Funcom: inte bättre än konkurs?
2009-02-23 17:05, Edited at: 2011-03-11 05:44Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Analysen bygger på den låga värderingen kontra kassa och framtida intjäningsmöjlighet.
Bakgrund och lägesanalys
Funcom som är en norsk datorspelsutvecklare har haft en riktigt jobbig resa 2008, då de släppte sitt länge väntade spel Age of Conan till PC. Spelet är en s.k. MMO (Massively multiplayer onlinegame) där spelare från olika delar av världen kan logga in och spela tillsammans, jämför t.ex. med World of Warcraft som har rönt enorma framgångar världen över. Spelare måste teckna abonnemang för att spela och betalar en avgift för varje månad, detta tillkommer alltså till köpet av själva spelet.
AoC (Age of Conan) hade som sagt stora förväntningar på sig och den sålde också slut till premiären, men samtidigt så tog det inte lång tid innan det började höjas negativa röster om att spelet inte alls var klar och att den även innehöll väldigt många buggar. Funcom försökte fixa dessa vartefter, men för varje fix och update som de släppte verkade det bara bli sämre och till slut så blev det ohållbart och mängder av spelare flydde. Nu var nog kritiken lite väl hård från vissa håll då spelet tillhör en genré av spel som nästan aldrig är (och ska inte vara) helt klara när de kommer ut, dock hade AoC lite väl många problem.
I dag är spelet enligt mig det spelet som Funcom borde ha släppt förra året, men både press från marknaden och aktieägarna, samt konkurrenssituationen (där Blizzard skulle släppa en expansion till WoW och för att en annan länge väntad MMO, Warhammer online skulle släppas) gjorde att jag tror att Funcom mer eller mindre blev tvingade, dessutom hade de ju redan förlängt releasedatumet en gång. Jag vet dock inte så här med facit i hand om Funcom gjorde rätt och jag tror att de med stor sannlikhet hade haft en betydligt större spelarbas i dag om de hade släppt spelet nu.
När det gäller aktikursen så slaktades den totalt. Den föll från över 55NOK till så lågt som 2,31NOK och börsvärdet understiger än i dag bolagets kassa, mao så ser marknaden ingen framtid för varken AoC eller Funcom. Nu tycker jag självklart att detta är helt fel, då Q4 visade att AoC går med vinst även om intäkterna och spelarbasen sjunkit till bottennivåer. Det som påverkade resultatet negativt Q4 var avskrivningen av AoC med över 20M USD, men då detta inte direkt påverkar kassaflödet anser jag inte att det är något att direkt oroa sig för. Kassan i sig ökade faktiskt med över 4M USD och ligger i dagsläget närmare 40M USD.
För framtiden utrycker sig Funcom ganska försiktigt och prognostiserar intäkter på mellan 6M och 8M USD för Q1 2009, men samtidigt ser de att aktiviteten ökat något i AoC i samband med alla nya updateringar och har goda förhoppningar om att bl.a. en ny "free trial", där spelare får testa gratis, ska locka nya (och gamla) spelare till att börja. Funcom har även en ny MMO på gång som de kallar för The Secret World, men skriver även att andra projekt ligger i pipen. De skriver också att kassan skall räcka till att utveckla och marknadsföra de projekt som de nu utvecklar. Det ska också tilläggas att AoC planeras att släppas på den koreanska marknaden (man har redan knytit avtal för detta) och att spelet även ska släppas till konsolplattformen Xbox.
Mina köpargument:
-kassan överstiger börsvärdet
-bolaget gör faktiskt vinst, trots AoC:s tillkortakommanden
-AoC är inte ett dåligt spel och har alla möjligheter i världen att få tillbaka en iaf respektabel spelarbas på ca 500k (min uppfattning)
Risker:
Kortsiktiga (1-6mån)
-AoC kanske förlorar resten av sina abonnenter också och servrarna stängs kanske ner för alltid, då kommer Funcoms intäkter att i princip bli obetydliga och börja bränna av kassan ist
Långsiktiga (12mån och framåt)
-The Secret World floppar kanske totalt och därmed är kanske största delen i Funcoms kassa förbrukad
Funcom i siffror
Q4 rapporten visade på intäkter på 8,665M USD och EBITDA på 1,305M USD. Resultatet efter skatt för Q4 blev dock -30,854M USD, vilket i första hand var en följd av nedskrivningar på AoC på -23,396M USD, detta påverkar ju inte kassaflödet och kassan ökade faktiskt med så mycket som 4,617M USD, mycket till följd av royalties betalda för boxförsäljningen av Eidos (förläggaren). Kassan uppgår i dag till 39,396M USD, vilket motsvarar ca 268M NOK (räknat på 6,82NOK/ 1USD) och lägger man det emot dagens börsvärde på ca 211M NOK förstår man kanske att bolaget är de facto konkursvärderat. Rätt eller fel? Bedöm själva…
Länk till Funcom:
http://www.funcom.com/wsp/funcom/frontend.cgi?func=publish.show&func_id=1008&table=PUBLISH&item=1008
Q4 rapporten:
http://www.newsweb.no/newsweb/attachment.do?name=216388_Funcom_Q408_report.pdf&attId=62991
http://www.newsweb.no/newsweb/attachment.do?name=216388_FUNCOM-Q408-presentation.pdf&attId=62990