och målgruppen blir större. Då nappar fler annonsörer på bolagets koncept.

- Procast Media lever på en väldigt nischad och relativt smal marknad kan tyckas - men Procast växer så det knakar och håller på att skaffa sig något slags monopol på marknaden i Sverige. Nu drar man vidare med nytt avtal skrivet för norska marknaden, samtidigt som man fortsätter växa i Sverige. Bolaget “äger” tandvårdsmarknaden för väntrum genom Dentvision, och är i sin linda inom hälso- och sjukvården med MEDTV. Omsättningen drar uppåt rejält år efter år.

- Bolaget omsatte 2008 42 mkr, med en blygsam vinst på sista raden. I år är omsättningsprognosen 60 mkr, fortfarande med en blygsam vinst på drygt 1 mkr. Bolaget rullar ut på bred front och prioriterar tillväxt framför lönsamhet. Procasts prognos står fast även om de 9 första månaderna bjudit på en omsättning på drygt 30 mkr och just nu ett resultat på minus 6,9 mkr.

http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=53163

- Så, mina tankar om caset. Min uppfattning är att Procast är och uppfattar sig själva som ett riktigt bra och seriöst bolag, det är en bra början. De har från låga nivåer haft en fantastisk omsättningsökning och varje år dessutom gått med vinst. Hela bolaget verkar vara involverat i bolagets framåtanda. Ska man tro bolagets prognoser ser det riktigt tvättäkta ljust ut och man har en prognos på att omsätta 100 mkr för nästa år med en vinst på 4 mkr. Redan om årets prognos på 60 millar i omsättning och förvisso bara ett plusresultat (mer symbolisk vinst väntar) slår in så har bolaget gjort det otroligt bra och då känns även aktien superbillig, ett riktigt fynd.

Vad som dock kan spöka ytterligare 1-2 kvartal, och förstås oroa mer än så, är att bolaget precis gjort ledningsförändringar, inga dramatiska saker men deras uttalanden om att de omstrukturerat ledningen är att fokus nu sätts på att få upp lönsamheten och ytterligare stärka bolaget. Möjligen kan det tolkas som en liten vinstvarning (även om det egentligen inte tycks spela nån roll, aktien värderas ju som om de redan vinstvarnat). Dock har ingen sådan vinstvarning officiellt kommit, det är bara min fria tolkning.. Tvärtom upprepade bolaget i senaste rapporten att årets prognos står fast och 4:e kvartalet är bolaget överlägsat starkaste kvartal. Procast skriver även om att efter kvartalsrapporten så deltog man i Norden största tandvårdsmässa vilket blev bolagets mest framgångsrika mässa i bolagets historia.

Man vet aldrig med småbolag, slår något fel kan det snabbt krävas nyemission och dessa är alltid riskabla, särskilt när bolagen är små, och då kan det gå helt fel. Procast värdering på 14 mkr visar också att marknaden faktiskt misstror bolagets existens på något sätt. Procast har varit noterat så kort tid, och har officiellt sett inte bjudit på några besvikelser, och det är svårt att tolka fallet från 3 kr till nu 1,73 (normalt sett kring 2,2-2,5 kr dock) på annat sätt än att bolaget är bortglömt och att ett par ägare redan efter ett par månader velat kliva av aktien och då tryckt ner kursen. Med den anonyma tillvaron och dåliga likviditeten i aktien gör större köp- eller säljordrar att aktien lätt förflyttar sig snabbt åt något håll, kanske mer extrema rörelser än i normalt handlad aktie.

Men Procasts lönsamhet ska förstås ännu vara ett relativt stort frågetecken och

en försiktig placerare ska absolut vänta 1-2 kvartal och se vad som kommuniceras från bolaget. Kommer inga stora negativa uttalanden/konkreta siffror så måste dock man anse att bolaget handlas till en fyndvärdering. Bolaget utstrålar en positiv stämning och undertecknad har bl a sett en livepresentation på en Aktietorgsdag som gav mersmak. När man lyssnade till presentationen blev man nästan salig över värderingen.. men sen kommer resultatfrågetecknet igen och det faktum också kanske att bolagets verksamhet och tillväxt kräver/binder en del kapital som ett litet spöke.. men visst måste väl bolaget kunna tjäna pengar på sin framgångsrika tillväxt?

Så uppmaning till Procast, se till att få ordning på resultatet framöver! Då har vi en mycket trevlig aktieresa att se fram emot. Med brasklapp för att bolagets nästa rapport kan leda till en något förändrad syn på bolagets nuläge, så blir rekommendationen att definitivt sätta upp bolaget på en bevakningslista, och var mycket snabb på köpknappen nästa gång det kommer konkret bra nyheter från Procast. Då kan aktien lätt dubblas från dagens nivå, initialt kanske åter till introduktionskursen 3 kr.

Och nuvärdesvärderingen känns redan, med dagens fakta på bordet, som alldeles för snål även om det finns oklarheter. Inom 1-2 kvartal vet vi troligtvis betydligt mer, då har bolaget fått bevisa vad de går för och vad vi kan förvänta oss framöver! Blir det bra, blir det trångt i dörren när alla ska in i aktien samtidigt.

Bolag: Procast Media

Lista: Aktietorget

Börsvärde: 14 mkr

Omsättningsprognos för 2009: 60 MSEK, med positivt rörelseresultat.

Omsättning 2008: 40 MSEK. Vinst blygsamma 440 tkr.

Hemsida:

http://www.procast.se/