Post entry

Björn Borg: Varifrån skall tillväxten komma?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Roade mig under helgen att gå igenom Borg's varumärkesförsäljning på resp. marknad ihop om att hitta något positivt att hänga upp framtiden på. Eftersom Borg redovisar försäljningen i heltal av procent blir resultatet inte exakt, men ger en god vägvisning av vart respektive marknad är på väg. Nedanstående siffror bygger på fakta från kvartalsrapporterna, medans resonemanget ikring får tas med en nypa salt. Inom parentas motsvarande kvartal -06.

Sverige:

Omsättning: Q4: 145,7 Mkr (143,6 Mkr), tillväxt 1%.

Kommentar: Visst var Q4 -06 ett extremt bra kvartal. Samtidigt har tillväxten i Sverige sjunkit successivt. Jag tror att vi får vara nöjda om tillväxten på den svenska marknaden landar på 5% på helåret -08. Nisse's kommentar: "Vissa marknader märkte vi ingen avmattning på alls, vissa andra marknader, som här i Sverige, har det varit lugnare."

Danmark:

Omsättning Q4: 142,7 Mkr (95,8 MKr), tillväxt 49%.

Kommentar: Danmark går fortsatt starkt, den danske distributören har tidigare uttalat sig positivt - visserligen innan "USA reccesionen" kom på tapeten, men ändå. Tillväxttakten i procent har successivt sjunkit i takt med att man möter svårare jämförelsetal. Jag bedömmer att tillväxten för -08 landar på 30% och då är jag positiv.

Norge:

Omsättning Q4 142,7 MKr (86,6 MKr), tillväxt 65%.

Kommentar: Norge rullar på mycket bra. Jag gissar att tillväxten landar på 25% på helåret -08. Orsaken till att jag har en lägre tillväxt i Norge relativt Danmark har två orsaker, dels skall ju den danske distributören öppna nya butiker vilket borde i sig lyfta tillväxten, något liknande har jag inte hört från Norge. Dessutom är Danmarks befolkning ca. 20% fler än i Norge, trots detta är omsättningen i kronor lika stor, detta tyder på att Norge marknaden är mera mogen.

Holland:

Omsättning Q4: 194,1 Mkr (136,5 Mkr), tillväxt 42%.

Kommentar: Vid en snabb titt ser det ju lovande ut. BB största marknad växte senaste kvartalet med 42%, vad mer kan man begära? Granskar man trenden så blir då åtminstone jag orolig. Trenden är kraftigt vikande, under året var tillväxtsiffrorna: Q1: 118%, Q2: 110%, Q3: 89% och nu Q4: 42%. Eller om man tittar på omsättningstillväxten i Mkr istället: Q1: 114 Mkr, Q2: 79 Mkr, Q3: 128 Mkr och Q4: 58 Mkr. Extrapolerar man dessa siffror blir resultatet dystert. Nu går det ju inte extrapolera rakt av, men jag tror inte att man kan räkna med en 40 % tillväxt för 2008. Distributören har successivt öppnat nya konceptbutiker vilket drivit tillväxten under 2007. Nu går vi in i en lugnare fas och personligen tror jag man får vara nöjd om Holland växer med 20% under -08. Dessutom ringer Nisses kommentar "Vissa marknader märkte vi ingen avmattning på alls, VISSA ANDRA MARKNADER, som här i Sverige, har det varit lugnare." Marknader i plural betyder att det inte bara är Sverige som gick knackigt sista kvartalet, visst kan de andra vara Finland, Tyskland etc. Men det hade varit lugnare om Nisse mera tydligt deklarerat att Holland "rullade på".

Övriga markander kommer att vara HELT försummbara för den totala tillväxten under 2008. England t.ex. omsatte under 4:e kvartalet c.a. 6 Mkr av totalt 650 Mkr. Naturligtvis kommer inte försäljningen i England påverka BB's totala tillväxt under 2008 mer än ytterst marginellt.

Ex. Säg att England lyckas 4-faldiga omsättningen till Q4 -08 och omsätter 25 Mkr. Fortfarnade utgör England bara 3% av den totala omsättningen, och bidrar bara med 3% av omsättningstillväxten OM omsättningen skulle fyrdubblas.

Slutsats:

Under 2008 får vi leva med de fyra marknader vi har och det är de som måste leverera årets tillväxt. England, Belgien, Tyskland m.m. måste få tid på sig att växa in i rollen som tillväxtmotorer. Det är de inte mogna för ännu.

Tillväxtligan: Danmark: 30% Norge: 25% Holland: 20% Sverige: 5% Övriga: x%

Eftersom Sveriges procentuella andel av försäljningen minskar kommer även marginalerna att bli något sämre under 2008 relativt 2007 förutsatt allt annat lika. Detta ger en total omsättningstillväxt på 22%, och en vinsttillväxt på 28%.

Gott så.

/Henk

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?