Björn Borg i Karlstad
2007-09-22 19:36, Edited at: 2010-06-11 10:26Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Jag besökte i torsdags kväll Aktiespararnas lokalavdelning i Karlstad där Johan Mark (Ekonomichef) presenterade företaget Björn Borg (BB). Nedan följer en kort sammanfattning av vad som avhandlades med mina egna kommentarer.
Presentationens första del behandlade BB's affärsmodell, produkter och marknader. Som framkommit tidigare är det mycket viktigt att man hittar "rätt" distributör på resp. marknad. Som jag förstått det så är det denne som bearbetar den lokala marknadens återförsäljare och som till stor del tar den finansiella risken på respektive marknad. Johan poängterade vad som redan framkommit tidigare att det tar tid att etablera sig på nya marknader. Min personliga åsikt är att om vi får se en substansiell försäljning på de "nya marknaderna" England och Tyskland under Q3 nästa år så har BB lyckats över förväntan.
På marknaderna Australien, Frankrike och Österrike är de lokala distributörerna igång och jagar återförsäljare och man har kommit igång och tar in order. Detta lät positivt i mina öron. Personligen tror jag att Frankrike är en "svår" marknad som BB skall passa sig för så man inte bränner sig. Jag känner till att kalsongmärket "Jockey" försökte etablera sig på den franska marknaden under 70-talet utan att lyckas. På den tiden var fransmännen mycket konservativa, t.ex. såg man bara franska bilar på vägarna - och min känsla är att även dagens generation kommer att bli svårflörtad. Jag tror inte att det är en slump att BB säljer som smör i Holland medan Belgien är segt som sirap trots att det är samma distributör. Ny konceptbutik öppnas i Helsingfors i dagarna (om jag minns rätt). Ny webbsida skall lanseras inom en snar framtid.
Under presentationens andra del gick Johan igenom BB's resultat för Q2. Inga konstigheter, bara finfina siffror.
Presentatiionen avslutades med frågestund, här är ett urval:
Gynnas ni av en svag dollar? Ja, den största delen av våra inköp sker i Hong Kong-dollar vilken är kopplad till US-dollarn. Jag ser detta som mycket positivt i det kortare perspektivet (1-2 år), om man tittar ett år bakåt i tiden så har dollarkursen sjunkit med ca 10% gentemot kronan. Detta borde gynna BB's resultat det närmaste året.
Berodde prishöjningen (i butik) på kalsonger på att kostnaderna för att sy upp dessa i Kina har ökat? Nej, det berodde på att det var "fel prissatta" i förhållande till klädmärkets nischning. Jag tycker att detta borde höja marginalerna ytterligare något, mycket positivt.
Ändrade ni även utdelningspolicyn i samband med att ni antog nya finansiella mål? Med affärsmodellens utseende idag så samlar ni ju pengar på hög. Svar: Nej utdelningspolicyn är fortfarande ca. 33% av vinsten efter skatt, en förändring av detta är en fråga för styrelsen.
Sammanfattningsvis tror jag att vi kan se fram emot en fin Q3:a som följer Q1:an och Q2:an i spåren. Frågan är om de befintliga marknaderna kan fortsätta växa under -08 i väntan på att de nya marknaderna skall ta fart. Jag tror att det finns fortsatt potential främst i produktgruppen kläder exkl. kalsonger, här borde det finnas mer att hämta om återförsäljarna breddar produktsortimentet i butik.
/Henk.