Läget idag
Efter att ha fortsatt uppåt efter ett handelsstopp låg toppnoteringen den 7e april på 7,6 NOK - detta var innan infosläppet kl 15. Efter den nya informationen tappade aktien dagens uppgång på 28% och slutade på -3%. Den 6e april hade aktien stigit 42% på ren spekulation om att informationen som skulle släppas var kursdrivande. Funcoms CFO Olav Sandnes hade redan innan deklarerat att informationen inte var kurspåverkande, vilket förklarar raset efter släppet. Den 8e april stängde aktien på 5 NOK - ett kursfall på 14% för dagen, som förmodligen förklaras av att kortsiktiga spekulerare gick ur. Det finns nu en risk för att aktien faller tillbaka till nivån 4 - 4,5 NOK där den legat i drygt en månad innan racet. Därför kan det vara riskabelt att köpa aktien den närmaste veckan. På lång sikt har den däremot möjlighet att kunna bli en riktig raket.
Funcom 2008
I mitten på 2008 släppte Funcom spelet Age of Conan (AoC). Inför släppet steg kursen från 20-kronorsnivån till en toppnotering på 54 NOK. Förhoppningarna inför spelet var enorma och spelet såldes snabbt i ca 1,2 miljoner exemplar. Problemen och buggarna i spelet gjorde dock att spelarantalet decimerades till runt 100 000 från över miljonen. Funcom släpper inte längre information om hur många användare de har, men i år har de rapporterat om en stabilisering samt ökning av antalet användare. I och med att spelet blev en flopp sjönk kursen från 54 NOK i juni 2008, till 2,5 NOK vid slutet av 2008. Antalet anställda minskade under året till 302.
The Secret World (TSW)
Informationen som släpptes den 7 april var helt klart intressant. Funcom berättar att de har gjort ett annorlunda MMO (Massive Multiplayer Online, ett spel där spelare från olika länder spelar tillsammans, ofta har spelet månatlig avgift) som inte bygger på ranking o.s.v. Spelaren ska istället kunna göra lite vad den vill, och spelet blir inte lika segt i början som ett rankingspel kan vara innan man nått en hög level. Alltså kan en helt ny spelare spela tillsammans med en mer erfaren redan från början. Ett annorlunda spel är precis vad marknaden vill ha, vilket bådar gott inför det förmodade spelsläppet 2010 (info har inte släppts gällande detta).
Det har varit ett väldigt hemlighetsmakeri runt TSW, vilket kan förklaras av att hela spelet bygger på myter och skräckhistorier. Spelet går ut på att alla myter och legender du någonsin hört är sanna. Man färdas i en värld av övergivna städer (T.ex. London, New York, Seoul) och med en stor valmöjlighet. Spelet ska inte vara enkelspårigt - du ska kunna välja att lösa mysterier, slåss mot monster etc etc. Vi kan förvänta oss mer info om TSW i år, info som faktiskt kan vara kursdrivande på “riktigt”.
Releasen av TSW kommer inte att ske lika förhastat som AoCs. Funcom har lärt sig av sina misstag. Idén för TSW dök upp redan 96/97 och spelskapandet påbörjades 2002. Då under namnet Cabal, men skapandet avbröts till fördel för formandet av spelet Dreamfall. 2006 återupptogs projektet för spelet, men då under namnet The Secret World. Mina förväntningar inför spelet är enorma efter att ha sett den nysläppta informationen. Vi kan dock inte förvänta oss att TSW säljer lika bra som AoC gjorde eftersom många säkert kommer att minnas hur många problem spel gjorda av Funcom kan ha.
Länk till trailervideo för TSW:
http://www.hegnar.no/it/article368674.ece
Länk till gårdagens info med intervju av Ragnar Törnquist:
www.gamer.no/article.php?articleId=947
Age of Conan (AoC)
Idag är AoC precis vad det borde ha varit då det släpptes. Det har nyligen fått en 7-dagars free trial, buggarna är borta och spelet finns nu möjligt på Engelska, Franska, Tyska, Spanska, Ryska samt Polska. För ett tag sen fick man också möjlighet till DirectX 10-grafik i spelet, något som lovats sedan spelsläppet 2008. Hela spelet i sig har utvecklats sedan mitten på 2008 och Funcoms hemsida kan man läsa om alla de förbättringar som nyligen gjorts i spelet
Spelet släpptes i Ryssland och Polen i början av 2009. Där slipper Funcom att hantera servrar, försäljning, kundservice och allt annat rörande spelet. Detta sköter istället samarbetspartnerna 1C och CD Projekt. Spelet togs emot väl i Ryssland & Polen men Funcom har inte släppt några försäljningssiffror. Funcom säger att Östeuropa kommer att bli en av deras prioriteringar eftersom det ligger en väldigt stor framtida marknad i denna region.
Under 2009 ska spelet släppas i Korea, och även till spelkonsolen Xbox 360; idag finns det endast till PC. Funcom har även sagt att de planerar ett expansion pack till bästsäljaren AoC - och ja, jag menar bästsäljaren. I USA var det bara World of Warcraft och Spore som sålde bättre än AoC 2008. Detta visar vilken potential spelet har om Funcom bara lyckas vinna tillbaka spelarnas förtroende, något som inte är det lättaste. Jag hoppas och tror dock att Funcom är en god bit på väg med detta genom fortsatta lanseringar av AoC, ett kommande expansion pack och med en free trial. Idag jobbar mer än 120 personer med vidare utveckling av spelet. Det finns idag över 1,2 miljoner personer som har köpt AoC, nu när det finns en free trial, hur många av dessa kommer inte att pröva det igen? Jag tror att många kommer att uppskatta de ändringar som gjorts sedan 2008.
Spelarantalet i Age of Conan kommer som jag ser det att sakta men säkert att återhämta sig, kanske inte till forna spelarantal, men till att bli en stadig inkomst för Funcom. Jag är mycket positiv inför releasen i Korea som kan öppna en helt ny marknad - Asien.
Här är länk till Funcom där du kan läsa om spelsläpp i Ryssland, Polen och Korea, Framtidsutsikter för AoC o.s.v.
http://www.funcom.com/wsp/funcom/frontend.cgi?func=publish.show&func_id=1004&table=PUBLISH&item=1004
Funcom i siffror
Under Q4 hade Funcom intäkter på 8,66 MUSD och en EBITDA på 1,3 MUSD. Resultatet efter skatt för Q4 blev -30,85 MUSD, detta var mestadels till följd av nedskrivningar på -23,4 MUSD gällande AoC. Ändå hade man ett positivt kassaflöde på ca 4 MUSD, mest beroende på en royaltybetalning från förläggaren Eidos för boxförsäljningen av AoC. Q1-rapporten kan bli en kalldusch, men Funcom spår intäkter på 6 - 8 MUSD. Det kan också bli så att man redan i Q1 kan se effekten av den omvandling som AoC har genomgått. Förhoppningsvis får vi en rapport som sprudlar av framtidstro för AoC.
Vid årsskiftet låg kassan på ca 40 MUSD, det vill säga ca 260 miljoner NOK. Med aktiekursen 5 NOK motsvarar börsvärdet ungefär kassan på 260 miljoner. Bolaget är alltså precis som Bellatore skrivit i en tidigare köprekommendation konkursvärderat.
Jag ska försöka mig på att värdera bolagets framtida intäkter. För Q1 09 spår bolaget som sagt intäkter på 6 - 8 MUSD. De skriver att den största delen av detta kommer att vara intäkter från AoC. Låt säga att de förväntar sig 5 MUSD i intäkter från just AoC, och att spelet idag har 200 000 användare (högre än vad jag tror det är).
Intäkterna per användare blir då:
5 000 000 / 200 000 = 25 USD per kvartal = 100 USD per år
Anta att Funcom lyckas få upp spelarantalet för AoC till 500 000. Detta skulle då generera intäkter på:
100 USD * 500 000 = 50 MUSD per år
Anta att TSW genererar lika stora intäkter. Intäkerna blir då:
50 MUSD * 2 = 100 MUSD = 660 MNOK
Börsvärdet vid 5 NOK är som sagt ca 260 MNOK
P/S-talet blir vid kursen 5 NOK = 260 MNOK /660 MNOK = 0,4
På intäkterna för Q4 2008 var EBITDA / Omsättning
= 1,3 MUSD / 8,7 MUSD = 0,15 (Detta värde var betydligt högre i Q3, mycket på grund av att AoC såldes i så många ex, i Q4 var kostnaderna för servrar etc högre i jämförelse med intäkterna eftersom spelarantalet per server o.s.v. minskat)
EBITDA för 660 MNOK blir då 660 MNOK * 0,15 = 99 MNOK
Låt säga att vi har en skatt på 30%. Vinst efter skatt blir då:
99 MNOK * 0,7 = 69,3 MNOK
P/E-talet blir för aktiekursen 5 NOK blir:
260 MNOK / 69,3 MNOK = 3,75
Detta kan jämföras med Starbreeze som snällt räknat har ett P/E-tal på 12 och P/S-tal på 2. Bolaget Activision Blizzard som har skapat spelet World of Warcraft har i prognos för 2009 ett P/E-tal på ca 15. Funcom kommer ju också att ha andra intäkter än bara TSW och AoC, men dessa ignorerar jag i denna prognos. De intäkter jag pratar om här är stadiga intäkter eftersom spelarna betalar en fast avgift varje månad, det tillkommer royalty för boxförsäljning av TSW o.s.v.
Skulle Funcom föräras ett P/E-tal på 11 för 2010 blir kursen:
5 NOK * 11 / 3,75 = ca 15 NOK. Detta blir alltså min riktkurs.
Bolaget handlas fortfarande under kassan trots att:
- Vi nu har fått mer info om det kommande spelet TSW
- AoC har släppts i Ryssland och Polen
- Funcom rapporterar om ett ökat spelarantal i AoC
Framtiden och risker
Funcoms VD köpte nu i Februari 250 000 aktier till ett värde av 1 miljon NOK, vilket självklart är positivt. Många spånar i om Funcom kommer att behöva en nyemission för att färdigställa TSW, något som bolagets VD har dementerat.
Om skapandet av TSW mot all förnodan äter upp hela kassan och sedan blir en flopp, samtidigt som AoC inte alls återhämtar står bolaget utan en större kassa och utan inkomster, det tvingas då till NE. Jag är ändå mycket positiv till framtiden, och redan 2009 tror jag att mycket kommer att ske i bolaget
Eventuellt händelse- och nyhetsflödet under 2009:
-
Info om spelsläppet av AoC i Korea
-
Release av AoC till Xbox 360
-
Release av ett expansion pack till AoC
-
Mer info om TSW, och då även ett releasedatum
-
Mer info om de övriga spel Funcom säger sig ha i pipen
-
Info om hur den nya free trialen, nya patchar och
utvecklingar påverkar spelarantalet i AoC
Detta är inte en rekommendation för dig som är inne och kortspeckar i aktien. Jag själv sitter på mina aktier till minst 2010 då The Secret World förmodas släppas. Som sagt kan aktien än en gång sjunka ner mot 4 NOK på kort sikt. Jag har ingen riktkurs, men om AoC visar på ytterligare ökat spelarantal och vi får info om releasedatum för TSW (Då förhoppningsvis 2010) bör aktien värderas till minst 15 NOK.
Du bör avvakta till dess att kursen stabiliserat sig innan du investerar. I framtiden - akta dig för så kallade Funcomkollapser, detta skedde nu i veckan och i mitten på 2008. Förväntningar driver upp kursen till himlen, men sedan faller den som en sten. Men så länge du inte köper in dig mitt i ett förhoppningsrace kan du nog sova gott, och träffar du botten kan du tjäna en rejäl hacka;)