BlackPearls rapport för Q4 2010 samt helåret kom in i linje med mina förväntningar..Kortsiktigt så finns det inga heta triggers, men caset är helt intakt i det längre perspektivet..Jag ska delge mina egna tankar kring fortsättningen på äventyret BlackPearl och överlåter till läsaren att själv läsa rapportens sifferexercis på hemsidan..
Priset på 57,63 Usd/boe på heavy oil, var lägre än vad jag hade kalkylerat med..Jag trodde på 65-68 Usd/boe..Det har varit problem med pipelines, vilket var känt sen tidigare,och därav differensen på hela 18 Usd/boe jämfört med WTI..Detta är nu löst, och bolaget får bättre betalt för oljan..Oljepriset Q1 2011 är dessutom mycket bättre än Q4 2010..Intäkterna kommer att bli ännu starkare trots ett mindre bortfall i produktionen under Q1 2011..BlackPearl räknar med en något lägre produktion under Q1 2011 då man ska ställa om produktionstekniken i kärnfälten, och man måste då tillfälligt stänga ner en del av produktionen..Helårets kalkyl om exitproduktion står fast med estimerat 11.000 - 13.000 boed, vilket är en ökning på 40-50% mot dagens 8000 boed..BlackPearl kommer inte att behöva ta in mer pengar under 2011..
BlackPearl kalkylerar med ett WTI - pris på 80 Usd/b för 2011 och en differens till WCS på 16 Usd/b vilket skulle ge BlackPearl 64 Usd/b jämfört med dom 57,63 Usd/b man fick Q4 2010..Pratar vi 90-95 Usd/b för 2011 så blir netbacken ännu bättre för BlackPearl när man får 75-80 Usd/b för sin heavy oil..Jämför det med 57,63 Usd/b betalt för Q4 2010 plus ökad produktion..65-70 Musd räknar BlackPearl med i positivt kassaflöde på produktionssidan för helåret 2011..460-480 Msek..
Salt Lake tillsammans med andra icke kärntillgångar är sålda för 42 musd..Kostnaderna räknat per boe sjunker till 14,51 Usd/boe, ner 6%, (2009) och övriga kostnader G&A ner till 2,68 Usd/boe från 3,60 Usd/boe (2009) och det visar på god kostnadskontroll..
Kassan är stadd vid 144 musd och BlackPearl är som vanligt, helt skuldfritt, med tre kärnfält i världsklass..Sett på 12-18 månader så är BlackPearl alltjämt min “Topick” bland oljejuniorerna i Kanada..På kort sikt, så ska jag vaska fram en eller två andra och chansa på att jag får en större uppgång än vad jag tror att BlackPearl kan ge min portfölj..Jag får ta ett beslut under dagen eller senast innan veckan närmar sig sitt slut..
Det har varit en enorm resa, so far, och det kan vara läge att ta hem hela eller delar av vinsten nu..Rapporten är som sagt helt i linje, men det är ingen kursdrivande rapport med näraliggande triggers för tillfället..Reken nu blir “behåll”, för långsiktigt har BlackPearl mycket mer att ge..Det är helt i sin ordning om aktien tappar idag för att sedan gå sidledes ett tag, men jag vågar inte sälja av för mycket eftersom vi aldrig kan veta om det kan komma bud på bolaget, och då vill man ju inte sitta helt utanför..För att min tillvaro inte ska bli för tråkig så behöver jag mera likvider för lite swingtrading, och dom pengarna måste jag ta från en mindre försäljning av BlackPearl..Jag går åter igen in i BlackPearl med full kraft under Q2 2011..Den som swingtradar eller är aktiv på börsen kan nog göra mer på att sälja av lite och sedan gå in igen senare i vår/sommar..Den mindre aktiva som är långsiktig kan lugnt sitta kvar alt öka på lite på dagens nivåer..
Jag skrev i den näst senaste bloggen att jag såg kurser på 55-60 sek om 12 månader och det står fast..Skulle oljepriset stanna på dagens höga nivåer under hela eller stora delar av 2011 så ligger 60-65 sek + i korten..
Rapporten är ingen ko på isen, utan en är helt OK, och vi ska inte glömma att aktien har gått urstarkt under en period..Många stoppar rök ner till 46,60 sek på morgonen och nu är det bara att hosta upp mer om man vill köpa tillbaka på 49,50 sek i skrivande stund..Mycket trading i aktien men ingen större spelare verkar sälja av..
BlackPearl har trots allt gått upp med hela 22% i år och det är starkt jobbat, alla dagar i veckan..
Kalles farsa