Björn Borg-aktien fullvärderad
2013-08-10 14:56, Edited at: 2013-09-30 15:51Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Är Björn Borg-aktien köpvärd utifrån bla en utvärdering av Björn Borgs skosortiment?
Sammanfattning
Aktiens värderingsnivå
• Björn Borg-aktien värderas till ett p/e-tal på 15-16 vid nuvarande börskurs 30,50 kr (slutkurs fre 9 aug 2013) och ett resultat per aktie kring 2 kr för senast rapporterade 12 mån (apr 2012-mars 2013).
Det innebär att aktiens värderingsnivå har höjts från ett p/e-tal på 15 när börskursen låg i 29,30 kr enl ett tidigare blogginlägg från 21 juni 2013 (dvs för 2-3 veckor sedan): http://www.redeye.se/aktiebloggen/bjorn-borg/bjorn-borg-aktien-fullvarderad
Och ovannämnda resultat per aktie på 2 kr innebar -12% från 12-månadersperioden dessförinnan, dvs trenden är att Björn Borgs resultat per aktie minskar.
Det vill alltså till att Björn Borgs ekonomiska utveckling börjar förbättras efter tex bolagets dåliga q1/2013.
Nästa hållpunkt är resultatrapporten för q2/2013 som ska komma 23 aug 2013 (dvs inte i veckan som kommer utan på fredagen i veckan därpå).
Rekommendation för aktien
Aktien får här tills vidare fortsatt rekommendation "fullvärderad". Att det inte blir rekommendation "sälj" beror på:
...att Björn Borg trots allt är lönsamt (dvs historiskt sett alltid har gått med ganska god vinst de senaste åren)
...att bolaget har en stark finansiell ställning (i princip inga skulder)
...att skicklige vd:n Arthur Engel till slut förhoppningsvis kommer att få fart på utvecklingen
Han lyckades ju få klädföretaget Gant uppköpt för 5 miljarder kr när han varit vd där i åtta år, och nu har han varit vd för Björn Borg i 4-5 år (och bolaget är ännu bara värt 700-800 miljoner kr på börsen vid nuvarande börskurs).
Men om aktien ligger fortsatt högt medan intäkter och resultat har en fortsatt skral utveckling, ligger en nedgradering av aktiens rekommendation till "sälj" nära till hands.
Oroväckande bla att Nordea sänkte sin riktkurs för aktien från 30 kr till 28 kr med bibehållen rekommendation "sälj", enl besked i veckan som gick (7 aug 2013): www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N2003515
Dvs risk för att Björn Borgs q2/2013-resultat kommer att ha drabbats tex fortsatt stor negativ resultateffekt av den starka kronan?
Hög aktieutdelning väntas minska
Aktieutdelning per Björn Borg-aktie de senaste åren (jämfört med nuvarande börskurs 30,50 kr:
Aktieutdelning:
för 2008 (utbetald 2009): 1,50 kr
för 2009 (utbetald 2010): 5 kr
för 2010 (utbetald 2011): 5,20 kr
för 2011 (utbetald 2012): 4 kr
för 2012 (utbetald 2013): 3 kr
Aktieutdelningens andel av årets resultat per aktie:
2009: 156%
2010: 146%
2011: 95%
2012: 142%
Dvs det har oftast varit en utdelning som legat klart över Björn Borgs årliga resultat per aktie, vilket har gjort att bolagets nettokassa successivt minskat ner och i dagsläget är i princip noll (eller till och med en viss nettoskuld).
Framöver kan det därmed inte bli tal om lika höga utdelningar i relation till resultatet, eftersom Björn Borg bla har som mål att ha en nettokassa på 10-20% av de årliga intäkterna. Med intäkter i dagsläget på 500-600 miljoner kr per år kräver det alltså en nettokassa på 50-60 miljoner kr innan det kan bli tal om stora aktieutdelningar igen.
2009-2011 låg Björn Borgs resultat per aktie i 80-100 miljoner kr per år men tex 2012 föll det ner till under 50 miljoner kr.
Ändå innebar aktieutdelningen på 3 kr per aktie för 2012 att Björn Borg betalade ut totalt 70-80 miljoner kr i form av aktieutdelningar till aktieägarna under våren 2013.
Dessutom är uppfattningen här i bloggen att höga aktieutdelningar i sig inte är något som gör en aktie köpvärd. Det är som att man har 1 000 kr på banken och gör ett uttag på 100 kr. Det blir man inte rikare av, utan man har ändå bara 1 000 kr (även om det istället är 100 kr i plånboken och 900 kr på banken).
Det enda man blir rikare av är istället genom att tjäna pengar, dvs för Björn Borgs del; bolagets årliga resultat per aktie förenklat uttryckt.
Resultatutveckling
• Björn Borgs resultat per aktie låg i 3-4 kr per år under 2010 och 2011 men sedan 2012 har utvecklingen varit sämre.
Bolaget hänvisar bla den försämrade utvecklingen till:
...sämre konjunktur
...kostsamma framtidssatsningar (som väntas leda till bättre utveckling på sikt)
...Den starka svenska kronan har väl även inneburit en negativ effekt när Björn Borgs intäkter och resultat från utlandet räknas om till kronor.
...Och kan en viktig bakomliggande orsak vara att Björn Borgs produkter (främst paradprodukten dyra designkalsonger) inte är på modet längre i samma utsträckning som för några år sedan?
Annars är ju affärsidén god med höga marginaler på kalsongerna som tillverkas billigt i Kina och säljs för flera hundra kronor bla här i Sverige, bara man kan hålla uppe "hype-faktorn" för produkterna. Det är nästan som att sälja Marlboro-cigaretter.
Björn Borgs intäkter de senaste kvartalen:
q1/2012: 141 miljoner kr (-7%)
q2/2012: 105 miljoner kr (+3%)
q3/2012: 167 miljoner kr (+4%)
q4/2012: 139 miljoner kr (+13%)
q1/2013: 131 miljoner kr (-7%)
Resultatet per aktie de senaste kvartalen:
q1/2012: 0,44 kr (-50%)
q2/2012: 0,10 kr (-70%)
q3/2012: 1,11 kr (+6%)
q4/2012: 0,45 kr (-77%), +13% exkl engångspost i q4/2011.
q1/2013: 0,30 kr (-32%)
Rörelsegrenar
Björn Borg delar in sin verksamhet i fyra rörelsegrenar:
1) Produktutveckling: "Björn Borg-koncernen svarar globalt för utveckling, design och produktion av underkläder och kompletterande produkter, samt sportkläder via Björn Borg Sport."
2) Grossistverksamhet: "Björn Borg-koncernen är exklusiv grossist för produktområdena underkläder och kompletterande produkter i Sverige, England och Finland samt för skor i Sverige, Finland och Baltikum."
3) Varumärke: "Varumärke består i huvudsak av royaltyintäkter, och kostnader förknippade med varumärket."
4) Detaljhandel: "Björn Borg-koncernen äger och driver totalt 15 butiker i främst Sverige, med försäljning av underkläder, sportkläder och övriga produkter. Därutöver driver Björn Borg två factory outlet-butiker samt e-handel. I detta segment ingår även verksamheten i Kina."
Dvs förenklat:
1) egna produkter (underkläder, badkläder, strumpor mm)
2) grossistverksamhet (BB:s egen grossistverksamhet i vissa länder för underkläder, skor och övriga produkter)
3) utlicensierade produkter (licensintäkter för övriga produkter som skor, glasögon och väskor som utlicensierats till utomstående bolag, samt doftprodukter och sportkläder)
Dvs bolagen som licensierat dessa produkter får väl designa, tillverka och sälja produkter med varumärket Björn Borg inom ovannämnda kategorier, mot att Björn Borg får en andel av dessa bolags intäkter från dessa produkter.
(Björn Borg måste väl godkänna designen på sådana utlicensierade produktområden så att de är i enlighet med designen av Björn Borgs egna produkter (dvs framför allt underkläderna)? Kanske tom Björn Borg föreslår design av produkter inom de utlicensierade produktområdena?)
4) egna butiker (BB:s 17 egna butiker, eller 18 butiker är det väl numera from q2/2013)
Intäkter per rörelsegren apr 2012-mars 2013 (andel av BB:s totala intäkter):
egna produkter 261 miljoner kr (48%)
grossistverksamhet 177 miljoner kr (33%)
egna butiker 62 miljoner kr (11%)
utlicensierade produkter 41 miljoner kr (8%)
- - -
Summa 542 miljoner kr (100%)
Dvs utlicensierade produkter svarar för knappt 10% av Björn Borgs totala intäkter på 500-600 miljoner kr per år, men å andra sidan är det väl god lönsamhet på dessa licensintäkter eftersom kostnaderna inte är så höga för att erhålla dessa intäkter.
Rörelseresultat per rörelsegren apr 2012-mars 2013 (rörelseresultat):
egna produkter 44 miljoner kr (17%)
utlicensierade produkter 16,4 miljoner kr (40%)
grossistverksamhet 16,2 miljoner kr (9%)
egna butiker -14 miljoner kr (-22%)
- - -
Summa 63 miljoner kr (12%)
Rörelsemarginal per rörelsegren apr 2012-mars 2013:
utlicensierade produkter 40%
egna produkter 17%
grossistverksamhet 9%
egna butiker -23%
- - -
Summa 12%
Dvs klart bäst lönsamhet på licensintäkterna.
Den totala försäljningen i världen av Björn Borg-produkter i slutkundsledet kallas av Björn Borg för "varumärkesförsäljning".
BB:s totala varumärkesförsäljning fördelad per land under 2012:
Holland 29%
Sverige 27%
Norge 10%
Danmark 9%
Belgien 7%
övriga länder 18%
- - -
Summa 100%
Sverge/Norge/Danmark samt Holland/Belgien svarar alltså för över 80%.
Björn Borg har bla även stärkt sin närvaro i Finland på sistone genom köp av den lokala Björn Borg-verksamheten i landet.
Det är distributörsverksamheten för Björn Borg-produkter som Björn Borg har köpt i landet, i första steget en ägarandel på 75% för 9 miljoner kr.
Distributören går med vinst och säljer Björn Borgs underkläder, sportkläder och väskor till återförsäljare i landet.
Distributören äger även en egen BB-butik.
Finland är BB:s sjätte största land (intäktsmässigt?).
Dvs det kommer förhoppningsvis innebära en förbättring av intäkterna från Finland framöver. Björn Borgs vd Arthur Engel är optimistisk om det.
Utvecklingen av varumärkesförsäljningen för Björn Borg-produkter i världen de senaste åren:
Varumärkesförsäljning:
2009: 1 872 miljoner kr (-5%)
2010: 1 733 miljoner kr (-7%)
2011: 1 681 miljoner kr (-3%)
2012: 1 598 miljoner kr (-5%)
q1/2013: 432 miljoner kr (-4%)
Långsiktigt fallande trend alltså.
Förändring av varumärkesförsäljning exkl valutaeffekter:
2010: -1%
2011: +1%
2012: -3%
q1/2013: 0%
Det ser alltså något bättre ut exkl effekterna av den stärka kronan.
Björn Borgs intäkter som andel av varumärkesförsäljningen:
2009: 28%
2010: 31%
2011: 32%
2012: 35%
q1/2013: 30%
Andel underkläder av BB:s totala varumärkesförsäljning:
2009: 70%
2010: 71%
2011: 68%
2012: 63%
q1/2013: 54%
Andel övriga produkter av BB:s totala varumärkesförsäljning:
2009: 30%
2010: 29%
2011: 32%
2012: 37%
q1/2013: 46%
Varumärkesförsäljning för produktområde underkläder:
2009: 1 304 miljoner kr (-5%)
2010: 1 225 miljoner kr (-6%)
2011: 1 149 miljoner kr (-6%)
2012: 999 miljoner kr (-13%)
Varumärkesförsäljning för övriga produkter:
2009: 568 miljoner kr (-5%)
2010: 509 miljoner kr (-10%)
2011: 532 miljoner kr (+5%)
2012: 598 miljoner kr (+12%)
Negativt att trenden för underkläderna är klart nedåt, men positivt att trenden är uppåt för övriga Björn Borg-produkter.
Björn Borgs så kallade framtidssatsningar består bla av:
...sportkläder
...ökad försäljning via internet
...internationell expansion i bla Storbritannien och Kina
...fler Björn Borg-butiker
Satsningarna på sportkläder, internet och Storbritannien uppges ha varit lyckade, medan satsningen i Kina hittills varit misslyckad och beslut ska fattas under 2013 om hur Björn Borg ska gå vidare med sin verksamhet i landet.
Även Björn Borgs egna butiker går med förluster.
Herr/dam/barn
Positivt att Björn Borg från att tidigare bara ha fokuserat på herrunderkläder (killkalsonger) breddat sortimentet med andra herrprodukter och även dam- och barnprodukter.
Björn Borgs webbshop: http://www.bjornborg.com/se?utm_source=googleSE&utm_medium=Search&utm_campaign=AdWords&gclid=CJ7nme7-8rgCFU96cAodPQcAgA
• Där finns följande nio produktkategorier att välja på för herrar:
underkläder
rea
kläder
badkläder
strumpor
skor
väskor
accessoarer
parfym
http://www.bjornborg.com/se/herr/underklader
• För damer finns åtta produktkategorier (samma som på herrsidan men ej strumpor): http://www.bjornborg.com/se/dam/underklader
• För barn finns fem produktkategorier, samt separata underkläder för pojkar respektive flickor:
pojke (underkläder)
flicka (underkläder)
t-shirts
väskor
accessorarer
skor
http://www.bjornborg.com/se/barn/pojke
På herr- och damavdelningarna verkar det på underavdelningen för rea alltid finnas ett äldre sortiment av produkter som reas ut med 30% rabatt.
Så var det tex även när det förra blogginlägget skrevs 21 juni 2013: http://www.redeye.se/aktiebloggen/bjorn-borg/bjorn-borg-aktien-fullvarderad
Geografisk expansion
Med ett breddat produktsortiment på plats är en nyckelfråga för Björn Borg att helt enkelt försöka få bättre fart på den geografiska expansionen.
Som nämnt är ju i dagsläget Sverige/Norge/Danmark samt Holland/Belgien bolagets dominerande geografiska regioner.
Bla kommer väl Finland nu att komma med där framöver sedan Björn Borg tagit över den lokala verksamheten där i landet och ska satsa mer på det.
Flera idrottsstjärnor som varumärken?
Ett tänktbart lyft skulle kunna komma genom att bolaget inleder samarbete med ytterligare legendariska idrottsstjärnor, och lanserar separata klädkollektioner och andra produkter med deras namn som varumärken.
Dels kan samarbete inledas med andra tidigare tennisstjärnor som John McEnroe, Jimmy Connors, Boris Becker, Goran Ivanisevic.
Men även tex med dagens tennisstjärnor.
Roger Federer (schweizaren som var tidigare världsetta i många år och nu är tennisvärldsfemma) har väl redan sitt eget varumärke "RF" men bolaget Björn Borg skulle mer systematiskt kunna inrikta sig på att sköta sådana stjärnors varumärken, vilket underlättar för ökade intäkter i den region där stjärnan kommer ifrån.
Rafael Nadal (spanjoren som också varit världsetta, är nu världsfyra) har väl länge varit sponsrad av Nike men har nu tydligen även ett eget varumärke med en logotyp i form av ett tjurhuvud: http://www.rafaelnadal.com/
Dagens tennisvärldsetta (på herrsidan) Novak Djokovic (från Serbien) är väl i dagsläget sponsrad av japanska klädmärket Uniqlo (som ingår i japanska bolaget Fast Retailing).
Men han har också låtit designa en egen logotyp i form av ett "D" som sitt varumärke: http://novakdjokovic.com/
Tennisvärldstvåan Andy Murray (från Storbritannien/Skottland) som vann Wimbledon i år (2013) borde man också kunna göra ett varumärke och klädsortiment etc av.
Tennisvärldssexan Tomas Berdych (från Tjeckien) är för sin del sponsrad av H&M.
Men de kan ju alla på sikt lockas över till att ha sina egna varumärken hos Björn Borg.
Tex skulle John McEnroe kunna bli ett varumärke som plattform för klart större intäkter från USA för bolaget Björn Borg.
Ett försök att närma sig McEnroe verkar ha gjorts år 2011 då bolaget Björn Borg lanserade underkläder som McEnroe var med om att välja ut designen på.
Den kampanjen ("Björn loves John") verkar dock ha varit en tillfällig idé.
Reklamfilm från kampanjen: http://www.youtube.com/watch?v=xq1vlLaUej8
Videoklipp om kampanjen från nyhetsbyrån Reuters i juli 2011: http://www.youtube.com/watch?v=E6gx3zY3pok
Artikel om kampanjen från tidningen Resumé i juli 2011: http://www.resume.se/nyheter/pr/2011/07/04/bjorn-borg-lanserar-social/
Och bolaget Björn Borg kan ju även inleda varumärkessamarbeten med idrottsstjärnor på andra områden än tennis (tex fotboll, golf, ishockey osv?).
Tex skulle väl ett sådant varumärke kunna skapas utifrån hockeymålvakten Henrik "Henke" Lundqvist?
Han är ju stor i USA som målvakt i NHL-laget New York Rangers.
För att få fart på den finska verksamheten kan samarbete inledas med Formel 1-stjärnan Mika Häkkinen osv och lansera produkter med ett varumärke i form av hans namn.
Ishockyestjärnan Börje Salming spelade ju i många år i USA och Kanada i NHL-serien och han har nu sitt eget kalsongmärke Salming (om det nu är han som fortfarande äger det?): http://www.salmingunderwear.com/
Dagens Nyheter skrev i en artikel från apr 2012 att det är Börje Salming som äger varumärket Salming:
"Börje Salming (ishockey): Äger varumärket Salming. Salming Underwear inriktar sig på underkläder, men Salming finns också inom bland annat sportutrustning och golfkläder under Salming Sports, Salming Hockey och Salming Golf."
http://www.dn.se/sport/stjarnorna-bytte-sport-mot-siffror/
Sportskor och sportkläder med varumärket Salming: http://www.salming.com/
Dvs det bolaget borde Björn Borg ha köpt och bygg vidare på istället för att göra aktieutdelningar på hundratals miljoner kr.
I och med att Salming är så känd i USA (och Kanada) skulle det ha kunnat bli en plattform att växa vidare på för Björn Borg i den regionen.
Det är väl inte för sent ännu att förvärva Salmings kalsongbolag?
Och Björn Borg (bolaget alltså) borde ju även fråga slalomstjärnan Ingemar Stenmark om inte hann vill lansera ett eget varumärke med kläder och andra produkter i bolaget Björn Borgs arrangemang.
På sikt skulle alltså Björn Borg kunna byta tillbaka sitt gamla namn; WBM, dvs Worldwide Brand Management som moderbolag med varumärket Björn Borg som ett av flera dotterbolag.
Worldwide Brand Management betyder ju typ "ett bolag som sköter varumärken runt om i världen".
Rätt skött skulle det kunna ge rejäl fart på intäkter och resultat under de kommande åren.
Aktiestrategi
En gammal mångmiljonär hade blivit rik på aktier och fick frågan vilken strategi han hade för sina aktieplaceringar.
"Jag köper bara aktier i bolag där jag själv är nöjd kund", svarade mannen.
Dvs det kanske är en framgångsrik metod för aktieinvesteringar att bara köpa aktier i bolag vars produkter eller tjänster man själv gillar, har provat och är nöjd med - åtminstone som en viktig del av beslutsunderlaget för vilka aktier man ska köpa.
Björn Borgs skor
Som test för en sådan aktiestrategi görs här en närmare titt på Björn Borgs produkter, närmare bestämt bolagets skosortiment.
Råkade gå förbi en skoaffär och fick syn på följande lilla reklamskylt i ett av skyltfönstrena:
Dvs butiken säljer tydligen bla vår- och sommarkollektionen för 2013 av Björn Borgs skor.
Gick in i butiken och fick tillåtelse att ta bilder på skorna enl nedan.
Pris 649 kr för dessa skor.
Pris 649 kr.
Pris 1 099 kr (dyrast av de Björn Borg-skor som fanns i butiken).
Pris 899 kr.
Pris 949 kr.
Pris 929 kr.
Pris 879 kr.
Pris 999 kr för par med skon till vänster.
Billigaste Björn Borg-skon i butiken med ett pris på 579 kr minus 30% rabatt. Det blir alltså 405,30 kr efter avdrag för rabatten på 30%.
Finns även i rött som också kostar 579 kr minus 30% rabatt.
Pris 699 kr minus 30% rabatt (dvs 489,30 kr efter avdrag för rabatten).
Pris 949 kr minus 30% rabatt (dvs 664,30 kr efter avdrag för rabatten).
Pris 699 kr minus 30% rabatt (dvs 489,30 kr efter avdrag för rabatten).
Pris 929 kr minus 30% rabatt (dvs 650,30 kr efter avdrag för rabatten).
Pris 799 kr minus 30% rabatt (dvs 559,30 kr efter avdrag för rabatten).
Pris 829 kr minus 30% rabatt (dvs 580,30 kr efter avdrag för rabatten).
Enl expediten är det nu det äldre sortimentet av Björn Borg-skor som reas ut i butiken medan de nyare Björn Borg-skorna säljs till ordinarie pris utan någon rabatt.
Och det var generell sensommarrea i butiken så det var inte bara ur Björn Borg-sortimentet som det var rea.
Reflektioner kring Björn Borgs skor
• Målgruppen verkar vara välbeställda män/pojkar med en viss attityd.
• Ålderskategori från övre tonåren upp i 20-årsåldern och ev en bit in i 30-årsåldern.
• Hög designfaktor.
• Finskor med en sportig touch (men kan ej användas som sportskor).
(Enl expediten kan man tex ha Björn Borg-skorna när man klär upp sig lite för att gå på den lokala puben med en tröja över axlarna osv.)
• Är skorna snygga? Snarare "snofsiga".
• Opraktiska. Blir nog snabbt smutsiga och fula om man går runt lite på stan. I regn lär de förstöras.
• Obekväma? Bla platt och tunn sula.
• Dyra (utom en del av skorna som såldes med rabatt).
• Onödiga skor (men det kanske finns en marknad för det också).
• Skorna kändes ganska tunga när man lyfte dem vilket indikerar att de är välgjorda och har god kvalitet.
• Konkurrerande märken i hyllorna bla; Lacoste, Vagabond, Timberland, Dockers.
Dvs slutsats: Själv skulle jag inte köpa Björn Borg-skor.
Det är därmed en faktor som talar emot köp av Björn Borg-aktier.
Mer om bolaget Björn Borg och dess aktie
Tidigare blogginlägg
Björn Borg-aktien fick rekommendationen "fullvärderad" enl ett tidigare blogginlägg från 21 juni 2013: http://www.redeye.se/aktiebloggen/bjorn-borg/bjorn-borg-aktien-fullvarderad
• Då låg aktien i 29,30 kr (slutkurs 20 juni 2013).
• Och nu ligger den i 30,50 kr (slutkurs fre 9 aug 2013).
Dvs aktien är hittills upp drygt 4% sedan det förra blogginlägget för 2-3 veckor sedan, trots att den ansågs fullvärderad redan på 29,30 kr.
Nordea-rekommendation
Tex kom besked 7 aug 2013 om att Nordea sänker sin riktkurs för Björn Borg-aktien från 30 kr till 28 kr, och upprepar rekommendationen "sälj" för aktien: www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N2003515
Insideraffärer
• Den senast aktieaffären bland Björn Borgs företagsledning etc var att bolagets finanschef Magnus Teeling sålde 4 700 Björn Borg-aktier 31 maj 2013 (då aktien handlades i 31,20-32,60 kr).
Därefter har han inte kvar några Björn Borg-aktier: http://insynsok.fi.se/SearchPage.aspx?bolagid=781&reporttype=0&culture=sv-SE&fromdate=2012-08-10&tomdate=2013-08-10
• Vd Arthur Engel har kvar 25 000 Björn Borg-aktier värda 700 000-800 000 kr vid nuvarande börskurs, men även han har sålt av aktier. Det var i nov 2012 då han sålde 25 000 st då aktien handlades i 32,20-35,30 kr.
• Positivt dock att Björn Borgs styrelseordförande Fredrik Lövstedt är storägare i bolaget med en ägarandel på 10% per slutet av juni 2013: http://corporate.bjornborg.com/sv/aktieagare
Han äger ca 2,6 miljoner Björn Borg-aktier värda nästan 80 miljoner kr vid nuvarande börskurs så han måste verkligen tro på bolaget.
Om Björn Borg
Bolaget är baserat i Stockholm och har drygt 150 pers anställda.
Vid nuvarande börskurs 30,50 kr är bolaget värt 700-800 miljoner kr på börsen.
Positivt att BB har en stark finansiell ställning med en nettokassa (kassa minus räntebärande skulder) på 60-70 miljoner kr per slutet av mars 2013.
Därefter har dock bolaget skiftat ut 70-80 miljoner kr (3 kr per aktie) till aktieägarna i maj 2013 (trots att resultatet per aktie bara uppgick till drygt 2 kr under 2012).
Efter utskiftningen har BB därefter en nettoskuld kring 10 miljoner kr (allt annat lika).
Efter att ha genererat ett resultat per aktie på 3-4 kr per år under 2010 och 2011 har Björn Borg nu en svacka med ett resultat per aktie som är nere på ca 2 kr i årstakt enl senast rapporten.
Räknat på det resultatet per aktie värderas aktien för närvarande till ett p/e-tal på 15-16 vid nuvarande börskurs 30,50 kr.
Det är en hög värdering med den ganska skrala utveckling för intäkter och rörelsemarginal som bolaget har uppvisat på sistone.
Ett hopp står väl till att vd Arthur Engel ska få fart på Björn Borgs utveckling så att bolaget tex blir uppköpt dyrt.
Han var ju tidigare vd för klädföretaget Gant i åtta år varefter det bolaget blev uppköpt för 5 miljarder kr.
Men nu har Engel kämpat på i 4-5 år som vd för Björn Borg utan att bolaget har en särskilt god utveckling (även om det inte på något sätt är tal om en kris).
Förhoppningsvis gör han stora satsningar bakom kulisserna som på sikt kommer att bära frukt för Björn Borg.
Ett frågetecken är tex hur det är med Engels motivation. Han blev rik när Gant blev uppköpt dyrt, och de personaloptioner Engel hade i Björn Borg förföll värdelösa under 2012 eftersom börskursen var för låg.
Och som nämnt har han sålt ut från sitt egna innehav av Björn Borg-aktier.
Här får Björn Borg-aktien rekommendationen "fullvärderad" och inte "sälj" just tack vare Engels skicklighet och känsla för kläder, design och reklam, samt Björn Borgs starka finansiella ställning som i princip innebär att bolaget är skuldfritt.
Blir det sedan lite bättre fart på intäkter och resultat framöver kan nuvarande börskurs åtminstone försvaras.
Björn Borg i Kina
En av Engels satsningar har tex varit att etablera Björn Borg i Kina.
Där framkom bla i q1/2013-resultatrapporten att den satsningen hittills varit en besvikelse och att alternativ utreds för hur bolaget ska gå vidare med sin verksamhet i Kina.
"Vi utvärderar olika åtgärdsalternativ kring hur vi ska agera framåt på denna stora och utmanande marknad", sa Engel i den resultatrapporten: www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1987719
Engel sa då i maj 2013 till nyhetsbyrån Direkt att ett beslut om Kina-verksamheten kommer att fattas under 2013:
"Vi ser över hur vi ska gå vidare. Och i den utvärderingen finns inga heliga kor. Utveckla vidare, investera mer eller bestämma sig att för att lämna Kina om det skulle vara så", sa Engel till Direkt: www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1987761
Ekonomisk utveckling de senaste åren
Intäkter:
2009: 520 miljoner kr (-1%)
2010: 536 miljoner kr (+3%)
2011: 537 miljoner kr (0%)
2012: 551 miljoner kr (+3%)
q1/2013: 131 miljoner kr (-6%)
Intäktsförändring exkl valutaeffekter:
2010: +7%
2011: +5%
2012: +2%
q1/2013: -4%
Rörelsemarginal:
2009: 22%
2010: 24%
2011: 16%
2012: 13%
q1/2013: 7%
Resultat efter skatt:
2009: 81 miljoner kr (-18%)
2010: 91 miljoner kr (+12%)
2011: 100 miljoner kr (+10%)
2012: 47 miljoner kr (-53%)
q1/2013: 6 miljoner kr (-35%)
Resultat per aktie:
2009: 3,21 kr (-19%)
2010: 3,57 kr (+11%)
2011: 4,19 kr (+17%)
2012: 2,11 kr (-50%)
q1/2013: 0,30 kr (-32%)
Aktieutdelning:
för 2008 (utbetald 2009): 1,50 kr
för 2009 (utbetald 2010): 5 kr
för 2010 (utbetald 2011): 5,20 kr
för 2011 (utbetald 2012): 4 kr
för 2012 (utbetald 2013): 3 kr
Aktieutdelningens andel av årets resultat per aktie:
2009: 156%
2010: 146%
2011: 95%
2012: 142%
Dvs Björn Borg har lämnat höga aktieutdelningar de senaste åren. Oftast har utdelningen till och med varit klart högre än årets resultat per aktie, vilket ju inte håller i längden eftersom det i så fall innebär en ökad skuldsättning (allt annat lika).
Här i bloggen är dessutom uppfattningen att aktieutdelningsnivån i sig är irrelevant för bedömning av om en aktie är köpvärd eller ej. En aktieutdelning är ju som att man har 1 000 kr på banken och gör ett uttag på 100 kr. Man blir inte rikare för det, utan har ändå bara 1 000 kr (fast i form av 100 kr i plånboken och 900 kr på banken).
Allt annat lika sjunker ju börskursen med lika mycket som aktieutdelningen, när utdelningen betalas ut och skiljs av från aktien.
Det enda relevanta för att bedöma om en aktie är köpvärd eller ej är ju hur mycket pengar bolaget tjänar i sin verksamhet (dvs bolagets resultat per aktie). Det är där som värden skapas, som sedan i nästa steg ev kan användas till att betalas ut till aktieägarna i form av aktieutdelning etc.
Och vad gäller resultatet per aktie ser utveckling ut sådär för Björn Borg. Bolaget genererade 3-4 kr i resultat per aktie per år under 2010 och 2011 men sedan 2012 ser det sämre ut.
Ekonomisk utveckling de senaste kvartalen
Intäkter:
q1/2011: 151 miljoner kr (+2%)
q2/2011: 102 miljoner kr (+1%)
q3/2011: 160 miljoner kr (-6%)
q4/2011: 123 miljoner kr (+6%)
q1/2012: 141 miljoner kr (-7%)
q2/2012: 105 miljoner kr (+3%)
q3/2012: 167 miljoner kr (+4%)
q4/2012: 139 miljoner kr (+13%)
q1/2013: 131 miljoner kr (-7%)
Rörelsemarginal:
q1/2011: 19%
q2/2011: 8%
q3/2011: 21%
q4/2011: 12%
q1/2012: 10%
q2/2012: 5%
q3/2012: 21%
q4/2012: 11%
q1/2013: 7%
Resultat per aktie:
q1/2011: 0,88 kr (-13%)
q2/2011: 0,33 kr (-21%)
q3/2011: 1,05 kr (-27%)
q4/2011: 1,92 kr (+174%), 0,40 kr exkl skattemässig engångspost.
q1/2012: 0,44 kr (-50%)
q2/2012: 0,10 kr (-70%)
q3/2012: 1,11 kr (+6%)
q4/2012: 0,45 kr (-77%), +13% exkl engångspost i q4/2011.
q1/2013: 0,30 kr (-32%)
Dvs resultatet per aktie har uppgått till 1,96 kr för senast rapporterade 12 mån (apr 2012-mars 2013), vilket är -12% jämfört med föregående 12 mån (exkl engångsposter).
Björn Borgs produktområden:
>underkläder
>övriga produkter (skor, väskor, glasögon, dofter, sportkläder)
• Produktområde underkläder är BB:s eget där BB självt sköter design och produktutveckling.
• Produktområdena skor, väskor och glasögon har utlicensierats till licenstagare (som väl då svarar för design och produktutveckling medan BB erhåller licensintäkter som andel av licenstagarnas försäljning av dessa produkter).
• Doft är BB:s eget produktområde men sköts av ett utomstående doftföretag.
• Produktområde sportkläder ägs gemensamt av BB och BB:s holländska distributör av underkläder. Det är bolaget Björn Borg Sport B.V. (startat i början av 2011) där Björn Borgs ägarandel uppgår till 51%.
Produkterna säljs via distributörer till butiker.
I en del fall ägs distributörerna av BB självt medan de i andra fall ägs av utomstående.
BB äger tex självt distributionsverksamheten för huvudområdet underkläder i Sverige, Finland, England, USA och Kina.
BB har en del egna butiker men de allra flesta är utomstående återförsäljare butiker.
• Björn Borgs kärnproduktområde underkläder säljs i över 4 000 utomstående återförsäljares butiker enl årsredovisningen för 2012.
Butikerna var fördelade enl följande per land:
Sverige 850 st (21%)
Danmark 800 st (20%)
Holland 700 st (17%)
Norge 650 st (16%)
övriga länder 1 000 st (24%)
- - -
Summa drygt 4 000 st (100%)
• Övriga Björn Borg-produkter säljs hos ca 5 000 utomstående återförsäljares butiker (varav ca hälften av dessa butiker ligger i Sverige).
Det finns även särskilda Björn Borg-butiker varav de flesta drivs av utomstående franchise-tagare medan en del ägs av Björn Borg själv.
Totalt antal Björn Borg-butiker (vid respektive års eller kvartals) slut:
2008: 44 st
2009: 46 st
2010: 47 st
2011: 56 st
2012: 60 st
q1/2013: 57 st
Antal Björn Borg-butiker som drivs av franchise-tagare:
2008: 33 st
2009: 36 st
2010: 37 st
2011: 41 st
2012: 43 st
q1/2013: 40 st
Björn Borgs egna Björn Borg-butiker:
2008: 11 st
2009: 10 st
2010: 10 st
2011: 15 st
2012: 17 st
q1/2013: 17 st
Därefter har BB under q2/2013 öppnat en ny egen butik varvid det totala antalet BB-butiker uppgår till 58 st varav 40 st franchisebutiker och 18 st egna butiker.
Det innebär en fördelning på 69% franchisebutiker och 31% egna Björn Borg-butiker.
Av de totalt 60 BB-butikerna per slutet av 2012 utgjordes alltså 43 st av franchisebutiker och 17 st av egna butiker.
• De 43 franchisebutikerna utgjordes främst av alla 28 BB-butiker i Holland och alla 7 BB-butiker i Belgien.
• De 17 egna butikerna utgjordes främst av alla 14 BB-butiker i Sverige.
Försäljningsnivå i slutkundsledet
BB talar om sin "varumärkesförsäljning" vilket utgörs av det totala försäljningsvärdet av bolagets produkter i butiksledet (exkl moms) under respektive år.
Varumärkesförsäljning:
2009: 1 872 miljoner kr (-5%)
2010: 1 733 miljoner kr (-7%)
2011: 1 681 miljoner kr (-3%)
2012: 1 598 miljoner kr (-5%)
q1/2013: 432 miljoner kr (-4%)
Inte en rolig trend.
Förändring av varumärkesförsäljning exkl valutaeffekter:
2010: -1%
2011: +1%
2012: -3%
q1/2013: 0%
Lite bättre ser det alltså ut exkl valutaeffekter men ändå är det en skral utveckling.
Björn Borgs intäkter som andel av varumärkesförsäljningen:
2009: 28%
2010: 31%
2011: 32%
2012: 35%
q1/2013: 30%
Positivt att den andelen verkar öka långsiktigt i alla fall.
Andel underkläder av BB:s totala varumärkesförsäljning:
2009: 70%
2010: 71%
2011: 68%
2012: 63%
q1/2013: 54%
Andel övriga produkter av BB:s totala varumärkesförsäljning:
2009: 30%
2010: 29%
2011: 32%
2012: 37%
q1/2013: 46%
Varumärkesförsäljning för produktområde underkläder:
2009: 1 304 miljoner kr (-5%)
2010: 1 225 miljoner kr (-6%)
2011: 1 149 miljoner kr (-6%)
2012: 999 miljoner kr (-13%)
Varumärkesförsäljning för övriga produkter:
2009: 568 miljoner kr (-5%)
2010: 509 miljoner kr (-10%)
2011: 532 miljoner kr (+5%)
2012: 598 miljoner kr (+12%)
Trist trend för underkläderna men positivt att övriga produkter verkar ha en positiv trend de senaste åren.
BB:s totala varumärkesförsäljning fördelad per land under 2012:
Holland 29%
Sverige 27%
Norge 10%
Danmark 9%
Belgien 7%
övriga länder 18%
Sverge/Norge/Danmark samt Holland/Belgien svarar alltså för över 80%.
Fördelning av varumärkesförsäljningen för underkläder per land under 2012:
Holland 26%
Sverige 25%
Danmark 14%
Norge 13%
övriga länder 22%
Fördelning av varumärkesförsäljningen för övriga produkter per land under 2012:
Holland 35%
Sverige 25%
Belgien 8%
Finland 7%
övriga länder 25%
Rörelsegrenar
Björn Borg delar in sin verksamhet i fyra rörelsegrenar:
• Produktutveckling: "Björn Borg-koncernen svarar globalt för utveckling, design och produktion av underkläder och kompletterande produkter, samt sportkläder via Björn Borg Sport."
• Grossistverksamhet: "Björn Borg-koncernen är exklusiv grossist för produktområdena underkläder och kompletterande produkter i Sverige, England och Finland samt för skor i Sverige, Finland och Baltikum."
• Varumärke: "Varumärke består i huvudsak av royaltyintäkter, och kostnader förknippade med varumärket."
• Detaljhandel: "Björn Borg-koncernen äger och driver totalt 15 butiker i främst Sverige, med försäljning av underkläder, sportkläder och övriga produkter. Därutöver driver Björn Borg två factory outlet-butiker samt e-handel. I detta segment ingår även verksamheten i Kina."
Dvs förenklat:
• egna produkter (underkläder, badkläder, strumpor mm)
• grossistverksamhet (BB:s egen grossistverksamhet i vissa länder för underkläder, skor och övriga produkter)
• utlicensierade produkter (licensintäkter för övriga produkter som skor, glasögon och väskor som utlicensierats till utomstående bolag, samt doftprodukter och sportkläder)
• egna butiker (BB:s 17 egna butiker, eller 18 butiker är det väl numera from q2/2013)
Intäkter per rörelsegren under 2012 (andel av BB:s totala intäkter):
egna produkter 277 miljoner kr (50%)
grossistverksamhet 169 miljoner kr (31%)
egna butiker 63 miljoner kr (11%)
utlicensierade produkter 43 miljoner kr (8%)
- - -
Summa 551 miljoner kr (100%)
Rörelseresultat per rörelsegren under 2012 (rörelsemarginal):
egna produkter 49 miljoner kr (18%)
utlicensierade produkter 16 miljoner kr (38%)
grossistverksamhet 15 miljoner kr (9%)
egna butiker -10 miljoner kr (-16%)
- - -
Summa 70 miljoner kr (13%)
Intäkter per rörelsegren under q1/2013 (förändring från q1/2012):
grossistverksamhet 58 miljoner kr (+17%)
egna produkter 50 miljoner kr (-23%)
egna butiker 12 miljoner kr (-3%)
utlicensierade produkter 11 miljoner kr (-13%)
- - -
Summa 131 miljoner kr
Rörelseresultat per rörelsegren under q1/2013 (rörelsemarginal):
egna produkter 5,8 miljoner kr (12%)
grossistverksamhet 5,7 miljoner kr (10%)
utlicensierade produkter 5 miljoner kr (42%)
egna butiker -7 miljoner kr (-54%)
- - -
Summa 9 miljoner kr (7%)
Intäkter per rörelsegren apr 2012-mars 2013 (andel av BB:s totala intäkter):
egna produkter 261 miljoner kr (48%)
grossistverksamhet 177 miljoner kr (33%)
egna butiker 62 miljoner kr (11%)
utlicensierade produkter 41 miljoner kr (8%)
- - -
Summa 542 miljoner kr (100%)
Rörelseresultat per rörelsegren apr 2012-mars 2013 (rörelseresultat):
egna produkter 44 miljoner kr (17%)
utlicensierade produkter 16,4 miljoner kr (40%)
grossistverksamhet 16,2 miljoner kr (9%)
egna butiker -14 miljoner kr (-22%)
- - -
Summa 63 miljoner kr (12%)
Ett intryck utifrån ovanstående siffror är tex att BB:s egna butiker omedelbart borde läggas ned.
Visst kan det finnas fördelar med att ha ett antal egna "flaggskeppsbutiker" som visar upp hela BB:s sortiment i snygga butiker, men det är ju en fördel om butikerna även kan vara lönsamma.
Sådana flaggskeppsbutiker har väl ofta väldigt centrala lägen där hyrorna är som dyrast, vilket då bla kan betraktas som en "annonskostnad" för varumärket BB som lyfter bolagets övriga intäkter och resultat.
Men är det verkligen värt det?
Bla öppnade Björn Borg sin andra butik i Kina under q4/2012.
Den ligger i köpcentrumet "Cloud 9" i Shanghai.
//Tillägg 30 sep 2013
Besked om att Björn Borgs vd Arthur Engel väljer att avgå: www.avanza.se/placera/telegram/2013/09/30/bjorn-borg-strategi-ligger-fast-trots-vd-byte-ordforande.html
Han uppger sig längta efter att göra något annat enl intervju med nyhetsbyrån Direkt.
Engel kommer att sitta kvar som Björn Borg-vd tills en efterträdare har hittats.
Björn Borg-aktien -17% sedan slutet av 2012.
Även:
Pressmeddelande från Björn Borg 3 sep 2013: "BJÖRN BORG AVVECKLAR VERKSAMHETEN I KINA": http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201309025336-1.pdf
Pressmeddelande från Björn Borg 26 sep 2013: "REKONSTRUKTION AV BUTIKSVERKSAMHETEN HOS BJÖRN BORGS HOLLÄNDSKA DISTRIBUTÖR": http://corporate.bjornborg.com/files/press/bjornborg/201309268190-1.pdf
Ur det sistnämnda pressmeddelandet:
"Björn Borgs distributör i Holland har ansökt om företagsrekonstruktion avseende butiksverksamheten i landet.
Planen är att genomföra en väsentlig minskning av butiksnätet som idag består av 24 Björn Borgbutiker.
Bakgrunden är den långvarigt svaga holländska marknaden som har lett till att flera butiker presterat sämre än förväntat."
//
- - -
Skala för aktie-rekommendationer i denna blogg:
• "Köpläge": En aktie som för tillfället är särskilt köpvärd just nu av någon specifik anledning som väntas leda till kursuppgång inom en ganska snar framtid (typ inom 0,5-1 år).
• "Kortsiktigt köp": En aktie som har goda skäl att utvecklas väl på kort sikt (typ inom de närmaste månaderna), även om man inte vet hur det kommer att bli på lång sikt.
• "Långsiktigt köp": En aktie som i och för sig kanske inte verkar särskilt billig just nu, men att bolaget har så långsiktigt goda förutsättningar och framtidsutsikter att aktien ändå är ett bra köp i dagsläget eftersom den därmed lär ge en god värdeökning på lång sikt (dvs på typ 3-5 års sikt).
• "Spekulativt köp": En aktie som vid köp till gällande börskurs har stor potential till kursuppgång, samtidigt som risknivån är hög vilket i värsta fall kan leda till stor kursnedgång.
• "Fullvärderad": En aktie i ett bolag som i och för sig kan gå bra, men att aktien är värderad på en nivå som inte verkar ge utrymme för särskilt mycket kursuppgång.
• "Sälj": En aktie som man inte bör äga eftersom den tex är övervärderad med hänsyn till bolagets förutsättningar.
Utgångspunkten är att givna rekommendationer här är långsiktiga och kan utvärderas först efter tex tidigast 1-2 års tid (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp"). Dvs avsikten är inte att ge vägledning om utvecklingen på kort sikt för en akties börskurs (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp").
Aktieinvesteringar innebär en risk för att ett aktieinnehav i värsta fall kan/strongpp bli helt värdelöst.
Enligt den vetenskapliga finansteorin är (förenklat sett) all information redan inbakad i alla börskurser. Därmed ger alla aktier (vid rådande börskurs) den förväntade framtida avkastning som är motiverad med hänsyn till aktiens risk, vilket i så fall gör det meningslöst att försöka plocka ut köpvärda (eller säljvärda) aktier. Enligt teorin är istället en indexfond alltid att föredra: http://www.redeye.se/aktiebloggen/en-indexfond-det-enda-rationella
Det är ej säkert att blogginlägget har tagit upp alla aspekter som är relevanta för bedömningen av den aktie som blogginlägget handlar om. Och de aspekter som tas upp i blogginlägget kan ha feltolkats.
I detta blogginlägg blev alltså rekommendationen "fullvärderad" för Björn Borg-aktien vid nuvarande börskurs 30,50 kr (aktiens slutkurs fre 9 aug 2013).