Man behöver inte vara expert för att inse att PKC har en ganska tuff situation i dagsläget. Fordonsförsäljningen har minskat kraftigt det senaste året och det återspeglar sig i PKC:s omsättning som per sista juni var ned 42 % till 99,6 Meuro (YoY). Rörelseresultatet har blivit negativt -5,5 Meuro, jfrt med +19,0 Meuro ifjol. I Europa nådde värdet på leveranser och nya ordrar endast en tredjedel av värdet ifjol! Det visar hur svårt läget är för underleverantörerna. Prognosen lyfter inte direkt humöret, då PKC inte riktigt vågar sia om framtiden. De säger iallafall att omsättningen ska minska kraftigt i år, samtidigt som resultatet ska bli negativt. Den prognosen känns mer som en konsekvens av H1-resultatet.

Går man över till balansen blir man inte riktigt lika nedslagen. Det är inga enorma kassakistor PKC besitter, men ändå en skuldbörda man kan leva med (än så länge). Soliditeten är 42,5 % och Gearingen 49,1 %. Detta är också bättre än många konkurrenter. Tittar man sedan vidare till kassaflödet blir man faktiskt riktigt positivt överraskad, då det var +6,9 Meuro jämfört med fjolårets +1,0 Meuro. Ledningen har alltså visat enorm kostnadskontroll, trots den kraftiga omsättningsnedgången. Det är mycket imponerande och något som fångade mitt intresse för bolaget.

PKC är dock intressanta av ett annat skäl också - nämligen sitt strategiska läge. När Scania och MAN stred om vem som skulle bjuda på vem så riskerade PKC att tappa en av sina större kunder (Scania). MAN hade nämligen ett eget kablagebolag. Nu behöver vi inte oroa oss för det längre, eftersom PKC inledde året med att köpa MAN:s dotterbolag inom kablagedivisionen! PKC har alltså utnyttjat krisen i fordonsindustrin till att skaffa sig ett strategiskt guldläge, när de leverar till MAN, Scania och Volvo. De skriver också i den senaste kvartalsrapporten att de förhandlar med flera kunder om kontrakt. Det finns onekligen en stor potential den dagen konjunkturen åter tar fart. PKC skriver att ordrarna överstiger leveranserna, vilket tyder på att efterfrågan kanske inte faller så mycket mer…

Vad är då en rimlig värdering av PKC? 2008 var vinsten 0,31 euro per aktie, medan EPS guldåren 2007 och 2006 var 0,99 respektive 0,80 euro. Således borde de i goda tider kunna göra ca 0,90 euro per aktie. Nu har de också köpt på sig MAN:s dotterbolag, vilket 2008 omsatte 70 Meuro. Med det nyförvärvet i ryggen kanske EPS kan tryckas upp till 1,30 euro i goda tider? Om någon av de antydda förhandlingarna utmynnar i ytterligare kontrakt kanske vinsten kan öka ytterligare, men det är mest förhoppningar i dagsläget?

Accepterar man 10 ggr årets vinst för en underlevarantör, finns det alltså stor potential eftersom PKC stängde på 4,47 i fredags. Det finns förstås en risk att man kan få vänta några år på de goda tiderna, men den dagen konjunkturen tar fart och lastbilsmarknaden återhämtar sig kommer PKC att öka sin lönsamhet betydligt! Det borde intressera de flesta. Om man hör till dem som tror att konjunkturen redan har vänt, ska man köpa detta kvalitetsbolag innan någon annan gör det! Kursen har fått sig en skjuts de senaste veckorna och det tyder på att fler än mig har fått upp ögonen för PKC…

Nästa år vet vi hur det gick!