Spelbolag vidgar vyerna
2009-09-30 13:35, Edited at: 2010-06-11 12:24Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
I mitten av september presenterade österrikiska speljätten Bwin ett förvärv utanför betting-branschen. Bolaget köpte majoriteten i hollänska spelförläggaren och utvecklaren United Games. United Games ligger bakom en rad så kallade "massive multi-player online-spel" (jmf med konkurrerande World of Warcraft). I pressreleasen presenterades inte någon specificerad strategi inför fortsättningen utan bolagen nöjde sig med konstatera att de genom sitt samarbete skulle leverera nästa generations online-underhållning till världen. Min gissning är att pudelns kärna ligger i den enorma databas som UG byggt upp genom att erbjuda sina spel gratis och som innehåller 17 miljoner spelare över hela världen. Även om många i databasen sannolikt inte har fyllt 18 år och inte har en bevisad betalningsvilja för poker, kasino och sportsbetting tror jag att Bwin på sikt ser databasen som en mycket intressant bas för kundrekrytering. Bwin kan till exempel erbjuda alla som inte fyllt 18 år att spela för låtsaspengar, samtidigt som man "utbildar" de framtida kunderna och bygger sitt varumärke inom betting-produkter.
Bwin köpte nyligen också en italiensk speloperatör. Jag har en längre tid hävdat att Bettson utgör ett potentiellt förvärvsobjekt för Bwin. Bolagen kompletterar varandra väl både vad gäller kundernas geografiska spridning och intäkternas fördelning över produktområden. Betssons poker ligger också redan på det av Bwin ägda Ongame-nätverket. Nu har det visat sig att Bwin prioriterat andra bolag men jag skulle ändå vilja hävda att de senaste månadernas affärer inom spelbranschen höjt Betsson-aktiens temperatur och bidragit till att den nått nya all-time-high.
Bwins affär visar att spelbranschens utveckling fortfarande är i sin linda och att branschen långt ifrån har hittat sin slutgiltiga form.