Post entry

Big in Japan?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Efter fredagens ras i New York är det inte speciellt svårt att gissa hur Stockholm öppnar imorgon - brant utför. Helt naturligt när börsen har stigit nästan oavbrutet under fem år och många sitter på helspänn och bara väntar på att konjunkturpendeln skall svänga över till moll. Detta kan liknas vid ett gigantiskt Chickenrace där alla vill hänga med så länge som möjligt (av ren girighet) för att hoppa av så sent som möjligt. Tror det var i affärsvärlden det stod en krönika där slutsatsen var att det historiskt varit bättre att gå ur marknaden nu efter fem goda år, eftersom man under kommande lågkonjunktur kunde komma in billigare i aktierna - men hur roligt är det att sälja nu? Alternativet är förståt att försöka skapa en portfölj som är mindre konjunkturkänslig att övervintra med.

Fredagens sättning i USA kom lite olämpligt för min favoritaktie: Uniflex, eftersom de redovisar årets viktigaste rapport (mest intjäning) i morgon. Risken är naturligtvis att även en bra rapport passerar med en axelryckning i det korta perspektivet. Å andra sidan kan man se det som ett optimalt köpläge när man har fått facit och kan handla på den informationen. Mina förhoppningar har jag redan redovisat i min analys: En omsättning för Q3:an på 210 MKr och en vinst efter skatt på 3:40 kr/aktie skulle sitta fint.

Björn Borg's (BB) nya webbsida hoppas jag mycket på. Webbsidan bygger varumärket mot de nya länder man etablerar sig i. En funktion som hittils inte nämnts är att den borde kunna fungera som indikator över vilka länder som är lämpliga för framtida etablering. T.ex. borde många träffar och beställningar från t.ex. Polen tyda på att man skall överväga en etablering där. Såg i DI att Björn Borg skall medverka i en modemässa i Tokyo. Enligt min bedömning är detta en mycket intressant marknad för BB kläder. Min uppfattning är att Japan som marknad passar BB betydligt bättre än t.ex. Frankrike och Spanien. Enligt artikeln har redan svensk design fått ett mycket positivt bemötande. Dessutom minns jag att Stefan Edberg var mycket populär under perioden han spelade ATP turneringen i Tokyo. Jag tror och hoppas att svensk attityd och design skulle gå hem i Japan. Tog faktiskt upp detta med Nils V redan vid minglet efter bolagsstämman 2006, hörde ju själv hur orealistiskt det lät, men nu verkar vi vara på väg dit. Resan går vidare.

/Henk

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?