Post entry

Börsens nummer 1 ligger helt rätt!

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Coronapandemin ligger som ett svart täcke över världens alla ekonomier och gör många investerare osäkra. Något dock som är helt säkert är att synen på god handhygien och minskning av smittorisk för alltid är förändrad. Att till hundra procent vara förberedd inom all sjukvård med yt- och handdesinfektion är från idag och kommer i en lång framtid vara en kritisk nödvändighet. Det planeras att bygga upp reservlager av hygienprodukter i hela världen och så länge pandemin finns kvar och sprids kommer användningen av hygienpreparat stadigt öka. Lager med handdesinfektion/ytdesinfektion behöver dessutom hela tiden behövas att förnyas då preparaten har en hållbarhet på ca 1-3 år.

Det kommer ta tid att få ett vaccin testat, tillverkat och distribuerat. Under tiden ska smittan begränsas så att den inte drabbar allt för många på samma gång. Samtidigt finns risken att cykler med Covid-19 uppstår precis som den hittills vanliga årliga influensan. Detta betyder att vi behöver skydda de i riskzonen allt mer i framtiden och det behöver ske återkommande vaccinationer för att skydda dessa personer ytterligare. 

Clemendo har haft allt med sig. Ett 2019 bakom sig som bestod av att få ordning på bolaget och göra bolaget effektivt. Ett arbete som med stor lycka gjorts av den nya VDn som tillträdde i januari 2019. När detta var gjort och 4e kvartalet för 2019 presenterades med effektiva "turn-around"-siffror för året så dök Covid-19 upp. Ett bolag nyligen invant med effektiviseringar och förändringar stod direkt redo att snabbt fortsätta att förändras och effektiviseras och snabbt möta den extrema efterfrågan som startade. Det är exakt här vi är just NU. Clemendo kan växa och bli hur stora som helst om de sköter korten rätt. Hittills så har de gjort detta med bravur. 

Bakgrund 

Cleamondo står för “Ren värld” (clean = ren, mondo = värld). Ett passande namn då företaget är miljömedvetna och arbetar aktivt för att vara det miljövänligaste alternativet på marknaden. 

Clemondo startades 1952 och är idag en av marknadens främsta aktörer inom formulerad kemi. Med trygg kemi och omsorg om miljö och människa utvecklar Clemondo rengöringslösningar som värnar vår gemensamma framtid. Detta genom deras tre varumärken – Lahega, Liv, Strovels samt Private Label. Clemondo erbjuder marknadens bredaste utbud av effektiva och hållbara rengöringsprodukter. 

Företagets lokaler består idag av en total yta på 13 500 m2. Fabriken är idag en av Europas modernaste Kemisk-tekniska fabriker med ett produktionstillstånd på 30 miljoner liter per år. 

Ny VD, ny framtid 

Under 2019 gjorde Clemondo ett så kallat “turn-around-år”. Verksamheten hade i grunden alla förutsättningar för att gå riktigt bra men behövdes styras upp ordentligt vilket nya VD:n Jesper Svensson under 2019 lyckades med. 

Bilvård 

Det är viktigt att se att Clemondo inte bara tillverkar desinfektionsmedel och andra hygienprodukter utan har även andra ekonomiskt stabila ben i verksamheten att stå på. 

Under drygt 60 år har Clemondo skaffat sig erfarenhet och utvecklat ett brett sortiment av bilvårdsprodukter och hela 50% av Clemondos omsättning har hittills kommit ifrån deras bilvårdsprodukter “Lahega”, d.v.s. c.a. 125 msek år 2019.  Clemondo fick t.ex. under 2019 ett stort avtal med Bilia som sträcker sig över 3 år med en möjlig förlängning med 1 år. 

Under hösten 2020 ska Clemendo också lansera sin nya generation av miljövänliga bilvårdsprodukter vilka just nu håller på att testas. 

Covid-19 

Under början av 2020 började Coronaviruset Covid-19 sprida sig världen över. Snabbt har det spridit sig över alla kontinenter och det har blivit stora påverkningar på transport och produktion. Samtidigt har det startat ett aldrig tidigare behov av yt- och handdesinfektion inom sjukvård, äldrevård, skola och hos andra samhällsviktiga arbetsplatser. 

Ska Sverige få en flockimmunitet så krävs att ca 50-60% av befolkningen ska smittas och dessutom skapa immunitet. Hur länge detta tar är det ingen som vet och det finns ännu inga uppgifter om hur länge en potentiell immunitet varar hos en tidigare sjuk.

Samtidigt så verkar forskare världen över få olika forskningsresultat om i vilken omfattning Covid-19 muterar och vilka konsekvenser detta kan få i framtagning av ett effektivt vaccin.

Produktionsökning av handdesinfektion/ytdesinfektion 

En stor anledning till att jag ser Clemendo som en väldigt god investering under kommande år är att jag ser att efterfrågan på hygienprodukter som yt- och handdesinfektion kommer att öka framöver och hamna på en ny “normalproduktion”. Hur stor denna normalproduktion är och när denna nivå kommer att nås är det ingen som ännu vet. Så länge det omättliga behovet finns och så länge Clemondo får nya samarbeten och kunder, så länge kommer försäljningen öka och normalproduktionen likaså. Jag ser framför mig att handspriten kommer att bli till samma standard som våran tvål är på varje toalett i hela vårt samhälle och då behövs en hög produktion framöver. 

Lager/Hållbarhet 

Något som jag uppfattar att inte många tänker på är hur viktigt det kommer vara att både nu och i framtiden ha ett lager med yt- och handdesinfektion förberett för att snabbt kunna få tillgång till ett plötsligt extremt ökat behov av dessa produkter. 

Det byggs lager nu runt om i landet som också kommer att behövas underhållas och hållas färska för ett eventuellt plötsligt och extremt behov på kort tid. Då yt- och handdesinfektion har en hållbarhet på 1-3 år så behöver 1/3 av lagret uppdateras varje år med nytillverkad yt- och handdesinfektion. Alternativt kan t.ex. Clemondo stå för ansvaret för underhållet med ett underhållsavtal. 

Följande är citerat ut Folkhälsomyndighetens “Planering för beredskap mot pandemisk influensa” 

“För att landsting och kommuner ska vara bättre rustade inför en pandemi krävs att de bygger upp lager av förbrukningsmaterial. Som arbetsgivare har både landsting och kommuner ansvar både vad gäller skyddsutrustning för personal och för katastrofmedicinsk beredskap [4, 5, 6, 7]. Det är angeläget att lyfta denna fråga inom landsting och kommuner och att engagera upphandlingsenheterna i detta arbete.” 

Dessa lager kommer framöver att planeras och hållas avsevärt större och vara mer kontrollerade för att ha bra kvalité och vara helt förberedda på nya pandemier. 

“Pandemiplaner saknar krav på skyddsutrustning” 

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7431812 

Konkurrenter 

Det finns en uppsjö av konkurrenter som tillverkar yt- och/eller hand-desinfektion i varierande mängder. Jag hittar liksom Clemendo ingen konkurrent som enbart tillverkar hand-ytdesinfektion och det är svårt att få ett grepp om hur mycket var och en tillverkar. Vissa tillverkar enbart handdesinfektion och inte ytdesinfektion. Det finns alkoholfria desinfektionsmedel som baseras på en mängd olika ämnen, t.ex. svenska Prebona som tillverkar desinfektion baserat på silvernitrat. Detta är dock inriktat till dagligvaruhandeln och ingen konkurrent till Clemondo. 

Clemondo är en stor tillverkare som riktar in sig på kvantitet med behållen kvalitet och till ett lågt pris och har med sin produkt “Liv” som redan levereras till en mängd regioner i Sverige med en storskalig produktion av både handdesinfektion och ytdesinfektion tillsammans med andra viktiga och nödvändiga hygienprodukter såsom t.ex. tvål, schampoo och hudkräm o.s.v.

Min slutsats är att det kommer att finnas plats för alla aktörer inom området att ta en del av all ökad efterfrågan av desinfektionsmedel. Jag måste dock tillägga att det känns oerhört tryggt att Clemondo nu snabbt och kraftigt utökar sin produktion vilket direkt kommer att ge ytterligare konkurrensfördelar. Detta är ett race och Clemondo har tagit “Pole position”. 

Jag citerar VD ur börsmeddelandet som kom 22 april 2020. "- Vi har, på egen hand och genom återförsäljare en stark position på den offentliga marknaden via ramavtal med merparten av landets regioner och kommuner. Denna affär innebär att Livs ställning på den svenska marknaden stärks, säger Jesper Svensson, VD på Clemondo Group AB."

Några av konkurrenterna till Clemendo inom hygiensortimentet är: 

KiiltoClean A/S, varumärket “DAX” 

https://www.kiiltoclean.se/  

Cleano Production AB, varumärket “CleanoCare”, https://cleanoproduction.wordpress.com/ 

Ide-ren, varumärket, “Håndsprit”, https://ideren.dk/ 

Inviro, Varumärket “Inviro Handdesinfektion”,  http://www.jape.se/ 

Arom-Dekor, AdHomeLine Handsteril, https://aromdekor.se/ 

P/E och kurs för helåret 2020

Jag har läst analysen av Clemondo från Västra Hamnen Corporate Finance och finner deras prognoser för kommande år genomtänka och rimliga även om jag anser deras riktkurs vara väldigt försiktig. 

Deras senaste analys finner du här: 

https://vhcorp.se/uppdrag/marknadsfokus.aspx?idprojekt=248 

Jag har använt deras värden samt anpassat dem med informationen om produktionsökningen över sommaren som nyligen meddelats. 

Jag anser att P/E (Price/Earnings) är ett användbart verktyg har beräknat följande för 2020.

I VHCF:s analys beräknades en omsättning på ca 330 miljoner för 2020 till skillnad från 2019 som hamnade på 250 miljoner. Denna ökning dels p.g.a. den enorma efterfrågan på handdesinfektion/ytdesinfektion men också via deras populära bilvårdsprodukter som hittills stått för 50% av deras omsättning. 

Enligt VHCF:s beräkningar kommer Clemondo att inbringa ett resultat på 34,5 miljoner kronor under 2020. Det ger en vinst/aktie på 0,26 sek. Beräknar vi P/E på detta så får vi i dagsläget 1,90/0,26 = 7,3. (Obs! 1,90 sek/aktie. Kurs då beräkningarna gjordes.)

Man kan enkelt säga att ett bolag som har P/E på 8-14 har relativt låg värdering medan ett P/E högre än 18-20 innebär högre värdering. De flesta aktier på svenska börsen har ett P/E som ligger mellan 15 och 20. 

En högre värdering får ett bolag som t.ex. ligger i en starkare tillväxt, förbättrar sin lönsamhet och därför väntas öka sin vinst rejält framöver. Det är inte ovanligt att ett bolag med ovanstående faktorer att ha ett P/E-värde på mellan 25 och 35 och ibland högre än så. 

Härmed kan vi se att Clemendo fortfarande är väldigt lågt värderat och då har jag inte ens räknat med sommarens produktionsökning. 

Lägger jag till den nyligen kommunicerade produktionsökningen för sommaren 2020 med något ökade personalkostnader så hamnar vi i dagsläget på ett P/E på 5,5 (1,90 / 0,34). 

Om vi lägger oss i en “normalvärdering” med P/E mitt emellan en hög och låg värdering, som i ett normalt växande bolag, säg P/E 16. Så skulle Clemondo vara värd strax över 5 sek/aktie. Obs! Märk väl. Detta är alltså i ett bolag med “normal” tillväxttakt. 

Därför behöver vi istället använda ett mer rättvisande P/E med tanke på Clemondos minst sagt otroliga tillväxttakt. Så tar vi därför också hänsyn till tillväxten och räknar på ett intervall med P/E 27-32 så hamnar vi på en kurs för helåret på 9,18 - 10,88 sek/aktie. Nya avtal och andra utökningar av verksamheten såsom produktionsökningar under året kommer givetvis att öka värderingen ytterligare för helåret.

Jag anser som sagt att Västra Hamnen Corporate Finance har varit försiktiga i sina riktkurser och är säker på att de ytterligare kommer att höja sina riktkurser framöver, framförallt efter de produktionsökningar och nya avtal som redan kommit. Jag är säker på att fler börsmeddelanden med nya avtal och produktionsökningar är på väg och att alla aktieägare kommer att få många fantastiska år i Clemondo. 

Uppköp

Jag har undersökt om det finns större bolag som skulle vara intresserade av Clemendo nu när bolaget gjort turn-around och nu kraftigt ökar sin omsättning och vinst. Skulle jag enbart få välja en av dessa möjliga intressenter jag hittat så är det svenska industrikonglomeratet/industrikoncernen Lifco, tidigare del av Getinge. Lifco har under de senaste åren aggressivt köpt upp olika bolag i hela Europa. Lifco finns på Svenska börsen och har ett börsvärde på 43 miljarder. Vid årsskiftet 2018 hade Lifco 146 rörelsedrivande bolag i 29 länder. År 2018 omsatte Lifco 12,0 miljarder SEK med ett EBITA-resultat på 2 168 MSEK och en EBITA-marginal på 18,1%.

Så detta kan absolut vara en intressent av Clemendo och det finns fler. En möjlig tidpunkt för uppköp kan absolut vara nu men troligen i en senare del av året eller nästa år. Vid ett uppköp kan intressenten lägga bud med en budpremie på +30-50 på den aktuella kursen/börsvärdet. Säg. Skulle Clemendoaktien vara värd 9 sek/aktie och ett bud kommer så kan budet mycket väl det ligga runt 12 sek/aktie.

Slutord

Det är självklart upp till var och en om man vill köpa aktier och bli delägare i Clemondo. Denna analys är ingen köprekomendation utan en del av mina tankar bakom mitt ägande i Clemondo. Ett ägande vilket jag kommer utöka under året. Jag önskar alla Clemendodelägare ett riktigt gott och fantastiskt 2020!

Länkar 

 Clemendos hemsida

https://www.clemondo.se/

Analyser av Clemondo från Västra hamnen – Corporate Finance 

https://vhcorp.se/uppdrag/marknadsfokus.aspx?idprojekt=248 

 Clemendo Facebookgrupp 

https://www.facebook.com/groups/3157950140922069/?ref=share

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?