Post entry

Betssons framgångsrika strategi

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

I tisdags släppte Betsson sin Q1 rapport och den mottogs inte väl av marknaden.

”Under första kvartalet har Betsson satsat målmedvetet på kundanskaffning. Jag kan med glädje konstatera att satsningen fallit väl ut och att vi därmed lagt en stabil grund för fortsatt stark utveckling under året.” säger Pontus Lindwall, Betssons VD och koncernschef.

* Omsättningen ökade med 54 procent till 227,8 (148,1) mkr

* Antalet aktiva kunder ökade till 153 000, en ökning med 43 procent jämfört med fjärde kvartalet 2007

Den här strategin känner jag igen från förra året. Under årets starka kvartal (Q1 och Q4) lade Betsson ner mycket pengar på marknadsföring (i.e. tillväxt) medan man fokuserade på lönsamheten under de svagare kvartalen (Q2 och Q3). Det var en strategi som fungerade utmärkt förra året och jag är inte det minsta förvånad att Betsson fortsätter med strategin. Marknaden verkar dock inte vara nöjd.

I Q1 -07 kunde vi läsa att "antalet aktiva kunder ökade under kvartalet med 35 procent till 125 200 (jämfört med Q4)" för att sedan, ett kvartal senare (Q2 -07), läsa att "Betsson har med framgång valt att prioritera lönsamhet istället för kundanskaffning under denna normalt svaga period. Detta har medfört att tillväxten i kunddatabasen och aktivitetsgraden under andra kvartalet inte varit lika hög som tidigare, men att resultatet blivit tillfredsställande". Att vi får läsa något liknande i Q2 -08 är en lågoddsare.

Betsson har nu byggt upp en riktigt stabil kundbas inför årets två svaga kvartal och värt att notera är att Sportsbook nu står för 18 % av det totala spelöverskottet (jämfört med 14,9 % för ett år sedan). Det bådar gott inför fotbolls EM. Det är också glädjande att se att Betsson växar så kraftigt (77 %) på marknaderna i övriga Europa eftersom det minskar beroendet av den nordiska marknaden och därmed risken.

Betsson fokuserade på tillväxt och ökade "bara" vinsten med 29 %. Visst, förvätningarna var högre ställda och aktien hade gått stark innan rapport. Jag tror dock att Lindwalls strategi kommer att vara framgångsrik även framöver och jag tror inte att betssons aktieägare kommer att vara missnöjda när vi summerar 2008.

För övrigt är jag en av de, för kvartalet, nyvunna kunderna. Jag har senaste månaden framgångsrikt spelat på deras börs-spel Betsson Trader. På drygt en månad ligger jag + 380 % på satsat kapital. Jag kan varmt rekomendera Trader! Det är kul och skönt att få avreagera sig när det rycker i speckulationsnerven.

mvh

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?