Borgs årsmöte
2008-04-11 11:16, Edited at: 2010-06-11 11:13Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Trots jetlagen så ska jag försöka delge lite från Björn Borgs årsmöte och det efterföljande minglet.
Nils sa i sitt anförande att i England har man varit igång 1 1/2 år och finns på över 100 ställen. Det har börjat bra och man har kommit in på bra varuhus. Tyskland har varit tuffare men man jobbar vidare.
I Schweiz har man bytt distributör förra hösten och ser nu en mer positiv utveckling och man ska in på ett stort varuhus till hösten. Förra året började man i Australien och har kommit igång riktigt bra. Anledningen till att man gick in där trots att fokus inledningvis är Europa är kopplingen till England. I Frankrike har man fått en bra start och kommit in på ungdomliga varuhus men även på större varuhus. I USA har man anställt en person som kommit igång bra och man knyter kontakter och är på mässor mm. Ett kul avstamp vore en uppvisningsmatch mellan Borg och McEnroe vilket troligvis kommer. I Spanien har man också kommit igång bra och fått stor uppmärksamhet och kommer att vara med på diverse mässor.
Nils sa att man har haft stark tillväxt i de mogna marknaderna under 2007. Marknaderna har varit igång 10-15 år och man kan knappast räkna med att de ska växa så mycket fortsättningsvis utan nu är det de nya som ska ta över. De nya ökar nu mer än de gamla men inte i kr och ören än då det är från låga nivåer. Det är dock stora länder man gått in i jämfört med de gamla marknaderna så potentialen finns verkligen. Man siktar på att bli ett riktigt modevarumärke och att även äga egna butiker utomlands.
Den nya websidan har fått stor uppmärksamhet och intressant var att hälften av alla besökare var från USA. Hitills har man inte fått sälja på USA pga kvotrestriktioner men det är löst nu från april. Alla produktgrupper växer men när man går in på nya marknader så är det genom spetsproduktgruppen underkläder. Den nya herrkollektionen gör att man får mer uppmärksamhet på modevisningar och mässor än om man bara visa underkläder och är bra för varumärkets image.
Nils sa efteråt att precis som man sagt i senaste rapporten så är marknaden lite tuffare nu med längre genomförsäljningstider för återförsäljare. Men man har inte märkt att det skulle vara så tufft som viss statistik för klädförsäljning och skor antyder. Man ger inga prognoser men han räknar med att vinsten blir högre i år än förra året. Nils sa också att han tyckte att marknaden överreagerar på insiderförsäljningar att personalen. De kanske bara har Borgaktier och ska göra någon privatekonomisk investering som t.ex bostad och det är inte så konstigt att de säljer en del.
Jag frågade ordförande Lövstedt om möjlighet att köpa in distributörer och underleverantörer. Han höll med om att sådana affärer skulle förbättra nyckeltalen men att fokus i första hand var att få igång försäljningen på de nya marknaderna vilket nu har högsta prioritet. Man kommer inte att äventyra företaget med vidlyftiga satsningar utan att fortsätta hålla i kostnaderna. Lövstedt sa att det är viktigt att ha en stark balansräkning så att man vågar göra satsningar och det var därför man gjorde den riktade emissionen förra året plus att man ville få in mer instutioner bland ägarna. Man har många strategiska beslut att fundera på i styrelsen hur man ska göra med konceptbutiker på de nya marknaderna t.ex. Dessa kostar mycket inledningsvis men ger viktiga signaler på marknaderna.
Sammanfattningsvis så är mina intryck att Borg fortsatt är mycket intressant. De gamla marknaderna fortsätter säkert att leverera men nu är det de nya som ska ta över. Jag tror att de succesivt kommer att göra det och den tillväxtsvacka som nu uppstår innan dess tycker jag väl är inprisad i dagens kurs med p/e antagligen på bara 13 -14 på årets vinst. Mitt innehav som ökats under senare tid kommer att ligga fast förankrat i byrålådan.