År 2011

2011 var ett mycket bra år för BMW. Enda haken är väl att det var så bra att man oroar sig över om det gynnades av en stark världskonjunktur som nu försvagas.

• BMW-koncernens totala antal sålda bilar uppgick under 2011 till nästan 1,7 miljoner st (+14% jämfört med 2010).
• Intäkterna uppgick till 69 miljarder euro (+14% jämfört med 2010).
• Nettoresultatet uppgick till nästan 5 miljarder euro (+51% jämfört med 2010).

Antalet sålda bilar fördelade sig enl följande på BMW-koncernens bilmärken under 2011:

• BMW: ca 1,4 miljoner bilar
• Mini: ca 0,3 miljoner bilar
• Rolls-Royce: ca 3 500 bilar

Det innebär följande procentuella andelar av koncernens totalt antal sålda bilar 2011:

BMW: 83%
Mini: 17%
Rolls-Royce: 0,2%

Förändringen av antalet sålda bilar fördelade sig enl följande per bilmärke under 2011:

• BMW: +13%
• Mini: +22%
• Rolls-Royce: +31%

Dvs god ökning för huvudmärket BMW och ännu bättre ökningar för Mini och Rolls-Royce.

BMW kom över brittiska bilmärket Mini på 90-talet då BMW köpte Rover (där bilmärkena Rover, Land Rover, MG och Mini ingick). Av Rovers alla bilmärken valde BMW senare att endast behålla Mini som BMW lanserade en ny version av år 2001, och det har verkligen blivit en succé som nu utgör en väsentlig del av BMW-koncernens totala antal sålda bilar.

Efter ett bråk med Volkswagen lyckades BMW helt ta över Rolls-Royce from år 2003, och det har också blivit en succé. År 2007 sålde Rolls-Royce ca 1 000 bilar vilket år 2011 ökat till ca 3 500 bilar.

Utöver bilarna tillverkar och säljer BMW även motorcyklar, både under BMW:s eget märke och även det klassiska svenska cross-hojmärket Husqvarna (som BMW köpte år 2007 för 93 miljoner euro). Motorcyklarna utgör dock en marginell del av BMW-koncernens totala intäkter.

BMW:s totala intäkter hade under 2011 följande geografiska fördelning:

• Europa ca 50% (varav Tyskland knappt 20%)
• Asien mm knappt 30%
• Nordamerika knappt 20%
• övr länder ca 4%

Intäktsförändringen per geografisk region såg under 2011 ut enl följande:

• Europa +14% (varav Tyskland +15%)
• Asien mm +30%
• Nordamerika -0,5%
• övr länder -2%

Dvs klart bäst intäktstillväxt i Asien men svag utveckling i Nordamerika.

För 2012 lär man (konjunkturellt sett) kunna räkna med ett bättre år i Nordamerika men ett mer dämpat år i Europa.

Analytikernas prognoser

Aktieanalytikernas förväntningar på BMW:s ekonomiska utveckling framöver:

• Intäkterna på 69 miljarder euro 2011 väntas öka till 81 miljarder euro inom fem år (dvs en intäktstillväxt på drygt 3%/år).
• Rörelsemarginalen på 12% 2011 väntas falla till 10-11% de kommande tre åren, för att sedan stiga till en topp på 12% år fyra och därefter ner till 8-9% år fem.
• Nettoresultatet på knappt 5 miljarder euro 2011 väntas stiga till över 6 miljarder euro/år inom fem år (dvs en resultattillväxt på 4-5%/år).
• BMW har en hög skuldsättning med en nettoskuld på nästan 60 miljarder euro jämfört med att bolaget är värt drygt 40 miljarder euro på börsen.

http://www.4-traders.com/BAYERISCHE-MOTOREN-WERKE-435722/financials/

http://www.bloomberg.com/quote/BMW:GR

Aktievärdering

Dvs BMW:s ekonomiska utveckling ser ut att bli hyfsat stabil de kommande åren även om det inte är någon jättetillväxt i varken intäkter eller resultat.

Den höga skuldsättningen höjer risknivån i BMW-aktien.

Men aktien är inte överdrivet högt värderad. Aktiens p/e-tal blir bara 8-9 (beräknat som börsvärde på 43-44 miljarder euro delat med aktieanalytikernas förväntade nettoresultat på 5 miljarder euro 2012).

BMW:s börsvärde (värde på Frankfurtbörsen) ligger alltså på 43-44 miljarder euro vid nuvarande börskurs kring 68 euro per BMW-aktie.

Modellprogram

Enl BMW:s svenska hemsida http://www.bmw.se/se/sv/ är BMW:s bilmodellprogram indelat i sju huvudsakliga modellserier:

1-serien
3-serien
5-serien
6-serien
7-serien
X-serien
Z4

1-, 3-, 5- och 7-serierna skiljer sig främst åt storleksmässigt där modellerna blir större ju högre siffra.

6-serien är som utgångspunkt en tvådörrars sportbil, men finns numera även i fyradörrarsversion.

X-serien är BMW:s “jeepar” som finns i modellerna:

X1
X3
X5
X6

Där betyder återigen högre siffra desto större storlek på bilmodellen.

Z4 är en mindre tvådörrars sportbil i cabriolet-version.

Utöver ovannämnda sju grundmodellserier görs några av BMW:s grundmodeller även i olika specialversioner:

M
Hybrid

M är sportversioner av BMW:s grundmodeller, och “Hybrid” är några av BMW:s grundmodeller som kan fås med kombinerad el- och bensinmotor.

En generell observation är hur skickligt BMW har lyckats bredda sitt modellprogram.

Tidigare fanns väl egentligen bara BMW:s 3-, 5-, 6- och 7-serier. Därefter bla:

• År 1996 lanserades den lilla cabriolet-modellen BMW Z3 som från år 2002 ersattes med Z4.
• År 1999 inleddes X-serien med lanseringen av X5-modellen. X-serien har sedan dess utökats med fler modeller i olika omgångar.
• År 2004 lanserades den lilla 1-serien.

Sammantagen reflektion

En betraktelse av BMW och BMW-aktien kan sammanfattas i följande plus och minus:

+tillverkar några av världens bästa bilar
+starkt varumärke som är värt mycket
+stabil ekonomisk utveckling med hygglig tillväxt i intäkter och resultat
+billig aktie
-konjunkturkänslighet
-hög skuldsättning

BMW:s ställning som en av världens bästa biltillverkare är o-omtvistad.

Förenklat uttryckt kanske Mercedes och BMW är världens bästa bilar (om man undantar extrembilar), varav Mercedes historiskt satsat lite mer på lyxbilar medan BMW satsat lite mer på sportigare bilar.

Varumärket BMW lär kunna värderas ganska högt vilket ger en stabilitet åt aktieägare i bolaget.

Enl en undersökning är BMW världens 22:a starkaste varumärke 2012 (vilket är en förbättring från att ha varit världens 23:e starkaste varumärke 2011).

http://brandirectory.com/league_tables/table/global-500-2012

Enl undersökningen kan varumärket BMW värderas till 16 miljarder euro (dvs nästan 40% av BMW:s totala värde på börsen).

Det säger i praktiken inte så mycket eftersom varumärket inte kan särskiljas från bolaget BMW.

Men det visar ändå hur starkt och värdefullt varumärket är.

Bland biltillverkarna är det enl ovannämnda undersökning bara japanska Toyota som bedöms ha ett starkare varumärke än BMW, hur nu det kan vara så. Visst gör väl Toyota bra bilar men det är väl i de lägre priskategorierna långt ifrån samma anseende som BMW?

Toyota är enl undersökningen världens 15:e starkaste varumärke (jämfört med BMW på plats 22). Dock har Toyota tappat från plats 14 (år 2011) till plats 15 (år 2012), medan BMW alltså har klättrat ett pinnhål från plats 23 (år 2011) till plats 22 (år 2012).

Mercedes (egentligen heter det fullständiga varumärket Mercedes-Benz) är världens tredje starkaste biltillverkar-varumärke enl undersökningen på plats 26. Dock har Mercedes tappat från plats 20 (år 2011), vilket innebär att BMW gick om Mercedes i år.

Mercedes ägs ju av tyska storkoncernen Daimler som inte bara innehåller personbilstillverkningen av Mercedes-bilarna, utan även tex tillverkning av Mercedes-lastbilarna som är konkurrent med bla svenska lastbilstillverkaren Volvo. Lustigt nog är Daimler värt exakt lika mycket på Frankfurtbörsen som BMW; 43-44 miljarder euro.

Visst skulle man i teorin kunna tänka sig att BMW knoppar av varumärket BMW till ett separat börsnoterat bolag som får en royaltyersättning på tex 3% av biltillverkaren BMW:s intäkter. Det skulle ev kunna innebära ett höjt värde för aktieägarna jämfört med nuvarande sammanlagda BMW-koncern.

Jämför med Ikea där det separata bolaget Inter Ikea tar ut en royaltyersättning i form av en viss procentuell andel av all Ikeas försäljning, eftersom det formellt sett är Inter Ikea som äger varumärket Ikea, Ikeas hela koncept och design etc. Den uppdelningen är väl dock mest gjord av skatteskäl snarare än att i sig höja värdet för Ikeas ägare.

Bakgrund

BMW är baserat i München i södra Tyskland och hade totalt ca 100 000 pers anställda i slutet av 2011.

Koncernen har totalt 25 fabriker i 14 länder världen över. Under 2012 kommer BMW öppna en ny fabrik i Kina.

BMW grundades väl som en tillverkare av flygplansmotorer som sedan breddade verksamheten till bla motorcyklar och bilar.

Att BMW:s motorkompetens alltså har sin grund i flygplansmotorer som kräver lätt vikt etc, har väl gynnat BMW-bilarnas sportiga egenskaper.

Saab har väl likheter med sin bakgrund som flygplanstillverkare som breddade sig till biltillverkning.

Nu har BMW breddat sin verksamhet från att äga varumärket BMW till att bla även äga bilmärkena Rolls-Royce och Mini.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bmw

BMW:s nuvarande vd är Norbert Reithofer som fyller 56 år i maj 2012.

För att se hur han ser ut kan man här se honom i ett gammalt videoklipp från år 2009 där han pratar om att BMW då drog sig ur sin dåvarande satsning på Formel 1-biltävlingarna:

http://motorsportkanalen.se/program/353/dr-norbert-reithofer-intervju

Han är erfaren och har jobbat ända sedan 80-talet på BMW: http://en.wikipedia.org/wiki/Norbert_Reithofer

I BMW:s årsredovisning för 2011 nämner Reithofer att bolaget satsar stora pengar på fortsatt utveckling av sina bilmodeller och produktionsanläggningar, och att BMW kommer att fortsätta göra stora satsningar de kommande åren:

“Our capital expenditure of around € 3.7 billion in 2011 included investments in new products and the expansion of our international production network.

One thing is clear: we will continue to make major investments over the next few years. That is the only way to respond to growing demand for our vehicles and at the same time realise new drive technologies, industrialise electromobility and offer our customers
innovative mobility services.

Our research and development expenses increased to more than € 3.3 billion in 2011. This investment was primarily earmarked towards projects to secure our future growth.”

http://annual-report2011.bmwgroup.com/bmwgroup/annual/2011/gb/English/pdf/report2011.pdf

Enl Reithofer siktar BMW geografiskt på att ha en någorlunda jämnt fördelad försäljning mellan Europa, Amerika och Asien.

Han menar att en jämn geografisk fördelning är nödvändigt för att ha mesta möjliga totala stabilitet när omvärlden är så volatil.

Särskild tillväxtpotential för BMW:s framtida intäkter ser Reithofer i Kina, Brasilien, Ryssland, Indien, Sydkorea och Turkiet.

- - -

Aktie-rekommendations-skala:

_• “Köpläge”: En aktie som för tillfälligt är särskilt köpvärd just nu av någon specifik anledning.
• “Långsiktigt köp”: En aktie som i och för sig kanske inte verkar särskilt billig just nu, men att bolaget har så långsiktigt goda förutsättningar och framtidsutsikter att aktien ändå är ett bra köp i dagsläget eftersom den därmed lär ge en god värdeökning på lång sikt.
• “Spekulativt köp”: En aktie som vid köp till gällande börskurs har stor potential till kursuppgång, men att risknivån samtidigt är hög vilket i värsta fall kan leda till stor kursnedgång.
• “Fullvärderad”: En aktie i ett bolag som i och för sig kan gå bra, men att aktien är värderad på en nivå som inte verkar ge utrymme för särskilt mycket kursuppgång.
• “Sälj”: En aktie som man inte bör äga eftersom den tex är övervärderad med hänsyn till bolagets förutsättningar.

Obs att aktieinvesteringar innebär en risk för att ett aktieinnehav i värsta fall kan bli helt värdelöst._

BMW-aktien fick alltså här rekommendationen “långsiktigt köp”.

Just i det fallet så verkar faktiskt BMW-aktien ganska billig med ett p/e-tal på bara 8-9, men det låga p/e-talet bör sättas i relation till att aktien innebär ganska hög risk i form av att BMW är konjunkturkänsligt och har hög skuldsättning.

Långsiktigt lär aktien vara köpvärd i dagsläget, även om aktiekurserna för konjunkturkänsliga (och högt skuldsatta) bolag kan fluktuera kraftigt.

I samband med finanskrisen hösten 2008 var BMW:s börskurs nere i nästan 15 euro. (År 2008 och 2009 klarade BMW nätt och jämnt av att undvika att gå med förlust.)

Men sedan dess har bolagets utveckling varit god och börskursen tuffat på till nuvarande kurs kring 68 euro.

Det blev även fluktuationer under 2011 med en toppnivå på över 70 euro i somras följt av en bottennivå under 50 euro i höstas. Därifrån har alltså kursen återhämtat sig till ca 68 euro.

- - -

BMW 760Li

BMW:s flaggskepp är modellen BMW 760Li.

Den har en dubbelturboladdad 6-liters V12-motor (gjord i aluminium) på 544 hästkrafter som får bilen att göra 0-100 kilometer i timmen på 4,6 sekunder och en toppfart på 250 kilometer i timmen.

Trots den stora motorn ligger bränsleförbrukningen på relativt modesta ca 1,3 liter/mil.

Pris 1,4 miljoner kr inkl moms.

Modellen BMW 760Li har funnits sedan år 2009. Här är ett videoklipp från 2010 där BMW 760Li jämfört med Mercedes S63 AMG i brittiska tv-programmet “Top Gear”: http://www.youtube.com/watch?v=xsofZq2pxVA Där utsågs BMW:n till vinnarbilen av de två.

BMW M3

M3-modellen har varit en klassisk tvådörrars högprestanda-bil för BMW genom åren, som fortfarande görs i nya versioner.

BMW:s nuvarande M3-modell är den fjärde generationen och lanserades år 2007.

Här videoklipp med noggrann visning av en BMW M3 från 2011: http://www.youtube.com/watch?v=nS8VLg3svAs&feature=related

Enl BMW:s hemsida har M3-modellen en 4-liters V8 på 420 hästkrafter.

Bilen gör 0-100 kilometer i timmen på 4,6 sekunder och har en maxhastighet på 250 kilometer i timmen.

Prislapp från 680 000 kr.

http://www.bmw.se/se/sv/newvehicles/mseries/m3coupe/2007/introduction.html

BMW:s nuvarande M3-modell ovan (fjärde generationen från år 2007) baseras på BMW:s 3-serie med den interna modellbeteckningen E90 som lanserades år 2005.

Men hösten 2011 lanserade BMW sin nya 3-serie med internbeteckningen F30. Videoklipp med fyradörrars 328i-modellen av F30: http://www.youtube.com/watch?v=Zp5dwztV38U&feature=fvsr

Det lär väl innebära att det kommer en femte generationens M3-modell baserad på F30 inom max ett par år.

Videoklipp med bilder på den kommande M3-versionen: http://www.youtube.com/watch?v=kj-H-ZhEbFk&feature=related

Den väntas få 450 hästkrafter och göra 0-100 kilometer i timmen på 4,0 sekunder.

Bilundersökningar

Generellt är BMW:s 3-serie är unik på så sätt att det är en bilmodell som i över 20 år i rad varit med på amerikanska biltidningen Car and drivers topplista över världens tio bästa bilar (med ett pris på max 80 000 dollar dvs ca 540 000 kr):

http://www.youtube.com/watch?v=5hFlds829W0&feature=fvsr

http://en.wikipedia.org/wiki/Car_and_Driver_10Best#10Best_Cars_10

http://www.caranddriver.com/features/2012-10best-cars-feature

I en undersökning av kvalitetsnivån för 32 olika bilmärken som genomfördes av amerikanska konsultfirman J.D. Power, fick BMW bara betyget 3 av 5 möjliga vilket betecknades som “about average” och Mini fick 2 av 5.

Endast Lexus (Toyotas lyxbilsmärke) fick betyget 5 (“among the best”)

Acura (Hondas lyxbilsmärke), Honda, Mazda, Mercedes och Porsche fick betyget 4 (“better than most”).

http://autos.jdpower.com/ratings/quality.htm?study=909201119&catStudy=909201120

Enl en undersökning gjord av tyska bilklubben Adac (publicerad i Vi Bilägare i nov 2011) är Lexus, Subaru och Jaguar de tre bilmärken som folk är mest nöjda med.

BMW kom först på plats nr tio.

Mercedes var inte ens med på topp tio-listan.

http://www.vibilagare.se/nyheter/tyskar-mest-nojda-med-lexus-35022

Dokumentärer

Videoklipp med dokumentär om BMW:

Del 1: http://www.youtube.com/watch?v=ra7mlpJosuI&feature=related

Del 2: http://www.youtube.com/watch?v=G1RGiY3Xd5g&feature=relmfu

Dokumentären har väl några år på nacken, men beskriver BMW:s historia sedan företaget grundades år 1916.

Här är en annan BMW-dokumentär (“BMW: A driving obsession”). Den är från amerikanska tv-kanalen CNBC och verkar vara lite nyare: http://www.youtube.com/watch?v=OPSCh3Ys_B8&feature=related

Huvudägare

BMW:s största aktieägare är familjen Quandt, främst Stefan Quandt och hans mamma Johanna Quandt.

Enl en uppgift äger familjen knappt 50% av BMW, varav Stefan Quandt ca 17%, Johanna Quandt ca 17% och Susanne Klatten 13%: http://en.wikipedia.org/wiki/Bmw

Johanna (85 år) är fd fru till Herbert Quandt som dog år 1982. De båda är föräldrar åt Stefan Quandt (45 år) och Susanne Klatten (49 år).

Alla tre hör till världens 100 rikaste personer enl tidningen Forbes:

• Susanne (49 år) är världens 59:e rikaste person med en förmögenhet på 88 miljarder kr enl Forbes: http://www.forbes.com/profile/susanne-klatten/

• Stefan Quandt (45 år) är världens 76:e rikaste person med en förmögenhet på 75 miljarder kr enl Forbes: http://www.forbes.com/profile/stefan-quandt/

• Johanna Quandt (85 år) är världens 88:e rikaste person med en förmögenhet på 67 miljarder kr enl Forbes: http://www.forbes.com/profile/johanna-quandt/

Johanna var Herberts tredje fru och jobbade som hans sekreterare.

I sina två första äktenskap hade Herbert tre döttrar och en son, men ingen av dem verkar tillhöra världens rikaste eller BMW:s största aktieägare.

Familjen Quandts affärsverksamhet stammar egentligen från Günther Quandt som dog 1954. Han var bla nazist: http://en.wikipedia.org/wiki/Günther_Quandt

När Günther dog bestod verksamheten av uppåt 200 bolag, bla 10% av Daimler-Benz och 30% av BMW. Hans arvingar var Herbert och hans halvbror Harald.

I slutet på 50-talet hade BMW ekonomiska problem. Företagsledningen föreslog att BMW skulle bli uppköpt av Daimler-Benz.

Herbert var på väg att godkänna affären men ångrade sig i sista stund, och ökade istället sin ägarandel i BMW kraftigt. Det var helt emot hans rådgivares rekommendationer och riskerade i princip hela hans ekonomi. Men det gick bra och Herbert Quandt lyckades få ordning på BMW: http://en.wikipedia.org/wiki/Herbert_Quandt

En nyckelförklaring till vändningen var lanseringen år 1962 av nya modellen BMW 1500: http://www.youtube.com/watch?v=kVLhPAiBScM

Modellen skapade en ny nisch i bilbranschen; en i grunden vanlig fyradörrars-kupé men lite dyrare, lyxigare och sportigare än konkurrenterna.

Planeringen av BMW 1500-modellen hade dock redan inletts innan Herbert Quandt ökade sin ägarandel i BMW.

- - -

Tillägg 21 apr 2012

BMW:s grundmodeller kan sägas vara 3-, 5- och 7-serien.

• Som nämnts ovan premiärvisades BMW:s nya 3-serie (med internbeteckningen F30) hösten 2011 och den ska finnas ute i bilhallarna sedan nu i mars 2012.

• Som nämnts ovan har BMW:s nuvarande 7-seriemodell 760Li funnits sedan 2009, och det var även det året som hela BMW:s nuvarande 7-serie lanserades (med internbeteckningen F01/02). F01 är huvudstorleken medan F02 är en 14 cm längre version. (Tillägget “L” i tex BMW 760Li avser väl att det är en F02.)

• Vad gäller BMW:s 5-serie så har nuvarande version (med internbeteckningen F10) funnits sedan år 2010. Den är i själva verket baserad på 7-serien (F01): http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_5_Series#F10.2FF11_.282010-_present.29

BMW M5

Toppmodellen i BMW:s 5-serie har traditionellt varit den sportiga BMW M5.

Nuvarande BMW M5 (F10-versionen) presenterades sommaren 2011. Den har en 4,4-liters dubbelturbo-laddad V8 på 560 hästkrafter (dvs mer än både BMW M3 med 420 hästkrafter och BMW 760Li med 544 hästkrafter).

M5 gör 0-100 kilometer i timmen på 4,4 sekunder (jämfört med 4,6 sekunder för både BMW M3 och BMW 760Li), och har en toppfart begränsad till 250 kilometer i timmen (kan dock höjas till 305 kilometer i timmen som tillval).

BMW M5 verkar alltså ligga i prestandamässig topp i BMW:s nuvarande modellprogram (och då är alltså M5 en fyradörrarsbil!).

Priset för en BMW M5 ligger på 959 000 inkl moms. Det gör den till ett intressant alternativ till tex BMW 760Li (som enl ovan kostar 1,4 miljoner kr och har något sämre prestanda, fast den är större).

Videoklipp med BMW:s nuvarande M5-modell:

http://www.youtube.com/watch?v=p8ribfffxS8&feature=fvst

http://www.youtube.com/watch?v=sa4hZ_ohDM8&feature=relmfu

BMW:s M5-modeller har traditionellt inte varit något för miljövänner.

Förra M5-versionen (baserad på BMW:s förra 5-serie med internbeteckningen E60) hade en 5-liters V10-motor på 500 hästkrafter, ett koldioxid-utsläpp på 344 gram/kilometer och en bränsleförbrukning på 1,5 liter/mil.

Tex hade Com Hems fd vd Gunnar Asp tidigare en BMW M5, men bytte bil just av miljöskäl.

Nuvarande M5 (F10-versionen) har alltså en mindre motor men mer hästkrafter än E60-versionen, och koldioxid-utsläppet har minskats kraftigt till 232 gram/kilometer och bränsleförbrukningen till ca 1 liter/mil.

(Det skulle innebära att koldioxid-utsläppen sänks med 32-33%, men enl en annan uppgift är sänkningen inte fullt så stor utan uppgår till 25%: http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M5#F10_M5_.282011.E2.80.93.29.)

Ett skäl till att den motorn kan uppnå så goda prestanda är dubbelturbon. Men just det har dock fått en del BMW-fanatiker att protestera eftersom en kraftfull motor utan turbo (“a naturally aspirated engine”) brukar uppskattas mer av bilfanatiker (tex eftersom en turbomotor inte är lika välkontrollerad tex för att turboeffekten kan komma med en viss försening när man gasar på). http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M5#F10_M5_.282011.E2.80.93.29

Det råder dock inget tvivel om att BMW:s nuvarande M5-modell är oerhört snabb, och ska tex vara lika snabb som Ferraris tidigare F430-modell runt tyska bilracingbanan Nürburgring (med en varvtid på 7 minuter och 55 sekunder).

Videoklipp med brittiska tidningen Autocars testkörning av den nuvarande BMW M5-modellen: http://www.youtube.com/watch?v=KESwyUDmmRQ

Videoklipp med brittiska tv-programmet Top Gears testkörning av M5: http://www.youtube.com/watch?v=64Q3PLAmHwY&feature=related

Videoklipp med brittiska tv-programmet Fifth Gears testkörning av M5: http://www.youtube.com/watch?v=D30ZWUCEDgM&feature=related

Bla anser Autocar att den nya M5:ans växellåda är mycket bättre än i den gamla M5:an. Den nya M5:an har en sjustegs dubbelkopplings-växellåda. Å andra sidan har det bidragit till att nya M5:an är 90 kilo tyngre än den gamla (som också hade en sjuväxlad låda men med enkelkoppling). (Enl andra uppgifter väger nya M5:an 1 945 kilo medan den gamla vägde 1 830 kilo.) (Ändå har nya M5:an snabbare acceleration; 0-100 på 4,4 sek jämfört med 4,7 sek för den gamla.)

Autocar anser även att den nya M5:ans styrning är sämre än i den gamla.

Lite besviken blev Autocar och Fifth Gear över att M5:ans motorljud är så lågt. Men bilen har blivit uppmärksammad för att man kan lägga till ett konstgjort extramotorljud som hörs via bilstereons högtalare (vilket Top Gear tycker är fusk).

Fifth Gear hyllar M5:ans chassi.

BMW M6

Ovan nämndes att BMW M5 verkar ligga i toppen prestandamässigt i BMW:s modellprogram.

Men det finns även modellen BMW M6. Kan den slå M5:an?

Medan BMW:s modeller 3-, 5- och 7-serien alla i grunden är fyradörrarsmodeller, så är 6-serien från början konstruerad som en tvådörrars sportbil.

Och 6-seriens värstingmodell är M6.

BMW:s senaste version av 6-serien (internbeteckning F12/F13 varav F12 är en cabriolet-version och F13 en kupéversion) presenterades hösten 2010.

M6-versionen av nya 6-serien presenterades så sent som i feb 2012.

Den visar sig i själva verket vara en tvådörrarsversion av BMW M5, med samma motor och växellåda, och är 20 kilo lättare än M5 tack vare att M6 bla har kolfibertak.

Det bidrar till att M6:an gör 0-100 kilometer i timmen på 4,2 sekunder. Det kan alltså jämföras med 4,4 sekunder för M5. (Men som nämnts ovan väntas den kommande M3-modellen nå 0-100 på 4,0 sek.)

Amerikanska bilsajten Autoguide.com:s videoklipp från bilmässan i Geneve i mars 2012 där BMW visade upp M6:an som 2013 års modell: http://www.youtube.com/watch?v=cnveW92JN0Y&feature=related

En nyhet är att nya M6:an kan (för första gången någonsin på en BMW) väljas med kol-keramiska bromsar som tillval. De håller längre än vanliga bromsar (och passar därför tex bra på racingbana) och dessutom sparar de över 20 kilos vikt.