Post entry

Dåld bomb i Betssons resultat

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Betssons rapport ser vid första anblicken ut som en liten besvikelse med ett resultat på 1,36/aktie, men den innehåller en stor portion torrt krut.

Under kvartalet har man medvetet satsat starkt på kundtillväxt och lyckats exceptionellt bra.

Om vi rensar Betssons resultat för under Q1 extraordinära marknadsförings kostnader får vi

Extra mf kostnader i relation till omsättningen jfr Q107 80,6 – 43,4*1,54 = 13,7 ger rörelse resultat på 70,5 miljoner, marginal 30,9% och res efter skatt på 1,66/aktie.

Men för dessa kostnader har man ökat antalet kunder med 171750 st och vad som verkligen imponerar antalet aktiva kunder med 65790 st.

Inom spelbranschen finns en vedertagen schablon att varje kund är värd 3000 / år. Det är en mycket mer underbyggd siffra än man vid första anblicken inser. Med alla erbjudande och bonusar måste man ha stenkoll på vad en ny kund är värd så att marknadsförings kostnaderna inte går över styr. Betsson har idag 1145000 kunder totalt schablonen ger ett värde på betsson på 3435 milj. Historiskt har det stämt ganska bra, testa gärna på andra spelbolag.

Om vi räknar mycket lågt bara på aktiva kunder får vi ett värde på 197 miljoner / år, eller ca 50 miljoner per kvartal.

Under Q2 kommer Betsson med all sannolikhet att som förra året ha minimala marknadsförings kostnader och den nya kundstocken skulle "lågt räknat" ge ett extra tillskott på 20% i omsättning. Totalt borde det innebära en omsättnings ökning på 10-15%, med en marginal på dryga 30% för Q2, som är det svagaste kvartalet.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?