3L System: Nettokassan lockar
2010-06-30 08:32, Edited at: 2011-03-11 05:59Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
3L - Lockande värdering, lämplig uppköpskandidat, lovprisas av analytiker.
3L – säljer affärssystem som skall underlätta övergången från tryckta produkter till onlinetjänster. Eniro är största kund. 3L har även en stor kund i USA, Local Insight Media, som står för hälften av affärsområdets omsättning. Till dem säljer 3L ett nyutvecklat program, Core, som kan betecknas som modernare – och en generation framför - den 3 L mjukvara, (MBS), som Eniro, för närvarande nyttjar. 3L levererar och ansvarar för underhåll av båda.
Det finns relativt få konkurrenter, pga de höga utvecklingskostnaderna, och det faktum att det är svårt för ett företag att byta ut programvaran när det väl har börjat använda sig av den. Alternativa sökmetoder, som Google, passar den som söker allmänt och generellt, medan den programvara 3L erbjuder är nischad, för att passa ändamålet exakt. Det ger dem utrymme att utveckla skräddarsydda produkter. De större aktörerna har inte möjligheten att detaljutforma programmen med hänsyn till enstaka kunder.
3L System kan delas in i två områden: Affärerna inom Media är större, färre och mer komplexa. Inom Förvaltningssystem är de däremot ett tusental och där är chanserna till många och mindre affärer mer löpande.
I huvudsak konkurrerar 3L Media med två andra systemleverantörer i världen som specialiserat sig på systemlösningar för vägledande media. Dessa återfinns i Tyskland och Israel/USA. 3L Media har hittills hävdat sig väl jämfört med dessa konkurrenter trots att de är betydligt större och omsätter i jämförelse betydligt mer. En nyckel till framgångarna är branschkunskapen och att 3L lösningarna alltid utgår från ett säljperspektiv. Det är de kunniga medarbetarna som är 3L Systems starkaste konkurrensfördel. Målsättningen är att bli globalt marknadsledande.
3L har framtiden framför sig, eftersom att många katalogföretag, världen över behöver förnya sina föråldrade, egenutvecklade, system. Det är förmodligen så att i lågkonjunktur kommer de potentiella kunderna att försöka göra besparingar, och effektivisera. Då blir de programvaror 3 L tillhandahåller intressanta. Svårigheten för 3L består i att vinna nya kunder, då ett byte av system inverkar på hela kundens verksamhet. Mottot för 2010 är ”tillväxt med struktur”. Det betyder i praktiken att 3L kommer att lansera en enklare och mindre omfattande version av paradprogrammet Core, som en lösning för mindre kunder inom befintligt segment, och som dörröppnare mot nya marknader.
En egendomlighet som talar emot investering, är att styrelsens ledamöter äger relativt få aktier i 3L. VD Fredrik Ruben innehar tex 500 aktier. Det har inte heller gjorts några insideraffärer under de senaste åren.
Värdering av 3L
Under 2009 ökade omsättningen med 10 procent. Genomsnittligt för de fem senaste åren ligger den på 18 procent. Tidvis kan ökningen gå ryckvis, i takt med att nya order inkommer. Omsättningen har mer än fördubblats på de fem åren. Omsättningen ligger för närvarande på över 100 miljoner kronor.
Vinsten för 2009 nådde 5,93 kr, vilket är högre än den genomsnittliga femårsvinsten på 3,22 kr. Den order som tecknades i slutet av 2009, med en europeisk kund, har framtida betydelse. Den ger 20 miljoner om året i support-, underhålls- och konsultationsintäkter.
Rörelsemarginalen nådde goda 20 procent förra året, men den försiktige räknar på snittmarginalen för de fem senaste åren, som ligger på 15 procent.
Direktavkastningen är för närvarande goda fem procent, och det finns inget som tyder på att 3L inte skulle kunna bibehålla utdelningsnivån, för 2010.
Fyrtio procent av intäkterna är repetitiva licenskostnader, och därmed beräkningsbara. Med repetitiva intäkter avses avtalade och kontrakterade intäkter för minst 12 månaders framåt. Exempel på sådana är support- och serviceavtal, förkontrakterad kundutveckling, drift, och SLA baserad som en procentandel av licensavgift.
Omsättning och vinst har stigit mer än aktiekursen de senaste åren, därmed har P/E-talet sjunkit och 3L blivit allt billigare. 3L befinner sig i en fas av internationell expansion. Aktien kostar för närvarande 3 gånger det egna kapitalet. Nettokassan kan uppskattas till 10 kr per aktie. Räknat på en uthållig tillväxt på tio procent och en marginal på 15 procent anser jag att 3L redan nu är värd 75 kr.
Trenden är svagt fallande, och kursen toppade på 80 kronor, så sent som i maj 2010. Det ökar oddsen för en god affär, på några månaders sikt.
Jag blir inte överraskad om 3L kommer att köpas upp och integreras av huvudägaren, i samband med att Vitec inom kort kommer att ansöka om notering på börsens ”finrumslista”, Nasdaq OMX, småbolagslista. Om så sker spar Vitec in kostnaderna för en av marknadsplatserna, och kan stärka det egna programvarumärket. Integrationen skulle underlättar för framtida programvaruförsäljning i Europa och USA, områden som Vitec ännu inte i någon högre utsträckning beträtt. Vitec kommer vid ett eventuellt uppköp att få tillgång till en rejäl nettokassa. Vitec äger idag 52 procent av 3L.
Det som försvårar för privatinvesteraren är den låga likviditeten i aktien. Det finns sällan ett större antal aktier till salu. Därmed måste köparen räkna med en viss inlåsningseffekt, och tänka långsiktigt.
3 L lovprisas av analytiker, som en aktie som har allt: Lockande värdering och lovande framtid. Dagens Industri tänker sig att kursen kan dubblas på några års sikt.
Slutsats:
En stark balansräkning, ett tämligen konkurrensbefriat koncept och möjlighet att 3L blir uppköpta. Detta tillsammans med en i utgångsläget låg prislapp, talar för 3L, som placering.