Björn Borgs framtid
2007-11-18 17:30, Edited at: 2010-06-11 10:52Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Efter Borgs Q3-rapport kan jag konstatera att bolaget återigen slog marknadens förväntningar. Borg kom visserligen inte upp till min prognos men jag är ändå nöjd med resultatet och ser fram emot nästa rapport. Tillväxten har inte avtagit som många har förutsett att den skulle göra.
Till nästa rapport vill jag se att de nya marknaderna börja ge frukt. I nuläget är Holland den största marknaden med 40% (34), därefter kommer Sverige 26% (33), Danmark 15% (14), Norge 15% (15) och övriga 4% (4). Potentialen i de övriga marknaderna, där jag räknar in Australien, Belgien, England, Frankrike, Italien, Spanien, Schweiz, Tyskland, och Österrike, är enorm med nästan 290 miljoner tänkbara kunder. Det är nästan 10 ggr mer potentiella kunder än vad de fyra andra marknaderna har tillsammans. Eftersom dessa marknader är framtiden för bolaget skulle jag därför vilja se att de stod för mer av försäljningen än vad de gör idag med endast 4% av varumärkesförsäljningen.
Räknade lite på skoj och fick fram att om dessa länder skulle lägga en femtedel av vad de andra fyra marknaderna lägger per person i genomsnitt så skulle de ändå innebära en fördubbling av den befintliga varumärkesförsäljningen. Om man sedan lägger till den nytillkommna marknaden USA på listan så tillkommer en stor mängd kunder till.
Beroende på hur företagets expansion fortskrider med de övriga marknaderna hoppas jag att de kommer stå för en större del av försäljningen. Till nästa rapportering vill jag se att ”övriga” står för minst 5% men helst mer.
Mvh