Post entry

Bioservo - Robotbolag och avtal med Airbus, GM och GE!

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Biosevro utvecklar och säljer robothandskar som ökar greppstyrkan, bolaget har avtal med General Motors, Airbus, General Electric m.fl. Med en stundande lansering av sin industrihanske och en väldigt lönsam eftermarknad så ser bolaget väldigt intressant ut.

Bioservo utvecklar och säljer robothandskar som ökar greppstyrkan i handen, känner ni inte till deras produkt kan ni se robothandsken i videon nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=2Z6wHzuA6BQ

Bioservo noterades den 22 maj och fick då in 57 mkr efter emissionskostnader till en kurs på 24 kr. Kursen ligger nu på ca 17 kr och börsvärdet är 158 mkr och man hade 63 mkr i kassan den 30 juni.

Bioservo startades för ca 10 år sedan och kom ut med sin första robothandske inriktad mot healthcare-marknaden år 2013. Handsken hjälper personer som har minskad greppstyrka i handen p.g.a. förlamning, sjukdomar och skador.

Inom healthcare har man sålt en del handskar (ca 3-4 mkr per år) men marknaden är lite trög då de flesta behöver få stöd för köp av handsken från sjukvården, försäkringskassan, m.fl. och som de flesta vet tar sådant tid.

Omsättningen inom healthcare kan med tiden bli stor men i närtid ligger den stora potentialen inom industrin, där man vill använda hansken för att förebygga förslitningsskador och öka effektiviteten.

General Motors

År 2016 blev Bioservo kontaktade av General Motors som hade utvecklat en egen robothandske tillsammans med NASA som var tänkt att användas av montörerna i GM:s bilfabriker och av NASA:s astronauter.

Handskarna ska användas i förebyggande syfte för att undvika förslitningskador och för att öka effektiviteten då det är många som blir trötta i händerna då de jobbar med tunga och repetetiva moment vilket minskar effektiviteten i arbetet.

GM har ca 215 000 anställda varav ca 100 000 jobbar i fabriker och 3-5% av dem har redan någon form av förslitningsskada.

GM kunde själva inte utveckla klart robothandsken p.g.a. interna problem och ökat fokus på kärnverksamheten. De sökte därför efter en partner och intresset var stort, men enligt GM var det bara Bioservo som hade tillräckligt med kunskap och erfarenhet för att kunna utveckla klart handsken.

Bioservo har tagit fram prototyper av den nya industrihandsken och som GM utvärderar sedan december år 2016 i sina fabriker i Asien, Europa, USA och Sydamerika.

Handsken beräknas vara klar i december och ska lanseras i början av år 2018.

Planen är att rulla ut handsken i GM:s fabriker globalt.

Från prospektet, sidan 33

"Avtalet är tecknat med GM Global Manufacturing and Enginering och avsett att implementeras i GM:s fabriker globalt."

http://bioservo.emissioner.se/media/138109/bioservo_prospekt_2017-04-19.pdf

"General Motors said it will begin rolling out the glove to its workers immediately."

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3676897/The-glove-gives-super-human-strength-Nasa-device-DOUBLE-gripping-power.html#ixzz4Dfa35GE5

Än finns det ingen video eller bilder på den nya handsken för industrin, men i videon nedan kan ni se GM och NASA:s industrihandske som nu Bioservo har vidareutvecklat.

"Working with GM, Bioservo will combine technology from its SEM GloveTM (Soft Extra Muscle) technology with the RoboGlove" 

"Research shows fatigue can occur within a few minutes of continuously gripping a tool." 

https://www.youtube.com/watch?v=fysTNoLT3FA&t=

Patent och Royalty

Avtalet med GM innebär att Bioservo får tillgång tilll alla GM:s patent och får använda patenten tills de går ut år 2032 och år 2034. Bioservo får även sälja handskar med GM:s teknik till vilka kunder som helst men får betala en royaltyavgift till GM.

Royaltyavgiften är på 4% av omsättningen och Bioservo ska börja betala royaltyavgiften år 2019.

Bioservo betalar 4% för att få utnyttja GM:s patent men man får även mycket gratis marknadsföring genom att handsken är utvecklad tillsammans med GM och NASA vilket redan har skapat uppmärksamhet i internatioenll media, plus att det lär bli mycket lättare för Bioservo att få till kundmöten m.m. med större bolag när man har GM och NASA i ryggen.

När det gäller patenten är det också en stor fördel att ha med GM då andra bolag lär dra sig för att göra intrång på patenten. Sedan bör det vara väldigt svårt för konkurrenterna att utveckla en liknande handske då den är utvecklad på både GM och Bioservos patent.

Airbus

Även Airbus som har 55 000 anställda utvärderar handsken sedan december år 2016 i sina fabriker i Toulouse och Hamburg och den 6:e september kom ett PM med nyheten att Airbus och Bioservo fördjupar samarbetet där Bioservo ska utveckla en "Ironarm" som ökar styrkan i armarna och motverkar förslitningar i axlarna, den första prototypen kommer att levereras i Q2.

Denna marknad bör också vara stor då det är många som får förslitningsskador i axlarna.

http://www.bioservo.se/investor-relations/press-2/pressmeddelanden/?pressId=2661708

Eftersom Airbus har testat handsken i 8-9 månader och nu väljer att fördjupa samarbetet så måste det innebära att man är väldigt nöjda med handsken och det bör vara troligt med en utrullning i Airbus fabriker i början av år 2018.

Bioservos handske utvärderas även av:

  • General Electric med 333 000 anställda.

http://www.bioservo.se/investor-relations/press-2/pressmeddelanden/?pressId=2660079

  • JM med 2200 anställda.

http://www.bioservo.se/investor-relations/press-2/pressmeddelanden/?pressId=2652585

  • Eiffage med 63 000 anställda.

http://www.bioservo.se/investor-relations/press-2/pressmeddelanden/?pressId=2649716

  • Mekonomen med 2300 anställda.

http://www.bioservo.se/wp-content/uploads/2016/11/Bioservo_DiDimension_23maj20171.pdf

Affärsmodell

Det intressanta med Bioservo förutom att man redan har avtal med några stora globala bolag är deras affärsmodell, som bygger på att de har en stor eftermarknad vilket kan ge väldigt stora intäkter framöver.

Hårdvaruenheten kommer att bytas ut med 2-3 års mellanrum till en kostnad av 20-40 tkr och varje år kommer användaren att förbruka 4-6 innerhandskar och 40-60 ytterhandskar för 8-20 tkr.

Räknar man på mitten av spannet på siffrorna från prospektet ovan ger det intäkter på 26 tkr per hanske per år i eftermarknaden.

Med tanke på vilka stora bolag som Bioservo redan har avtal med och att intresset från andra bolag inom industrin är stort enligt vd så kan Bioservo komma att sälja en stor mängd robothandskar kommande åren.

Det intressanta med affärsmodellen är som sagt eftermarknaden så det viktigaste är inte hur många handskar Bioservo säljer per år, utan hur många handskar man totalt har sålt då eftermarknaden och omsättningen ökar för varje handske man säljer.

Om man ser till siffrorna ovan utgår jag från att Bioservo säljer en ny handske för ca 30 tkr.

Bioservo har som mål att göra 30-35% i EBITDA.

Nedan kan ni se exempel på vad nyförsäljningen ger i intäkter och hur mycket eftermarknaden då ger i intäkter och EBITDA per år med en margnial på 32,5%.

Antal Nyförsäljning Eftermarknad EBITDA på eftermarknaden
10 000 ca 300 mkr 260 mkr  85 mkr
50 000 ca 1500 mkr  1300 mkr 423 mkr
100 000 ca 3000 mkr 2600 mkr 845 mkr

Att Bioservo ska sälja 100 000 handskar kan låta mycket men ser man till att bolagen som Bioservo redan har avtal med idag har dessa ca 670 000 anställda, där uppskattningsvis 30-40% jobbar som montörer, hantverkare eller liknande, tycker jag inte att det är ett orimligt mål.

Räknar man bara på t.ex. GM och att 10% av deras fabriksarbetare skulle ha ett behov av en robothandske ger det en försäljning på 10 000 handskar.

Bioservo kommer behöva fler avtal för att kunna sälja 100 000 handskar men som vd säger i intervjuen nedan har Bioservo fått ett otroligt intresse från andra industribolag som vill testa handsken sedan man tecknade avtal med GM och Airbus.

GM är världens 3:e största biltillverkare och Airbus är en av världens två största flygplanstillverkare tillsammans med Boeing. På så sätt är de riktigt bra referenskunder och att tekniken även är utvecklad av GM och NASA ökar säkert också intresset.

Och sedan har vi även General Electric som är ett av världens största bolag.

VD berättar även i videon att det finns 24 miljoner industriarbetare i USA och 34 miljoner i Europa som är potentiella kunder.

https://www.youtube.com/watch?v=pyxHxOrQTC0

Konkurrenter och Marknad

Enligt Bioservo har man inga direkta konkurrenter då man är den enda intuitiva robothandsken på marknaden. Med intuitiv menar man funktionen där handsken automatiskt ökar kraften när användaren greppar något.

Med andra handskar på marknaden måste man t.ex. trycka på en knapp för att handsken ska greppa något och sedan trycka på knappen för att handsken ska släppa greppet.

Marknaden för bärbar kraftförstärkande robotik som kallas för exoskeleton-marknaden beräknas växa med 40-75% per år och beräknas vara värd 17-35 mdr dollar år 2021.

ABI Research bedömning av exoskeletonmarknaden fram till år 2025.

En drivande faktor för industrin att implementera robothandskar är att 30% av alla sjuksrivningar i USA beror på belastningskador och den genomsnittliga sjukskrivningen är på 12 dagar vilket ger höga kostnader.

Bioservos marknad består inte bara av fabriksarbetare utan egentligen av alla yrken där man jobbar med tunga och repetetiva moment som sliter och tröttar ut händerna, armarna, ryggen och axlarna.

Angående healthcare-marknaden är den som sagt stor men det tar längre tid att nå större volymer.

5% av alla människor i världen i åldrarna 16-84 år har nedsatt greppstyrka i händerna, vilket gör att marknaden består av ca 350 miljoner människor.

Inom Healthcare-marknaden har Bioservo distributörer i Norden, Storbritannien, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Frankrike, Japan och Förenade Arabemiraten.

Se sidan 25-26 i prospektet för att läsa på mer om Bioservos konkurrenter.

http://bioservo.emissioner.se/media/138109/bioservo_prospekt_2017-04-19.pdf

Bioservo i media

Finns många intressanta artiklar att läsa.

http://www.bioservo.se/investor-relations/press-2/bioservo-i-media/

Exempelvis denna artikel om Mekonomens test som på ett bra sätt förklarar fördelarna med Bioservos handske.

"Björn Petersson är fordonstekniker på Mekonomens bilverkstad vid Globen i Stockholm. Han har provjobbat med servohandsken i några veckor och är helt såld.

”En vanlig dag kan jag få ont precis vid tummen och i senorna ned mot handleden, man blir liksom trött i greppet och det märks bara man ska öppna en syltburk. Men sådant känner jag inte av alls med den här”, säger han."

http://www.bioservo.se/wp-content/uploads/2016/11/Bioservo_DiDimension_23maj20171.pdf

Sammanfattningsvis är Bioservo ett väldigt intressant bolag som har en produkt som löser ett stort problem och redan nu har man avtal med flera globala bolag där GM ska rulla ut handsken i sina fabriker globalt.

Man har en stor eftermarknad och höga marginaler, vilket brukar värderas högt av marknaden. Enligt vd är intresset från andra bolag stort och rullar fler bolag ut handsken kommer aktien att utvecklas väl framöver.

Lycka till!

Ovan text är ingen köprekommendation, gör alltid er egen analys innan ni handlar med aktier.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?