Post entry

Favorit i repris - Björn Borg

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

För snart ett år sedan skrev jag nedanstående blogg om Björn Borgs kalsonger. Undrade lite vad som var så speciellt med dessa? Igår fick vi en del av svaret : kemikaliesammansättning :-)

Idag kom också en rapport som det fanns en del glädjeämnen i. Men summa summarum var det ganska dyster läsning. Har de modemedvetna konsumenterna i Norden insett att Coop och Willys säljer samma sak (kanske från samma kinesisk fabrik till och med?) fast mycket billligare? Det gäller i så fall att alla andra (i andra länder alltså) snabbt förstår vad de hittills går miste om om inte vinsterna ska eroderas fort. Borg-ägare får väl hoppas att Coop och Willis inte tar steget in i Holland.

Så här lät mina tankar förr i alla fall och nog undrar jag lite fortfarande vad det är som gör att man köper kallingar för 200 spänn:

_"Med risk att kasta stenar i porslinshus...

Det går inte att ungå att Borg ser ut att vara en riktig poppisaktie här på detta forum men även andra. Ganska naturligt kanske med tanke på dels kursutvecklingen dels den fantastiska resa som man har gjort med sina kalsonger. De tycks sälja som smör i solsken och det är just detta som jag undrar litegrann över.

Många vill få det till att Björn Borg är ett fantastiskt starkt varumärke. Men hittills så ser vi inte någon direkt jätteförsäljning av annat än kalsonger. Finns väl ett utbud av väskor, skor, parfym ja även skjortor. Inget som säljer några större mängder. Man kan ju fråga sig varför om nu varumärket ska vara så starkt.

Men en ännu mer intressant fråga är vad det är som gör att dessa kalsonger säljer så bra. Jag menar de är ju knappast av annat tyg än många andra och har säkerligen liknande sömmar osv. Varför köper man just Björn Borg i massor och inte andra som K Clein m fl? Är det de färggladda mönstren? Stora välkända bokstäver som syns när man hasar ner brallorna som vissa får för sig? Är det distrubutörernas förtjänst? Vari ligger haken?

Det finns de som säger att BORG är ett kalsongsbolag och nog känns det som ett skott inte direkt skjutet från höften. Tillväxten imponerar och man undrar verkligen vad som ligger bakom denna kalsongshausse. Nu ska fler marknader till och det återstår att se om man är lika kalsongstokiga i andra länder. Skulle man lyckas på en stor marknad kan det ju bli riktigt riktigt lönsamt.

Sverige, Danmark och Holland tycks ha svalt betet. Nu är frågan om det är en bestående trend (starkt varumärke) eller enbart tillfällig hype. Jag har funderat men hittar inget bra svar faktiskt. Hade det varit bara hype hade det väl handlat om något enstaka land eller så. Det kanske är på detta sätt att ska man ha bra bil väljer man Mercedes, ska man ha bra ljud väljer man B&O, vitvaror Elektrolux och ska man ha rätt kalsonger är det kanske Björn Borg som gäller...I så fall kan ju aktien bli en riktig hit. Hela världen tycks inte ha fått tillgång till detta kalsongsunder. Undrar egentligen vilka kalsonger som man använder i dessa länder som är helt ovetandes om Björn Borgs förträfflighet?! Någon som vet?"_

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?