Post entry

Gymgrossisten: tillväxt på burk

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Gymgrossisten ett framstående tillväxtbolag med 20 procents rabatt till börsens genomsnittsvärdering som åtnjuter e-handelns fördelar med låga fasta kostnader, stordriftsfördelar, skalbarhet och effektiv distribution. Gymgrossisten har egna produkter och gynnas av en stark hälsotrend. Medlemmen Daniel Nilsson rekommendrar köp.

Läs intervju med Daniel Nilsson

Tillväxtmöjligheterna i Gymgrossisten är goda både produkt- och kundmässigt men framförallt kan vi se fram emot en geografisk expansion med begränsad risknivå. Företagets starka marknadsposition gör konkurrenssituationen hanterbar. Stordriftsfördelar ger fortsatt höga marginaler. Vi ser fram emot flera år av stark tillväxt i försäljning, resultat och aktiekurs.

Gymgrossisten är ett genuint e-handelsföretag med följande fördelar:

· Marknadsledande i Sverige inom prestationshöjande kosttillskott

· Stark hälsotrend här för att stanna

· Nya produkter till nya kunder

· Geografisk expansion till låg risk med befintlig anläggning som bas

· Egna produkter ger höga marginaler

· Hanterbar konkurrenssituation

· Snabb tillväxt med bibehållna marginal ger en lågt värderad aktie

Riktkurs 55 kr med försiktiga värderingsantaganden

Gymgrossisten utgör ett praktexempel på ett framgångsrikt e-handelsföretag med låga fasta kostnader, effektiv distribution, betydande stordriftsfördelar, skalbart koncept och egna produkter. Endast 6 procent av försäljningen utgörs av kostnader för personal (2006) samtidigt som marknadsföring utgjorde lika stor andel. Annonsering sker i facktidningar men också över Internet med rörlig kostnadsstruktur. Distributionen sker effektivt och varorna är normalt kunden tillhanda inom 1 till 3 dagar. Möjligheterna är goda för högre marginaler när försäljningsvolymerna stiger. Fasta kostnader kan fördelas på fler varor i kombination med större inköpsvolymer. Affären är skalbar, det går alldeles utmärkt att starta upp på nya marknader med samma grundstruktur. Företagets försäljning består till 70 procent av egna produkter.

Gymgrossisten är marknadsledande i Sverige på försäljning av prestationshöjande kosttillskott med en marknadsandel på strax under 20 procent. Bolagets främsta kundgrupp utgörs i dagsläget av personer som regelbundet tränar på gym. En breddning av produktutbudet har inletts för att skapa merförsäljning och attrahera nya kunder. Till sin hjälp för att göra rätt produktsatsningar och ytterligare profitera på det ökande intresset för hälsa har företaget en väl utvecklad e-handelsplattform. Under första kvartalet rapporterade företaget en kraftig ökning av kvinnliga kunder bland annat genom satsningen "kosttraning.com" riktad enbart mot kvinnor.

Under 2007 kommer en etablering att ske i ytterligare ett nordiskt land. Det mest sannolika är en etablering i Norge där andelen gymbesökare är hög i kombination med närheten till företagets lokaler i Trollhättan. Utlandsexpansionen kommer att ha sin bas i nuvarande lokaler vilket håller tillbaka risken i satsningarna. Visserligen kommer kostnaderna att öka när etablering på nya marknader sker samtidigt ger en ökad försäljning stordriftsfördelar vilket bör ge ännu högre lönsamhet på sikt. Expansionen bör utan problem kunna finansieras med internt generade vinstmedel.

Gymgrossisten satsar på en egenutvecklad produktlinje, Star Nutrition som består av ett femtiotal produkter. Omkring 70 procent av bolagets försäljning under 2006 på 87 miljoner kronor utgjordes av dessa. Bolaget erbjuder totalt omkring 400 olika produkter från omkring 30 leverantörer. Den höga andelen egna produkter bidrar till en hög rörelsemarginal (15 procent 2006).

Gymgrossisten har en rad konkurrensfördelar. De viktigaste är bra och prisvärda egna produkter, effektiv kostnadsstruktur, låga fasta kostnader, snabb distributionsapparat och en mycket stark marknadsposition. En stor del av konkurrenternas försäljning sker i butik med inköpta produkter och en betydligt högre kostnadsstruktur. Enligt gymgrossisten är marknaden över Internet fragmenterad vilket gynnar företaget som med sin starka marknadsposition åtnjuter betydande stordriftsfördelar. Bedömningen är att det skulle vara möjligt att utmana Gymgrossisten men det skulle krävas en omfattande monetär satsning och flera års tålamod. Det är rimligt att anta att entreprenörer hellre satsar på något nytt än att utmana något som redan är mycket väletablerat.

En avreglering av apoteksmonopolet kan på sikt komma att påverka konkurrensbilden. Även om Apoteket idag endast i begränsad omfattning är en konkurrent till Gymgrossisten skulle en avreglering kunna innebära att fler konkurrenter startar upp och att några av dessa väljer att satsa på liknande produkter. Men en avreglering skulle också kunna ge ett ökat intresset för hälsokost på nätet och i viss mån möjligheter att ytterligare bredda produktutbudet.

Aktien är lågt värderad framförallt i förhållande till de mycket goda tillväxtmöjligheterna. Börsvärdet ligger på 171 miljoner kronor räknat på en börskurs om 29 kronor. Den finansiella ställningen är stark. Nettokassan uppgick till 7 miljoner vid kvartalsskiftet och varulagret till 12 miljoner vid senaste kvartalsskifte. Rapporten för det första kvartalet var stark och väl över företagets finansiella mål (20 procents tillväxt och en rörelsemarginal om 14 procent). Försäljningen ökade med 22 procent till 29 miljoner kronor och rörelseresultat växte med 42 procent till 5,4 miljoner, alltså en rörelsemarginal på hela 18,6 procent. Här ser vi effekter av stordriftsfördelar, varje extra försäljningskrona ger ett mycket kraftigt resultatbidrag. Då ska vi ha i beaktande att kostnaderna för marknadsföring ökade med 0,8 till 1,5 miljoner kronor främst via onlineannonsering. Rapporten visar att satsningen på nya kunder går som smort och att nya produkter säljs med höga marginaler. Försäljningen till kvinnliga kunder hade en rörelsemarginal om enastående 35 procent. En försiktig prognos för helåret 2007 är en försäljningstillväxt på 20 procent till 104 miljoner kronor med en rörelsemarginal om 18 procent vilket ger ett rörelseresultat på 18,7 miljoner kronor. Med antagande om neutralt finansnetto och en skattesats på 28 procent blir nettoresultatet 13,5 miljoner kronor vilket ger ett kassajusterat P/E-tal på 12,1. Det kan inte betraktas som något annat en ett verkligt fynd. Rabatten till börsen uppgår till omkring 20 procent.

I ett framtidsscenario (5 år) förväntas en tillväxt i Sverige om 10 procent per år vilket skulle ge 170 miljoner kronor i försäljning. Vi räknar med att etablering nu har skett i våra norsiska grannländer. Ett realistiskt försäljningsmål på dessa marknader är totalt ca 300 miljoner kronor. Vi antar att en tredjedel eller 100 miljoner kronor erövrats på 5 år. Det ger en total försäljning på omkring 270 miljoner kronor. En rörelsemarginal på 15 procent och en skattsats om 28 procent leder till ett nettoresultat på 29 miljoner kronor. Med lyckad tillväxt under flera år och ett byte av börslista är det rimligt att anta en betydande multipelexpansion till P/E 18 eller 20 procents börspremie. Om vi estimerar kassaflödet till 10 miljoner per år så får vi ett kassajusterat börsvärde på 572 miljoner kronor. Ett högt avkastningskrav på 12 procent ger ett diskonterat värde på 325 miljoner kronor eller 55 kronor per aktie.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?