Post entry

Bonnier brakar in på spelmarknaden

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Andreas Ternström, VD för Bonnier Gaming, berättar i en färsk intervju med EGR Magazine om bolagets planer om expansion på spelmarknaden. Fokus kommer att ligga på Spanien, Italien och Sverige, som Ternström inte alls bedömer som en så mogen marknad som de flesta andra.

Utifrån sin erfarenhet som mediahus menar Ternström att Bonnier väl känner till hur man når definierade målgrupper och värvar dem som spelare. På det sättet kan man anpassa sitt produkterbjudande till just specifika målgrupper i motsats till den stora massan. På det här sättet kan nog Bonnier också öka den totala spelmarknaden, åtminstone i Sverige.

Vidare kan Bonnier dra nytta av att bolaget driver TV-kanaler, köper in sändningsrättigehter och kan använda sig av välkända sportprofiler för att bygga en framgångsrik sportbok. Planen är att sedan konvertera kunderna som satsar på sport att också spela poker och kasino.

Bonnier är redan i dag en stor aktör på nätbingo i Sverige med en omsättning på runt 45 miljoner kronor, motsvarande 20 procent av marknaden.

En stor marknadsföringskampanj i början av nästa år ska på sikt göra Bonnier Gaming lika stora som Unibet eller Expekt.

Vad innebär då detta för de noterade spelbolagen på Stockholmsbörsen? För operatörerna Unibet, Betsson och Redbet innebär det tuffare konkurrens. För underleverantörerna Entraction och Net Entertainment kan det innebära jackpott. Just Net Entertainment dominerar stort bland de nordiska operatörerna och en affär med Bonnier framstår som högst naturlig. Det kan bli en affär med bägge bolagen då Net Entertainments endast levererar kasino. Räkna med en rejäl skjuts för aktiekursen om något av bolagen skulle presentera ett avtal.

Kommer Bonnier att lyckas med sin satsning? Man kan åtminstone konstatera att de har alla förutsättningarna att lyckas. Spelmarknaden får en allt tydligare karaktär av underhållning för massorna och det är en spelplan där mediabolagen är starka. Avgörande blir dock enligt min bedömning hur stor vikt satsningen ges i resten av koncernen. MTG:s satsning på spelmarknaden genom Bet24 ser inte ut att ha fått någon gräddfil i koncernens kanaler och bolaget kan inte skryta med att ha övertrumfat konkurrenterna på många områden. Återstår att se hur mycket attention som Bonnier Gaming kan få.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?