Post entry

Börsen 2018

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

2017 har nu när jag skriver detta inlägget cirka 45 minuter kvar innan det är dags för att stänga. Q4:orna ska summeras upp och förhoppningsvis kommer dessa gå vägen för er som är investerade hoppas jag. Jag själv har under årets gång haft både motgångar och stora medgångar, varit likvid, fullinvesterad, likvid igen och nu till en stor del återigen inskalad i bolag där jag finner potentialen och värderingarna i casen attraktiva.

Så, hur ska vi nog se på börsåret som skall komma? Vilka bolag blir vinnarna och vilka blir förlorarna? Givetvis en omöjlighet att säga rätt av- jag kan givetvis haussa mina innehav men sanningsvis vet vi alla att sia om vart och hur året skall bli är inget mer än hederligt Head & Tail spelande.

Vad vi däremot kan försöka förutspå, eller snarare vad jag tror, är att precis som 2017 kommer det vara fortsatt svårt att finna lätta guldkorn som man kunde göra fram till 2014. Det ställs högre krav på dig som stockpicker och kraven är inte nådiga. Du kan inte bara längre hålla dig till en metod eller filosofi. Idag har vi minusräntor och rekordhöga multiplar på ett flertalet bolag, börsen är både högt värderad såväl som lågt värderad- flummigt, men vad är rätt och fel i ett klimat där du får betalt för låna pengar?

Jag har som investeringsfilosofi att försöka hitta bolag som kommit till en infection Point i sin affär. Vad innebär nu detta? Jo- jag söker efter bolag helt enkelt där en eller flera händelser bör kunna trigga igång en framtida uppvärdering. Vad kan detta nu betänkas vara är ju enligt mig otroligt brett och tillika svårt. Vad är verkligen en genombrottsnyhet respektive egentligen en nyhet utan långsiktigt framtida värde? Väldigt svårt att säga rätt upp och ner, men jag ska försöka gå igenom några exempel som jag lyckats göra lite vinst på och hur mina tankar gick kring investeringarna vid den punkten.

Hexatronic

Hexatronic gav oss aldrig i sig någon nyhet som skrek "vändning", köpet av Ericssons fabrik baissades kraftigt och aktien sågades kraftigt i en aktiepodd vilket fick mig att torska mycket pengar i början. Min motivering kring det hela blev snarare när jag började räkna på hur den svenska fibermarkanden höll på att utvecklas. Grannarna började prata om "Det nya" och att "Fiber är ett måste". Jag såg hur Hexatronic med inte bara ambitiösa mål men även bra grund gick inför en marknad som de kommande åren troligen skulle explodera. Den underliggande tillväxten i bolaget var stark och tillika kunde nettomarginalerna öka ifall man fick en större skala på produktionen- något som senare skulle i princip säkras genom förvärvet av Ericssons verksamhet. Lyckligtvis hade jag också rätt. Hexatronic växte kraftigt, otroligt kraftigt och jag kunde se hur mitt köp i princip efter 2 år hade gjorts till en multipel på x3 års vinsten. Under de senare åren har även förtroendet för Hexatronic ökat kraftigt i samband med en solid balansräkning och stabil verksamhet vilket lett till en multipelexpansion i aktien.

C-Rad

I våras gav jag mig in i C-Rad. Bolaget hade redan dragit kraftigt när jag köpte mina aktier så jag har absolut inte gjort den resan som många andra gjorde. Jag köpte under Maj & Juni aktier som snart skulle motsvara runt 1/3 av min portfölj. Varför gav jag mig nu in och köpte en så stor del av mitt totala kapital i ett bolag som varken visade vinst eller positivt kassaflöde? Min motivering och tanke i det hela var när jag läste igenom de kvartalsrapporter som var innan, diskuterade med Tim kring verksamheten och såg hur insiders agerade. Bolaget mötte en kraftigt ökad orderingång och försäljningstillväxt samtidigt som jag såg att kontrollen av kostnader hölls på en mycket jämn nivå. Förlusten i verksamheten krympte och jag såg att man snart närmade sig ett positivt kassaflöde. Jag vet att multipeln på bolag i branschen är hög (på bolag som gör vinst) och efter räknande med både glädjekalkyler och försök till "konservativa" kalkyler förstod jag att sett ur min R/R ratio och uthållighet var C-Rad ett köpvärt bolag. Jag har senare fått mycket boost i min investering genom insynsköp och otroliga utvecklingar i verksamheten och nu i Q3 nådde vi positivt kassaflöde i verksamheten men ett i princip nollresultat.

Sleepo

Hur länge kan ett bolag som växer 50% Q vs Q uppvisa enorma förluster och ett börsvärde under 30mkr var min tanke efter jag en kväll snabbt börjat läsa igenom Sleepo. Anledningen till det hela var att jag alltid såg Sleepo på Avanza, jag hade ingen aning vad det var för bolag och ignorerade detta bolag en lång stund tills jag för knappt två månader sedan bestämde mig för att ge det ett försök. Jag såg att man hade relativia problem med likviditeten och nyemissioner hade skett relativt frekvent. Däremot kunde jag inte rå mot att se att ledningen satt på en stor andel aktier, lånade ut pengar till bolaget och de besatt ett fint trackrekord. I Sleepo tog jag mig en väldigt liten chanspost av anledningen till att jag såg caset som en relativ bra R/R investering om man som jag söker för relativa stora procentuella avkastningar. Lyckligtvis hade jag turen också att man tog en riktad emission mot ledningen vilket fick mig att bli ytterligare lugn kring deras likvida "problem". Jag har nu gått ut Sleepo då jag funnit andra case, men den totala avkastningen hamnade i runda slängar på runt 30%- vilket kan ses rätt dåligt med tanke på hur de gått, men jag har dessvärre sålt med jämna mellanrum. Det är däremot synd att man inte investerade stort- hade varit fina pengar på kort tid.

Jag upptäcker allt eftersom när jag läser igenom mitt inlägg nu att jag kanske inte alls egentligen lyckas förklara något alls för er genom de casen. Får helt enkelt i detta fallet beklaga min dåliga pedagogik. Vidare när vi pratar om mitt sätt att investera ser jag gärna att de potentiella kandidaterna jag köper fyller i vissa kriterier. När jag önskar investera i ett bolag är det första jag oftast tittar på är hur ledningen och styrelsen agerar i bolaget. Äger de ledande befattningsinnehavarna aktier i bolaget och hur har de agerat den senaste tiden? Sålt? Köpt? Jag önskar givetvis ett så högt insderägande som möjligt, dels för det ger mig tillit men även för det är en liten fin fördel i min nästa kriterie- ett lågt ägande av instutioner. Anledningen till detta? Om bolaget flyttas till huvudlistor med mera måste fonder köpa på sig och ju mindre free float desto bättre för mig som ägare då det blir ett större slag kring aktier. Parallellt med detta har vi även ett önskemål om låg andel ägare av småsparare. Jag önskar mig gärna bolag som inte är haussade eller fyllda av folk.

Nu har vi pratat kring de mjuka kriterierna jag önskar. Så vad önskar jag av självaste verksamheten? Jo. Jag vill gärna se höga bruttomarginaler. Anledningen till detta är för att när försäljningen i verksamheten ökar och bolaget gjort sina investeringar i personal, utveckling och säljstyrka stiger skalbarheten snabbt. Vinsterna blir därmed högre för varje krona och detta brukar tendera att motivera multipelexpansioner. Bolaget ska också växa kraftigt/i en stark omfattning vilket är ett bakomliggande "måste" för att ens ha nytta av höga bruttomarginaler.

Vad är det då för sektorer man ska kika på för dessa kriterier? Ja. Det finns faktiskt egentligen i alla. Men det lättaste/ mest förekommande är givetvis IT och Medtech sektorn. Här gäller det däremot att undvika landminorna, affärsidén kan låta fantastisk men jag måste faktiskt påpeka att den ska också fungera- Jag vill inte ha mycket snack lite verkstad och det är detta jag vill påpeka för många därute. Ambitiösa mål säger ingenting, det är hur bolaget presterar som säger ifall värderingen ska vara hög eller inte.

Sammanfattningsvis vill jag säga avsluta med att önska alla ett gott nytt år och en god fortsättning. Se till att göra mer bakgrundsfakta på de bolag ni vill investera i och kasta er inte in i ett bolag bara för en schysst nyhet kommer. Missa hellre 30-50 % uppgång och var med på resterande än att kasta dig in och sen se aktierna gå tillbaka på samma kurs som innan. 2018 ställer högre krav än någonsin på oss alla och jag hoppas ni alla når era mål och drömmar för året.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?