Post entry

Långsiktigt köp: Björn Borg

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Kalsongbolaget Björn Borg har en svacka, men vd Arthur Engel är skicklig och gör långsiktiga satsningar som lär löna sig på sikt.

Björn Borg-aktien verkar väl ganska billig på nuvarande kursnivå 32,60 kr (vid lunchtid fre 18 maj 2012)?

Bolagets resultat per aktie de senaste åren:

2007: 4,17 kr
2008: 3,96 kr
2009: 3,21 kr
2010: 3,57 kr
2011: 4,19 kr (2,66 kr exkl skattemässig engångspost)

Bolagets mål:

• intäktstillväxt minst 10%/år (exkl företagsköp)
• rörelsemarginal minst 20 procent

Bolagets 2011:

• Intäkter 537 miljoner kr (+5% exkl valutaeffekter).
• Rörelsemarginal 16% (ner från 24% under 2010).
• Resultat per aktie 2,66 kr (-26%)

Bolagets q1/2012:

• Intäkter 141 miljoner kr (-8% jämfört med q1/2011 exkl valutaeffekter).
• Rörelsemarginal 10% (ner från 19% i q1/2011).
• Resultat per aktie 0,44 kr (-50% jämfört med q1/2011).

Trist med resultatminskningar både helåret 2011 och i q1/2012.

Men man får väl hoppas att Björn Borgs vd Arthur Engel vet vad han gör och att han på sikt kan få bolagets utveckling att bli bra.

Han var ju tidigare vd för klädföretaget Gant och lyckades få det att bli uppköpt dyrt.

Dessutom ökade han 15 maj 2012 sitt egna innehav av Björn Borg-aktier: http://di.se/Artiklar/2012/5/18/267736/Bjorn-Borg-Vd-Arthur-Engel-koper-15000-aktier/

Dvs han köpte 15 000 aktier och äger därefter totalt 50 000 aktier (värda totalt ca 1,6 miljoner kr vid nuvarande börskurs 32,60 kr).

Det är inget jätteinnehav mot bakgrund att Engel väl själv tjänade 100-tals miljoner kr på att Gant blev uppköpt? Men ändå.

Därutöver har han 750 000 teckningsoptioner som ger rätt att köpa 750 000 nya Björn Borg-aktier för 48,84 kr/st senast i nov 2012.

Dvs han tjänar på att "få upp" börskursen från nuvarande nivå 32,60 kr till över 48,84 kr senast i nov 2012.

Antag som ett teoretiskt exempel att BB:s börskurs stiger till 50 kr i nov 2012, och att Engel då väljer att utnyttja sina optioner och köper 750 000 BB-aktier för 48,84 kr/st. Det blir då en köpeskilling på 36-37 miljoner kr och inkl hans övriga 50 000 BB-aktier kommer han då ha totalt 800 000 BB-aktier värda 40 miljoner kr (vid en börskurs på 50 kr).

Och så kanske han har som mål att kursen ska stiga till 100 kr innan han slutar som BB-vd om några år (tex genom att BB blir uppköpt). Då kan han i så fall sälja sina 800 000 BB-aktier för 80 miljoner kr.

Det skulle väl bli en fin exit?

Tex har BB enl årsredovisningen fastlagt finansiella mål för perioden 2010-2014, dvs är det under den tidsperioden som Engel siktar på att få till ett lyft för BB innan han tex slutar (när den perioden är slut vid årsskiftet 2014/2015)?

-

För senast rapporterade 12 mån (apr 2011-mars 2012) blev Björn Borgs resultat per aktie 2,22 kr.

Utifrån det värderas aktien till ett p/e-tal på 16 (börskurs 32,60 kr delat med resultat per aktie 2,22 kr för senast rapporterade 12 mån).

Det gör att BB-aktien verkar ganska dyr.

Men förhoppningen är väl att resultatet ska återhämta sig ganska snart till historiska resultatnivåer kring åtminstone 3-4 kr/aktie?

Vd Arthur Engel i BB:s årsredovisning för 2011 (som är daterad 16 mars 2012):

"Under 2012 koncentrerar vi mycket av vårt arbete på att få framtidssatsningarna att bidra i högre grad till koncernens tillväxt och lönsamhet, oavsett marknadens utveckling. Sammantaget bedömer jag att Björn Borg nu har byggt en bra plattform för fortsatt expansion."

Och så här sa Engel i q1/2012-rapporten (som kom 3 maj 2012):

"vi ser med tillförsikt fram mot resten av 2012"

"Efter ett svagt första kvartal vågar vi se med tillförsikt fram emot resten av 2012."

"lagernivåerna hos våra partners sedan början av året (är) generellt (...) lägre. Det gör att vi ser bättre förutsättningar för våra kollektioner framåt."

Dvs det indikerar bättre resultat under resten av 2012.

Men samtidigt konstaterar Engel bla:

"När vi blickar framåt ser vi en fortsatt osäker marknad"

Så något jättelyft kanske det inte blir på kort sikt.

-

Björn Borgs rörelseresultat minskade från 126 miljoner kr 2010 till 84 miljoner kr 2011 (dvs en minskning med 42 miljoner kr). Resultatnedgången förklarades i årsredovisningen enl följande:

• Resultatnedgången är en följd av satsningar på nya verksamheter. Björn Borg Sport och den engelska verksamheten påverkade rörelseresultatet negativt med 10,8 MSEK respektive 4,3 MSEK (dvs ca 15 miljoner kr tillsammans).
• Den egna underklädes-verksamheten uppvisade en nedgång i linje med det rådande svaga marknadsläget.

Rörelseresultatet fortsatte sedan minska från 28 miljoner kr i q1/2011 till 15 miljoner kr i q1/2012.

Så här kommenterades utvecklingen i q1/2012 enl q1/2012-rapporten:

"(...) resultatet tyngdes av planenligt ökade kostnader, inte minst från:
• våra satsningar på nya marknader
• ett uppmärksammat varumärkesevent i London"

"Resultatet tyngs (...) av planenligt ökade kostnader för de
större framtidssatsningar som vi initierade under 2011. Det
gäller framför allt
• sportklädessatsningen inom Björn Borg Sport
• den egna verksamheten i England
• e-handeln
• men även av att kostnader för ett stort marknadsföringsevent
i London i februari i sin helhet belastade första
kvartalet."

Bla anlitade BB popartisten Robyn för ett framträdande för bolagets räkning under London-eventet.

Som optimist kan man alltså bla betrakta det som att BB genomför en rad framtidssatsningar som nu belastar resultatet men kommer att ge skördetid längre fram.

Samtidigt pekar BB i rapporten bla på allmänt "svag detaljhandel" vilket drabbat intäkterna negativt under kvartalet.

Lite oroväckande att intresset för BB:s produkter delvis verkar ha varit svalt. Är det pga den allmänt svaga detaljhandeln eller pga produkterna i sig? Så här skrev vd Arthur Engel i q1/2012-rapporten (som kom 3 maj 2012):

"Vi redovisar ett svagt första kvartal 2012, med minskning av
både omsättning och resultat.

Omsättningsminskningen är främst en eftersläpande effekt av distributörernas lägre ordrar av sommarkollektionen vid införsäljningen av underkläder under hösten.

Detta är en effekt av lagerkorrigeringar hos våra partners från en lägre försäljning än förväntat 2011, vilket vi kommenterat i tidigare rapporter."

Dvs förenklat om man ska tolka Engel:

• Försäljningen av BB-produkter hos de (oftast utomstående) butiker som säljer BB-produkterna, verkar ha blivit lägre än väntat under 2011.
• Det ledde till att butikerna blev sittande med större lager än väntat av osålda BB-produkter.
• Och det i sin tur ledde (som "eftersläpande effekt") till lägre ordrar när BB skulle sälja in sommarkollektionen 2012 till butikerna.

I så fall är det flera faktorer som bidragit till en försämrad ekonomisk utveckling för BB just nu (i form av både sänkta intäkter och höjda kostnader):

• allmänt svag detaljhandel (vilket sänkt intäkterna)
• för stora lager av osålda BB-produkter i butikerna (vilket sänkt intäkterna)
• olika interna framtidssatsningar (vilket höjt kostnaderna)

Det finns alltså faktorer som både tryckt ner intäkterna och höjt kostnaderna, men som nämnts ovan anser tex Engel att framtidssatsningarna nu ska börja bära frukt i form av bättre intäktstillväxt och resultat, plus att lagersituationen i butikerna uppges se bättre ut (dvs att lagrena där inte är lika stora som tidigare).

Redan enl BB:s q4/2011-rapport (som kom 9 feb 2012) uppgavs lagersituationen i butikerna se bättre ut:

"Minskade lagernivåer hos partners

Det gångna året präglades även av en fortsatt svag detaljhandel i Europa. För en del av våra distributörer och återförsäljare ledde en lägre försäljning än förväntat till ökade lager med minskade inköp som följd. Vår bedömning är att våra partners har arbetat med att korrigera detta under 2011 och att lagren nu generellt är mindre."

-

BB:s intäkter per land under q1/2012:

Holland 32%
Sverige 26%
Norge 9%
Danmark 8%
Belgien 7%
övriga länder 18%

-

BB:s finansiella ställning har historiskt varit stark.

Bolaget hade 154 miljoner kr i kassan i slutet av mars 2012 (dvs nästan 20% av bolagets börsvärde på drygt 800 miljoner kr vid nuvarande börskurs 32,60 kr).

Dock försvinner ca 100 miljoner kr av kassan i form av utbetalning av aktieutdelning till aktieägarna.

Dessutom har BB under q1/2012 tagit upp ett lån på 200 miljoner kr, vilket kan ses som att vd Arthur Engel ökar satsningarna på att få fart på BB:s ekonomiska utveckling.

Det ökar i och för sig även risknivån i aktien eftersom lånet kan bli en belastning om BB:s utveckling skulle försämras (vilket inte lär vara huvudscenariot).

Så här förklarar BB syftet med lånet i q1/2012-rapporten:

_"att erhålla en ökad finansiell flexibilitet och beredskap för den framtida utvecklingen av Björn Borg och den tillväxtambition som bolaget har genom såväl aktuella satsningar som framtida.

Samtidigt ger kapitaltillskottet ökade förutsättningar att upprätthålla
en hög och stabil utdelningsnivå, under tiden till dess att den årliga tilläggsköpeskillingen för förvärvet av varum��rket upphör efter 2016."_

Dvs lite negativt att ett syfte med lånet är att finansiera framtida aktieutdelningar till aktieägarna. Då är det väl smartare att minska ner på aktieutdelningarna så att BB inte behöver låna lika mycket?

Men positivt med formuleringen om att ett syfte med lånet är bolagets "tillväxtambition".

-

Bla satsar BB nu på att etablera sig i Kina.

Enl q1/2012-rapporten:

"Björn Borg i Kina

Såsom meddelades i december 2011 har Björn Borg beslutat
lansera varumärket i Kina. Etableringen sker tillsammans
med en erfaren lokal partner genom ett nytt bolag med Björn
Borg som huvudägare (ägarandel 75 procent). Planen är att
starta försäljning i Shanghai under andra halvåret 2012,
framför allt genom Björn Borg-butiker och shop-in-shops på
större varuhus med försäljning av underkläder, sportkläder,
skor och väskor. I planen ingår även etablering av e-handel.
Satsningen beräknas för 2012 innebära en belastning på
koncernens rörelseresultat om högst 10 MSEK med en marginell
påverkan på omsättningen."

Dvs efter att Engel bla satsat på BB:s nya sportkläder samt BB:s verksamhet i England (vilket på kort sikt belastat resultatet), så kommer resultatet nu att belastas på kort sikt av Kina-satsningen.

Men återigen vet han väl vad han gör, och att detta utgör satsningar som kommer att löna sig på sikt.

-

Trots lånet på 200 miljoner kr har BB fortfarande en nettokassa eftersom lånet även innebär ett kassatillskott på 200 miljoner.

Alltså BB:s finansiella ställning i dagsläget:

Kassa i slutet av q1/2012: ca 150 miljoner kr
minus utbetalning av aktieutdelningar ca 100 miljoner kr
minus lån 200 miljoner kr
plus kassatillskott pga lånet 200 miljoner kr

=nettokassa i dagsläget ca 50 miljoner kr (allt annat lika)

Till det kommer tex BB:s kassaflöden i rörelsen sedan slutet av q1/2012.

-

Sammantagen reflektion

Björn Borgs vd Arthur Engel har en grym känsla för kläder och marknadsföring. Innan han var vd för Gant var han bla chef för en reklambyrå.

Därutöver sitter bla reklamgurun Michael Storåkers (numera vd för auktionsfirman Bukowskis) i BB:s styrelse: http://cms.bjornborg.com/sv/Company/Om-Bjorn-Borg/Styrelsen/

Det är bara att gå in på BB:s hemsida så ser man att allt vad gäller Björn Borg-klädernas design och hur de presenteras görs på ett förstklassigt sätt: http://www.bjornborg.com/

Långsiktigt lär det förhoppningsvis leda till en god ekonomisk utveckling för bolaget.

Och kommer Engel på sikt tex lyckas få BB att bli uppköpt dyrt (precis som han lyckades med när han var vd på klädföretaget Gant som blev uppköpt år 2008 för över 5 miljarder kr)?

-

Förenklat hade Björn Borg en jättefin ekonomisk utveckling under förre vd:n Nils Vinberg vilket även gav ett lyft i börskursen ungefär fram till finanskrisen 2008/2009.

Sedan dess inleddes en försämringsperiod och nedgång i börskursen. Nyckelfrågan är om orsaken är allmänt sämre konjunktur eller att folk började tröttna på Björn Borg-kalsongerna (eller kanske en kombination?). 200-300 kr (eller vad det nu kostar) per BB-kalsong är trots allt ganska dyrt, men en del kanske tycker det är värt det för att de är sköna (och ev ger viss status om man enl det tidigare modet hade byxorna nedhasade så att man såg varumärket "Björn Borg" i byxlinningen etc). Inte minst passar väl BB-kalsonger att ge bort som present till folk som fyller år eller i julklapp etc.

Engel tillträdde som BB-vd 3 nov 2008. Agerar man "djävulens advokat" är ett intryck att den avmattning i BB:s ekonomiska utveckling som inleddes Vinberg, ännu så länge har fortsatt under Engels tid. Kommer han att kunna vända på utvecklingen?

Engel verkar trots allt ha gjort en hel del "bakom kulisserna" för att vidareutveckla BB, och att det kommer att visa sig på sikt i bolagets ekonomiska utveckling.

Framför allt tycks Engel ha fräschat till och breddat BB:s sortiment och marknadsföringen av det, men han gör även särskilda satsningar som bla i form av sportkläderna, att verksamheten i England numer bedrivs i ett eget dotterbolag där, försäljningen av BB-produkter via internet, och etablering i fler länder som nu i Kina.

Att BB nu lånar 200 miljoner kr för att bla främja bolagets expansion, ser ut som att Engel nu ökar tempot ytterligare.

-

En initierad källa

Enligt en av de främsta utomstående experterna som finns på bolaget Björn Borg, så tampas klädbolag som tex Björn Borg och Odd Molly med att de ej kontrollerar butiksledet, utan måste kämpa för att få butiker och butikskedjor att sälja Björn Borgs och Odd Mollys kläder.

Butikerna/butikskedjorna vill tex som regel helst sälja sina egna kläder, vilket gör att fristående klädbolag som Björn Borg och Odd Molly på ett sätt hamnar i kläm och får det svårt att hitta försäljningskanaler för sina kläder till slutkunden.

-

Dock har tex Björn Borg till viss del även verksamhet i slutledet i form av 56 Björn Borg-butiker (varav 14 egna butiker och resterande 42 butiker drivs av utomstående franchise-tagare) samt försäljning direkt till slutkunder via internet.

De 14 egna butikerna finns alla i Sverige och består av 12 butiker plus 2 så kallade "factory outlet"-butiker (där väl osålda kläder från gamla kollektioner säljs med rabatt osv).

BB:s direktförsäljning via internet består av en hemsida för försäljning till kunder över i stort sett hela världen plus en särskild hemsida för försäljning till kunder i USA.

Men merparten av BB:s intäkter kommer väl fortfarande från försäljning via andras butiker, och kommer BB att klara av det?

Enl BB:s årsredovisning för 2011 säljs BB:s underkläder i totalt ca 4 100 butiker fördelat enl följande med antal butiker per land:

Sverige 850 butiker
Danmark 800 butiker
Holland 700 butiker
Norge 650 butiker
mindre marknader ca 1 000 butiker

Och BB:s övriga produkter säljs i totalt ca 5 000 butiker varav ca hälften av butikerna i Sverige.

-

Enl den initierade källan fungerade detaljhandeln tidigare så att det var grossisterna som hade "makten" och att butikerna (som väl ofta bestod av enskilda butiker med en ägare per butik) fick vara glada om de fick sälja grossistens produkter.

Men det har nu förändrats rejält till att stora butikskedjor kontrollerar det ledet mot slutkund, och att det nu är grossister (eller fristående klädbolag som Björn Borg och Odd Molly) som får vara glada för om de får sälja sina kläder via butikskedjorna.

Ett uppenbart ex på en vinnare i det nya branschläget är enl källan H&M som byggt upp starka positioner i klädbranschen via sina butiker som endast säljer H&M:s egna kläder.

Det är bolag som kontrollerar ledet mot slutkund som har makten och är vinnaren i det nya branschläget, enl källan som tex konstaterar att de länder som BB är stort i idag är de länder som BB varit stort i sedan länge (dvs främst Holland och Sverige) vilket indikerar svårigheter att få upp försäljningen i andra länder.

Källan är även skeptisk till att BB kommer att lyckas i Kina med utgångspunkt från att bolagets varumärke bygger på fd tennisstjärnan Björn Borg som var aktiv på 70-talet, dvs väldigt länge sedan.

-

Men sammantaget borde det väl ändå finnas utrymme för nischaktörer som Björn Borg och Odd Molly att lyckas i branschen om de kan profilera sig väl. Och som nämnt är det något som både Björn Borgs vd Arthur Engel och Odd Mollys vd Anna Attemark (som tidigare varit H&M-höjdare) är duktiga på.

-

Så här står det i BB:s årsredovisning, vilket tyder på att BB inte anser det vara negativt med att det i allt högre grad är de stora butikskedjorna som kontrollerar slutledet till konsumenterna (snarare än fristående butiker):

"Mode- och sportkedjor samt varuhus, vissa med så
kallade shop-in-shops, har fått en successivt ökad
betydelse för försäljningen av Björn Borg-produkter,
medan de fristående fackhandlarna minskar i antal.
Detta innebär en effektivare införsäljningsprocess
och leder till en större spridning på butiksytor med
generellt stor kundgenomströmning."

Ändå svarar fortfarande de fristående butikerna ("fristående fackhandlare") för över hälften (56%) av det totala antalet butiker där BB-produkterna säljs, medan kedjor och varuhus svarar för knappt hälften (44%) och Björn Borg-butikerna (egna och franchise-drivna) för bara en liten andel (1%) enl BB:s årsredovisning.

-

I q1/2012 indikerar Engel sina ambitioner att bygga upp Björn Borg till ett internationellt klädvarumärke, vilket bla London-eventet i feb 2012 var ett led i. Särskilt inbjudna gäster från hela världen deltog i eventet.

Tanken är att i takt med det internationella varumärkes-byggandet kunna börja sälja BB:s kläder i allt fler länder.

Enl BB:s vd Arthur Engel i bolagets q1/2012-rapport (som kom 3 maj 2012):

"Vi fortsätter nu att arbeta aktivt inom alla våra tillväxtområden, långsiktigt
och envist. Det handlar om att varje dag attrahera nuvarande och nya kunder genom att leverera det varumärket lovar, oavsett marknadsutveckling."

Dvs positivt att han därigenom ser möjligheter för BB att utvecklas väl oavsett om tex den allmänna detaljhandeln (dvs folks generella privatkonsumtion) är svag.

-

Bland BB:s största aktieägare finns flera privatpersoner. Det är positivt att de vågar satsa stora belopp på aktier i bolaget (ägarandelar i slutet av mars 2012):

Fredrik Lövstedt 10%
Mats Nilsson 6%
Vilhelm Schottenius 4%
Nils Vinberg 3%

http://cms.bjornborg.com/sv/Company/Investor-Relations/Aktien2/Storsta-aktieagare/

De sitter även alla i BB:s styrelse (utom Vinberg som undanbad sig omval vid senaste bolagsstämman 3 maj 2012).

-

Utöver ovannämnda Michael Storåkers sitter bla även H&M:s fd vd Fabian Månsson i BB-styrelsen.

Månsson var väl vd för H&M en kort period kring år 2000 och fick i praktiken sparken för att H&M:s utveckling hamnade i en svacka då, men han har väl ändå stor kompetens av klädbranschen.

-

Allra största aktieägare i BB är SEB med en ägarandel på 11%.

Positivt att Danske Banks svenska aktiefond (Danske Invest Sverige) finns med bland BB:s största aktieägare med en ägarandel på 2-3%. Enl fondanalysföretaget Morningstar är fonden (med sin stjärnförvaltare Ulric Grönvall) en av de svenska aktiefonder som har gått allra bäst både hittills under 2012 och under de fem senaste åren: http://www.morningstar.se/Funds/Quicktake/Overview.aspx?perfid=0P00000F59&programid=0000000000

Så om Danske Invest Sverige är en av de svenska aktiefonder som brukar gå bäst och fonden äger BB-aktier, tyder det på att BB:s börskurs lär utvecklas väl framöver.

Dock är väl BB ett av fondens mindre innehav. Fondens BB-innehav är värt ca 20 miljoner kr medan fonden totalt förvaltar ett kapital på över 3 miljarder kr enl Morningstar, dvs BB-innehavet utgör bara ca 0,7% av fondkapitalet.

Men det lär ändå innebära "övervikt" för BB i fondens portfölj, vilket är positivt eftersom det innebär att fondförvaltaren Ulric Grönvall tror att BB-aktien kommer att gå bättre än index framöver.

(Övervikt avser alltså här att fondens BB-innehav svarar för en högre andel av fondens portföljvärde, än den procentandel som BB:s totala börsvärde utgör av börsens totala börsvärde.)

(Danske Invest Sveriges ägarandel på 2,5% av BB är liksom övriga nämnda ägarandelar ovan per slutet av mars 2012 enl BB:s hemsida: http://cms.bjornborg.com/sv/Company/Investor-Relations/Aktien2/Storsta-aktieagare/ Dvs ägarandelarna kan ha förändrats sedan dess.)

-

Björn Borgs webbshop: http://www.bjornborg.com/webapp/wcs/stores/servlet/TopCategoriesDisplay?storeId=10054&countryCode=&topView=1&langId=-1&catalogId=10201&ddkey=http:SetCurrencyPreference

Där delar BB in sortimentet i:
• herrkläder
• damkläder
• barnkläder

För tex herrkläder delas sortimentet sedan i sin tur in i:
underkläder
övriga kläder
badkläder
strumpor
skor
väskor
accessoarer
presentprodukter

Det är samma indelning för damkläder (utom strumpor som ej finns i damsortimentet).

För barn delar sortimentet in i:
pojkkläder
flickkläder
babykläder
strumpor
skor
t-shirts
presentprodukter

På BB:s hemsida nämns även att det i sortimentet finns "sleepwear" dvs sovkläder som pyjamasar etc?

Utöver att börja sälja BB-produkter i fler länder så verkar Engel alltså jobba aktivt med att bredda BB:s sortiment kraftigt (från att det från början väl i princip bara utgjordes av herrkalsonger).

-

BB designar och svarar för produktionen av kärnområdet underkläder och därtill kommer även den nya kollektionen sportkläder.

Verksamheten med sportkläderna bedrivs i ett separat bolag där BB har en ägarandel på 51%.

Produkter som skor, väskor, parfym och glasögon licensieras ut till utomstående bolag som ansvarar för att ta fram dem med BB:s varumärke vilket ger licensintäkter till BB.

-

Om man tar den totala försäljningen av alla BB-produkter i butiksledet, såg fördelningen ut enl följande under helåret 2011:

• egna BB-produkter 68%
• licensierade BB-produkter 32%

Härav utgjordes egna BB-produkter av:

herrunderkläder
damunderkläder
badkläder
strumpor
kompletterande produkter

Licensierade produkter utgjordes av:

skor
väskor
parfym
glasögon
sportkläder

Under q1/2012 förändrades fördelningen ganska kraftigt till följande:

• egna BB produkter 57%
• licensierade BB-produkter 43%

Dvs egna BB-produkter svarade för en minskad andel av försäljningen medan licenserade BB-produkter svarade för en ökad andel av försäljningen om man jämför q1/2012 med helåret 2011.

Hur ska man tolka förändringen?

• Alternativ 1: Försäljningen av de egna BB-produkterna var svag i q1/2012 vilket gjorde att andelen licensierade produkter då blev större?
• Alternativ 2: Försäljningen av de licensierade produkterna hade bra fart i q1/2012 och därför ökade sin andel av försäljningen?
• Alternativ 3: En kombination av alternativ 1 och 2.

Tyvärr kanske alternativ 1 ligger närmast till hands (dvs att försäljningen av kärnsortimentet (de egna BB-produkterna) hade svag försäljning), men som sagt har Engel gjort positiva uttalanden som indikerar att utvecklingen väntas bli bättre under resten av 2012.

-

Bolagets Youtube-kanal med en massa videoklipp om bolaget: http://www.youtube.com/user/insideratbjornborg/videos

Bla en modevisning i samband med BB:s stora London-event i feb 2012: http://www.youtube.com/watch?v=QC15t5tgbf4&feature=plcp

-

Björn Borgs kläder tillverkades under 2011 av ca 20 underleverantörer, till allra största delen i Kina.

Mindre delar av tillverkningen skedde i Turkiet, Bangladesh, Mauritius och Indonesien.

(Positivt för BB-ledningen som då har en anledning att besöka paradis-ön Mauritius på företagets bekostnad.)

-

BB:s vd Arthur Engel fick under 2011 en månadslön på 160 000 kr. Därtill kommer pensionskostnader.

Dock fick han 0 kr i bonus (rörlig ersättning) under 2011, jämfört med att han fick drygt 600 000 kr i bonus under 2010.

Dvs var styrelsen så besviken på Engels prestationer under 2011?

-

Bolaget Björn Borg är baserat i Stockholm och har drygt 120 pers anställda (enl q1/2012-rapporten).

-

Björn Borgs ekonomiska utveckling de senaste kvartalen:

Intäkter
q1/2011: 151 miljoner kr (+2%)
q2/2011: 102 miljoner kr (+1%)
q3/2011: 160 miljoner kr (-6%)
q4/2011: 123 miljoner kr (+6%)

q1/2012: 141 miljoner kr (-7%)

Intäktsförändring exkl valutaeffekter:
q1/2011: +6%
q2/2011: +11%
q3/2011: 0%
q4/2011: +7%

q1/2012: -8%

Rörelsemarginal:
q1/2011: 19%
q2/2011: 8%
q3/2011: 21%
q4/2011: 12%

q1/2012: 10%

Resultat per aktie:
q1/2011: 0,88 kr (-13%)
q2/2011: 0,33 kr (-21%)
q3/2011: 1,05 kr (-27%)
q4/2011: 0,40 kr* (-43%)

q1/2012: 0,44 kr (-50%)

*Exkl skattemässig engångspost motsvarande 1,52 kr/aktie.

-

Björn Borgs utveckling per kvartal är ganska svårtolkad eftersom bolagets olika kvartal säsongsmässigt skiljer sig ganska mycket åt varje år. Bolagets utveckling analyseras därför bäst på årsbasis.

• Ser man tillbaka på BB:s åtta kvartal under 2010 och 2011 verkar q3 vara det säsongsmässigt klart starkaste kvartalet varje år, följt av q1.
• Det säsongsmässigt svagaste kvartalet varje år verkar vara q2 följt av q4.

(Egentligen borde väl q4 vara det starkaste kvartalet varje år tack vare julhandeln, men eftersom butikerna lär köpa in BB-produkter i q3 inför julhandeln så blir väl q3 BB:s starkaste kvartal av det skälet.)

-

Hur som helst positivt att intäktstillväxten enl ovan höll sig ganska väl uppe under kvartalen 2011, medan det blev en intäktsminskning i q1/2012.

Resultatutvecklingen ser dock inte vacker ut med ganska stora resultatminskningar varje kvartal under de senaste fem kvartalen. Dock beror det som sagt delvis på medvetna framtidssatsningar som belastar resultatet på kort sikt men förhoppningsvis ska ge en god utveckling för BB långsiktigt.

-

Nästa hållpunkt är BB:s resultatrapport för q2/2012 som ska presenteras 22 aug 2012. Då får man se om intäkterna tog fart igen eller om kräftgången från q1/2012 fortsatte.

Men obs alltså att q2 verkar vara det säsongsmässigt svagaste kvartalet för BB varje år, varför man ev ej ska hoppas på för mycket vad gäller BB:s resultat under q2/2012.

Under q2/2011 hade alltså BB enl ovan en rörelsemarginal på 8% och ett resultat per aktie på 0,33 kr.

Dvs om man får önska sig något skulle man för q2/2012 vilja se:

• Intäktstillväxt exkl valutaeffekter (helst åtminstone över +5%).
• Rörelsemarginal över nivån i q2/2011 (8%).
• Resultat per aktie över nivån i q2/2011 (0,33 kr).

Enl ovan var intäktstillväxten exkl valutaeffekter ganska god under q2/2011 (+11%) vilket gör att det kan bli svårt att få till en jättehög motsvarande intäktstillväxt i q2/2012 (eftersom q2/2011 alltså var ett ganska starkt jämförelsekvartal).

- - -

_Skala för aktie-rekommendationer:

• "Köpläge": En aktie som för tillfälligt är särskilt köpvärd just nu av någon specifik anledning.
• "Långsiktigt köp": En aktie som i och för sig kanske inte verkar särskilt billig just nu, men att bolaget har så långsiktigt goda förutsättningar och framtidsutsikter att aktien ändå är ett bra köp i dagsläget eftersom den därmed lär ge en god värdeökning på lång sikt.
• "Spekulativt köp": En aktie som vid köp till gällande börskurs har stor potential till kursuppgång, samtidigt som risknivån är hög vilket i värsta fall kan leda till stor kursnedgång.
• "Fullvärderad": En aktie i ett bolag som i och för sig kan gå bra, men att aktien är värderad på en nivå som inte verkar ge utrymme för särskilt mycket kursuppgång.
• "Sälj": En aktie som man inte bör äga eftersom den tex är övervärderad med hänsyn till bolagets förutsättningar.

Utgångspunkten är att givna rekommendationer här är långsiktiga och kan utvärderas först efter tex 1-2 års tid. Dvs avsikten är inte att ge vägledning om utvecklingen på kort sikt för en akties börskurs.

Aktieinvesteringar innebär en risk för att ett aktieinnehav i värsta fall kan bli helt värdelöst._

Här fick alltså Björn Borg-aktien rekommendationen "långsiktigt köp" vid nuvarande börskurs 32,60 kr (vid lunchtid fre 18 maj 2012).

//Edit: Björn Borgs börskurs slutade fre 18 maj 2012 i 33,10 kr och rekommendationen "långsiktigt köp" kvarstår givetvis även vid den kursnivån.//

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?