Borg: Tacka Holland för den rapporten.
2008-05-08 22:10, Edited at: 2010-06-11 11:26Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Efter att ha analyserat försäljningsiffrorna från Borg så är det bara att inse. Det är Holland som gör jobbet. Utan den fortsatt starka tillväxten där skulle tillväxten gå mot noll.
Den totala varumärkesförsäljningen (försäljningen av Borg-prylar i butik), vilken inte skall blandas ihop med nettoomsättningen, ökade från 513 till 689 MKr. En ökning med 34%, vilket i mina ögon är fantastiskt bra, och visar att det rullar på i bra takt. Att nettoomsättningen "bara" ökar med 17% beror ju på att Björn Borg inte äger "hela värdekedjan" utanför Sverige. Ökade kostnader för de nya satsningarna samt utspädning drar ner vinsttillväxten av VPA till (för Borg) låga 12%.
Var uppkommer då denna varumärkestillväxt på 176 Mkr? Jo...
Holland: 106,6 Mkr
Sverige: 28,6 Mkr
Övriga marknader: 26,0 Mkr
Danmark: 12,6 Mkr
Norge: 2,2 Mkr
Som synes är det Holland som håller uppe hela försäljningstillväxten, stannar Holland -> stannar Borg, så enkelt är det. Om det verkligen endast är Holland i Holland siffrorna vet jag inte, eller om man även har med Belgien i dessa. Detta skulle kunna vara en delförklaring till varför marknaden verkar vara omättlig på Borg-kläder.
Tillväxten på "övriga marknader" utgör alltså 15% av den totala tillväxten. Min slutsats är att vi måste förlita oss på att Holland fortsätter att leverera i år, innan "övriga marknader" i bästa fall kan ta över som draglok -09.
/Henk