Björn Borg-aktien fullvärderad
2013-06-21 19:13, Edited at: 2013-08-10 13:33Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Kalsongbolaget Björn Borgs aktie värderas till ett p/e-tal på ganska höga 15 trots att bolaget har en skral ekonomisk utveckling.
Sammanfattning
• Björn Borg är värt drygt 700 miljoner kr på börsen vid nuvarande börskurs 29,30 kr (slutkurs tors 20 jun 2013).
• Bolaget genererar intäkter på drygt 500 miljoner kr per år med en rörelsemarginal på 11-12% vilket ger ett resultat per aktie på knappt 2 kr per år.
• Vid nuvarande börskurs 29,30 värderas aktien alltså kring ett p/e-tal på ganska höga 15 (börskurs 29,30 kr delat med resultat per aktie på knappt 2 kr per år), trots att intäktstillväxten är skral och rörelsemarginalen förämrats från över 20% 2009 och 2010 till nuvarande nivå på 11-12%.
• Bolaget förklarar intäktsutvecklingen med generellt svag konjunktur men väljer samtidigt att göra "framtidssatsningar" på bla nya länder, försäljningskanaler och breddat produktsortiment vilket belastar lönsamheten på kort sikt.
• Ett enkelt grepp för att snabbt förbättra BB:s resultat vore att lägga ner framtidssatsningarna på England, Kina och sportkläder samt de egna BB-butikerna som går med stora förluster. Under 2012 hade BB ett rörelseresultat på 70 miljoner kr (som i slutändan gav resultatet per aktie kring 2 kr) och rörelseresultatet skulle ha varit 20-30 miljoner kr högre exkl framtidssatsningarna på England, Kina och sportkläderna samt om BB ej hade haft sina egna butiker.
• Positivt att BB betalat ut stora aktieutdelningar (utskiftningar) under senare år som delvis överstigit resultatet per aktie per år. Men nu lär det vara slut med det om bolaget inte ska öka skuldsättningen (vilket vore i strid med målet att ha en nettokassa på 10-20% av årsintäkterna).
• Positivt att BB har en stark finansiell ställning med en nettokassa (kassa minus räntebärande skulder) på 60-70 miljoner kr per slutet av mars 2013. Därefter har dock bolaget skiftat ut 70-80 miljoner kr (3 kr per aktie) till aktieägarna i maj 2013 (trots att resultatet per aktie bara uppgick till drygt 2 kr under 2012). Efter utskiftningen har BB därefter en nettoskuld kring 10 miljoner kr (allt annat lika).
Bakgrund
Visst är BB:s vd sedan 1 nov 2008 (Arthur Engel) ansedd som skicklig. Han var ju tidigare vd för klädföretaget Gant där han efter åtta år som vd lyckades få det bolaget att bli uppköpt för över 5 miljarder kr.
Nu har han kämpat som vd för BB i 4-5 år utan att intäkter och resultat tagit särskild fart och bolaget är fortfarande värt 700-800 miljoner kr på börsen.
Engel själv hänvisar bla till generellt svag konjunktur och att BB:s satsning i Kina hittills varit en besvikelse.
Positivt att BB varit finansiellt starkt med en stor nettokassa, men nu är nettokassan utdelad till aktieägarna samt spenderad på framtidsprojekt som sportkläder, England, Kina, e-handel och nya BB-butiker, så nu vill det till att BB:s ekonomiska utveckling tar fart.
• Under 2012 hade BB ett rörelseresultat på 70 miljoner kr som var belastat med över 20 miljoner kr pga satsningarna på sportkläder, England och Kina.
• Under q1/2013 var rörelseresultatet 9 miljoner kr vilket var belastat med över 5 miljoner kr pga satsningarna på sportkläder, England och Kina.
Dvs det kanske börjar bli dags att bli lite mer selektiv med dessa satsningar.
England-satsningen beskrivs utvecklas väl medan Kina-satsningen varit en besvikelse och utredning pågår där över tänkbara åtgärder för att komma till rätta med det.
Dessutom redovisade BB:s egna butiker en rörelseförlust på 10 miljoner kr under helåret 2012 och 7 miljoner kr under q1/2013 (ev ingår där bla dyra, olönsamma Kina-butiker etc).
Dvs en enkel åtgärd att förbättra BB:s resultat skulle vara att stänga ner de egna BB-butikerna (eller åtminstone de som är olönsamma).
Engel tjänade ju ett antal miljoner på Gant. Optioner på BB-aktier skulle ändå få honom motiverad att få fart på BB, men de optionerna förföll värdelösa under 2012 eftersom börskursen på 30-40 kr låg under teckningskursen på knappt 50 kr.
Visst kan man hoppas att Engel till slut får ordning på BB och att bolaget börjar visa bättre ekonomisk utveckling och stigande börskurs, men vid ett p/e-tal på 15 verkar det i hög grad redan vara inbakat i nuvarande börskurs 29,30 kr (slutkurs tors 20 jun 2013).
Till Engels försvar kan man säga att BB-aktien under hans vd-tid trots allt gett en totalavkastning (kursförändring plus aktieutdelningar) på 10-11% per år, vilket är godkänt och i enlighet med vad man kan ha för långsiktigt årligt avkastningskrav på en sådan här aktie.
Produkter
Björn Borg är väl känt för sina dyra designkalsonger för herrar/killar.
Har själv aldrig provat dem men de är säkert sköna.
Därutöver verkar BB sälja en del övriga produkter. Googlar man på "Björn Borg" kommer det upp att det även finns skor och strumpor mm.
Går man in på BB:s hemsida möts man av stor text om att det just nu är 30% rabatt på BB-produkter: http://www.bjornborg.com/se
Björn Borg finns tydligen även med en webbshop för USA och där står det 50% rabatt på BB-produkterna: http://www.bjornborg.com/us/
Ska man tolka det som ett orostecken att bolaget tvingas sälja ut sina produkter med stor rabatt? (Eller brukar de alltid har rea så här års?)
Och det verkar vara generösa villkor i övrigt om man köper BB-produkter via BB:s hemsida med "fri frakt", "fria returer" och "pengarna tillbaka" (om man inte är nöjd?).
Enl hemsidan är det inte bara för män/killar som BB säljer längre utan även i kundkategorierna "tjej" och "barn".
Positivt alltså att bolaget har breddat sig till fler produktområden och fler produktkategorier.
Klickar man in sig på underkläder för killar kommer det bla upp kalsonger för 399 kr, 369 kr, 239 kr och 199 kr i olika färger och former.
Det är alltså inga billiga grejer men de menar väl på att det är god kvalitet och att de sitter skönt.
Tjejer brukar väl normalt vara mindre priskänliga än killar när det gäller kläder, men går man in på tjejavdelningen på BB:s hemsida kostar trosorna bla 149 kr och 129 kr, dvs klart billigare än killkalsongerna.
Både på kill- och tjejavdelningen finns samma åtta produktkategorier att välja på:
underkläder
sportkläder
badkläder
strumpor
skor
väskor
accessoarer
parfym
Därutöver finns reaavdelningen där det tex finns killkalsonger för 167,30 kr, 174,30 kr och 279,30 kr.
Reklamfilm för BB:s underkläder (upplagt i feb 2013): http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=t3WJ4GGbZbM
Mera bakgrund
För typ 5-6 år sedan var det väl inne bland kill-ungdomarna att ha Björn Borg-kalsonger och jeansen neddragna så att man kunde se där det stod "Björn Borg" på kalsonglinningen.
Björn Borg blev då även en kursraket på börsen, först under namnet WBM (Worldwide Brand Management) som sedan bytte bolagsnamn till sitt varumärke Björn Borg.
Dåvarande vd Nils Vinberg såg ut att bli rundare och rundare om magen med åren. Han var säkert duktig, men flugan med kalsongerna avtog väl och utvecklingen svalnade.
Själv var han storägare i Björn Borg men sålde ut av sitt aktieinnehav (även om han tydligen ännu har kvar en ägarandel på knappt 3% per slutet av mars 2013: http://corporate.bjornborg.com/sv/aktieagare ).
Till och med aktiemäklarfirman Avanzas dåvarande vd Nicklas Storåkers gick ut och varnade för Björn Borg-aktien, och han fick rätt. Börskursen föll kraftigt.
Lustigt nog sitter Storåkers bror Michael Storåkers (höjdare i reklambranschen och sedermera vd på auktionsfirman Bukowskis) i Björn Borgs styrelse ända sedan år 2006 och brorsan Nicklas varning för Björn Borg-aktien kom väl några år därefter.
Huvudägare nu i Björn Borg är trion Fredrik Lövstedt (ägarandel 10%), Mats Nilsson (6%) och Vilhelm Schottenius (4%).
Lövstedt satt tydligen i ledningen för IT-bolaget Protect Data och verkar ha blivit rik när det bolaget blev uppköpt från börsen 2006/2007. Nilsson verkar vara finanskille medan Schottenius verkar ha bakgrund från IT-branschen och var med och grundade Björn Borg.
Alla de tre sitter nu i Björn Borgs styrelse.
Som ersätterare till Nils Vinberg kallades så stjärnan Arthur Engel som ny vd för Björn Borg. Engel hade själv bla bakgrund från reklambranschen samt var tidigare vd för klädföretaget Gant som blivit uppköpt dyrt av schweiziska bolaget Maus Freres (som bla äger Lacoste).
Vd:s optionsprogram
Engel själv blev mångmiljonär när Gant blev uppköpt och jag har själv frågat Fredrik Lövstedt hur Arthur Engel ska få upp motivationen att satsa hårt på Björn Borg efter att Engel nu blivit så förmögen och lämnar det klart större Gant för lilla Björn Borg.
Gant blev ju år 2008 uppköpt för över 5 miljarder kr (varav Engel cashade hem ett antal miljoner kr) medan Björn Borg än idag är värt "bara" 700-800 miljoner kr på börsen.
Men Lövstedt intygade att det bla tack vare Engels optionsprogram etc som ger rätt att köpa Björn Borg-aktier, inte lär finnas något tvivel om hans motivation att göra sitt bästa för att försöka göra något stort även av Björn Borg.
Enl beskedet från okt 2008 om utnämningen av Engel till ny Björn Borg-vd uppgavs han och en Henrik Fischer ha nyanställts i Björn Borg-ledningen, och att de tillsammans fick köpa 1,25 miljoner optioner som i sin tur ger rätt att köpa lika många BB-aktier.
I skrivande stund ligger BB-aktien i 29,30 kr (slutkurs tors 20 jun 2013) så även om Engel/Fischer inte skulle behöva betala för att köpa BB-aktier för optionerna så skulle ett aktieinnehav på 1,25 miljoner BB-aktier ha varit värt 36-37 miljoner kr.
Dvs inte så mycket om man som Engel har många miljoner kr på banken sedan tidigare.
Dock var väl avsikten att de genom att utveckla BB ska få aktien att stiga.
Säg att aktien kunde ha nått 100-120 kr så skulle ett aktieinnehav på 1,25 miljoner aktier i alla fall bli värt 125-150 miljoner kr så helt försumbart var det inte (även om det då ska delas mellan Engel och Fischer).
Engels Gant-klipp
Engel tillträdde som vd för Gant år 2000 och var vd där i åtta år. Gant börsintroducerades i mars 2006 då Gant-aktien låg kring 140 kr. Till hösten hade aktien stigit till 240 kr då Engel aviserade att han tänkte avgå som Gant-vd men sitta kvar i alla fall till årsskiftet 2007/2008.
Sedan kom Maus Freres första bud på 310 kr i dec 2007 som sedan höjdes till 320 kr i jan 2008.
Själv satt Engel på 201 000 optioner som gav rätt att köpa lika många Gant-aktier för 24 kr per st: http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article2547565.ece
Med en budkurs på 320 kr gjorde han i så fall en vinst kring 60 miljoner kr på sina Gant-optioner.
Och enl en artikel från 2006 tjänade han därutöver mer än 8 miljoner kr per år i lön från Gant: http://www.dagensps.se/artiklar/import/2006/12/6/14180/index.xml
Nu bara halva vd-lönen
Enl BB:s årsredovisning för 2012 fick Engel en ersättning kring 4 miljoner kr för året, varav ca 2 miljoner kr i grundlön, 1,25 miljoner kr i bonus och 0,6 miljoner kr i pension.
Det står att han har ett aktieinnehav på "bara" 25 000 BB-aktier (värda drygt 700 000 kr vid nuvarande börskurs 29,30 kr).
Björn Borg-optionerna blev värdelösa
Och enl årsredovisningen så förföll de 1,25 miljoner optionerna som Engel och Fischer innehade under 2012.
Optionerna gav rätt att under maj 2012 eller november 2012 köpa 1,25 miljoner BB-aktier för en teckningskurs på 48,84 kr per st.
Men både i maj 2012 och nov 2012 låg börskursen bara i 30-40 kr.
Dessutom fick Engel och Fischer betala marknadspris för optionerna när de köptes (värderat enl Black & Scholes-formeln för värdering av optioner).
Björn Borg-aktien sedan Engels vd-tillträde
Han tillträdde som ny vd för Björn Borg 1 nov 2008. Dagen innan slutade aktien i 30,50 kr.
Och nu 4-5 år senare ligger alltså aktien i 29,30 kr, dvs något lägre än när Engel började.
Dock har bolaget därutöver betalat ut utdelningar (eller utskiftningar) på 18-19 kr under perioden:
för 2008 (utbetald 2009): 1,50 kr
för 2009 (utbetald 2010): 5 kr
för 2010 (utbetald 2011): 5,20 kr
för 2011 (utbetald 2012): 4 kr
för 2012 (utbetald 2013): 3 kr
Så inkl dessa utbetalningar ligger kursen idag egentligen på 48 kr jämfört med 30,50 kr när Engel tillträdde.
Det innebär en totalavkastning på nästan 60% (motsvarande 10-11% per år) vilket är godkänt och i enlighet med vad som väl är ungefär rimligt att kräva som aktieinvesterare.
Björn Borgs ekonomiska utveckling
Ser man på BB:s ekonomiska utveckling sedan Engels tillträde är det enl följande:
Intäkter:
2009: 520 miljoner kr (-1%)
2010: 536 miljoner kr (+3%)
2011: 537 miljoner kr (0%)
2012: 551 miljoner kr (+3%)
q1/2013: 131 miljoner kr (-6%)
Någon direkt fart på intäktstillväxten har det alltså inte blivit.
Intäktsförändring exkl valutaeffekter:
2010: +7%
2011: +5%
2012: +2%
q1/2013: -4%
Lite bättre ser det ut exkl valutaeffekter. Men det är sämre än BB:s mål att ha en intäktstillväxt på minst 10% per år (exkl företagsköp) för perioden 2010-2014).
Rörelsemarginal:
2009: 22%
2010: 24%
2011: 16%
2012: 13%
q1/2013: 7%
Och rörelsemarginalen har nästan halverats. Vad har hänt från år 2010 till år 2012?
Q1/2013 är väl inte riktigt jämförbart med helårssiffrorna eftersom q1 inte är det starkaste för BB under ett år. Men kvartalets rörelsemarginal på 7% var ändå klart lägre än 10% under samma kvartal föregående år (q1/2012).
Och sedan 2011 ligger rörelsemarginalen under BB:s mål att ha en rörelsemarginal på minst 20% för perioden 2010-2014.
Resultat efter skatt:
2009: 81 miljoner kr (-18%)
2010: 91 miljoner kr (+12%)
2011: 100 miljoner kr (+10%)
2012: 47 miljoner kr (-53%)
q1/2013: 6 miljoner kr (-35%)
Resultat per aktie:
2009: 3,21 kr (-19%)
2010: 3,57 kr (+11%)
2011: 4,19 kr (+17%)
2012: 2,11 kr (-50%)
q1/2013: 0,30 kr (-32%)
Kraftiga resultatfall under 2012 och början av 2013 alltså.
Det ser sammantaget inte särskilt bra ut.
Finansiell ställning
>Nettokassan har försämrats med 250 miljoner kr
Positivt att BB har en stark finansiell ställning. Bolaget hade en nettokassa på 60-70 miljoner kr per slutet av mars 2013 (kassa kring 260 miljoner kr minus obligationslån kring 190 miljoner kr).
Dock har bolaget sedan dess betalat ut 70-80 miljoner kr i utdelning (utskiftning) till aktieägarna i maj 2013.
Det innebär alltså att BB i dagsläget har en liten nettoskuld (räntebärande skulder minus kassa) kring 10 miljoner kr.
Som jämförelse hade BB en nettokassa på över 240 miljoner kr i slutet av 2008 (dvs strax efter att Engel tillträdde 1 nov 2011), dvs nettokassan har under perioden försämrats med ca 250 miljoner kr till en nettoskuld kring 10 miljoner kr.
Det är sämre än BB:s mål att ha en kassa på 10-20% av årsintäkterna. (Målet avser perioden 2010-2014).
Nettokassan skulle behöva ligga kring 55-110 miljoner kr för att målet ska nås. Men målet kanske avser innan årets utdelning eller utskiftning har betalats. Då hade alltså BB en nettokassa på 60-70 miljoner kr per slutet av mars 2013 och i så fall var målet uppnått då.
Men om BB bara lyckas generera ett kassaflöde på ca 50 miljoner kr per år kommer bolaget inte klara av att nå upp till målet om ett år om bolaget i dagsläget har en nettoskuld kring 10 miljoner kr.
>Utdelningar (eller utskiftningar) på 470 miljoner kr
Även om BB:s nettokassa som nämnts minskat från ca 240 miljoner kr i slutet av 2008 till en nettoskuld på 10 miljoner kr, så får man beakta att bolaget under samma period samtidigt gett aktieägarna utdelningar (eller utskiftningar) på sammantaget 470 miljoner kr:
2009: 38 miljoner kr (1,50 kr per aktie)
2010: 126 miljoner kr (5 kr per aktie)
2011: 131 miljoner kr (5,20 kr per aktie)
2012: 101 miljoner kr (4 kr per aktie)
2013: 75 miljoner kr (3 kr per aktie)
- - -
Summa 470 miljoner kr
Detta är alltså utbetalade belopp i form av utdelningar eller utskiftningar under respektive år, avseende utdelning eller utskiftning för det föregående året.
>Dvs positivt nettokassaflöde på ca 50 miljoner kr per år
Så om BB:s nettokassa försämrats med 250 miljoner kr under perioden men bolaget samtidigt betalat ut utdelningar eller utskiftningar på 470 miljoner kr till aktieägarna, kan man ju säga att bolaget genererat ett positivt nettokassaflöde på ca 220 miljoner kr under dessa 4,5 år då Engel varit vd.
Det blir i snitt knappt 50 miljoner kr per år eller knappt 2 kr per aktie.
Utifrån det värderas alltså aktien till ett "kassaflödesmässigt" p/e-tal kring 15 (nuvarande börskurs 29,30 kr delat med snittkassaflöde per aktie ca 2 kr).
Aktien är ju i så fall inte särskilt lågt värderad i alla fall med tanke på den magra intäktstillväxten och rörelsemarginalfallet under de senaste åren.
Ekonomisk utveckling de senaste kvartalen
Intäkter:
q1/2011: 151 miljoner kr (+2%)
q2/2011: 102 miljoner kr (+1%)
q3/2011: 160 miljoner kr (-6%)
q4/2011: 123 miljoner kr (+6%)
q1/2012: 141 miljoner kr (-7%)
q2/2012: 105 miljoner kr (+3%)
q3/2012: 167 miljoner kr (+4%)
q4/2012: 139 miljoner kr (+13%)
q1/2013: 131 miljoner kr (-7%)
Säsongsmönstret verkar alltså vara att q3 är det bästa kvartalet varje år medan q2 är det sämsta. Sedan ligger q1 och q4 någon stans däremellan.
Att q3 är så starkt beror väl på införsäljning till återförsäljare inför julhandeln varje år. Sedan blir det väl viss kompletterande julförsäljning i själva q4.
Sammantaget hade BB alltså en intäktsminskning under senaste kvartalet (q1/2013) men dessförinnan var det tre tillväxtkvartal på raken.
Rörelsemarginal:
q1/2011: 19%
q2/2011: 8%
q3/2011: 21%
q4/2011: 12%
q1/2012: 10%
q2/2012: 5%
q3/2012: 21%
q4/2012: 11%
q1/2013: 7%
Det syns alltså även på rörelsemarginalen att q3 är det starkaste kvartalet varje år.
Resultat per aktie:
q1/2011: 0,88 kr (-13%)
q2/2011: 0,33 kr (-21%)
q3/2011: 1,05 kr (-27%)
q4/2011: 1,92 kr (+174%), 0,40 kr exkl skattemässig engångspost.
q1/2012: 0,44 kr (-50%)
q2/2012: 0,10 kr (-70%)
q3/2012: 1,11 kr (+6%)
q4/2012: 0,45 kr (-77%), +13% exkl engångspost i q4/2011.
q1/2013: 0,30 kr (-32%)
I q4/2011 hade BB en positiv skattemässig engångspost som höjde resultatet per aktie med 1,52 kr. Exkl den skulle alltså resultatet per aktie ha uppgått till 0,40 kr i q4/2011. Och räknat utifrån det skulle BB ha haft en resultattillväxt på 13% i q4/2012.
Aktiens värdering
Summerar man upp de senast rapportera de fyra kvartalen (apr 2012-mars 2013) genererade BB ett resultat per aktie på 1,96 kr under den perioden (-12% jämfört med föregående fyra kvartal om man för q4/2011 räknar på resultatet exkl engångsposten).
Vid nuvarande börskurs på 29,30 kr värderas alltså BB-aktien till ett p/e-tal på 15 (beräknat som börskurs 29,30 kr delat med resultat per aktie 1,96 kr).
Det verkar högt för ett bolag med låg intäktstillväxt och fallande marginal.
Aktieinvesterarna verkar ha ganska höga förväntningar på en bättre utveckling under kommande år.
Mer om bolaget Björn Borg
Björn Borg är baserat i Stockholm.
Det var under första halvan av 1990-talet som bolaget började utveckla och lansera produkter med varumärket Björn Borg.
Bolaget hade drygt 150 pers som medelantal anställda under 12-månadersperioden apr 2012-mars 2013.
Antalet anställda har ökat ganska kraftigt de senaste åren. Medelantal anställda per år:
2008: 88 st
2009: 92 st
2010: 100 st
2011: 131 st
2012: 139 st
BB:s produkter säljs i ca 30 länder runt om i världen (varav mest i Holland och Sverige).
Björn Borgs produktområden:
>underkläder
>övriga produkter (skor, väskor, glasögon, dofter, sportkläder)
• Produktområde underkläder är BB:s eget där BB självt sköter design och produktutveckling.
• Produktområdena skor, väskor och glasögon har utlicensierats till licenstagare (som väl då svarar för design och produktutveckling medan BB erhåller licensintäkter som andel av licenstagarnas försäljning av dessa produkter).
• Doft är BB:s eget produktområde men sköts av ett utomstående doftföretag.
• Produktområde sportkläder ägs gemensamt av BB och BB:s holländska distributör av underkläder. Det är bolaget Björn Borg Sport B.V. (startat i början av 2011) där Björn Borgs ägarandel uppgår till 51%.
Produkterna säljs via distributörer till butiker.
I en del fall ägs distributörerna av BB självt medan de i andra fall ägs av utomstående.
BB äger tex självt distributionsverksamheten för huvudområdet underkläder i Sverige, Finland, England, USA och Kina.
BB har en del egna butiker men de allra flesta är utomstående återförsäljare butiker.
• Björn Borgs kärnproduktområde underkläder säljs i över 4 000 utomstående återförsäljares butiker enl årsredovisningen för 2012.
Butikerna var fördelade enl följande per land:
Sverige 850 st (21%)
Danmark 800 st (20%)
Holland 700 st (17%)
Norge 650 st (16%)
övriga länder 1 000 st (24%)
- - -
Summa drygt 4 000 st (100%)
• Övriga Björn Borg-produkter säljs hos ca 5 000 utomstående återförsäljares butiker (varav ca hälften av dessa butiker ligger i Sverige).
Det finns även särskilda Björn Borg-butiker varav de flesta drivs av utomstående franchise-tagare medan en del ägs av Björn Borg själv.
Totalt antal Björn Borg-butiker (vid respektive års eller kvartals) slut:
2008: 44 st
2009: 46 st
2010: 47 st
2011: 56 st
2012: 60 st
q1/2013: 57 st
Antal Björn Borg-butiker som drivs av franchise-tagare:
2008: 33 st
2009: 36 st
2010: 37 st
2011: 41 st
2012: 43 st
q1/2013: 40 st
Björn Borgs egna Björn Borg-butiker:
2008: 11 st
2009: 10 st
2010: 10 st
2011: 15 st
2012: 17 st
q1/2013: 17 st
Därefter har BB under q2/2013 öppnat en ny egen butik varvid det totala antalet BB-butiker uppgår till 58 st varav 40 st franchisebutiker och 18 st egna butiker.
Det innebär en fördelning på 69% franchisebutiker och 31% egna Björn Borg-butiker.
Av de totalt 60 BB-butikerna per slutet av 2012 utgjordes alltså 43 st av franchisebutiker och 17 st av egna butiker.
• De 43 franchisebutikerna utgjordes främst av alla 28 BB-butiker i Holland och alla 7 BB-butiker i Belgien.
• De 17 egna butikerna utgjordes främst av alla 14 BB-butiker i Sverige.
Försäljningsnivå i slutkundsledet
BB talar om sin "varumärkesförsäljning" vilket utgörs av det totala försäljningsvärdet av bolagets produkter i butiksledet (exkl moms) under respektive år.
Varumärkesförsäljning:
2009: 1 872 miljoner kr (-5%)
2010: 1 733 miljoner kr (-7%)
2011: 1 681 miljoner kr (-3%)
2012: 1 598 miljoner kr (-5%)
q1/2013: 432 miljoner kr (-4%)
Inte en rolig trend.
Förändring av varumärkesförsäljning exkl valutaeffekter:
2010: -1%
2011: +1%
2012: -3%
q1/2013: 0%
Lite bättre ser det alltså ut exkl valutaeffekter men ändå är det en skral utveckling.
Björn Borgs intäkter som andel av varumärkesförsäljningen:
2009: 28%
2010: 31%
2011: 32%
2012: 35%
q1/2013: 30%
Positivt att den andelen verkar öka långsiktigt i alla fall.
Andel underkläder av BB:s totala varumärkesförsäljning:
2009: 70%
2010: 71%
2011: 68%
2012: 63%
q1/2013: 54%
Andel övriga produkter av BB:s totala varumärkesförsäljning:
2009: 30%
2010: 29%
2011: 32%
2012: 37%
q1/2013: 46%
Varumärkesförsäljning för produktområde underkläder:
2009: 1 304 miljoner kr (-5%)
2010: 1 225 miljoner kr (-6%)
2011: 1 149 miljoner kr (-6%)
2012: 999 miljoner kr (-13%)
Varumärkesförsäljning för övriga produkter:
2009: 568 miljoner kr (-5%)
2010: 509 miljoner kr (-10%)
2011: 532 miljoner kr (+5%)
2012: 598 miljoner kr (+12%)
Trist trend för underkläderna men positivt att övriga produkter verkar ha en positiv trend de senaste åren.
BB:s totala varumärkesförsäljning fördelad per land under 2012:
Holland 29%
Sverige 27%
Norge 10%
Danmark 9%
Belgien 7%
övriga länder 18%
Fördelning av varumärkesförsäljningen för underkläder per land under 2012:
Holland 26%
Sverige 25%
Danmark 14%
Norge 13%
övriga länder 22%
Fördelning av varumärkesförsäljningen för övriga produkter per land under 2012:
Holland 35%
Sverige 25%
Belgien 8%
Finland 7%
övriga länder 25%
Händelser och kommentarer i resultatrapporter etc
>Resultatrapporten för q1/2013 (som är daterad 17 maj 2013):
• Intäktsminskningen under kvartalet (-6% till 131 miljoner kr) berodde delvis på allmänt "fortsatt mycket svag" detaljhandelsmarknad i de europeiska länder där BB-produkterna säljs. Det är generellt "ekonomisk oro" och "svag efterfrågan" i dessa länder vilket är i likhet med helåret 2012. Det är svårt att se en snar förbättring av dessa förhållanden enl vd Arthur Engel.
//Min kommentar: Bolag med bristande affärsidé brukar ofta skylla på utomstående faktorer för sin egen dåliga utveckling.//
• Men delvis berodde intäktsminskningen även på att utleveransen av årets vår- och sommarkollektion inte i lika hög grad skedde under q1/2013 som under q1/2012.
• Kvartalets rörelseresultat på 9 miljoner kr var belastat med kostnader på 5 miljoner kr pga framtidssatsningar på sportkläder, Kina och England.
• Utvecklingen i Kina är en besvikelse och åtgärder för att förbättra det utreds. BB har verksamhet i Kina sedan hösten 2012. Det är via ett bolag där BB har en ägarandel på 75%.
• Utvecklingen i England är dock positiv.
• BB har köpt den finska distributörsverksamheten, närmare bestämt en ägarandel på 75% för 9 miljoner kr. Distributören går med vinst och säljer underkläder, sportkläder och väskor till återförsäljare i landet. Distributören äger även en egen BB-butik. Finland är BB:s sjätte största land (intäktsmässigt?).
• En ny egen BB-butik har öppnats i Stockholm.
>Årsredovisningen för 2012 (som är daterad 15 mars 2013):
• Under 2012 öppnades nya BB-butiker (väl både franchisetagares och BB:s egna) i Chile, England, Holland, Kina, Norge, Sverige och Tyskland.
• I sep 2012 lanserades iPhone-skal och datorfodral med tryck från BB:s underkläder, och de lanserades i Apples nätbutiker i Europa.
• Målet är att Björn Borg ska bli "det mest intressanta underklädesvarumärket internationellt". Det ska vara "det coolaste varumärket inom underkläder, med produkter som intresserar och väcker uppmärksamhet".
• "Svag efterfrågan och ekonomisk oro" under 2012 i många av de länder där BB:s produkter säljs. Tex i BB:s största land Holland var det minskande försäljning under året jämfört med 2011. Vd Arthur Engel räknar med "en svag detaljhandelsmarknad" "under en period framöver".
• England-satsningen utvecklas väl med bla en "shop-in-shop" på varuhuset Harrods i London. BB avser nu öka antalet återförsäljare och finnas på fler platser i England.
• Kinasatsningen inleddes under 2012 genom försäljningsställen i Shanghai. Fortsatt expansion beror på tillgång av butikslägen.
• I Finland där distributören har köpts ser BB tillväxtpotential med fler butiker och produktområden. Befintlig verksamhet i landet ska tas "till nästa nivå".
• Positivt att BB:s försäljning via internet ökade under 2012.
>Resultatrapporten för q4/2012 (som är daterad 14 feb 2013):
• Under 2012 var det en generellt "fortsatt svag detaljhandelsmarknad" men BB lyckades ändå öka intäkterna med 3% till 551 miljoner kr. Det väntas bli en fortsatt svag detaljhandelsmarknad "på många håll i Europa". BB avser ändå att fortsätta med satsningar för långsiktig tillväxt och lönsamhet.
• BB:s försäljning via internet var "starkt växande" under 2012 och även under de senaste åren. Försäljningen via den kanalen har nu nått en väsentlig nivå av BB:s total intäkter och resultat. Bla under 2:a halvåret 2012 lanserade BB en ny e-handelsplattform för försäljningen via internet, vilket ledde till "en tydlig försäljningsuppgång". Vd Arthur Engel räknar med att BB:s försäljning via internet i framtiden kommer att få "en ännu större betydelse" för BB som helhet.
• BB:s rörelseresultat som uppgick till 70 miljoner kr under 2012 var belastat med 21 miljoner kr för satsningarna på Björn Borg Sport, Kina och England.
• BB:s resultat efter skatt uppgick till 47 miljoner kr under 2012 (jämfört med 100 miljoner kr under 2011). I siffran för 2011 låg en positiv skatterelaterad engångspost på 38 miljoner kr.
• Resultatet per aktie blev 2,11 kr under 2012 (jämfört med 4,19 kr under 2011). I siffran för 2011 låg en positiv skatterelaterad engångspost motsvarande 1,53 kr. Dvs exkl den uppgick resultatet per aktie till 2,66 kr under 2011.
• Vd Arthur Engel ser "goda möjligheter" att vidareutveckla den köpta distributörsverksamheten i Finland.
• Under 2012 lanserades de första kollektionerna av BB:s sportkläder. Det skedde i 10 länder. Lanseringen togs emot positivt och har lett till stadigt ökad försäljning. Enl vd Arthur Engel finns "potential för fin utveckling även under 2013" vad gäller BB:s försäljning av sportkläder.
• Den andra BB-butiken i Kina öppnades under q4/2012. Den ligger i köpcentrat "Cloud 9" i Shanghai.
>Resultatrapporten för q4/2011 (som är daterad 9 feb 2012):
• Detaljhandelskonjunkturen var generellt svag under helåret 2011 men BB lyckades ändå bibehålla intäkterna oförändrade. Det var tack vare olika framtidssatsningar som ökar intäkterna men dock försämrar resultatet i det korta loppet. Satsningarna ugörs av sportkläder, England, e-handel och fler BB-butiker.
• Under 2012 kommer ännu en framtidssatsning genom Kina-lanseringen den väntas belasta BB:s resultat med 10 miljoner kr under 2012 (utan några intäkter att tala om).
• Rörelseresultatet uppgick till 84 miljoner kr under helåret 2011. Det var belastst med 17 miljoner kr pga satsningar på Björn Borg Sport, England och en flytt.
• Resultatet efter skatt uppgick till 100 miljoner kr för helåret 2011 (jämfört med 91 miljoner kr för 2010), men i resultatet ingick en positiv skatterelaterad engångspost på 38 miljoner kr.
• Resultatet per aktie blev 4,19 kr för helåret 2011 (jämfört med 3,61 kr för 2010) men skatteposten inverkade positivt med 1,53 kr så exkl den blev resultatet per aktie 2,66 kr för helåret 2011.
Rörelsegrenar
Björn Borg delar in sin verksamhet i fyra rörelsegrenar:
• Produktutveckling: "Björn Borg-koncernen svarar globalt för utveckling, design och produktion av underkläder och kompletterande produkter, samt sportkläder via Björn Borg Sport."
• Grossistverksamhet: "Björn Borg-koncernen är exklusiv grossist för produktområdena underkläder och kompletterande produkter i Sverige, England och Finland samt för skor i Sverige, Finland och Baltikum."
• Varumärke: "Varumärke består i huvudsak av royaltyintäkter, och kostnader förknippade med varumärket."
• Detaljhandel: "Björn Borg-koncernen äger och driver totalt 15 butiker i främst Sverige, med försäljning av underkläder, sportkläder och övriga produkter. Därutöver driver Björn Borg två factory outlet-butiker samt e-handel. I detta segment ingår även verksamheten i Kina."
Dvs förenklat:
• egna produkter (underkläder, badkläder, strumpor mm)
• grossistverksamhet (BB:s egen grossistverksamhet i vissa länder för underkläder, skor och övriga produkter)
• utlicensierade produkter (licensintäkter för övriga produkter som skor, glasögon och väskor som utlicensierats till utomstående bolag, samt doftprodukter och sportkläder)
• egna butiker (BB:s 17 egna butiker, eller 18 butiker är det väl numera from q2/2013)
Intäkter per rörelsegren under 2012 (andel av BB:s totala intäkter):
egna produkter 277 miljoner kr (50%)
grossistverksamhet 169 miljoner kr (31%)
egna butiker 63 miljoner kr (11%)
utlicensierade produkter 43 miljoner kr (8%)
- - -
Summa 551 miljoner kr (100%)
Rörelseresultat per rörelsegren under 2012 (rörelsemarginal):
egna produkter 49 miljoner kr (18%)
utlicensierade produkter 16 miljoner kr (38%)
grossistverksamhet 15 miljoner kr (9%)
egna butiker -10 miljoner kr (-16%)
- - -
Summa 70 miljoner kr (13%)
Intäkter per rörelsegren under q1/2013 (förändring från q1/2012):
grossistverksamhet 58 miljoner kr (+17%)
egna produkter 50 miljoner kr (-23%)
egna butiker 12 miljoner kr (-3%)
utlicensierade produkter 11 miljoner kr (-13%)
- - -
Summa 131 miljoner kr
Rörelseresultat per rörelsegren under q1/2013 (rörelsemarginal):
egna produkter 5,8 miljoner kr (12%)
grossistverksamhet 5,7 miljoner kr (10%)
utlicensierade produkter 5 miljoner kr (42%)
egna butiker -7 miljoner kr (-54%)
- - -
Summa 9 miljoner kr (7%)
Intäkter per rörelsegren apr 2012-mars 2013 (andel av BB:s totala intäkter):
egna produkter 261 miljoner kr (48%)
grossistverksamhet 177 miljoner kr (33%)
egna butiker 62 miljoner kr (11%)
utlicensierade produkter 41 miljoner kr (8%)
- - -
Summa 542 miljoner kr (100%)
Rörelseresultat per rörelsegren apr 2012-mars 2013 (rörelseresultat):
egna produkter 44 miljoner kr (17%)
utlicensierade produkter 16,4 miljoner kr (40%)
grossistverksamhet 16,2 miljoner kr (9%)
egna butiker -14 miljoner kr (-22%)
- - -
Summa 63 miljoner kr (12%)
En reflektion utifrån ovanstående siffror är tex att BB:s egna butiker omedelbart borde läggas ned. Visst kan det finnas fördelar med att ha ett antal egna "flaggskeppsbutiker" som visar upp hela BB:s sortiment i snygga butiker, men det är ju en fördel om butikerna även kan vara lönsamma. Sådana flaggskeppsbutiker har väl ofta väldigt centrala lägen där hyrorna är som dyrast, vilket då bla kan betraktas som en "annonskostnad" för varumärket BB som lyfter bolagets övriga intäkter och resultat. Men är det verkligen värt det?
Tidigare blogginlägg
• BB-aktien fick rekommendationen "långsiktigt köp" i ett tidigare blogginlägg från 18 maj 2012: http://www.redeye.se/aktiebloggen/bjorn-borg/langsiktigt-kop-bjorn-borg
Då låg aktien i 32,60 kr.
Idag ligger aktien i 29,30 men på vägen har man även fått en utskiftning på 4 kr per aktie i juni 2012 och en utskiftning på 3 kr per aktie i maj 2013.
Börskursen på 32,60 kr har alltså vuxit till 36,30 kr vilket innebär en totalavkastning (kursförändring plus utskiftningar) på 11% på ett drygt år vilket är godkänt.
• Innan dess blogginlägg från 18 sept 2011 där slutsatsen blev att "en svacka ger köpläge i det välskötta modeföretaget" Björn Borg: http://www.redeye.se/aktiebloggen/bjorn-borg/talamod-med-bjorn-borg
Då låg aktiens börskurs kring 40 kr.
Nu ligger alltså aktien i 29,30 kr men på vägen har man även fått utskiftningar på 4 kr i juni 2012 och 3 kr i maj 2013.
Dvs om man hade köpt aktien för 40 kr i sept 2011 hade man idag haft 36,30 kr vilket innebär en totalavkastning (kursförändring plus utskiftningar) på -9% vilket ju är underkänt.
Videoklipp
BB:s Youtube-kanal där det för närvarande finns totalt 87 videoklipp om bolaget och dess produkter etc: http://www.youtube.com/user/insideratbjornborg/videos
Bla öppnandet av vad som verkar vara BB:s första butik i Kina: http://www.youtube.com/watch?v=iKdk3rxIf9M
Den ligger i Shanghai och är en "shop-in-shop" i varuhuset Sogo på stadens lyxshoppinggata West Nanjing Road. Butiken öppnades 23 aug 2012.
BB lanserade samtidigt försäljning av sina produkter på internet i Kina via kinesiska e-handelsföretaget Taobao (som kan beskrivas som Kinas "E-bay" eller "Amazon.com").
- - -
Skala för aktie-rekommendationer i denna blogg:
• "Köpläge": En aktie som för tillfället är särskilt köpvärd just nu av någon specifik anledning som väntas leda till kursuppgång inom en ganska snar framtid (typ inom 0,5-1 år).
• "Kortsiktigt köp": En aktie som har goda skäl att utvecklas väl på kort sikt (typ inom de närmaste månaderna), även om man inte vet hur det kommer att bli på lång sikt.
• "Långsiktigt köp": En aktie som i och för sig kanske inte verkar särskilt billig just nu, men att bolaget har så långsiktigt goda förutsättningar och framtidsutsikter att aktien ändå är ett bra köp i dagsläget eftersom den därmed lär ge en god värdeökning på lång sikt (dvs på typ 3-5 års sikt).
• "Spekulativt köp": En aktie som vid köp till gällande börskurs har stor potential till kursuppgång, samtidigt som risknivån är hög vilket i värsta fall kan leda till stor kursnedgång.
• "Fullvärderad": En aktie i ett bolag som i och för sig kan gå bra, men att aktien är värderad på en nivå som inte verkar ge utrymme för särskilt mycket kursuppgång.
• "Sälj": En aktie som man inte bör äga eftersom den tex är övervärderad med hänsyn till bolagets förutsättningar.
Utgångspunkten är att givna rekommendationer här är långsiktiga och kan utvärderas först efter tex tidigast 1-2 års tid (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp"). Dvs avsikten är inte att ge vägledning om utvecklingen på kort sikt för en akties börskurs (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp").
Aktieinvesteringar innebär en risk för att ett aktieinnehav i värsta fall kan/strongpp bli helt värdelöst.
Enligt den vetenskapliga finansteorin är (förenklat sett) all information redan inbakad i alla börskurser. Därmed ger alla aktier (vid rådande börskurs) den förväntade framtida avkastning som är motiverad med hänsyn till aktiens risk, vilket i så fall gör det meningslöst att försöka plocka ut köpvärda (eller säljvärda) aktier. Enligt teorin är istället en indexfond alltid att föredra: http://www.redeye.se/aktiebloggen/en-indexfond-det-enda-rationella
Här fick alltså Björn Borg-aktien rekommendationen "fullvärderad" vid nuvarande börskurs 29,30 kr (aktiens slutkurs tors 20 jun 2013).