Post entry

AIK Fotboll AB: rakt upp i krysset!

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Med målet att vara Nordens mest framgångsrika klubb såväl sportsligt som ekonomiskt erbjuder AIK förstklassig fotbollsunderhållning samt attraktiva produkter och tjänster med anknytning till fotboll. Inledningen av 2008 är redan överraskande bra och fortsättningen spås bli ännu bättre. Konsekvensen: en köprekommendation.

AIK Fotboll AB – verksamhet och bakgrund

AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag, ett damlag samt ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar i Allsvenskan, damlaget i Damallsvenskan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, deltar i nationella och internationella cuper och turneringar. AIK Fotboll AB bedriver också U-21 verksamhet för herrar i samarbetsklubben Väsby United, som spelar i Superettan.

AIK Fotboll AB – tre positiva faktorer

Spelmässiga framgångar och matchintäkterna

I år startade den Allsvenska säsongen redan i mars pga. att EM spelades i juni. Herrarnas premiär i Allsvenskan drog 26 516 personer, vilket är den högsta premiärpubliksiffran för AIK någonsin. Publiksiffrorna torde vara goda genom hela säsongen pga. lagets spelmässiga framgångar. Efter 13 omgångar ligger herrarnas A-lag trea i Allsvenskan med 25 seriepoäng. Dessutom har Allsvenskan 2008 utökats med 2 lag, från 14 till16 lag, vilket gör att det kommer att spelas 30 omgångar i stället för 26, vilket borde bidra till högre matchintäkter.

Inte bara herrarnas A-lag har gjort bra ifrån sig. Efter 13 omgångar ligger damernas A-lag fyra i Damallsvenskan med 23 poäng och Väsby United återfinns bland top 10 i Superettans tabell efter 14 omgångar.

AIK Fotboll har dessutom sålt 11 400 årskort för säsongen 2008, vilket motsvarar en intäkt på 16 MSEK. Detta kan jämföras med 2007 då intäkten var 14 MSEK för 11 500 sålda kort.

The Terrace, ny AIK-shop och souvenirintäkterna

Intäkterna från souvenirförsäljning ökade Q1 2008 från 1,24 MSEK till 3,37 MSEK jämfört med samma period år 2007. Intäktsökningen kommer dels från den nya butiken, Terrace, som etablerades i augusti 2007 i den nya modegallerian SOUK belägen på Drottninggatan i Stockholm, men även från AIKs och Adidas gemensamma kampanj ”Black at heart”, där lanseringen av den nya matchtröjan har gått över förväntan.

Terrace är en satsning som ingår i AIK Fotbolls strategi att hitta nya intäktskällor som inte kopplas till matchdagar eller arrangemang. Den målgrupp som AIK Fotboll idag har, har ett starkt intresse för kläder och nöjen. Tanken med Terrace-satsningen är att i första hand att attrahera en kundkrets även utanför Råsunda. Den egna målgruppen utgör grunden för projektet och skall bilda den livsviktiga basen av kunder, den andra delen av kundkretsen skall komma från en ”fotbollsoberoende” kund som uppskattar en bra modebutik.

Även för kundkretsen som inte vågar ta steget från Råsunda har det blivit bättre. AIK-shoppen har bytt till större och trevligare lokal med ökat utbud.

AIK Fotboll AB – aktie och marknadsvärde

Under Q1 2008 ökade omsättningen med 66% jämfört med motsvarande period år 2007, från 13,47 MSEK till 22,33 MSEK. Aktiekursen har under samma period sjunkit från cirka 11 kronor till cirka 9 kronor. Det första kvartalet är dessutom resultatmässigt det svagaste på året eftersom Allsvenskan normalt sett inte kommit igång. AIK:s spelmässiga framgångar samt den nya AIK-shoppen och The Terrace på Drottninggatan tror jag kommer att generera intäkter under 2008 som med marginal överstiger dem från 2007 och resultera i en högre aktiekurs så snart den allmänna depressionen lagt sig. Rekommendationen blir: KÖP.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?